Sveitsi palauttaa maskisuosituksen koronavirus leviää taas
Sveitsi palauttaa maskisuosituksen koronavirus leviää taas
Sveitsiläislehti Blickin mukaan maan terveysviranomaiset kehottavat kansalaisia varovaisuuteen.
Antti Halonen
antti.halonen@iltalehti.fi
Tänään klo 8:52
Sveitsi kehottaa ihmisiä käyttämään jälleen kasvomaskeja sisätiloissa, joissa on paljon ihmisiä. Asiasta uutisoi saksankielinen sveitsiläislehti Blick.
Maan terveysviranomaiset pelkäävät, että maassa on alkamassa uusi koronaviruksen aalto ennen talvea. Tapaukset ovat Blickin mukaan nousseet lähes 50 prosentilla edellisellä viikolla.
Sveitsissä on käynnistynyt maanantaina uusi rokotekampanja, jonka mukaan kuka tahansa saa lisärokotteen ilmaiseksi.
Kyseessä ei ole kuitenkaan maskipakko. Blick kertoo, että toistaiseksi kyseessä on lähinnä vetoomus ihmisten henkilökohtaisen vastuullisuuden puolesta. Kehotuksessa ovat tutut kehotukset pitää huolta käsihygieniasta ja suojata niistäminen tai yskiminen.
Osa maan asiantuntijoista pitää Blickin mukaan toimia kuitenkin riittämättöminä. Ticinon tartuntatautien asiantuntija Andreas Cernyn mukaan maskipakko pitäisi määrätä Saksan malliin ainakin julkisiin liikennevälineisiin ja sairaaloihin.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/299a73f4-473e-4b79-b9c3-fedbe65b9db2
Toivottavasti Krista Kiuru panee täällä Suomessa vauhtia THL:n etanoihin.
https://www.koronatilastot.fi/fi/jatevesi/
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Joukolla vetoamaan Krista Kiuruun, että saamme Suomeen maskisuosituksen ja terveydenhuolloin yksiköihin maskivelvoitteen. Tämä on vähintä, mitä voi tehdä tilanteessa, jossa rajoituksia ei ole keino valikoimassa. Mikäli mitään ei tehdä talvi tulee olemaan kaaottinen. Sairaanhoito kuormittuu entisestään, kuolemat lisääntyvät, jo nyt meillä on koronakuolleisuus kolme kertaa suurempi kuin EU maissa. Lähde Hus Lasse Lehtinen.
Vetoa keskenäsi!
Kaikilla on esimerkki keissiksi heittää aina se monisairas sukulainen, jolle tuli kaikki jälkitaudit koronasta. "että ei se kuulkaa ole kaikille mikään pikkunuha!!"
Sain viikonloppuna taas kuunnella tädin paasaamista, hän oli kiihottanut itsensä leveleihin minun flunssastani. Huhhuh. Serkkuni, jolla on niin kauan kuin muistan ollut jotain vammaa, hakenut sairaseläkettä parikymppisestä lähtien. Niin häntä käytetään esimerkkinä miten korona voi olla vaarallinen kenelle tahansa. Joo, minulle, 29-vuotiaalle normaalipainoiselle naiselle onkin ihan todella vaarallista.
Tätihän katkaisi viime talvena välit kun en suostunut ottamaan rokotetta "voi sinua" :D lol. voi minua. Vieläkin terveenä ollut, voi minua tervettä reppanaa...
Eih, please luvatkaa, että tuo passiivisagressiivinen sekoilu ei enää ala!!
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran rokotteet estävät vakavan tautimuodon, niin mikä ongelma.
Toisaalta nyt kuulemma kuollaan koronaan ennätystahtia, vaikka on rokotteet, jotka estävät vakavan tautimuotoa. Ja yli 80% on ottanut näitä väh. 2 kpl.
Eli rokotteet auttaa.....mihin?
Mutta joo. En aio enää leikkiä koronaa.
Olen ystäviltä ja tutuilta kuullut, millainen se kotona sairastettu "lievä" korona voi olla. Joillakin oireet ovat jatkuneet kuukausia. Sen takia kannatan varovaisuutta. Korona ei tosiaankaan tapa kaikkia, mutta voi kohdella tosi ikävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tämä uusi varianttihan on vielä lievempi kuin Delta, joka sekin oli vaaraton yli 98%:lle ihmisistä. Niin miksi?
Olen juuri sairaana. Lievä tai ei, niin neljättä päivää erittäin kurjassa kunnossa.
Se on sinun ongelmasi se, älä muita sillä vaivaa saatanan vinkuja!
Ai sinäkö hyväksyt vain ne viestit, joissa tiedotetaan, että "minulla oli korona ja se oli pelkkä nuha"?
-eri
Laittakaa joukkoliikenteessä maskit naamalle, te yskijät ja kovaan ääneen huutajat.
