Ylen uutinen: Töitä on tarjolla enemmän kuin koskaan, silti moni miettii kannattaako niitä tehdä
https://yle.fi/uutiset/3-12649914
Siis miten ihmeessä tuollaiseen tilanteeseen ollaan voitu päätyä? Työvoimapula on huutava, mutta ihmisiä ei välttämättä kiinnosta tehdä töitä.
Sosiaalietuudet lienevät siis aivan liian hyvät, jos kotisohvalle jääminen on kannattavampaa kuin työnteko. Tuolle asialle pitäisi tehdä jotain ja heti!
Kommentit (2101)
Keksin ratkaisun; poliitikoillehan aina järjestyy töitä kummasti. Seuraavissa vaaleissa kaikki työttömät liitytään pienpuolueiden listoille. Meitä on aika monta. Pienpuolueille tulee iso kannatus, kun äänestämme juuri uusia kasvoja . Nykypuolueilta puuttuu kaikki kosketuspinnat todellisuuteen.
Lobbareiden sätkynukkeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuet on laskettu aivan minimielinkustannusten mukaan. Joten palkat ovat aivan liian pienet monessa työssä verrattuna elintasoon.
Hallitus leikaa työikäisiltä, eläkeläisiltä ei mitään vaikka moni nuorempi maksaa vuokraa 700, kun eläkeläinen 300 yhtiövastiketta velattomassa asunnossa.
Mun äiti saa omaa eläkettä 1100 netto ja leskeneläkettä 1000 netto eli 2100 netto ja asumiskulut 400 velattomassa omistusasunnossa.
Meillä taas 4 henkeä saa yhteensä 2500 netto, vaikka puoliso tekee 40 tuntia vuorotyötä joka viikko eli puolison palkka 1700 netto, lapsilisät 2 lapsesta 200 netto ja työmarkkinatuki 740 netto.
Me maksamme vuokraa kolmiosta 800 ja puoliso tarvitsee vuorotyön takia auton. Itse olen palkattomissa työkokeiluissa aina välillä tai 6 kuukaukautta palkkatukitöissä ja vähintään 4 työpaikkaa haen kuukaudessa.Ja äitini asuu yksin 5 h + k + s + 2 wc, kun me 3 h + k + kylpyhuone eli 1 wc
No eihän tuo nyt muiden vika ole, jos äidilläsi on liian hyvä eläke ja liian iso asunto.
Itse jään parin vuoden päästä eläkkeelle ja ollut työelämässä kohta 40 vuotta ja eläkkeeni tulee olemaan noin tonnin luokkaa. Terveydenhuollossa olen ollut töissä.
Lohduttaako yhtään, kun eläkeläinenkin voi olla pienituloinen?
Kävin tarkistamassa eläkekertymän ja tulen näillä näkymin saamaan eläkettä 1081e/kk kun ja jos eläkkeelle pääsen vuonna 2025
Vierailija kirjoitti:
Olen sairaanhoitaja joka tehnyt viime vuodet vaan keikkatöitä, myös lähihoitajan ja ohjaajan. Nyt voisin siirtyä taas tekemään enemmän jos löydän kivan paikan mutta kylläpä taas on motivoivaa: yksityisellä alkupalkka huikeat 2400 ja risat, eli muutaman satasen enemmän kuin kielitaidottomalla hoiva-avustajalla ja vastuu ihan eri luokkaa. Julkisella palkka vähän parempi ja toki vuorolisillä (jos niitä on) sitä saa nostettua ja samalla pilattua sosiaalisen elämänsä ja terveytensä sykkiessään alimiehitetyissä paikoissa, mutta ei näillä pohjapalkoilla kiinnosta montaa muutakaan. Nuorilla hoitajilla kun on vielä pienet lapset ja vuorotyö voi käydä todella raskaaksi, mutta niistä harvoista päivätöistä jää aivan naurettava summa käteen erityisesti lähihoitajilla ja pyöröovi käy muille aloille.
Miksi kouluttautua hoitoalalle, jos hommat eivät kiinnosta. Luulisi sen verran olevan älyä, että osaisi hakeutua mieleiselleen ja kykyjään vastaavaan ammattiin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisten hoitokoteja maksetaan verorahoista 5 miljardia.
Ja tämä liittyy työttömyyteen miten???
Sä maksat nuo 5 miljardia palkkasi veroista.
