Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettiko äitinne teille ruoanlaittoa?

Vierailija
09.10.2022 |

Minulle ei koskaan. Vielä vanhanakaan ei anna minun tehdä mitään keittiössä, jos olemme hänen luonaan.
Onko muilla nelikymppisillä samaa?

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei opettanut. Keittiössä ei saanut olla häiritsemässä. Kun muutin kotoa, en osannut mitään.

Olen nykyään erittäin hyvä ruuanlaittaja. Olen myös hyvä leipomaan. Äitini joskus yrittää sanoa muiden sukulaistrn edessä, että hänen ansiota. Ammuin kyllä alas, ja sanon että hän ei edes opettanut makaronia keittämään, turha kirjoittaa historiaa uusiksi enää vanhana.

Vierailija
62/71 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulussa oli kotitaloutta. Siellä yleensä opitaan.

Keittämään mehukiisseliä ja tekemään mokkapaloja. Mutta kyllä pohja ruoanlaitolle on kotoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti opetti paljon ruuanlaittoa ja leipomista, vaikkei ollut hyvä ruuanlaittaja. Hän mm. keitti jauhelihan, eikä käyttänyt mitään mausteita. Makaroni oli meillä sellaisenaan välillä ruokalaji 😂 Opin silti häneltä paljon Isä opetti paistamaan ja keittämään. Mummo opetti käsittelemään kasviksia ja leipomaan. Pappa osasi tehdä ruskeakastikkeen ja opetti sen myös minulle. Paras kaverini opiskeli kokiksi ja häneltä opin ihanan salaatin, sekä jauhelihakastikkeen.

Itsekseni olen katsonut kokkiohjelmia ja kokeilen innokkaasti uusia reseptejä, sekä seuraan monia kokkausvlogeja YT:ssa. Kaikenlaisia ruokalajeja tulee kokeiltua. Aiemmin matkasin vaikka Tampereelle ostamaan eksoottisia mausteita etnomarketeista, mutta nykyisin tilaan niitä netistä.

Vierailija
64/71 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti laittoi erityisen hyvää ruokaa, mutta harvoin pääsin hänen patojensa ääreen. Ei opettanut mulle, koulussa opin minkä opin, ja nyt en enää edes laita ruokaa, en leivo. Siivoamisen opetti mummo, vaikka muistan kyllä äidin aikaan polvilllani lattioita luutunneenikin. Oisko ollut joku rangaistus- tai nöyryyttämismenetelmä, en äitiltä juuri muuta huomiota saanut.

Vierailija
65/71 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei opettanut. En saanut edes osallistua kotitöiden tekemiseen. Oli todella mieltä ylentävää, kun sitten teini-iässä minulta alettiin odottaa nalkutuksen kera kotitöiden tekemistä. Se oli siinä vaiheessa myöhäistä, koska kipinä sammutettiin jo lapsena. Ja sitäpaitsi enhän minä osannut tehdä mitään. En edes lakanoita vaihtaa. Miten olisin voinut oppiakaan, kun aina häädettiin tieltä pois! Äitini oli siivoushullu joka usein tuntui unohtavan, että koti oli myös muidenkin kuin vaan hänen. Huoneiden ovienkin tuli olla tietyllä tavalla auki. Ihan älytöntä. Kokkailua sain katsoa vierestä.

Kun muutin kotoa pois jouduin opettelemaan miten pesukonetta käytetään ja lähes kaikki muutkin kotityöt. Ja ruoan laiton aloitin aikalailla nollasta. Osasin ennestään keittää perunoita ja keittää ja paistaa munia.

Kannattaa ne lapset ottaa heti mukaan kotitöihin, kun vaan kykenevät, vaikka sotkua tulisikin.

Tämä!!!

Ensin ei opeteta eikä neuvota ja sitten haukutaan, kun ei osaa.

Hyvin menee. Arvanette, ettei olla läheisiä.

Vierailija
66/71 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ollut äitiä opettamassa ja isä oli aina töissä. Opin lukemalla keittokirjaa, ja aika hyvä kokki minusta sitten tulikin vaikka itse sanon. En nääntynyt koskaan nälkään.

Vierailija
67/71 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, häntä ei ole koskaan keittiö kiinnostanut. Minä otin kaikki mahdolliset köksät, kävin talouskoulun ja rakastuin ruoanlaittoon, tein siitä harrastuksen. 

Vierailija
68/71 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei opettanut.

Katsoin kyllä joskus vierestä.

Opettelin aikanani itse, koulussa, kavereiden kanssa, kursseilla, ravintoloissa missä olin tarjoilijana tai asiakkaana.

Vierailija
69/71 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akat emäntäkouluun ikään katsomatta. Sieltä ne parhaat naiset tulee

mies54v

Vierailija
70/71 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Akat emäntäkouluun ikään katsomatta. Sieltä ne parhaat naiset tulee

mies54v

Ei ole ollut ongelmia kun muutin omilleni. Osaan kokata jne. :D

52v.

Vierailija
71/71 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei opettanut. En saanut edes osallistua kotitöiden tekemiseen. Oli todella mieltä ylentävää, kun sitten teini-iässä minulta alettiin odottaa nalkutuksen kera kotitöiden tekemistä. Se oli siinä vaiheessa myöhäistä, koska kipinä sammutettiin jo lapsena. Ja sitäpaitsi enhän minä osannut tehdä mitään. En edes lakanoita vaihtaa. Miten olisin voinut oppiakaan, kun aina häädettiin tieltä pois! Äitini oli siivoushullu joka usein tuntui unohtavan, että koti oli myös muidenkin kuin vaan hänen. Huoneiden ovienkin tuli olla tietyllä tavalla auki. Ihan älytöntä. Kokkailua sain katsoa vierestä.

Kun muutin kotoa pois jouduin opettelemaan miten pesukonetta käytetään ja lähes kaikki muutkin kotityöt. Ja ruoan laiton aloitin aikalailla nollasta. Osasin ennestään keittää perunoita ja keittää ja paistaa munia.

Kannattaa ne lapset ottaa heti mukaan kotitöihin, kun vaan kykenevät, vaikka sotkua tulisikin.

Älä luule että olet ainut.

Keittiöstä hätistäminen on tuttua.

Mutta menin sinne kun olin yksin kotona. Tutkin kaapit ja laatikot. Luin keittokirjaa ja maistelin mausteita.

Ei meillä nyt nalkutettu, mutta abina kun laitoin itselleni ruokaa tein pussikeittoja. Semmosia ei meillä muuten ikinä syöty.

Äiti oli hyvä kokki mutta ei kiinnostunut välittämään taitojaan ja tietojaan seuraavalle sukupolvelle. Sääli.