Maatila, burn out, miten jaksaa
Tiedän etten ole ainoa karjatilallinen joka nyt kärsii. Me kärsitään usein hiljaa, koska muuten tulee vaan syyllistämistä, tilanpito on oma valinta. Mutta viljelijäkin on ihminen joka voi uupua. Minä olen nyt erittäin uupunut. Ei ulospääsyä, mitään sairaslomia ei ole tietenkään varaa pitää. Velkaa jäljellä 600 000e. Ei tällä mitään pointtia ollut, halusin anonyymisti purkaa pari ajatustani. Työt jatkuu.
Kommentit (115)
Moni ei ehkä edes tiedä, miltä peruselintarvikkeiden pitäisi oikeasti maistua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkin ehkä, mutta: mela/välitä viljelijästä.
Apua esimerkiksi:
jaksamiseen
ihmissuhteisiin
maatilayrittämisen haasteisiin
muutostilanteisiin
työkykyhaasteisiin.'Älä epäröi ottaa yhteyttä pieniltäkään tuntuvissa asioissa. Riittää, että haluat keskustella asiasta kanssamme. Tunnemme maatalousyrittäjän arjen ja etsimme kanssasi vaihtoehtoja eteenpäin.'
Voin suositella, nuo voi olla todellisia asiantuntijoita.
T. tilallisen puoliso
.Plääh, hän tarvitsee konkreettista apua!
Eikä Suomessa muka ole vapaaehtoistyötä lomittajina? Voisi olla tilallisilla edes kerran viikossa. Tätä ei estäisi "valtion" halu ajaa maataloutta alas (tähdäkseen ihmisistä riippuvaisempia).
Kuka uskaltaa ottaa jonkun random vapaaehtoisen navettaansa, ei kaikki ole luotettavia ihmisiä vaikka ajatuksena hyvä.
Vakituisetkaan lomittajat eivät kaikki ole luotettavia, itsellä on kokemusta yli kolmenkymmenen vuoden takaa, on jätetty tulematta aamulla ja pitänyt kun itse mennä navettaan.
Nykyään on niin kalliit tilat ja laitteet että työntekijään pitää luottaa ettei tule vahinkoja.
Lomitusjärjestelmäkin on tulossa tiensä päähän. Lomittajien keski-ikä on korkea ja osa myös lopettaa työt muutaman vuoden jälkeen, mm. koska ajomatkat ovat pitkiä eikä lomitustyö sovi työaikojen puolesta kovin hyvin perheelliselle.
Jatkossa saa pian hoitaa itse eläimensä tai maksaa itse palkollisen sijaistamaan (toki itse järjestetty lomitus on nytkin vaihtoehtona ja Mela korvaa palkan verottoman osuuden).
Olen usein miettinyt sitä, että miten valtavasti Suomessa on kaiken maailman teollista moskaa ja hylly tolkulla ihmeellisiä variaatioita niistä. Rehellisesti sanoen, en ole missään törmännyt niin valtavaan valikoimaan teollista jätettä, jota Suomessa kutsutaan ruoaksi. Tai sitten ne maat, joissa olen asunut niin en vain katso tarpeeksi tarkkaan.
Ei tarvitse mennä kuin Ruotsiin niin loppuu lihan seassa olevat valmis marinadit. Saksassa tuotteet homehtuvat hyvin nopeasti, koska ei käytetä torjunta-aineita niin valtavasti ja suositaan lähiruokaa. Epämääräisiä teollisia lihan korvikkeita ei ainakaan Ruotsissa pahemmin näy. En yhtään ihmettele, että suomalaisilla on niin valtavasti suolisto-ongelmia. Jos söisitte puhdasta ruokaa ja ruokaa, johon on esi-isät jo totuttaneet elimistönsä niin ei pitäisi kovin kipeä vatsa olla. Ja niin, että itse valmistaa ne tuotteet. Jotkut valmiiksi pilkotut peruna-sipulisekoitukset ja keittovihannekset ovat laiskuuden huipentuma. Teollisuudessa työskentelevänä en iki maailmassa söisi jotain teollisesti pilkottua juuresta tai massasta valmistettua lihapyörykkää.
