Ylen uutinen: Töitä on tarjolla enemmän kuin koskaan, silti moni miettii kannattaako niitä tehdä
https://yle.fi/uutiset/3-12649914
Siis miten ihmeessä tuollaiseen tilanteeseen ollaan voitu päätyä? Työvoimapula on huutava, mutta ihmisiä ei välttämättä kiinnosta tehdä töitä.
Sosiaalietuudet lienevät siis aivan liian hyvät, jos kotisohvalle jääminen on kannattavampaa kuin työnteko. Tuolle asialle pitäisi tehdä jotain ja heti!
Kommentit (2101)
Sairas yhteiskunta kun muiden rahoilla voi elää ihan hyvin. Ja vielä valtiokin velaksi. Huonosti tässä käy ennenpitkää.
Oman alan töitä on todella vähän tarjolla korkeakoulutetulle minun alallani.
Vierailija kirjoitti:
sitten teet jotain muuta.
Harva omasta vuosikurssistani meni koulusta suoraan "oman alan" töihin, vaan aloitettiin kaupasta, yleishyödyllisistä projekteista, olipa joku siivoamassakin. Nyt 15 vuotta myöhemmin tietämistäni on kaikki niissä "oman alan" töissä, jotkut opiskelleet työn ohessa lisääkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva omasta vuosikurssistani meni koulusta suoraan "oman alan" töihin, vaan aloitettiin kaupasta, yleishyödyllisistä projekteista, olipa joku siivoamassakin. Nyt 15 vuotta myöhemmin tietämistäni on kaikki niissä "oman alan" töissä, jotkut opiskelleet työn ohessa lisääkin.
No itse en korkeakouluttautunut ja nostanut 15 tonnia opintolainaa sitä varten että pääsisin kaupan kassalle, jossa olin jo lukion jälkeen. Sitä paitsi minulla on jo aika paljon oman alani työkokemusta. Alallani ongelma on myös pätkätyöt ja määräaikaisuudet.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata.
Yle uutisoi ihme kyllä alkukesästä, kuinka Ukrainasta aikanaan tulivat tänne mansikoita poimimaan. Nyt mansikat jäävä pelloille, koska heidän ei kannata lähteä töihin, tukien avulla tienaa paremmin.
Työ- ja elinkeinotoimistoissa ja kuntakokeiluissa oli heinäkuun lopussa yhteensä 278 700 työtöntä työnhakijaa.
Kaikkiaan heinäkuussa oli avoinna 101 800 työpaikkaa.
Mihin ajattelitte että nämä loput 176900 työtöntä työllistyy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse en korkeakouluttautunut ja nostanut 15 tonnia opintolainaa sitä varten että pääsisin kaupan kassalle, jossa olin jo lukion jälkeen. Sitä paitsi minulla on jo aika paljon oman alani työkokemusta. Alallani ongelma on myös pätkätyöt ja määräaikaisuudet.
juu, niin minunkin. Olen muuttanut opiskelun vuoksi kerran ja töiden perässä kerran, ihan toiselle laidalle Suomea. Kun pitää maksaa laskut.
Vierailija kirjoitti:
Arvaas mitä maksaa julkinen terveydenhoito, kun vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta.
Kävin poliklinikalla ja se oli eläkeläisiä täynnä.
Ja yksi lonkkaleikkaus maksaa 14000
Luin joskus thl: n sivuilta, että eläkeläisten terveydenhoito maksaa 6500 vuodessa/1 eläkeläinen. Tietysti joku käy enemmän ja joku vähemmän. Mutta niin oli Thl laskenut.
Yksi lonkkaleikkaus 14000 vie jo 2 eläkeläisen osuuden, jos toinen eläkeläinen ei käy.
Oli laskettu kokonaissumma ja jaettu eläkeläisten määrällä.
Eli mikä on viestisi pointti? Eläkeläiset tulee liian kalliiksi, vai? Miten ratkaistaan ongelma? Viedäänkö kaikki eläkeläiset keski...leirille ja k aa suk....on, vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkat ovat aivan liian huonot suhteessa elinkustannuksiin. Ei tietenkään kukaan lähde töihin, ellei siitä saaa kuin rakkoja käsiin, typerää kuvitellakin.
