Ylen uutinen: Töitä on tarjolla enemmän kuin koskaan, silti moni miettii kannattaako niitä tehdä
https://yle.fi/uutiset/3-12649914
Siis miten ihmeessä tuollaiseen tilanteeseen ollaan voitu päätyä? Työvoimapula on huutava, mutta ihmisiä ei välttämättä kiinnosta tehdä töitä.
Sosiaalietuudet lienevät siis aivan liian hyvät, jos kotisohvalle jääminen on kannattavampaa kuin työnteko. Tuolle asialle pitäisi tehdä jotain ja heti!
Kommentit (2101)
Eihän tällainen voi toimia missään yhteiskunnassa, nyt alkaa olla koko systeemi hajalla. Kohta ei ole enää riittävästi tukien maksajia, mistäs luulette että niitä teille kauhotaan, jos kukaan ei halua töihin mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan kannata lähteä rehkimään, jos siitä saa satasen pari asumiskulujen jälkeen käteen enemmän. Hölmö paljon töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä.
Työkykyiselle ei kannattavuusvertailu pitäisi olla edes vaihtoehtona. Satanenkin lisää joka jää kustannusten jälkeen käteen, on kannattavaa. Julkiselle rahoitukselle on kannattamatonta palkata ihmisiä sohvalle makaamaan. Se ei ole viisasta.
Sä voit suoraan laskea tuosta ylijäämästä vapaa-aikasi arvon. Vaikkapa 200e enemmän kuin Kelan suojattina on yhtä kuin 200/160h = 1,25e /h. Myisitkö vapaa-aikasi hintaan 1,25e / tunti?
Kyllä myyn. Kanssasi ei kannata asiasta vääntää, kun et ymmärrä syitä kuitenkaan.
Ohis
Hyvä sitten jos se sopii sinulle. Minä en nimittäin myy.
Suomessa on pulaa työntekijöistä ketkä suostuu orjapalkalla töihin, itse en alle 3000e/kk palkalla töihin suostuisi edes menemään koska eläminen täällä on niin kallista sekä autoa tarvitsen kun julkiset ei liiku täällä.
Nyt saan 3200e/kk bruttona ja nettona 2200e/kk, pakollisten menojen eli asumiskulujen,autoilun kulujen sekä laskujen jälkeen mulle jää joku 800e/kk rahaa ruokaan yms elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töihin menijöitä löytyy, kun tukia pienennetään.
Ei muissa ole näin hulppeita tukia, kuin Suomessa.
Ja muissa maissa on lisäksi paljon huonommat työllisyys palvelut kuin Suomessa.Tosiasia on se, että tuet ovat täällä liian suuret.
Miten kummassa ne sitten pärjäävät ne, jotka tekevät töitä pienemmälläkin palkalla?
Minä kysyn vaan?
Varsin moni suomalainen käy joka ikinen päivä työssä matalapalkka-alalla.
On vihdoinkin aika laittaa stoppi, noille tahallaan työstä kieltäytyjille.
Se on puhdasta laiskuttaa ja mukavuuden halua.Ei viitsitä edes lähteä ilmaisiin työvoima koulutuksiin, joista saa uuden ammattin.
Mm. kuljetusalalla järjestetään jatkuvasti ilmaisia koulutuksia, koska alalla on huutava puute.Olet täysin sairas ihminen. Jos joutuu sossun luukulla käymään siitä huolimatta, että käy töissä (matalapalkka-alat), niin vika on silloin PALKOISSA, ei tuissa. Ruoka on kallistunut, eikä tukia todellakaan ole varaa pienentää.
Miksi et ryhdy yrittäjäksi? Silloin tienaisit juuri sen verran, mitä tuotat asiakkaalle hyötyä. Jos palkka on pieni, ei vika ole siinä palkassa vaan siinä, että sinä et tuo työantajayritykseen tarpeeksi rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja muissa maissa on lisäksi paljon huonommat työllisyys palvelut kuin Suomessa.Tosiasia on se, että tuet ovat täällä liian suuret.
Miten kummassa ne sitten pärjäävät ne, jotka tekevät töitä pienemmälläkin palkalla?
Minä kysyn vaan?
Se on puhdasta laiskuttaa ja mukavuuden halua.Ei viitsitä edes lähteä ilmaisiin työvoima koulutuksiin, joista saa uuden ammattin.
Mm. kuljetusalalla järjestetään jatkuvasti ilmaisia koulutuksia, koska alalla on huutava puute.
Tämä. Ja vain tämä.
Olen tasan tarkkaan varma, että Kokoomus puuttuu tähän tahallaan työttömänä oloon.
Ja puuttuukin raskaalla kädellä.
Mikä oikeus terveillä nuorilla ja nuorehkoilla ihmisillä, on vuosikausia ja nyt jo pysyvästi, elätyttää itsensä muiden suomalaisten rahoilla.
Ne matalapalkka aloillakin duunia tekevät ihmiset, ostavat teidän ruokanne, pizzanne, sätkänne ja kaljanne.
Tuo on mitä törkeintä muiden ihmisten hyväksikäyttöä.
Hyvä että siitä tulee lopultakin historiaa, noille lusmuille!
Öö tossa jutussahan oli, että työllisyys on ennätyskorkea, 74%, mutta paljon on ihmisiä osa-aikatöissä. Jutussa haastateltu henkilö olisi myös, mutta joutuu nostamaan yhteiskunnalta tukea kun palkka ei riitä eikä hän ole saanut kokoaikatyötä.
Vierailija kirjoitti:
Työvoima pulaa ei todellakaan ole. Olen hakenut yli 500 eri työpaikkaa, enkä ole tullut valituksi. Työvoimapula on täyttä huttua.
Pitää vain suostua töihin markalla, tai siis eurolla, mielellään ilmaiseksi. Oletko harkinnut tätä?!
Vierailija kirjoitti:
Öö tossa jutussahan oli, että työllisyys on ennätyskorkea, 74%, mutta paljon on ihmisiä osa-aikatöissä. Jutussa haastateltu henkilö olisi myös, mutta joutuu nostamaan yhteiskunnalta tukea kun palkka ei riitä eikä hän ole saanut kokoaikatyötä.
Siis on osa-aikatöissä, ei olisi*
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kysyn vaan?
Mm. kuljetusalalla järjestetään jatkuvasti ilmaisia koulutuksia, koska alalla on huutava puute.Tämä. Ja vain tämä.
Olen tasan tarkkaan varma, että Kokoomus puuttuu tähän tahallaan työttömänä oloon.
Ja puuttuukin raskaalla kädellä.Mikä oikeus terveillä nuorilla ja nuorehkoilla ihmisillä, on vuosikausia ja nyt jo pysyvästi, elätyttää itsensä muiden suomalaisten rahoilla.
Ne matalapalkka aloillakin duunia tekevät ihmiset, ostavat teidän ruokanne, pizzanne, sätkänne ja kaljanne.
Mikä kohta teillä ei mene jakeluun?
Se, että on 300 000 työtöntä, mutta vain 20 000 avointa työpaikkaa?
Vierailija kirjoitti:
Eikös tämänkin pitänyt olla salaliittoteoria, että näin tulee käymään?
Niinhän sen piti olla, ainakin vihervassarien mielestä....
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on pulaa työntekijöistä ketkä suostuu orjapalkalla töihin, itse en alle 3000e/kk palkalla töihin suostuisi edes menemään koska eläminen täällä on niin kallista sekä autoa tarvitsen kun julkiset ei liiku täällä.
Nyt saan 3200e/kk bruttona ja nettona 2200e/kk, pakollisten menojen eli asumiskulujen,autoilun kulujen sekä laskujen jälkeen mulle jää joku 800e/kk rahaa ruokaan yms elämiseen.
Harvalla yrittäjällä varaa maksaa 3000€ palkkaa koska sivukulut on 1.5 kertaiset. Pelkkä työnantajan työeläke tuosta palkasta 750€ eli kun maksat palkan 3000€ työntekijälle niin heti perään tulee työeläkelasku 750€ ja monet muut kulut.
Meillä ei ole varaa siihen, että yli 150 000 suomalaista ilmoittaa, että ei suostu työhön, koska tuet on paremmat kuin palkka. Tuet pienemmiksi, määräaikaisiksi ja toimeentulotuki kokonaan harkinnanvaraiseksi eli kerran kuukaudessa tarkistettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata, jos ei saa sellaista palkkaa, että pärjää ilman tukia ja jää muutama satanen säästöönkin. Ei työ itsessään ole se juttu. Tuet ovat liian matalat ja työvoimapula alojen palkat ovat liian matalat. Hinnat ja verot ovat erittäin korkeat.
Että jäätävä joka tilistä säästöönkin? Eli turhaan, kuten moni muukin tuli töitä tehtyä. Ei jäänyt säästöön kun taloa, lasten harrastuksia ym maksoi palkalla. En ole kuittaillut asumistukia, työttömyys korvauksia enkä muita ylimääräisiä tukia. Nyt jo eläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kysyn vaan?
Mm. kuljetusalalla järjestetään jatkuvasti ilmaisia koulutuksia, koska alalla on huutava puute.Tämä. Ja vain tämä.
Ja puuttuukin raskaalla kädellä.Mikä oikeus terveillä nuorilla ja nuorehkoilla ihmisillä, on vuosikausia ja nyt jo pysyvästi, elätyttää itsensä muiden suomalaisten rahoilla.
Mikä kohta teillä ei mene jakeluun?
Se, että on 300 000 työtöntä, mutta vain 20 000 avointa työpaikkaa?
Työmarkkinatorilla on esillä noin 40% työpaikoista, ei sinne ole pakko ilmoittaa yhtäkään työpaikkaa.
Pienituloinen perheellinen yhden vanhemman perheessä saa varmaan lähelle saman käymättä töissä.
Työelämän ulkopuolella saa heti asumistuet, maksuttoman päivähoidon, työmatkakulut jää pois jne
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole varaa siihen, että yli 150 000 suomalaista ilmoittaa, että ei suostu työhön, koska tuet on paremmat kuin palkka. Tuet pienemmiksi, määräaikaisiksi ja toimeentulotuki kokonaan harkinnanvaraiseksi eli kerran kuukaudessa tarkistettavaksi.
Näinhän se on. Mutta ei ole käyttäjän vika jos järjestelmä mahdollistaa.
Te-palveluissa on tällä hetkellä 15 829 työpaikkaa. Nämä siis 8 h päivässä ja yli 12 kk kestäviä työpaikkoja.
itekki oon työtön ja en saa kelalta minkäänlaista tukea ainakaan näillä näkyminen oon kyllä hakenut mut ei oo vielä yhtään penniä tilille tipahtanut. i am very sad:(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkat ovat aivan liian huonot suhteessa elinkustannuksiin. Ei tietenkään kukaan lähde töihin, ellei siitä saaa kuin rakkoja käsiin, typerää kuvitellakin.
Palkka maksetaan tuottavuuden mukaan. Perusta yritys ja tienaa kunnolla, jos katsot, että osaamisesi on arvokkaampaa kuin saatu palkka.
Minun tuntilaskutus asiakkaalle on pitkälti yli 100€/tunti. En todellakaan saa bruttona lähellekkään sitä satasta. Verojen ja pakollisten kulujen jälkeen säästöön jää aika vähän.
Nykysukupolvi ei ole kurjuutta nähnytkään.