En halua teidän keuhkojenne sisältöjä omaan hengitysilmaani.
Eli muiden ei tarvi käyttää maskia, jos nämä basillinlevittäjät käyttävät.
Vierailija kirjoitti:
hui9o kirjoitti:
Etkö luotakaan piikkeihisi? Etkö luota edes siihin että terve, piikitön ja maskiton pystyisi olemaan levittämäti sinuun koronaa? Mihin tarvitsit piikkejäsi jos yhä kuitenkin pidät maskia?
Kun niitä piikkejä et saa, jos et ole yli 65 tai riskiryhmäläinen. Kaikilla muilla vastuullisilla siitä 3. piikistä on 9-10 kuukautta, eli sen teho on jo täysin olematon - ihan sama, mitä Nohynekki yrittää valehdella. Eihän tässä hätää olisikaan, jos Suomessa suostuttaisiin rokottamaan kaikki halukkaat. Mutta kun ei suostuta, vaikka kaikki data maailmalta kertoo, että pitäisi, jos haluttaisiin oikeasti suojata väestöä taudilta kuolemilta ja vakavilta tautimuodoilta. Mutta meidän Hanna tietää paremmin kuin kaikki muut asiantuntijat, koska Hanna on jumala.
Ruotsissa kaikki 18 vuotta täyttäneet saavat halutessaan 4. rokotteen. Minä sain 3. rokotteen tammikuussa eikä minullakaan ole enää mitään suojaa koronavirusta vastaan. En kuulu niihin ryhmiin, joille 4. rokotetta ollaan tarjoamassa. Ihmettelen minäkin, mitä täällä Suomessa oikein odotellaan.
Vierailija kirjoitti:
Laittakaa joukkoliikenteessä maskit naamalle, te yskijät ja kovaan ääneen huutajat.
Tottakai kuljet taksilla, jos muut eivät saa hengittää lähelläsi? Oi ylhäisyys..
Minä en ainakaan osta yhtään maskia. Riitä rahat edes ruokaan.
Jos rahat eivät riitä ruokaan, kannattaa kääntyä sossun puoleen. Ja on niitä ruokajonojakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy myöntää, että olen yllättynyt, että jengi taas lähtee tähän mukaan. Jo kolmatta vuotta.
Kun koko kesän saimme kuulla asinatuntijoilta, miten koronan vaarallisuutta liioiteltiin ja varautumistoimenpiteet aiheutti osin enemmän haittoja kuin hyötyjä. NIIN SILTI TAAS!
Nykyvariantti ei edes kaada jengiä, niin silti!?
No tosin olen kyllä kiittänyt koronaa etätöistä, että eipä toisaalta haittaa.. Kunhan kukaan ei enää sekoa samalla tavalla kuin viime syksynä kun normaaleina pitämäni ihmiset olivat yhtäkkiä suunnittelemassa rkottamattomille keskitysleirejä.
Kuolleisuus on kuitenkin nykyvariantilla ihan tapissa Suomessa ja sairaalassa potilaita kuin Vilkkilässä kissoja. Että kerrotko, mihin perustat tuon väitteesi "nykyvariantti ei kaada jengiä". Se, ettet tiedä tilanteesta mitään, ei tarkoita sitä, etteikö niitä vakavia tautimuotoja olisi. Mutta tähän toki media on pyrkinytkin - eli kun ei kerrota faktoja, ihmiset luulee, ettei mitään tautia olekaan. Vähän itänaapurin meininkiä, mutta hei, ei se haittaa, kunhan ravitoloissa riittää asiaikkaita ja Tuiskun Antti voi vetää keikkaa.
Totta. Enemmistö suomalaisista medioista ja kansalaisista toimii ja elää kollektiivisessa itsepetoksessa ihan niin kuin Venäjällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai kuljet taksilla, jos muut eivät saa hengittää lähelläsi? Oi ylhäisyys..
No on totaalisen moukkamaista, jos tällaisena aikana menee yskivänä mutta ilman maskia bussiin. Tai kailottaa bussimatkan aikana ilman maskia kovaan ääneen. Jos ei halua käyttää maskia, voi silti ottaa toiset huomioon.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Sinä voit työntää ne maskit perzeeseesi. En ole pistämässä sitä pazkarättiä takaisin naamalle, vaikka kuinka kiuru tai sinä vinkuisi.
Mikä ihme maskin käyttämisessä on noin vaikeaa? Oletko kädetön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran rokotteet estävät vakavan tautimuodon, niin mikä ongelma.
Toisaalta nyt kuulemma kuollaan koronaan ennätystahtia, vaikka on rokotteet, jotka estävät vakavan tautimuotoa. Ja yli 80% on ottanut näitä väh. 2 kpl.
Eli rokotteet auttaa.....mihin?
Mutta joo. En aio enää leikkiä koronaa.
