Ylen uutinen: Töitä on tarjolla enemmän kuin koskaan, silti moni miettii kannattaako niitä tehdä
https://yle.fi/uutiset/3-12649914
Siis miten ihmeessä tuollaiseen tilanteeseen ollaan voitu päätyä? Työvoimapula on huutava, mutta ihmisiä ei välttämättä kiinnosta tehdä töitä.
Sosiaalietuudet lienevät siis aivan liian hyvät, jos kotisohvalle jääminen on kannattavampaa kuin työnteko. Tuolle asialle pitäisi tehdä jotain ja heti!
Kommentit (2101)
Palkkatukea yrityksille lisättiin. Valtio maksaa 50% palkasta.
https://valtioneuvosto.fi/-//1410877/palkkatuen-uudistus-voimaan-heinak…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkat ovat aivan liian huonot suhteessa elinkustannuksiin. Ei tietenkään kukaan lähde töihin, ellei siitä saaa kuin rakkoja käsiin, typerää kuvitellakin.
Niinpä, ja sitten aikanaan kun eläke on niin mitätön, ollaan edelleen yhteiskunnan elätettävinä.
Kaikki joilla ei ole diagnosoitua estettä työnteolle, mars töihin eli yhteiskunnan tuet tältä osin pois. Kantani on periaatteellinen, ei poliittinen.Mutta todellisuus on sulla hakusessa ja pahasti. Töihin ei niin vain marssita. Ymmärrätkö että eka pitää hakea kokoaikaista työpaikkaa ja jos tulee valituksi niin sitten vasta voi mennä töihin?
Juuri sinulla on asenne, menisin työhön, MUTKU..
Miksi asiaa ei ymmärretä että on paljon ihmisiä jotka hakevat jatkuvasti työtä ,mutta heitä ei hyväksytä töihin minnekään.ei omalla ilmoituksella kukaan voi mennä johonkin työpaikkaan ja sanoa että aloitan huomenna työt -se on täysin mahdotonta.mulle on kenenkään turha kirjoittaa että mene töihin sillä olen vakituisessa työsuhteessa ja ollut jo hyvin pitkään.
Minusta tuntuu että on heitäkin jotka käyttäytyvät tarkoituksella niin etteivät joudu töihin.
"Palkattomasta työkokeilusta kieltäytyminen voi viedä tuet."
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa niistä, jotka käskee menemään töihin, eivät itse tekisi paskapalkalla töitä. Kaiken lisäksi he ovat omaksuneet ajattelutavan, että ihminen ei ole kunnon ihminen, jos ei tee töitä. Tai että töitä on yksinkertaisesti tehtävä. Elämässä on kehittävämpiäkin asioita kuin palvella työnantajaa paskapalkkaa vastaan. Elämä on elämistä varten, ei orjana puurtamista varten.
Työ hoitaa mielen terveyttä. Ei kiitos vapaamatkustajia.
Vierailija kirjoitti:
Irtisanomissuojaa heikennetään ja on tulossa uudistus, että työkokeiluun voi joutua jo työttömyyden alussa työttömyyskorvauksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan kannata lähteä rehkimään, jos siitä saa satasen pari asumiskulujen jälkeen käteen enemmän. Hölmö paljon töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä.
Työkykyiselle ei kannattavuusvertailu pitäisi olla edes vaihtoehtona. Satanenkin lisää joka jää kustannusten jälkeen käteen, on kannattavaa. Julkiselle rahoitukselle on kannattamatonta palkata ihmisiä sohvalle makaamaan. Se ei ole viisasta.
Niinpä, kun eivät nämä ihmiset näe omaa napaansa pidemmälle.
Minäkin lähden töihin, vaikka saataisin oikeasti saada saman rahan tai jopa enemmän jos asuisin vuokralla ja eläisin tuilla. Lapsiakin kun on useampi. Ei silti tulisi mieleenkään tehdä niin. Olen työkykyinen ihminen. Toki nyt maksan asuntolainaa pois, siinämielessä on jotain turvaa joskus ja lapsilleni ehkä joskus jää jotain perinnöksi. Eläkekin varmaan suurempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan kannata lähteä rehkimään, jos siitä saa satasen pari asumiskulujen jälkeen käteen enemmän. Hölmö paljon töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä.
