Kommunikaatio ongelma
Miten parantaa kommunikaatio toisen ihmisen kanssa? Olen törmännyt elämässäni kahteen mieheen, joiden kanssa kommunikaatio ei jostain syystä toimi. Myönnän, että molemmat miehet ovat olleet kovia puhumaan enkä oikein ole saanut kiinni heidän ajatuksen juoksustaan, eli puhe lähinnä sellaista paasausta kui jostain agendasta/ kultista ilman mitään perusteluja. Olen yrittänyt löytää selitystä tälle asialle.
Olisiko jollakin muulla kokemuksia? Teoriaa? Itse olen saanut paljon palautetta omasta hyvästä ulosannistani, selkeästä ja johdonmukaisesta kommunikoinnista sekä yleisesti asioiden kertomisesta ja selittämisestä.
Itsellä muutama asia tullut mieleen mikä yhdistää kyseisiä miehiä ja se on yhteiskuntavastaisuus eli koetaan yhteiskunta ja sen eri instanssit hyvin kielteisinä. Onko koulutuksella osuutta asiaan? Toinen täysin kouluttamaton (muuten ansioitunut harrastustoiminnassa, josta vaativa ammatti) ja toinen ammattikoulun käynyt.
Kommentit (9)
Minulla on ollut kommunikaatio-ongelmat narsistien (määrittävät puheenaiheet eikä niitä kiinnosta toisen puhe) sekä tyhmien ja teinin tasolle jääneiden ihmisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut kommunikaatio-ongelmat narsistien (määrittävät puheenaiheet eikä niitä kiinnosta toisen puhe) sekä tyhmien ja teinin tasolle jääneiden ihmisten kanssa.
Tämä on kiinnostava ajatus. Tunnistan erityisesti sen, ettei kumpaakaan ole muiden puhe kiinnostanut eikä mikään saa muuttamaan ajatuksen/puheen suuntaa. Kun olen vahva ihminen olen pyytänyt perusteluja ja yrittänyt käydä keskustelua asioista, ovat molemmat päättäneet keskustelun, ettemme ymmärrä toisiamme. Tämähän ei todellisuudessa ole totta, vaan kyse on halusta kertoa asiat ymmärrettävästi tai kuunnella toista.
Miksi sinun täytyy sitten niiden kanssa kommunikoida? Töissäkö vai miten?
Itse olen yleensä luonnostani hyvä kommunikoimaan kaikenlaisten ihmisten kautta, ja olen huomannut että se tulee paljolti siitä, että vaistomaisesti muutan omaa elekieltäni, ääntäni, käyttämiäni sanoja ja puheen sisältöä tyypin mukaan. Käyttäydyn ja puhun aivan erilaisesti vaikka naapuruston vähän juntille juopolle duunarille kuin asiantuntijoille töissä. Voin höpötellä arkielämän asioita ja juoruja äitikavereille (vaikkei ne itsessään minua kiinnosta, mutta ymmärrän että sosiaalisuudessa täytyy tulla toisia vastaan myös) ja elektroniikasta ja tekniikasta miepuolisille kavereille jne.
Molemmat miehet ovat olleet tapailusuhteessa kanssani. Aluksi kommunikaatio on sujunut oikein hyvin, ollaan hyvin samoissa ajatuksissa ja hyvä flöw. Sitten yhtäkkiä molemmat miehet ovat muuttuneet puhumaan hyvin käsittämätöntä 'paasausta' eri asioista joiden sisältö tuntuu jävän jopa heille itselleen hämäräksi. Aivan kuin ulkoa opeteltua mantraa, jonka sisältöä eivät pysty avaamaan kosa eivtä ymmärrä sitä itsekkään, mutta kuulostavat 'paremmilta' tai jotain vastaavaa. Molemmat miehet siis huomattavasti heikommin koulutettuja ja sanavarastollisesti heikompia.
Itse kommunikoin paljon eri ihmisryhmiin ja ammattikuntiin kuuluvien henkilöiden kanssa paljon työni puolesta ja ainoastaan nämä kaksi miestä erottuvat joukosta selkeästi.
Mikä tuossa on ongelma? Toiset nyt vain ovat tuollaisia paasaajia. Ei heidän kanssaan tarvitse kommunikoida, jos se tuntuu liian vaikealta tai vastenmieliseltä.
Vierailija kirjoitti:
Voin höpötellä arkielämän asioita ja juoruja äitikavereille (vaikkei ne itsessään minua kiinnosta, mutta ymmärrän että sosiaalisuudessa täytyy tulla toisia vastaan myös) ja elektroniikasta ja tekniikasta miepuolisille kavereille jne.
Huomaatko itse miten sä stereotypisoit ihmisiä sukupuolen perusteella, ja nostat itsesi noiden "tyypillisten" naisten ja miesten yläpuolelle?
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuossa on ongelma? Toiset nyt vain ovat tuollaisia paasaajia. Ei heidän kanssaan tarvitse kommunikoida, jos se tuntuu liian vaikealta tai vastenmieliseltä.
Kysymys olikin miksi kommiúnikaatio muuttuu yhtäkkiä niin perustavasti?
Kyseiset henkilöt eivät ole asiaa suostuneet avaamaan, mutta aivan kuin yhtäkkiä puhuisimme eri kieltä. Keskutelujen siäsltö menee aivan käsittämättömäksi 'sanahelinäksi' ilman minkäänlaista punaista lankaa, kuin puoliksi muistetut laulun sanat tai jonkin sellainen.
Molemmista miehistä olen ollut erittäin kiinnostunut ja halunnut jopa parisuhdetta heidän kanssaa, mutta yhtäkkiä keskutelu on muuttunut tällaiseksi sisällöttömäksi puheeksi. Se, että olisivat halunneet lopettaa suhteen olisi varmasti ollut helpompaa vain sanoa se ääneen, etteivät halua jatkaa tapailua. Tapailun lopettamisen syyksi miehet ovat sitten esittäneet tämän yhtäkkiä ilmenneen kommunikaatio-ongelman. Haluaisin välttää nämä tilanteet jatkossa jos mahdollista.
Molemmat miehet kokivat minut myös vahvana ja osaavana naisena, joka ei tarvitse tai pyydä apua. Itseasiassa pyydän apua, jos sitä tarvitsen. Näiden miesten kohdalla sellaista tilannetta vain ei tullut kohdalle.