Olen ystäviltä ja tutuilta kuullut, millainen se kotona sairastettu "lievä" korona voi olla. Joillakin oireet ovat jatkuneet kuukausia. Sen takia kannatan varovaisuutta. Korona ei tosiaankaan tapa kaikkia, mutta voi kohdella tosi ikävästi.
Minulla, perusterveellä, urheilullisella nelivitosella meneillään juuri se eka korona. Rokotteet olen ottanut, mutta viimeisestä, joka suostuttiin antamaan, on jo 10 kuukautta, joten en ollut yllättynyt, että työmatkalta tuli tauti tuliaisena. Ja juu, en ole tähän kuolemassa, enkä varmaan pysyvästi vammautumassa, mutta neljä päivää olin 39 asteen kuumeessa, ja tällä hetkellä yskin toista viikkoa putkeen keuhkojani pihalle ja hengästyn siitä, että petaan sängyn tai kävelen portaat yläkertaan. Että juu, ottaisin vaikka kolme influenssaa ja parit norot kaupan päälle, jos ei tarvitsisi tätä tosi lievää ja helppoa omikronia enää toista kertaa sairastaa.
Vierailija kirjoitti:
Asun Suomessa,Ei mahdollisuutta matkustaa Sveitsi tai mualekkaan maailmaa. Joten tippaakaan ei kinosta aloituksen aihe!
Ketä kiinnostaa sun rutinat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on totaalisen moukkamaista, jos tällaisena aikana menee yskivänä mutta ilman maskia bussiin. Tai kailottaa bussimatkan aikana ilman maskia kovaan ääneen. Jos ei halua käyttää maskia, voi silti ottaa toiset huomioon.
-eri
Siis tiedäthän, että vaikka hengittäisi ihan vain nenän kautta, niin muut joutuvat hengittämään kanssasi samaa ilmaa. Lainaamani kommentoija ei halunnut kenenkään keuhkoilmaa hänen keuhkoihinsa. Ei siihen äänenvolyymi vaikuta ratkaisevasti tuleeko keuhkoista ilmaa vai ei.
Yskivänä nyt toki bussiin meneminen on varmaan moukkamaista, mutta puutuin ihan vaan tohon miten tuo ylhäisyys ei halua hengittää kenenkään kanssa samaa ilmaa, siihen bussi on vähän hankala paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä voit työntää ne maskit perzeeseesi. En ole pistämässä sitä pazkarättiä takaisin naamalle, vaikka kuinka kiuru tai sinä vinkuisi.
Mikä ihme maskin käyttämisessä on noin vaikeaa? Oletko kädetön?
En. Ei vain kiinnosta pazkasakin vinkumisen takia työntää vaippaa enää naamalle. Riitti jo.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ainakaan osta yhtään maskia. Riitä rahat edes ruokaan.
Jos rahat eivät riitä ruokaan, kannattaa kääntyä sossun puoleen. Ja on niitä ruokajonojakin.
Niin että ruokajonoon, että riittää rahat vaippaan naamalle. "Tosi moni" varmaan tulee tekemään noin.
Sveitsi toteuttaa WHO:n suosituksia maskien palauttamisesta käyttöön. Tiedossa on, että rokotteet eivät estä tartuntaa ja long covid uhkaa 10-20 prosenttia sairastuneista. Maskit estävät tutkitusti tartuntoja. Toivottavasti Suomikin ottaa pikaisesti WHO:n suosituksen käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla on esimerkki keissiksi heittää aina se monisairas sukulainen, jolle tuli kaikki jälkitaudit koronasta. "että ei se kuulkaa ole kaikille mikään pikkunuha!!"
Sain viikonloppuna taas kuunnella tädin paasaamista, hän oli kiihottanut itsensä leveleihin minun flunssastani. Huhhuh. Serkkuni, jolla on niin kauan kuin muistan ollut jotain vammaa, hakenut sairaseläkettä parikymppisestä lähtien. Niin häntä käytetään esimerkkinä miten korona voi olla vaarallinen kenelle tahansa. Joo, minulle, 29-vuotiaalle normaalipainoiselle naiselle onkin ihan todella vaarallista.
Tätihän katkaisi viime talvena välit kun en suostunut ottamaan rokotetta "voi sinua" :D lol. voi minua. Vieläkin terveenä ollut, voi minua tervettä reppanaa...
Eih, please luvatkaa, että tuo passiivisagressiivinen sekoilu ei enää ala!!
Kyllä se valitettavasti alkaa taas. Ja kaikkein heikkolahjaisimmilla se ei edes loppunut misään välissä. Oman hysterian lietsominen on joillekin "uusi normaali"
Suomi pääsi taas punaiselle endkoronavirus sivustolla. Värit vihreä, keltainen ja punainen. Näin se tauti taas tulee.
Et niin, sinusta on tullut aasi.