Tuet pois niin alkaa duuni kiinnostamaan
Eräät lakaisevat, siivoavat ja myyvät Isoa numeroa, saavatko he tuet ja asuvat jossakin ilmaiseksi. Eihän tämä muuten oikein täsmää.
Vierailija kirjoitti:
Jees minä tarvitsen kotiapulaista kodin ylläpitoon. Työaika on 37,5h viikossa ja palkka 3,85€/h. Yhyy miksi en saa työntekijää laiskojen työttömien joukosta tähän!!
meillä on minimipalkka määritelty laissa. Kukaan tuskin on yllyttämässä sinua tai ketää muutakaan laittomuuksiin.
Mietin vaan, että kun samaan aikaan on uutisoitu vieraskielisten ovan miltei kolmannes työttömyysetuuksien saajista, että eihän tuohon joukkoon jää enää montaa kymmentä tuhatta oikeasti työhön kykenevää tai haluavaa (ottaen huomioon, että on myös työkyvyttömiä, jotka kuuluis eläkkeelle). Monikohan tuosta muutamasta kymmenestä tuhannesta asuu esim niin syrjässä, ettei töitä kertakaikkiaan ole tai on muuten työmarkkinoille sopimaton..?
Niin ja siis perustelen tuon edellä niin, ettei valtaosa heistä ketkä eivät opettele paikallista kieltä halua edes jäädä Suomeen. 9/10 tapaamastani vieraskielisestä (opiskelijakollegat ml) haluavat muuttaa Suomesta Saksaan, Hollantiin, Ranskaan tai Britanniaan heti kun se on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako korkeakoulutukseen panostaa, jos tuloksena on vain nillittäviä aikuisia, joille ei työ kelpaa? Vai onko tämä ollut koko ajan vasemmistolainen juoni saada kansakunta täyteen vallankumousta kaipaavaa joutilasta sakkia?
Riippuu koulutuksesta. Suomi ja maailma tarvitseee lääkäreitä, opettajia ja insinöörejä, mutta maailma ei tarvitse sukupuolentutkijoita, kirjallisuudentutkijoita ja muita pseudotieteilijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako korkeakoulutukseen panostaa, jos tuloksena on vain nillittäviä aikuisia, joille ei työ kelpaa? Vai onko tämä ollut koko ajan vasemmistolainen juoni saada kansakunta täyteen vallankumousta kaipaavaa joutilasta sakkia?
Entäs oikeisto sitten? Ensin ollaan rapautettu koko koulutusjärjestelmä leikkauksilla. Suomalainen joka on opiskellut, opiskellut ja opiskellut kolmekin eri ammattia/ tutkintoa, ei kelpaa - työministeri Satonen kaipaa "kansainvälisiä osaajia" lue: kielitaidottomia, mitään kouluja käyneitä ihmisiä, jotka ovat valmiita tekemään duunia puoli-ilmaiseksi. Näin saadaan lisää voittoja riistoyrittäjille.
Nykyhallitus suorastaan kusee suomalaisen koulutusjärjestelmän päälle ja haikailee kouluttamatonta porukkaa ulkomailta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunpa olisi edes sitä siivousta tai kaupankassan työtä. Mutta eipä valita mihinkään.
Tämäkin ketju on kohta muisto vain. Kaikki kommentit, joissa puhutaan asioista kuten ne ovat on poistettu jo jonkin aikaa.
Olisi mukava tietää kenen käskystä eli miksi.
Vierailija kirjoitti:
Työvoima pulaa ei todellakaan ole. Olen hakenut yli 500 eri työpaikkaa, enkä ole tullut valituksi. Työvoimapula on täyttä huttua.
Hakemuksissasi ei varmaankaan ole mitään vikaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työvoima pulaa ei todellakaan ole. Olen hakenut yli 500 eri työpaikkaa, enkä ole tullut valituksi. Työvoimapula on täyttä huttua.
Hakemuksissasi ei varmaankaan ole mitään vikaa?
Työkkäri tarkistaa kyllä esim. CV:n
Jees minä tarvitsen kotiapulaista kodin ylläpitoon. Työaika on 37,5h viikossa ja palkka 3,85€/h. Yhyy miksi en saa työntekijää laiskojen työttömien joukosta tähän!!