Asuntoni on likainen ja sotkuinen
On tiskejä, pölyä, vaatteita tuoleilla, sotkuisia tavarakasoja. Kauankohan kestäisi kunnolla siivota tämä? Asunnolla on kokoa noin 60 neliötä.
Kommentit (47)
Noin 2 tuntia jos tavaroilla on paikka. Jos joudut miettimään mihin laittaa tavarat ja järjestelemään tilaa kaappeihin, kauemmin.
Onko sulla astianpesukone? Entä kuinka paljon on likapyykkiä? Aloittaisin tiskeistä ja pyykeistä: koneet päälle ja mitä astioita ei mahdu koneeseen, käsintiskaus. Jos tavaroille on paikat olemassa, niiden seassa ole mahdottoman paljon roskaa eikä lika ole ehtinyt pinttyä pinnoille, muutama tunti lienee realistinen arvio. Tiskien jälkeen veisin roskat pois, sitten tavaroiden laittaminen paikoilleen, imurointi, pölyt ja lattioiden pesu. Sitten wc ja kylpyhuone. Lopuksi puhtaat lakanat sänkyyn ja asunnon tuuletus.
Sanoisin viisi tuntia. Tunnissa tiskaat ja imuroit. Toinen tunti järjestelyyn. Sitten pari tuntia luuttuamiseen ja muuhun. Tunti taukoihin.
Vierailija kirjoitti:
Onko aloittamisen vaikeutta?
Lähinnä se, että en jaksa tehdä kuin yhden asian kerralla ja se johtaa siihen, että ei kovinkaan usein ole sellaista täysin puhdasta asuntoa. Tänään esimerkiksi pesin ja viikkasin vaatteet sekä pesin tiskit. Vielä jäi silti sotkua ja epäjäjestystä.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla astianpesukone? Entä kuinka paljon on likapyykkiä? Aloittaisin tiskeistä ja pyykeistä: koneet päälle ja mitä astioita ei mahdu koneeseen, käsintiskaus. Jos tavaroille on paikat olemassa, niiden seassa ole mahdottoman paljon roskaa eikä lika ole ehtinyt pinttyä pinnoille, muutama tunti lienee realistinen arvio. Tiskien jälkeen veisin roskat pois, sitten tavaroiden laittaminen paikoilleen, imurointi, pölyt ja lattioiden pesu. Sitten wc ja kylpyhuone. Lopuksi puhtaat lakanat sänkyyn ja asunnon tuuletus.
Tiskiä on aika paljon ja ei konetta. Likaa on pinnoilla jonkin verran ja lattiat sekä tasot ainakin pitäisi kunnolla pestä. En usko että selviäisin parissa tunnissa.
Tee sopimus itsesi kanssa. Laita kännykkä/herätyskello soimaan esim. kymmenen minuutin kuluttua. Tee sinä aikana niin paljon siivousta, kuin ehdit. "Lopputunnin "voit levätä, tai tehdä itsellesi mieluisia asioita. Jos teet näin vaikka kymmenen tunnin ajan, huomaat kotisi olevan siisti!
Meillä ei ole koskaan täysin puhdas asunto. Erittäin harvoin on kaaos. Riittävän siisti meille. Eikä haise likaisuus .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä se, että en jaksa tehdä kuin yhden asian kerralla ja se johtaa siihen, että ei kovinkaan usein ole sellaista täysin puhdasta asuntoa. Tänään esimerkiksi pesin ja viikkasin vaatteet sekä pesin tiskit. Vielä jäi silti sotkua ja epäjäjestystä.
Hyvä, siinä on jo hieno alku. Osta isoja roskapusseja, valikoi tavaraa kierrätykseen ja roskiin. Tulee tilaa. Laita menemään kaikki mitä et käytä tai tarvitse. Vähällä tulee toimeen, eikä tavaroihin kannata sitoa tunteita. Mitä vähemmän roinaa sitä paremmin voit pitää kämppäsi siistinä. Nimimerkki, Kokemusta On.
Vierailija kirjoitti:
Sinä laiska perkele😁
Olen. Yksikseni kun asustelen ja ei täällä usein ketään käy niin olen ajautunut tällaiseen. En ole ylpeä itsestäni.