Toivon todella, että Suomessa ymmärretään maatalouden tärkeys ja saisitte oikeanlaista tukea toimintoihinne. Olisi äärimmäisen tärkeää Suomen kannalta saada säilytettyä pientilat ja pientoimittajat.
Vierailija kirjoitti:
Lomitusjärjestelmäkin on tulossa tiensä päähän. Lomittajien keski-ikä on korkea ja osa myös lopettaa työt muutaman vuoden jälkeen, mm. koska ajomatkat ovat pitkiä eikä lomitustyö sovi työaikojen puolesta kovin hyvin perheelliselle.
Jatkossa saa pian hoitaa itse eläimensä tai maksaa itse palkollisen sijaistamaan (toki itse järjestetty lomitus on nytkin vaihtoehtona ja Mela korvaa palkan verottoman osuuden).
Aika monella on yrittäjäpohjainen lomitusrengas käytössä, sieltä saa tekijän helpommalla kuin maakunnallisesta lomittajapalvelusta.
Vierailija kirjoitti:
Olen usein miettinyt sitä, että miten valtavasti Suomessa on kaiken maailman teollista moskaa ja hylly tolkulla ihmeellisiä variaatioita niistä. Rehellisesti sanoen, en ole missään törmännyt niin valtavaan valikoimaan teollista jätettä, jota Suomessa kutsutaan ruoaksi. Tai sitten ne maat, joissa olen asunut niin en vain katso tarpeeksi tarkkaan.
Ei tarvitse mennä kuin Ruotsiin niin loppuu lihan seassa olevat valmis marinadit. Saksassa tuotteet homehtuvat hyvin nopeasti, koska ei käytetä torjunta-aineita niin valtavasti ja suositaan lähiruokaa. Epämääräisiä teollisia lihan korvikkeita ei ainakaan Ruotsissa pahemmin näy. En yhtään ihmettele, että suomalaisilla on niin valtavasti suolisto-ongelmia. Jos söisitte puhdasta ruokaa ja ruokaa, johon on esi-isät jo totuttaneet elimistönsä niin ei pitäisi kovin kipeä vatsa olla. Ja niin, että itse valmistaa ne tuotteet. Jotkut valmiiksi pilkotut peruna-sipulisekoitukset ja keittovihannekset ovat laiskuuden huipentuma. Teollisuudessa työskentelevänä en iki maailmassa söisi jotain teollisesti pilkottua juuresta tai massasta valmistettua lihapyörykkää.
Toivon todella, että Suomessa ymmärretään maatalouden tärkeys ja saisitte oikeanlaista tukea toimintoihinne. Olisi äärimmäisen tärkeää Suomen kannalta saada säilytettyä pientilat ja pientoimittajat.
Miten ajattelit säilyttää pientilat, joita ei oikeastaan enää edes ole. Kun maatalous maksaa pientilalliselle enemmän kuin tarjoaa tuloja, niin ei sitä tilanpitoa kannata väkisin jatkaa. Jo pelkät hygieniasäädökset aiheuttavat sen, että pientiloja ei kannata viljellä.
Vierailija kirjoitti:
Melkein järkevintä olis myydä itse, ilman välikäsiä . Mutta kuinka mahdollista tämä sitten on? Pitäisi olla oma kauppa tai sitten nämä lähiruokaringit ainakin yhtenä vaihtoehtona. Tietysti jos on kovin isoa tuotanto ja suuria määriä niin sitten on tietysti hankalaa tämmöinen.
Että voihan jehna miten on tehty tilallisten työstä hankalaa. Oikein vihaksi pistää .
