Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

On kamalaa katsoa miesystävän rapistumista ja alkoholismin syventymistä.

Vierailija
09.10.2022 |

Hän ei jaksa mitään. Töissä käy mutta oikeasti ei saa enää mitään omia asioitaan eteenpäin. Olisin apuna mutta mies ei mene mihinkään päin.
On masentunut, puhuu kuolemasta. On lihonut todella paljon muutamassa vuodessa, sairastunut ja syö lääkkeitä vaivoihinsa.
Juo päivittäin. Muutaman aina arkisin illalla ja viikonloppuisin paljon, viinaa.

Olen ollut itsekin aika rento ja annan tilaa. Juon itsekin mutta en niin paljoa. Molemmat yrittävät olla toistensa tukena mutta se ei tuota tulosta.
Aivan kun kaikki olisi sortunut ympäriltä. Ns hyvien juhlien jälkeen onkin vain tullut tyhjää ja kaaos, kaikki on repeytynyt liitoksistaan. Ennen oli hauskaa ja unelmia, enää ei.

Pahinta on, että samalla kun olemme parhaita ystäviä niin me myös tuhoamme toisiamme näköjään.
Olemme puhuneet avoimesti. Olen myös ehdottanut että menisimne vaikka yhdessä hoitoon tai muita ratkaisuja ja tekemistä.
On vain kun puhuisi henkisesti kuolleelle ihnislle, mikään ei vain sytytä.

Tätä on jotenkin epätodellista katsoa. Kunpa vain voisi mennä ajassa taaksepäin, en tiedä miten ihmeessä kaikki meni tähän pisteeseen. Olen huolissani ja surullinen, omasta elämästäni ja hänen.

En ehkä pyydä neuvoja mutta pakko avautua. Tämä vain on sisällä vaikka yritän sulkea silmiäni. Pelkään, että hän menehtyy.

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mies on jo valmiiksi masentunut, viinakset vain pahentavat depressiota.

Minnesota- hoito? Kallis, mutta tehokas. Oma läheiseni raitistui sen avulla.

Perustuu vapaaehtoisuuteen. Niin kuin kaikki muukin alkoholismin hoito.

Vierailija
62/73 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

LopunajantiedemiehetRy kirjoitti:

alkoholismi luo masennuksen johon lääkkeeksi alkoholia josta lisää masennusta

Kyllä mulla ainakin oli ensin vuosikausien piina, siitä seurannut masennus, ja vasta sen jälkeinen liika alkoholin käyttö. Alkon käyttö alkoi vasta kun lapsi muutti kotoa. En saanut apua aikoinani, enkä saisi nyttenkään kuin kehoituksia laittaa korkki kiinni. En minä sitä enää aio tehdä, se on ainoa joka tuottaa iloa iltaisin. Se on täysin tosi asia että alkoholi aiheuttaa masennusta, ja että tila ruokkii itseään, mutta halusin vain sanoa että hyvin usein masennus ja vaikeat elämäntilanteet ovat ensin, ja juominen alkaa vasta kun mikään eikä kukaan auta, tai tilanteelle ei ole tehtävissä mitään, tai tarvitsemaansa apua ei saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

LopunajantiedemiehetRy kirjoitti:

alkoholismi luo masennuksen johon lääkkeeksi alkoholia josta lisää masennusta

Kyllä mulla ainakin oli ensin vuosikausien piina, siitä seurannut masennus, ja vasta sen jälkeinen liika alkoholin käyttö. Alkon käyttö alkoi vasta kun lapsi muutti kotoa. En saanut apua aikoinani, enkä saisi nyttenkään kuin kehoituksia laittaa korkki kiinni. En minä sitä enää aio tehdä, se on ainoa joka tuottaa iloa iltaisin. Se on täysin tosi asia että alkoholi aiheuttaa masennusta, ja että tila ruokkii itseään, mutta halusin vain sanoa että hyvin usein masennus ja vaikeat elämäntilanteet ovat ensin, ja juominen alkaa vasta kun mikään eikä kukaan auta, tai tilanteelle ei ole tehtävissä mitään, tai tarvitsemaansa apua ei saa.

Kyllä, näin monesti on. Voisin kirjoittaa tästä pitkän tarinan miten itselle kävi. Jo lapsena aloin kiinnostumaan tuosta alkoholista. En kirjoita mutta oikeasti asiat ovat hyvin monimutkaisia. Ei kukaan halua alkoholistiksi.

Onneksi et juonut lapsiesi aikana, kiitä siitä itseäsi. Älä mielellään kehitä itsellesi ongelmaa, jos vielä pystyt itsenäisesti muuttamaan suunnan, muuta se. Muuten helvetti elämässä odottaa.

Harmittaa kovasti omat valinnat. Haluan muutosta itse. En vain voi käsittää mihin pisteeseen olen joutunut. Toivottavasti pääsen terapiaan.

AP

Vierailija
64/73 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
65/73 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutos lähtee itsestä. Laita itse se korkki kiinni. Mallin voima on ainoa mikä voi ehkä tehota. Terapia olisi paikallaan. Alkoholi on alkoholistin paras kaveri, eikä alkoholisti päästä siihen ketään väliin. Ikävä kyllä. Pitää itse tajuta lopettaa.

Vierailija
66/73 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea masennus ja alkoholismi.

