Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tenox ahdistukseen?

Vierailija
10.10.2022 |

Lääkäri ei suostu määräämään opamoxeja sosiaaliseen ja muuhunkin ahdistukseen. Tenoxia saan nukahtamiseen vaikken tarvikaan. Mietin jos alkaisin ottaa tenoxia, kun on tiukka paikka tai ahdistaa.

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ota vain tenoxia, niin et tunne ahdistusta.

Et kyllä tunne mitään muutakaan, et yhtään mitään.

Vierailija
42/67 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on vähän erikoinen keskustelu. Eihän niitä lääkkeitä potilas määrää vaan lääkäri. Bentsoja (mm. Tenox) ei nykyisin mielellään määrätä kuin lyhytaikaiseen käyttöön. Riippuvuuden lisäksi niiden teho huononee toleranssin kasvamisen myötä. Yleensä paljon parempiakin vaihtoehtoja löytyy.

Itse en tajua, kuinka se on kenellekään haitaksi, jos pysyy jotenkin elämässä kiinni vaikka syömällä sen yhden bentson päivässä jos mikään mielialalääke ei ole tehonnut.

Moni sit hoitaa ahdistustaan juomalla, eikö se ole huonompi?

Mä en esim pahoina kausina pääse kodista ulos, en uskalla edes pyykkitupaan tai roskia viemään, olen itsetuhoinen ja täysin kyvytön toimimaan normaalisti vaikka miten yritän sitä hallita.

Mutta pääasia että en syö bentsoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pesin välillä keittiön maton ja kylppärin siinä samalla. Eipä ketään näyttäny kiinnostavan ahdistuksen itsehoito millään muulla kuin se lääke. Mutta en ole yllättynyt. Ei voi sanoa muuta. Mutta minä olen löytänyt tien ulos ahdistuksesta.

Hienoa, että siivoaminen auttaa sun ahdistukseen 👍

Entäs sit, kun oot niin lamaantunut ja pelkotiloissa ettet uskalla sängystä ylös? Saati avata ovea kaupassa käydäksesi?

Vierailija
44/67 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain opamoxit tosi helposti, mutta ne on väärä lääke minulle täysin. On noita pelkoja etten voi liikkua juuri missään ja jos otan opamox lähtee jalat alta eli ne ei tosiaan ole oikea lääke paniikkiin..ja en ole edes kokeillut tuota 15mg vaan puolikkaan. Olen myös tehnyt tuon, että pakottanut itseni vaan menemään..siitä johtuen uuvuin niin pahasti, että jouduin osastolle, menin niin lukkoon siitä kaikesta yrittämisestä ja itteni pakottamisesta. Tällä hetkellä kotona täysin jumissa..minulle on sanottu, että varaa aika psykiatriselle, mutta ongelma lähinnä se miten saan sinne mentyä..kroppa pistää niin vastaan ja jalat pettää..tuohon on siis tuo opamox mikä vetää niin veltoksi etten sen kanssa voi liikkua mihinkään. Olen toki kaikki itsehoitovinkit lukenut ahdistuksesta ja yritän joka päivä ulkoilla edes muutaman askeleen, mutta vaikeeta on..

Vierailija
45/67 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihda lääkäriä. Nukahtamisongelmiin ei anneta sairaalassakaan enää Tenoxia vaan Opamoxia. Ensimmäinen lääke vaikuttaa ehkä 1-2h tai ei ollenkaan, toinen takuuvarmasti 12h, otettava 2h ennen toivottua vaikutuksen alkamisaikaa.

Sain osastolla 3 kertaa päivässä opamoxin ja illalla uneen vielä tenoxin. Ihmettelin itsekin.

Vierailija
46/67 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisiko sille ahdistukselle tehdä jotain muuta kuin vetää nuppi sumeaksi? ahdistuksen voi parantaa mutta ei tuolla tavalla pakenemalla.

Sano sitten kun olet kärsinyt sosiaalisten tilanteiden pelosta 30v.

Niin? Kerropa mitä olet tehnyt asialle.

Mennyt tilanteisiin jännityksestä huolimatta, siedättänyt itseä, tehnyt hengitysharjoituksia, yrittänyt huumorin kautta, kouluttautunut puoliväkisin ja kokeillut työelämää. Tuloksena olen entistä hermostuneempi enkä pysty käymään enää missään.

Selvitkö ensin ahdistuksen syytä?