Harva muistaa, että elintarvikkeiden halpa hinta perustuu suuruuden ekonomiaan. Jos tilalla tai tilamyyntiin teurastetaan 5 eläintä, maksaa eläinlääkäri yhtä ruhoa kohti huomattavasti enemmän kuin teurastamossa, jossa mittaluokka on tuhansia. Ihan samat määräykset ne on tilalle kuin teurastamollekin. Eikä sekään ole ilmaista, että vie reko-tuotteita ympäri maakuntaa, silloin on poissa muusta työstä. Iso osa ruokapiirien pyörityksestä on miinusta tuottajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velkaa jäljellä 600 000€.
Mietimpähän vaan. Normi duunari maksaa 300 000€ asuntolainaa 20-30 vuotta.
Paljonko maatilayrittäjä tienaa kun voi tuollaisen lainan ottaa...
Sinähän sen sanoit, yrittäjä. Monellako tuotantoyrityksellä on vähemmän lainaa? Ei ainakaan kovin monella esim. metallipajalla. Ei ne lainat ole suoraan viljelijän omaan kulutukseen kuten normi kuluttajalla. Ne on yrityksen pyörittämiseen. En tunne aloittajaa mutta veikkaan että asuu vanhempiensa rakentamassa talossa tilalla niinkuin suurin osa tilallisista.
Olisi muuten tosikiva, jos konepajalle töihin tulevalle sanottaisiin, että saat pestin, jos otat 300 000 euron lainan ja hankit koneet, palkan sijaan saat yrittäjätuloa ja töitä saat tehdä niin paljon kuin ikinä haluat.
Ja jos ei jollakulla ole varaa konepajatuotteisiin niin ei hanki niitä. Mutta sitten ruokaa on vihervasemmisto vinkumassa alle tuotantokustannusten kuitenkin. Ruoka on liian halpaa.
Ketjun aloittaja täällä hei, jos joku tätä lukee vielä noin vuotta myöhemmin. Tilan toiminta ajetaan alas vuoden 2024 aikana. Emme enää jaksa ja jätämme uppoavan laivan. Sydämen paloa työhön ja rakkautta lehmiin olisi riittänyt, mutta ei kertakaikkiaan voi jatkaa kun tili jää koko ajan miinukselle. Tämä ei ole ihmisarvoista elämää kun tekee melkein 24/7 töitä tuottaakseen ruokaa, mutta itse joutuu jatkuvasti vuodesta toiseen laskemaan senttejä ruokakaupassa. Toivottavasti jotkut vielä pystyvät jatkamaan, että saamme kotimaista ruokaa. Kiitos ja kumarrus, mun työ on sen eteen pian tehty.
Hyvä kun ymmärrätte tehdä ratkaisun ajoissa. Voitte lopettaa hallitusti eikä romahtamalla niin fyysisesti, henkisesti kuin taloudellisesti.
Onnea uuteen elämäänne ilman karjaa.
Mtk ja Mela huolehtii, lähettävät isot laskut joka vuosi, muuten on hiljaista.
Tietysti EU ja Ruokavirasto myös uhkailee korvamerkeistä ym. NE ON PAKKO OLLA JOKA KORVASSA MUUTEN MAAILMA TUHOUTUU!!
Niin helpottunut kun tää loppuu. En olis uskonut että me pystytään tähän päätökseen vielä. Edessä kokonaan uudet kuviot, muutto pois tilalta. Se on ihan hyvä, ei ehkä tuu niin usein ikävä lehmiä kun on eri maisemissa.
Onhan tuo maanviljelys muuttunut aika paljon 80-luvulta. Mummolan naapurissa oli iso maitotila, jossa oli peräti 25 lehmää. Tuohon aikaan oli paljon.
Hommaa pyöritti pariskunnan lisäksi isännän aikuiset sisaret, jotka oli sinkkuja. Asuivat samassa talossa. Lapsi oli myös monta. Kaikki saivat elannon tilasta.
Kun Suomella alkoi EU-jäsenyyden myötä mennä huonosti, ja naisetkin joutuivat useammin kotiäitiydestä duuniin, alkoi samalla suomalaisten opettelu mauttomaan tai keinotekoiseen ruokaan.