No pitäisikö vanhukset siirtää veneiden alle asumaan, että kustannukset pienenee vai pitäisikö hoitajilta puolittaa palkat, että kulut vähenee??? Vanhuksilta isommat maksut, eli koko eläke hoitovastikeeseen? Vai pitääkö koko ala alistaa valtiolle, joka ei vedä välistä, kuten yksityinen toimija voi tehdä?
Tai palataanko aikaan, että aikuiset lapset hoitavat itse omat vanhempansa?
Mikä tähän ongelmaan on rakaisu? kaikilta nirri pois, jos ei enää pysty kotona asumaan ja itseään hoitamaan?
Veroja maksetaan juuri sen takia, että niillä pyöritetään yhteiskuntaa ja huolehditaan niistä, jotka ei enää pysty itsestään huolehtimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sairaanhoitaja joka tehnyt viime vuodet vaan keikkatöitä, myös lähihoitajan ja ohjaajan. Nyt voisin siirtyä taas tekemään enemmän jos löydän kivan paikan mutta kylläpä taas on motivoivaa: yksityisellä alkupalkka huikeat 2400 ja risat, eli muutaman satasen enemmän kuin kielitaidottomalla hoiva-avustajalla ja vastuu ihan eri luokkaa. Julkisella palkka vähän parempi ja toki vuorolisillä (jos niitä on) sitä saa nostettua ja samalla pilattua sosiaalisen elämänsä ja terveytensä sykkiessään alimiehitetyissä paikoissa, mutta ei näillä pohjapalkoilla kiinnosta montaa muutakaan. Nuorilla hoitajilla kun on vielä pienet lapset ja vuorotyö voi käydä todella raskaaksi, mutta niistä harvoista päivätöistä jää aivan naurettava summa käteen erityisesti lähihoitajilla ja pyöröovi käy muille aloille.
Miksi kouluttautua hoitoalalle, jos hommat eivät kiinnosta. Luulisi sen verran olevan älyä, että osaisi hakeutua mieleiselleen ja kykyjään vastaavaan ammattiin!
Siis hommat voi kiinnostaa kovastikin ja halu tehdä hoitotyötä voi olla kova, mutta palkka kusee niin paljon, ettei alan töitä voi/kannata tehdä. Ammatti voi olla mieleinen ja siihen on hyvinkin kykyjä, mutta palkka on niin surkea, ettei töitä kannata sillä alalla tehdä.
Naurattaa aina, kun sanotaan, että esim sairaanhoitajan työ on kutsumusammatti ja siksi sitä tehdään pienellä palkalla.
No mitä pirua, kaikkihan tekee "kutsumus"ammatiaan. Moni rekkakuski haluaa vain ajaa ja on sen takia rekkakuski. joku haluaa vain ja ainostaan rassata autoja ja on sen takia autonkotjaaja.
Kaikki ihmiset hakeutuu allalle, joka kiinnostaa ja jota haluaa tehdä. Ei joku hoitotyö ole sen kummemmin mikään kutsumustyö, kuin mikään muukaan.
lentäjä haluaa lentää ja hakeutuu ammattiin ja vaikka se kuinka hänelle "kutsumusammatti" niin silti hänelle maksetaan siitä kunnon palkkaa.
eri
Harmittaa, että jotkut tosissaan uskovat joidenkin yksittäistapausten perusteella, että ihmiset eivät halua tehdä töitä. Itse olen hakenut esimerkiksi työtä, josta vastaavasta on kokemusta 10 vuoden ajalta ja työtä, jossa olen ollut lukuisissa pätkätöissä, mutta en ole päässyt edes haastatteluun. Maisterin tutkinnosta huolimatta olen hakenut vaatimattomia töitä, joihin ei vaadita koulutusta, jotta saisin edes jotain työtä, mutta mitään vaan ei saa. Miksi hallitus rankaisee työttömiä, kun selkeästi kaikki vaan ei sinne työelämään kelpaa?
Vierailija kirjoitti:
Palkat ovat aivan liian huonot suhteessa elinkustannuksiin. Ei tietenkään kukaan lähde töihin, ellei siitä saaa kuin rakkoja käsiin, typerää kuvitellakin.
Ja sossun maksamat tuet ryypätään hengenheimolaisten kanssa, näkeehän sen, nälkäkurkia, ei jää rahaa ruokaa.
