On kamalaa katsoa miesystävän rapistumista ja alkoholismin syventymistä.
Hän ei jaksa mitään. Töissä käy mutta oikeasti ei saa enää mitään omia asioitaan eteenpäin. Olisin apuna mutta mies ei mene mihinkään päin.
On masentunut, puhuu kuolemasta. On lihonut todella paljon muutamassa vuodessa, sairastunut ja syö lääkkeitä vaivoihinsa.
Juo päivittäin. Muutaman aina arkisin illalla ja viikonloppuisin paljon, viinaa.
Olen ollut itsekin aika rento ja annan tilaa. Juon itsekin mutta en niin paljoa. Molemmat yrittävät olla toistensa tukena mutta se ei tuota tulosta.
Aivan kun kaikki olisi sortunut ympäriltä. Ns hyvien juhlien jälkeen onkin vain tullut tyhjää ja kaaos, kaikki on repeytynyt liitoksistaan. Ennen oli hauskaa ja unelmia, enää ei.
Pahinta on, että samalla kun olemme parhaita ystäviä niin me myös tuhoamme toisiamme näköjään.
Olemme puhuneet avoimesti. Olen myös ehdottanut että menisimne vaikka yhdessä hoitoon tai muita ratkaisuja ja tekemistä.
On vain kun puhuisi henkisesti kuolleelle ihnislle, mikään ei vain sytytä.
Tätä on jotenkin epätodellista katsoa. Kunpa vain voisi mennä ajassa taaksepäin, en tiedä miten ihmeessä kaikki meni tähän pisteeseen. Olen huolissani ja surullinen, omasta elämästäni ja hänen.
En ehkä pyydä neuvoja mutta pakko avautua. Tämä vain on sisällä vaikka yritän sulkea silmiäni. Pelkään, että hän menehtyy.
Kommentit (73)
Paras tapa auttaa juoppoa on jättää se. Ja tämä neuvo tulee juopoilta itseltään.
Vierailija kirjoitti:
Jos mies on jo valmiiksi masentunut, viinakset vain pahentavat depressiota.
Minnesota- hoito? Kallis, mutta tehokas. Oma läheiseni raitistui sen avulla.
Tämä olisi mahtavaa. Jo ajatuksen tasolla miehelle kuitenkin mahdoton. Kuitenkin työt on tehtävä ja lainaa paljon, pitäisi tehdä muutakin, sanoo. Hän sanoo, ettei ole aikaa sellaisiin. Myöntää kyllä ongelman ja tiedostaa sen täysin mutta ei kuitenkaan halua hoitoa, syitä siihen on monia.
Minustakin tämä vain on jotain niin sumeaa ja outoa kaikki etten saa oikein kiinni. Ehkä minun pitäisi vain lähteä. Ehkei vain ole muita vaihtoehtoja.
AP
Meillä jokaisella on vastuu omasta elämästä. Toista ei voi muuttaa, jos hän ei itse näe tarvetta muutokselle.
Kumpi on pahempaa kuolema vai viinanhuuruinen merkityksetön elämä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän on menossa pohjalle ja kovaa. Jos itse pystyt vielä muuttamaan suuntaa, tee se. Hän ei muutu sinun pyynnöstäsi, sen täytyy lähteä itsestä. Lähde ja pelasta itsesi.
Niin. Tuntuu pahalta jättää ihmistä joka on selvästi hädässä. En vain tiedä mitä voisin tehdä. Tämä on vain kovin surullista. En edes osaa sanoittaa tätä tilannetta kunnolla, edes itselleni. Minäkin tarvitsen terapiaa ja sinne menossa vuoden sisällä kunhan saan vain b-lausunnon ensin kelaa varten.
Tavallaan tuntuu, että kun pidän hänestä kiinni niin valun itsekin pohjalle. Jos päästän irti niin ehkä pääsen taas elämään kiinni. Ajatus on kuitenkin vaikea, että jätän toisen kårsimään. Samalla minulla on jokin haave, että jos lähden niin toivon, että hänkin reipastuu ja löytää tasapainoa elämäänsä, olisi onnellinen. Se olisi ihanaa.
Jollain tavalla syytän tästä tilanteesta itseäni.
AP
Sinä olet hädässä. Hän on tilassa jonka on laittanut itselleen mieluisaksi. Masennus on alkoholismin oire. Johtuu siitä kun viina liottaa aivojen harmaan massan. Joten hän ei ole masentunut, vaan hän ruokkii alkoholilla masennusta, jotta pysyy masentuneena, kun sai kerran aivonsa siihen tilaan tuhottua.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että miesystävälläsi on vakava masennus. Nyt kannattaisi mennä lääkäriin, aloittaa siihen lääkitys ja terapia.
Nyky-yhteiskunnassa se vaan on valitettavasti niin, ettei terapiaa saa, ennen kuin päihdeongelma on hoidettu. Minusta tämä on väärä malli, sillä masennus ja päihdeongelma ovat yleensä kiinteä kokonaisuus, joita tulisi myös sellaisena hoitaa yhtä aikaa, ei peräkkäin. Sitten jos päihdeongelma ei hoidon myötä paranisi, voisi lopettaa myös masennuksen hoidon tuloksettomana, koska sekään ei parane, jos ei kykene lopettamaan juomista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän on menossa pohjalle ja kovaa. Jos itse pystyt vielä muuttamaan suuntaa, tee se. Hän ei muutu sinun pyynnöstäsi, sen täytyy lähteä itsestä. Lähde ja pelasta itsesi.