Käyttäjä37570 kirjoitti:
Tee sopimus itsesi kanssa. Laita kännykkä/herätyskello soimaan esim. kymmenen minuutin kuluttua. Tee sinä aikana niin paljon siivousta, kuin ehdit. "Lopputunnin "voit levätä, tai tehdä itsellesi mieluisia asioita. Jos teet näin vaikka kymmenen tunnin ajan, huomaat kotisi olevan siisti!
Olen joskus tehnyt sillain, että siivoan aina huoneen päivässä. Se oli ihan toimiva keino.
Minä sain just imuroitua.
Viimeksi varmaankin kolme viikkoa sitten.
Kai toi kylppärikin pitäis putsata.
Mutta kun ei jaksa.
Huomenna sitten.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä37570 kirjoitti:
Olen joskus tehnyt sillain, että siivoan aina huoneen päivässä. Se oli ihan toimiva keino.
Toihan olisikin hyvä idea, yksi huone per päivä.
Asutko ap yksin, vai onko teitä monihenkinen perhe.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain just imuroitua.
Viimeksi varmaankin kolme viikkoa sitten.
Kai toi kylppärikin pitäis putsata.
Mutta kun ei jaksa.
Huomenna sitten.
Minä oon imuroinut viimeksi heinäkuun lopulla. Olen kyllä vedellyt lastalla pölyjä ja roskia lattioilta mutta olisihan se hyvä imuroida taas vaihteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Yksin asustelen sinkkumiehen kaksiossa. Ei täällä nyt mitään putipuhdasta pitäisi olla, mutta sellainen perussiisteys olisi hyvä säilyttää. Sellainen että voisi huoletta kutsua ihmisiä kylään milloin vain.
Minulla on ihan sama tilanne. Nyt kun töissä on ollut ihan hirveä kiire, on kaikki vähäisetkin siivoamiset vaan jääneet tekemättä, kun ei yksinkertaisesti ole ollut aikaa. Pitäisi varmaan tilata siivooja, mutta kun en kehtaa päästää edes siivoojaa sotkuiseen kotiini. Mutta ehkä jos tästä nyt ehtisi taas pikkuhiljaa saada edes pyykkivuorta pienemmäksi ja muutaman kerran saisi tartuttua pölynimuriin.
Vihaan siivoamista. Ja yksin asuessa ei ole edes minkäänlaista sosiaalista painetta tai apukäsiä säännölliseen siivoamiseen.
Minulla homma hoituu siten, että syötyäni pesen het sen lautasen ,aterimet ja joumakipon. Jos teen paistinpannulla ruokaa, teen koko pannullisen, pistän toiseen kuppiin jääkaappiin( on ruokaa moneksi päiväksi) ja sipasen paistinpannun puhtaaksi. Potut oon keitäny jo 30 v mikrossa koko lasikupillisen , se on 13 min ja säilyy jk: ssa monta päivää.
Ei ole tiskejä.
Kun vaihdan vaatteita, laitan samantien naulakkoon ta pesukoriin, kone pesee, kun on riittävästi.
Kuka sit sotkee,ei kukaan, kaikkialla on aina siistiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksin asustelen sinkkumiehen kaksiossa. Ei täällä nyt mitään putipuhdasta pitäisi olla, mutta sellainen perussiisteys olisi hyvä säilyttää. Sellainen että voisi huoletta kutsua ihmisiä kylään milloin vain.
Ei sinulla ele sotkuista , ellet elä siihen tyyliin , että jättää kaiken kuin pas,,t pers,,, tään. Ihan valintakysymys.
mulla toimii raivosiivous eli jotakin riittävän tarttuvaa musaa taustalle soimaan ja hommiin. Voi päättää että siivoaa vaikka 30min alkuun. Saattaa päästä sen verran hyvin vauhtiin että se muuttuu tunniksi. Liian suurta projektia ei kannata yrittää edes päivässä saada siivotuksi eli voit hyvinkin ottaa tämän päivän projektiksi vaikka tiskit + pyykit ja ehkä tavaroiden/vaatteiden siirtämistä oikeille paikoille. Toisena päivänä sitten vaikka wc lattiasta kattoon. Sitä seuraavana imurointi, pölyt + moppaus.