Itselläni on tullut vastaan se että olen ainoa suomalainen työnhakijana tulossa haastatteluun,jopa siivoushommiin pitkä jono hakijoita ollut ja joka kerta tullut "kiitos mutta ei kiitos" viesti perässä. Onko tämä nyt sitä syrjintää?Olen lisäksi tottunut elämään alle 900 euron kuukausi tuloilla,joten en usko olevani liian ahne palkan suhteen. Joten kyllä työnantajissakin on peiliin katsomisen paikka ja ei sinne töihin niin vain mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole kykyjä muuhun, eikä kampaajan hommakaan nappaa. Toisaalta ainahan uralla voi edetä, jos työnteko kiinnostaa ja on halu pyrkiä eteenpäin elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa, että jotkut tosissaan uskovat joidenkin yksittäistapausten perusteella, että ihmiset eivät halua tehdä töitä. Itse olen hakenut esimerkiksi työtä, josta vastaavasta on kokemusta 10 vuoden ajalta ja työtä, jossa olen ollut lukuisissa pätkätöissä, mutta en ole päässyt edes haastatteluun. Maisterin tutkinnosta huolimatta olen hakenut vaatimattomia töitä, joihin ei vaadita koulutusta, jotta saisin edes jotain työtä, mutta mitään vaan ei saa. Miksi hallitus rankaisee työttömiä, kun selkeästi kaikki vaan ei sinne työelämään kelpaa?
Kenties tuo maisterin tutkinto vaikuttaa paikan saamiseen siksi että olisit kuitenkin koko ajan hakemassa uutta työtä.
Ainakin kuljetusalalla meininki on mennyt aivan sairaaksi sähköisen seurannan myötä 10min taukoa koko päivän (n 8-10h) on realismia ja jatkuvaa,samaan aikaan johtajat valittaa "ei voida nostaa palkkoja kun polttoaineen hinta jne...." En ihmettele pätkääkään ettei kukaan alalle halua kun kaikki vapaus työstä on viety.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkat ovat aivan liian huonot suhteessa elinkustannuksiin. Ei tietenkään kukaan lähde töihin, ellei siitä saaa kuin rakkoja käsiin, typerää kuvitellakin.
Ja sossun maksamat tuet ryypätään hengenheimolaisten kanssa, näkeehän sen, nälkäkurkia, ei jää rahaa ruokaa.
Mä en polta tupakkaa enkä juo alkoholia ja se on hyvä, koska Suomesta on tulossa savuton vuoteen 2030 mennessä esim. kerrostalossa ei saa polttaa tupakkaa edes talon pihalla.
Ehdotan ratkaisuksi työnkiertoa. On totta, että esimerkiksi lääkärinä toimiminen vaatii pitkän ja vaativan koulutuksen sekä sellaista soveltuvuutta jota ei kaikilta löydy (ei edes kaikilta lääkäreiltä, valitettavasti..) MUTTA valtaosa töistä on sellaisia, että normaalijärjellä varustettu niistä kyllä suoriutuu, kunhan saa perehdytyksen.
Ei ole reilua, että joillekin jäädytetään virka 14 vuodeksi kun tekee jotain vielä mielenkiintoisempaa ja toiset joutuu vuosikymmeniä siivoamaan tai pesemään peppuja. Ei ole myöskään reilua, että lähinnä naisille kasautuu hoitotyöt. Fyysisistä voimaa tietysti naisilla vähemmän, joten raskaimmat duunarityöt pitäisi jotenkin suhteuttaa voimatasoon nähden, mutta kyllä niitä jotkut naisetkin kykenisivät tekemään. Kassalla osaa myös maisterit istua jos ei muuta ole, ja amislainen kykenee aivan hyvin perus toimistohumppaan, ja niin edelleen. Kiertoa! Se lisäisi myös yhtenäisyyttä, kun olisi parempi käsitys muiden elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en polta tupakkaa enkä juo alkoholia ja se on hyvä, koska Suomesta on tulossa savuton vuoteen 2030 mennessä esim. kerrostalossa ei saa polttaa tupakkaa edes talon pihalla.
Työpaikoilla ei saa sitten myöskään enää polttaa tupakkaa edes ulkona.
Eli se on ilman tupakkaa koko työpäivä.
Todella hyvä juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuet on laskettu aivan minimielinkustannusten mukaan. Joten palkat ovat aivan liian pienet monessa työssä verrattuna elintasoon.
Hallitus leikaa työikäisiltä, eläkeläisiltä ei mitään vaikka moni nuorempi maksaa vuokraa 700, kun eläkeläinen 300 yhtiövastiketta velattomassa asunnossa.
Mun äiti saa omaa eläkettä 1100 netto ja leskeneläkettä 1000 netto eli 2100 netto ja asumiskulut 400 velattomassa omistusasunnossa.
Meillä taas 4 henkeä saa yhteensä 2500 netto, vaikka puoliso tekee 40 tuntia vuorotyötä joka viikko eli puolison palkka 1700 netto, lapsilisät 2 lapsesta 200 netto ja työmarkkinatuki 740 netto.
Me maksamme vuokraa kolmiosta 800 ja puoliso tarvitsee vuorotyön takia auton. Itse olen palkattomissa työkokeiluissa aina välillä tai 6 kuukaukautta palkkatukitöissä ja vähintään 4 työpaikkaa haen kuukaudessa.Ja äitini asuu yksin 5 h + k + s + 2 wc, kun me 3 h + k + kylpyhuone eli 1 wc
No eihän tuo nyt muiden vika ole, jos äidilläsi on liian hyvä eläke ja liian iso asunto.
Itse jään parin vuoden päästä eläkkeelle ja ollut työelämässä kohta 40 vuotta ja eläkkeeni tulee olemaan noin tonnin luokkaa. Terveydenhuollossa olen ollut töissä.
Lohduttaako yhtään, kun eläkeläinenkin voi olla pienituloinen?
Kävin tarkistamassa eläkekertymän ja tulen näillä näkymin saamaan eläkettä 1081e/kk kun ja jos eläkkeelle pääsen vuonna 2025
Kyllä se on, jos puolisoni on tehnyt työtä 20 vuotta 2400 brutto palkalla eikä saada edes lainaa.
Perikunnan asunnot on onneksi arvottomia kun nuoret ei saa edes lainaa, että turhaan aikuisille lapsillesi omaisuutta keräät, niistä tulee vain riesa.
Me voidaan vittuilla kun ei käy asuntokauppa eikä mökkikauppa.
Asuntolainaa ei saa 2400 brutto tuloilla ilman säästöjä eikä osa-aikatöillä, nolla-sopimuksilla, palkkatukitöillä, työkokeilulla eikä kuntouttavalla työtoiminnalla.
Suurin osa Suomen asuntokannasta on arvottomia, kun eläkeläiset kuolee.
Ja nyt lähtee vielä vakituisilta irtisanomissuoja, vuorolisät eikä omistusasuntoon saa asumistukea.
Ne on aina muita töihin patistamassa joilla itsellään kiva työ, eikä suurempaa pelkoa sen päättymisestä. Se on kiva kahvitauolla etätöissä palstalla syyllistää hanttihommiin väsynyttä rahvasta. Menkää itse niihin hanttihommiin ja jättäkää omat, halutummat työnne muille! Ei ne usein niin kummoisia ole, että pitäisi olla viimeisen päälle lukenut. Perusjärjellä pärjäisi.
Vierailija kirjoitti:
Asuntolainaa ei saa 2400 brutto tuloilla ilman säästöjä eikä osa-aikatöillä, nolla-sopimuksilla, palkkatukitöillä, työkokeilulla eikä kuntouttavalla työtoiminnalla.
Suurin osa Suomen asuntokannasta on arvottomia, kun eläkeläiset kuolee.
Ja nyt lähtee vielä vakituisilta irtisanomissuoja, vuorolisät eikä omistusasuntoon saa asumistukea.
Ikäsidonnaisuudet poistetaan työttömyystuista.
58-vuotias tai 50-vuotias saa leikattua ansiosidonnaista 400 päivää ja sen jälkeen työmarkkinatuki 580 netto kuukaudessa. Omistusasuntoon ei saa asumistukea eikä yhtiölainoina/rahoitusvastike ole lasku toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle.
2100 brutto palkalla leikattu ansiosidonnainen on 700 netto.
Ja jotta saa taas leikattua ansiosidonnaista 400 päivää pitää kilpailla nuorten kanssa 12 kuukautta työsopimuksista.
Ei onnistu, kun meidän kuuluu valehdella näissä uutisissa, jotta kukaan ei kiinnitäisi huomiota rikkaiden veronkiertoihin.