Näinhän naiset aina tekee. Minä, minä, minä.
Mitä muuta on tehtävissä, kun toinen ei hae apua itselleen? Kummankin täytyy upota? Sori, mutta jokainen aikuinen on vastuussa omasta elämästään. Toiselle voi olla vain tukena, JOS toinen sen tuen ottaa vastaan. Sittenkin työ on tehtävä itse.
näin kirjoitti:
Meillä jokaisella on vastuu omasta elämästä. Toista ei voi muuttaa, jos hän ei itse näe tarvetta muutokselle.
Kun se on sen ihmisen ihan oma valinta. Sinun hyväsi ei ole jonkun toisen hyvä.
LopunajantiedemiehetRy kirjoitti:
alkoholismi luo masennuksen johon lääkkeeksi alkoholia josta lisää masennusta
Eli mitä tuo tarkoittaa käytännössä? Pitäisi muka lopettaa juominen?!
No jos susta tuntuu tuolta, ja miehestä selvästi erilaiselta, niin JÄTÄ SE!
On täysin turhaa jatkaa väkisin yhdessä, jos halut ja tavoitteet kerran on erilaiset. Te teette toisistanne onnettomia.
Vierailija kirjoitti:
Ota vastuu itsestäsi ja lähde, ap. Tiedät kyllä itsekin ettei tuossa ole rakkaudesta kyse vaan riippuvuudesta sekä alkoholiin että mieheen. Ja jos miehestä olet huolissasi, niin nythän ainoastaan mahdollistat hänen sairautensa.
Mistä sinä tiedät, ettei ole kyse rakkaudesta. Myös alkoholistia voi rakastaa, eikä se lähteminen silloin ole niin helppoa.
Terveisin yksi, joka on alkoholismin vuoksi suhteesta lähtenyt.
Naiset kasvatetaan ymmärtämään ja hyysäämään. Naisen tulisi nostaa mies toivoen parasta. Milloin tajutaan ettei toista voida rakentaa mieluisaksi? Toinen rakentaa itse itsensä semmoiseksi kun tahtoo.
Ap googleta ride or die relationships. Useimmissa tapauksissa jompikumpi päätyy pettämään. Älä anna helmiä sioille. Pakkaa laukku ja poistu. Pistä esto päälle.
Minusta tuntuu kyllä oikeasti, että teen miehelle palveluksen jos lähden. Ajattelen sen niin, että hän ehtii ajattelemaan yksin omaa elämäänsä eikä ole sitä tavallista tukiverkkoa ja ymmärtäjää aina saatavilla. Ehkä hän nousee, ehkä ei mutta ainakin antaisin mahdollisuuden itsekin näin. Hän ehkä alkaisi prosessoimaan kaikkea eri tavalla.
Hän sanoo rakastavansa ja on kovin lojaali minulle tietyllä tavalla. On minussa kiinni. Ehkä ero olisi ainoa vaihtoehto saada jotain aikaan, jonkinlaisen herätyksen.
Luulen näin.
AP
näin kirjoitti:
Kuolema.
Vierailija kirjoitti:
näin kirjoitti:
Sanoo läheisriippuvainen
Selityksiä ja analysoimisia voi toki jatkaa vaikka loppuelämänsä, ne vaan eivät johda mihinkään
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu kyllä oikeasti, että teen miehelle palveluksen jos lähden. Ajattelen sen niin, että hän ehtii ajattelemaan yksin omaa elämäänsä eikä ole sitä tavallista tukiverkkoa ja ymmärtäjää aina saatavilla. Ehkä hän nousee, ehkä ei mutta ainakin antaisin mahdollisuuden itsekin näin. Hän ehkä alkaisi prosessoimaan kaikkea eri tavalla.
Hän sanoo rakastavansa ja on kovin lojaali minulle tietyllä tavalla. On minussa kiinni. Ehkä ero olisi ainoa vaihtoehto saada jotain aikaan, jonkinlaisen herätyksen.
Luulen näin.
AP
Miehen on itse tajuttava ja hoidettava itsensä kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
näin kirjoitti:
Sanoo läheisriippuvainen
Ja mikähän kommentissani on läheisriippuvaista? Päin vastoin. Jokainen päättää oman hyvänsä sitä päätöstä ei tehdä toisen puolesta. Hoida oma pääsi kuntoon jos haluat päättää muiden ihmisten tahdosta ja tavoista elää.
Vierailija kirjoitti:
Selityksiä ja analysoimisia voi toki jatkaa vaikka loppuelämänsä, ne vaan eivät johda mihinkään
Jos en analysoisi niin jatkaisin kuten ennenkin. Ihmisen on pakko myös analysoida ja kuunnella itseään, eri puolia ja ymmärtää. Eihän muuten pystyisi henkisesti kasvamaan.
Minä pohdin tätä nyt ja ymmärrän paremmin, että minun täytyy vain päästää irti ja aloittaa muutostyöt. Pakko vain hyväksyä tilanne ja lähteä pois, jos se olisi oikea ratkaisu.
AP
Jokainen aikuinen on velvollinen pelastamaan itsensä ja huolehtimaan itsestään. Aika sairas maailmankuva sinulla jos vaadit toista ihmistä uhraamaan elämänsä jonkun toisen täysin turhalle taistelulle. Alkoholisti lopettaa juomisen jos itse niin haluaa.