Mollaa vaan lisää paniikkihäiriötä kärsivää! Et ilmeisesti ole koskaan itse kokenut! Se on niin voimakas tunne. Minä haluaisin kuolla silloin kun se kohtaus tulee. Se on niin kokonaisvaltainen pahaolo. Joskus on parempi lääkitä kuin jäädä kärsimään.  Kunnollista terapiaa on vaikeaa saada. Minuakin neuvottiin vaan katsomaan netistä hengitysharjoituksia. Ei ne auta kun paha kohtaus tulee. Lisäksi kohtaus nostattaa kovasti verenpainetta ja aiheuttaa muita ongelmia. Kunnollisen keskusteluavun lisäämistä pitäisi lisätä terveydenhuollossa. Tottakai ahdistukseen on aina joku syy.  Se olisi hienoa kun löytyisi sopiva henkilö jonka kanssa voisi käsitellä ahdistusta.

Vierailija
47/67 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihda lääkäriä. Nukahtamisongelmiin ei anneta sairaalassakaan enää Tenoxia vaan Opamoxia. Ensimmäinen lääke vaikuttaa ehkä 1-2h tai ei ollenkaan, toinen takuuvarmasti 12h, otettava 2h ennen toivottua vaikutuksen alkamisaikaa.

Kyllä minulle menee tenox nukahtamiseen ja opamox ahdistukseen. Ihmettelen lääkäriä, mutta jos ap on aikaisemmin käyttänyt opamoxia vääein/likaa ei lääkäri halua sitä enää antaa. Tenoxkin on bentso, että ihme kun on sitä silti määrännyt.

Vierailija
48/67 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minulle menee tenox nukahtamiseen ja opamox ahdistukseen. Ihmettelen lääkäriä, mutta jos ap on aikaisemmin käyttänyt opamoxia vääein/likaa ei lääkäri halua sitä enää antaa. Tenoxkin on bentso, että ihme kun on sitä silti määrännyt.

Miten sä tuommosen lääkityksen olet saanut? 😮

Vierailija
49/67 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme touhua, kun hyviä lääkkeitä on olemassa pilvin pimein, mutta niitä ei saa mistään. Kadulleko ne ihmiset haluaa niitä ostamaan?

Vierailija
50/67 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on vähän erikoinen keskustelu. Eihän niitä lääkkeitä potilas määrää vaan lääkäri. Bentsoja (mm. Tenox) ei nykyisin mielellään määrätä kuin lyhytaikaiseen käyttöön. Riippuvuuden lisäksi niiden teho huononee toleranssin kasvamisen myötä. Yleensä paljon parempiakin vaihtoehtoja löytyy.

Itse en tajua, kuinka se on kenellekään haitaksi, jos pysyy jotenkin elämässä kiinni vaikka syömällä sen yhden bentson päivässä jos mikään mielialalääke ei ole tehonnut.

Mä en esim pahoina kausina pääse kodista ulos, en uskalla edes pyykkitupaan tai roskia viemään, olen itsetuhoinen ja täysin kyvytön toimimaan normaalisti vaikka miten yritän sitä hallita.

Tämä on hyvä. Lääkärit ei tiedä minkälaista henkistä tuskaa aihauttavat kun eivät määrää lääkkeitä. Ryypätä vaan pitäisi vaikka alkoholista on suuremmat haitat.

Vierailija
51/67 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on hyvä. Lääkärit ei tiedä minkälaista henkistä tuskaa aihauttavat kun eivät määrää lääkkeitä. Ryypätä vaan pitäisi vaikka alkoholista on suuremmat haitat.

Ja kun ryyppää itselleen deliriumin niin pääsee osastolle diapam-höyryihin ja eikö sitä mielellään anneta katkaisulääkkeeksi?

Ei käy mun järkeen.

Vierailija
52/67 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toimi. Tematsepaami voi vain lisätä ahdistusta, vaikka bentsodiatsepiini onkin. Se ei vain vaikuta niihin osiin aivoissa tarpeeksi minkä kautta ahdistaa.

Vierailija
53/67 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisiko sille ahdistukselle tehdä jotain muuta kuin vetää nuppi sumeaksi? ahdistuksen voi parantaa mutta ei tuolla tavalla pakenemalla.

Nuppi sumeaksi?

Itselle tulee lähinnä normaali olo ja pystyn toimimaan suht normaalisti.

Vierailija
54/67 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen onnistuneesti rauhoittunut ataraxilla, paitsi nyt ei sitäkään enää kirjoiteta. Sydänfilmissä ei QT-ajan pitenemistä.