Päihdeklinikalle. Tarvittaessa katkaisuhoitoon. Sitten kun on korkki kiinni niin masennuksen hoito alkaa.

Vierailija
67/73 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholi aiheuttaa masennusta.

ja masennusta lääkitään alkoholilla ja jotta kierre olisi täydellinen, siihen vielä masennuslääkkeet jotka vievät viimeisetkin tahdonvoimat tehdä asialle jotakin.

Vierailija
68/73 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käy lukemassa tää ketju läheisriippuvaisuudesta, sen AP oli samantyyppisessä tilanteessa. 

https://www.vauva.fi/keskustelu/3876335/laheisriippuvuudesta-eroon

Olet arvokas <3

Kiitos kovasti tästä

AP

Vierailija
69/73 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän on menossa pohjalle ja kovaa. Jos itse pystyt vielä muuttamaan suuntaa, tee se. Hän ei muutu sinun pyynnöstäsi, sen täytyy lähteä itsestä. Lähde ja pelasta itsesi.

Niin. Tuntuu pahalta jättää ihmistä joka on selvästi hädässä. En vain tiedä mitä voisin tehdä. Tämä on vain kovin surullista. En edes osaa sanoittaa tätä tilannetta kunnolla, edes itselleni. Minäkin tarvitsen terapiaa ja sinne menossa vuoden sisällä kunhan saan vain b-lausunnon ensin kelaa varten.

Tavallaan tuntuu, että kun pidän hänestä kiinni niin valun itsekin pohjalle. Jos päästän irti niin ehkä pääsen taas elämään kiinni. Ajatus on kuitenkin vaikea, että jätän toisen kårsimään. Samalla minulla on jokin haave, että jos lähden niin toivon, että hänkin reipastuu ja löytää tasapainoa elämäänsä, olisi onnellinen. Se olisi ihanaa.

Jollain tavalla syytän tästä tilanteesta itseäni.

AP

Sanoitit tuossa olennaisen erittäin hyvin.

Vierailija
70/73 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette vielä aika nuoria. Jos alkoholinkäyttö jatkuu, tilanne pahenee vielä erittäin paljon.

Mieti missä tilanteessa silloin olette. Tee asialle heti jotain.

Vierailija
71/73 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irrota. Asu erillään. Tue kauempaa. Et voi pelastaa kaikkia tai kaikkea maapallolla. Joskus voi pelastaa, muttei aina mahdollista. Pilaat vain oman elämäsi surkuttelemalla ja roikkumalla, aikasi menee hukkaan. Toki on tunteita ne voi käsitellä muualla, rakkauttakin. Valitettavasti tilanne muuttui tuohon, ehkä hänkään ei voi mitään sille, ymmärrä kauempaa ja pelasta itsesi. Muuten olet vanhanakin tuossa samassa mukana. Joskus jollekin alkoholismissa auttoi hypnoterapeutti ja sitten asioiden käsittelyt itse, tai henkinen herääminen. Katso peiliin, jos jäät alkoholismia sairastavan kanssa yhteen kärsimään, hae keskustelua vaikka kriisikeskuksen kautta nimettömänä. 

Vierailija
72/73 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitatte korkin kiinni vaikka kuukaudeksi ja aloitatte jonkun liikuntaharrastuksen yhdessä. Reipas kävelykin on ihan hyvä. Aivot ja keho tuulettuu.

Juu, ehdotin juuri, että lähdetään käymään ulkona. Siellä on raikasta ja kaunis syksyinen sää. Kävellään edes vain pieni kortteli omaan tahtiin

On pimeässä makuuhuoneessa ja lepää, eikä jaksa. Ymmärrän sen kyllä. Lupasi huomenna lähteä pienen matkan kävelemään. Toivottavasti jaksaisi, luonto tekee ihmeitä.

Ihmisenä hän on sellainen, ettei terapiaan aio mennä. Niin sanotusti vanhan liiton miehiä. Pitää aivan turhana mitään keskusteluita. Sekä tietysti mielialalääkkeitä. Rauhoittavaa kyllä ottaisi mutta sitä ei helpolla määrätä.

AP

Mielialalääkkeet eivät ole pelkästään turhia. Ne ovat myös haitallisia. Psilojen lääkekäyttö voisi auttaa. Niillä riittää kerta tai kaksi hoitoa. Huomattavasti parempi kuin mielialalääkkeet joita syödään vuosia eikä ne edes auta mitään.

Mielialalääkkeiden vaikutus on täysin yksilöllistä ja nykyään on käytössä monenlaisia eri vaihtoehtoja. Kaikessa, myös sinun rakkaissa psiloissasi, on huonoja vaikutuksia eikä ne kaikille toimi. Ei ole olemassa mitään ihmelääkettä joka tehoaisi jokaiseen vaivaan, samoin kuin ei voi ottaa mitään lääkettä fyysiseen terveyteen, joka auttaisi kaikkia. 

Vierailija
73/73 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olette vielä aika nuoria. Jos alkoholinkäyttö jatkuu, tilanne pahenee vielä erittäin paljon.

Mieti missä tilanteessa silloin olette. Tee asialle heti jotain.

Niinpä. Ei kannattaisi jäädä odottelemaan. Jokin suhde voi ylläpitää jopa alkoholismia. Joillakin pahenee, joillakin loppuu käyttö joku päivä. On riski jos toinen tulee väkivaltaiseksi.