Työkykyiselle ei kannattavuusvertailu pitäisi olla edes vaihtoehtona. Satanenkin lisää joka jää kustannusten jälkeen käteen, on kannattavaa. Julkiselle rahoitukselle on kannattamatonta palkata ihmisiä sohvalle makaamaan. Se ei ole viisasta.
Minäkin lähden töihin, vaikka saataisin oikeasti saada saman rahan tai jopa enemmän jos asuisin vuokralla ja eläisin tuilla. Lapsiakin kun on useampi. Ei silti tulisi mieleenkään tehdä niin. Olen työkykyinen ihminen. Toki nyt maksan asuntolainaa pois, siinämielessä on jotain turvaa joskus ja lapsilleni ehkä joskus jää jotain perinnöksi. Eläkekin varmaan suurempi.
Lähtisitkö näihin töihin?
Siivooja, edellytyksenä oma auto.
Avustaja mökille puutarhatöihin ja ruoan laittoon eläkeläiselle, matkat omalla autolla, ei kulje julkisia. 20 h kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähtisitkö näihin töihin?
Siivooja, edellytyksenä oma auto.
Avustaja mökille puutarhatöihin ja ruoan laittoon eläkeläiselle, matkat omalla autolla, ei kulje julkisia. 20 h kuukausi.
Sitten olisi siivous 6 h viikko ti ja ke klo 15.00 - 18.00.
Aloituksessa vain mutuillaan, missään ei ole todistettu, että etuudet estäisivät työnteon, joten päättely ei pidä paikkaansa. Tuet eivät ole niin suuria, etteikö palkkatöissä ansaitsisi enemmän. Ainoa poikkeus on, jos on paljon lapsia tai erityislapsia, jolloin saa lisätukia.
Päin vastoin ihmiset haluaisivat saada kokoaikaisen työn, kuten tuossa jutussa haastateltukin toteaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkat ovat aivan liian huonot suhteessa elinkustannuksiin. Ei tietenkään kukaan lähde töihin, ellei siitä saaa kuin rakkoja käsiin, typerää kuvitellakin.
Niinpä, ja sitten aikanaan kun eläke on niin mitätön, ollaan edelleen yhteiskunnan elätettävinä.
Kaikki joilla ei ole diagnosoitua estettä työnteolle, mars töihin eli yhteiskunnan tuet tältä osin pois. Kantani on periaatteellinen, ei poliittinen.Mutta todellisuus on sulla hakusessa ja pahasti. Töihin ei niin vain marssita. Ymmärrätkö että eka pitää hakea kokoaikaista työpaikkaa ja jos tulee valituksi niin sitten vasta voi mennä töihin?
Miksi asiaa ei ymmärretä että on paljon ihmisiä jotka hakevat jatkuvasti työtä ,mutta heitä ei hyväksytä töihin minnekään.ei omalla ilmoituksella kukaan voi mennä johonkin työpaikkaan ja sanoa että aloitan huomenna työt -se on täysin mahdotonta.mulle on kenenkään turha kirjoittaa että mene töihin sillä olen vakituisessa työsuhteessa ja ollut jo hyvin pitkään.
Minusta tuntuu että on heitäkin jotka käyttäytyvät tarkoituksella niin etteivät joudu töihin.
Senkö takia sinusta on hyväksyttävää ottaa tuet pois niiltä, jotka kovasti haluaisivat töihin, mutteivat pääse? Eikö ensin kannattaisi antaa työtä niille, jotka haluavat ja etköhän sinäkin toivoisi saavasi työkavereiksi juuri niitä ihmisiä, etkä sitä porukkaa, joka ei töihin halua?
Ilmeisesti et. No, toivotaan, että oma työpaikkasi tulee kärsimään tilanteesta.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse kieltäytyä kun muuten heittäytyt hankalaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Senkö takia sinusta on hyväksyttävää ottaa tuet pois niiltä, jotka kovasti haluaisivat töihin, mutteivat pääse? Eikö ensin kannattaisi antaa työtä niille, jotka haluavat ja etköhän sinäkin toivoisi saavasi työkavereiksi juuri niitä ihmisiä, etkä sitä porukkaa, joka ei töihin halua?
Ilmeisesti et. No, toivotaan, että oma työpaikkasi tulee kärsimään tilanteesta.
On oikeasti näitä työnantajia, joiden mielestä pakottaminen, painostaminen, manipulointi lahjominen, aivopesemimen töihin juuri he, jotka vähiten sinne haluavat on ok ja todella toivottavaa.
Valtio työnantajana on esimerkki tällaisesta. Itse menin sellaisen tilalle, joka ei myöskään halunnut juuri tällä työnantajalle, laitteli sitten suoraan lähiesimiehelle sähköpostia, että h a i s ta psk ha jne. kun muuten eivät uskoneet. Minua taas he ovat vainonneet netissä yli 10 vuotta aamusta yöhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjolla on pääosin osa-aikatyötä, jolla ei tule toimeen. Hinnat ja elinkustannukset ovat räjähtäneet käsiin. Esim. vuokrat ovat nousseet 2000-luvun aikana 30%. Palkat taas ovat nousseet muutamia prosentteja ja työsuhteet monilla aloilla määräaikaisia ja/tai osa-aikaisia.
Yritykset tekevät maksimituloksia ja jakavat ennätysosinkoja, mutta ihmisille ei ole varaa maksaa työstä kunnon palkkaa.
Voisiko myös tästä puhua, eikä aina
syyttää ihmisiä työhaluttomuudesta.
Vai palkat nousseet muutamia prosentteja. Itse olen duunari ja oma palkkani on noussut euroaikana 40%. Osaat varmasti tarkistaa paljon keskipalkka on noussut reilussa 20v.
Melko omituista, että tämä kommentti on saanut alapeukkua. Siis jokainen tietää miten paljon palkat ovat nousseet 2000-luvun aikana. Kommentointipalstat ovat täynnä omituisia väittämiä siitä miten kaikki on paljon kalliimpaa kuin ennen ja palkat eivät ole nousseet juuri ollenkaan. Kannattaa jokaisen hieman perehtyä asioihin ja sitten vasta kommentoida.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa niistä, jotka käskee menemään töihin, eivät itse tekisi paskapalkalla töitä. Kaiken lisäksi he ovat omaksuneet ajattelutavan, että ihminen ei ole kunnon ihminen, jos ei tee töitä. Tai että töitä on yksinkertaisesti tehtävä. Elämässä on kehittävämpiäkin asioita kuin palvella työnantajaa paskapalkkaa vastaan. Elämä on elämistä varten, ei orjana puurtamista varten.
Täysin eri asia, esim. minä olen hankkinut sellaisen osaamisen, että työnantajat pyrkivät saamaan minut heidän firmaan töihin. Jos joku ei ole valmis hankkimaan osaamista, josta työnantajat kilpailevat, menkööt sitten niihin paskaduuneihin. Kyllä aikuisen on oltava valmis tekemään työtä ansionsa eteen. Ja en siis menisi paskalla palkalla töihin, mutta paskan työntekijän täytyy myös tehdä työtä, vaikka sitten sillä paskalla palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Tarjolla on pääosin osa-aikatyötä, jolla ei tule toimeen. Hinnat ja elinkustannukset ovat räjähtäneet käsiin. Esim. vuokrat ovat nousseet 2000-luvun aikana 30%. Palkat taas ovat nousseet muutamia prosentteja ja työsuhteet monilla aloilla määräaikaisia ja/tai osa-aikaisia.
Yritykset tekevät maksimituloksia ja jakavat ennätysosinkoja, mutta ihmisille ei ole varaa maksaa työstä kunnon palkkaa.
Voisiko myös tästä puhua, eikä aina syyttää ihmisiä työhaluttomuudesta.
ja jatkossa osa-aikatyön vastanottamisesta rankaistaan kun suojaosat poistetaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko myös tästä puhua, eikä aina syyttää ihmisiä työhaluttomuudesta.
ja jatkossa osa-aikatyön vastanottamisesta rankaistaan kun suojaosat poistetaan!
Itse tein talvisin lumitöitä aina osa-aika töinä 0-40h/vko, mutta jatkossa en aio tehdä sitäkään.
Hallitus leikkaa 2 lapsen osa-aikatyötä tekevältä yh-vanhemmalta 600 euroa kuukaudessa.
https://www.itahame.fi/uutissuomalainen/6013178
Lisäksi enää ei riitä, että kysyy lisätunteja. Jatkossa pitää hakea koko-aikatyötä, johon on realistiset mahdollisuudet päästä esim siivooja tai osallistua työkkärin aktivointeihin esim. työkokeilu.
https://ytk.fi/tietoa-meilta/ajankohtaista/hallitusohjelma-lupaa-kirist…
Kohta 10