Et saa edes allergialääkettä??? Mitä hlvettiä, miksi ihmeessä?

Vierailija
55/67 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli joskus nuorempana niin paha ahdistuneisuus, että pidin kaapissa aina alkoholia. Sen takia, että voin juoda viinaa uskaltaakseni kauppaan, ostaakseni alkoholia millä saan itseni taas rauhottumaan.

Sittemmin on ollut opamoxia, jonka takia olenkin vähentänyt ja jopa lopettanut alkoholin välillä kokonaan.

Mielestäni sillä puolikkaalla opamoxilla on huomattavasti vähemmän haittaa, vaikka ehkä pienannos riippuvainen olenkin. Olen sentään toimintakykyinen.

Nyt eivät taas meinaa uusia reseptiä ja ihan tosissaan mietin, pitääkö mun alkaa juomaan taas vaikka en millään haluaisi.

Jopa työkykyinen veronmaksaja olin jossain vaiheessa, koska mulla oli lääkkeet.

3 euron pilleripurkki kuussa ja työkykyinen veronmaksaja vai alkoholisoitunut yhteiskunnan hyysättävä ihmisraunio? Noh tuleehan siitä alkoholiveroa rutkasti jos lääkkeensä Alkosta ostaa.

Vierailija
56/67 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyh, usein tulee laitettua nimenomaan osastopotilaille Tenoxia unta antamaan. Kotiin en niin herkästi sitä laittaisi.

T. Erikoislääkäri

Kerrotko mulle lääkäri, kuinka pahaa ja vakavaa pitää ahdistus-ja paniikkikohtauksien olla, että annat reseptin siihen bentsoon?

Kun ei riitä se, että ei uskalla ovesta ulos, on itkuinen ja toimintakyvytön ja itsetuhoinen.

Vierailija
57/67 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykiatrinen sairaanhoitaja oikein kehui minua kun olen niin lääkekielteinen ja kirjoitti sen minun tietoihin. Kehumalla kehui. Mutta huonosti pärjään elämässä ja olen ollut 10 vuotta työttömänä kun en ole saanut ongelmiini apua. Helpolla eivät rupea määräämään mitään psyykenlääkkeitä vaan pitäisi olla ilman. Siitä seuraa että tietyt ongelmat eivät millään häviä . Ahdistuneisuus ja masennus ei häviä vaikka miten käsittelisi asiaa. 

Lopulta sain mielialalääkityksen yksityiseltä lääkäriasemalta. Siellä lääkäri ymmärsi minun tilanteen ja yhteistuumin aloitettiin lääkitys.  Olo lähti parantumaan muutaman viikon käytön jälkeen. Vielä tulee ahdistunutta oloa, mutta ei niin voimakkaana. Toiveissa olisi työpaikka.

Lääkekielteisyys hävisi minulla kun koin miten lääkkeet vaikuttavat. Ei ollut minun kohdalla lumevaikutusta. 

Vierailija
58/67 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sä tuommosen lääkityksen olet saanut? 😮

Ihan olen psykiatrisen poliklinikan lääkäreiltä saanut.

Vierailija
59/67 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, ota vain tenoxia, niin et tunne ahdistusta.

Et kyllä tunne mitään muutakaan, et yhtään mitään.

Otit liikaa. Itse otin tuossa 10mg jotta saisin unta, sain unta, mutta heräsin kyllä noin 4 tunnin jälkeen. Muuten olo oli ihan normi.

Kyllähän sen tietää että ei nämä päivittäisessä käytössä toimi ja tulee vain ongelmia. Mut välillä kun käyttää vain niin homma pysyy hanskassa.

Vierailija
60/67 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyh, usein tulee laitettua nimenomaan osastopotilaille Tenoxia unta antamaan. Kotiin en niin herkästi sitä laittaisi.

T. Erikoislääkäri

Kerrotko mulle lääkäri, kuinka pahaa ja vakavaa pitää ahdistus-ja paniikkikohtauksien olla, että annat reseptin siihen bentsoon?

Kun ei riitä se, että ei uskalla ovesta ulos, on itkuinen ja toimintakyvytön ja itsetuhoinen.

Jos olisin lekuri niin antaisin ihan pienen määrän kerran vuodessa. Bentsot ei ole ratkaisu jokapäiväiseen käyttöön. SSRI:llä saa jonkin verran apua kun jaksaa vaan syödä tarpeeksi pitkään, ei se helppoa ole mut vähän helpompaa. 

-kokemusasiantuntija

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän