Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ole vielä sairastanut koronaa. Onkohan mahdollista, että se ei vaan tartu toisiin?

Vierailija
09.10.2022 |

olen opettaja ja töissä 700 oppilaan koulussa.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

itse säästynyt tähän saakka koronalta ja muilta flunssilta, maskinkäytön ansiosta, mutta olin päiväkodissa työharjoittelussa, siellä ei käytetty maskeja ja sain lähtiäisiksi hirveän nuhan. Kuumetta oli yöllä, hirveä nuha ja lihaskipuja. Kotitesti näytti negatiivistä. Miksi päiväkodeissa ei saa käyttää maskia, kun lapset ovat jatkuvasti räkäisinä paikalla?

Et sinä maskin käytön ansiosta ole säästynyt koronalta. Maski ei suojaa käyttäjäänsä, vaan muita ihmisiä sinun tartunnaltasi. Käsienpesu ja turvavälit tehokkaita keinoja välttää tartunta.

Tavalliset maskit eivät kovin hyvin estä aerosolitartuntoja (sen sijaan FFP-suojaimet estävät oikein käytettyinä), mutta eivät suositellut parin metrin turvavälitkään riitä estämään aerosolitartuntoja sisätiloissa. Tehokas ilmanvaihto vähentää merkittävästi tartuntoja sisätiloissa. Ja sehän nyt kävi selväksi jo aika pian pandemian alkamisen jälkeen, että kosketustartunta ei ole merkittävä koronan leviämistapa, joten käsienpesun merkitys kyseisen taudin leviämisen kannalta on vähäinen.

Vierailija
22/55 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosisadan pahin kusetus nimeltään korona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin luulin myös itse kun ei olla 4hlö perhe sairastettu. Altistuttu paljon kaikki eri paikoissa. Itse ammattikorkeakoulussa töissä, lapset ala- ja yläasteella ja mieskin yli 50hlö työpaikalla.

Nyt kuitenkin kaikki muut sairastuivat paitsi 5.lk tyttö. Ensin minä tein positiivisen testin, seuraavana päivänä mies ja sitten 7.lk. kellään ei niin pahoja oireita että olisi testannut muuten vaan.

Vierailija
24/55 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miten iso merkitys "ajoituksella" on, mutta omalla kohdalla aamulla testi oli neg. ja samana päivänä illalla tehty oli pos. kun olo outo olo jatkui ja tein toisen. Tehtiin myös virallinen testi myöhemmin, joka myös pos.

Vierailija
25/55 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä väliä tuolla enää on, leviää nyt holtittomasti.

Vierailija
26/55 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika harvalle rokotetulle ja kunnon maskeja käyttävälle se iskee.

https://sampo.thl.fi/pivot/prod/fi/epirapo/covid19inci/fact_epirapo_cov…

Vierailija
27/55 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuosisadan pahin kusetus nimeltään korona.

Mene nukkuun 7 miljoonan kuolleen kans. Öitä.

Vierailija
28/55 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kauan kesti mulla saada se, mutta nyt tuli tauti.

Vierailija
29/55 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prismasta ostin ja näytti negaa.

Mikä veriryhmä sulla on?

Vierailija
30/55 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

itse säästynyt tähän saakka koronalta ja muilta flunssilta, maskinkäytön ansiosta, mutta olin päiväkodissa työharjoittelussa, siellä ei käytetty maskeja ja sain lähtiäisiksi hirveän nuhan. Kuumetta oli yöllä, hirveä nuha ja lihaskipuja. Kotitesti näytti negatiivistä. Miksi päiväkodeissa ei saa käyttää maskia, kun lapset ovat jatkuvasti räkäisinä paikalla?

Itse olen säästynyt vuodesta 2013 asti muilta flunssilta ja vuodesta 2020 asti koronaltakin ilman maskia. Joten en todellakaan elvistelisi tai laittaisi maskin piikkiin mitään millään 2 vuoden sairastamattomuudella. Se ei ole vielä paljon mitään.

Vierailija
31/55 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myönnän kyllä, että en ole lasten jokaista räkätautia enää testannut, enkä kauhean aktiivisesti niitä omiakaan pikkuoireita enää tämän vuoden puolella. Elokuussa oli kunnon flunssa, yhden negatiivisen testin tein toisena päivänä oireiden alkamisesta. Mutta ei siis ole testeihin meidän perheellä osunut.

Vierailija
32/55 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsihygieeniakaan ei voi kiittää jos ei sairastu, ainakaan kohdallani. Normaalin harvoin pessyt käsiä, kolme rokotusta enkä ainakaan tiettävästi ole sairastanut.

Vierailija
33/55 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä asiasta olisi mielenkiintoista saada ihan tieteellistä ja puolueetonta faktatietoa, ei mitään mututietoa. Siis siitä, onko jotkut luontaisesti immuuneja.

Vierailija
34/55 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän esimerkiksi veriryhmä vaikuttaa alttiuteen. Muistaakseni O-veriryhmällä on eniten vastustuskykyä koronaa vastaan. Moni muukin asia varmasti vaikuttaa.

Vierailija
35/55 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yksi johon räkätaudit eivät iske, mutta talvella 2018 sairastuin A-influenssaan joka vei minut reilussa viikossa sairaalakuntoon ja melkein tehohoitoon. Lääkäri kertoi että jos lisähapen tarve olisi vielä vähänkin noussut, minut olisi nukutettu ja siirretty keuhkokoneeseen. Sen verran kuitenkin iski keuhkoihin, että ne surkastuivat kuin lapsen keuhkoiksi ja olen jatkuvasti hengästynyt ja esimerkiksi portaiden kiipeäminen ottaa voimille. Sydämeen tuli sivuääni myös, mutta se ei ole aiheuttanut ongelmia. Vielä mainittakoon että influenssa jätti minulle yli vuoden pituisen totaali uupumuksen jota masennukseksi epäilin eli näitä pitkiä oireita oli jo ennen koronaa ja todella pahoja.

Vierailija
36/55 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli Suomesta ei saa sellaisia ostaa?

No voi v i t u n dille, niitähän myydään käytännössä joka kaupassa aina K-marketeista suuriin Prismoihin. Missä hiton purkissa on voinut elää, kun pandemia riehunut jo useamman vuoden :D

En mä ole nähnyt vielä missään vasta-ainetestejä. Mutta korona-testejä kyllä joka kaupassa. Kai tämä etelä-pohjanmaa on sitten iso purkki.

Vierailija
37/55 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän koronaan sairastuneita jotka ovat olleet sairaalahoidossa, sekä täysin oireettomina sen sairastaneita, että siitä väliltä. Eli voi olla, että et ole sairastanut, olet sairastanut sen hyvin lievänä tai olet sairastanut sen oireettomana.

Vierailija
38/55 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se kaikki käy läpi jossain vaiheessa. Itsekin sairastin sen vasta nyt vaikka ympärillä on kollegoita ollut sairaina. Voihan olla et saat sen vasta vuosien päästä.

Vierailija
39/55 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoin olevani immuuni, mutta eilen alkoi korona-oireet ja positiivinen virallinen testi. Ottaa päähän.

Vierailija
40/55 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole minullekaan tullut vaikka altistuksia on satoja. Tosin ei minuun mikään muukaan tunnu tarttuvan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä