Jouluavustusten aikaa,kuinka osallistutte?
Joulu lähestyy ja vähävaraisten auttaminen alkaa,annatteko raha vai tavara-avustuksia?
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Maksan sähkölaskut säästöillä tänä vuonna, sori siitä.
Sama täällä ja äsken rapsahti kiva 800€ sairaalalaskukin, no olen sen vuoksi hengissä vielä. Että tiukkaa kyllä tekee.
Lahjoitan jouluna aina paikalliselle eläinsuojelulle ja osallistun vanhuksille suunnattuihin joulukukka/vastaava -kampanjoihin. Lisäksi teen vähävaraiselle vanhalle äidilleni aina joulun, josta ei puutu mitään. Ne riittävät minulle.
Olen saanut seurata hyvin läheltä kuinka nuo "avustukset" menevät ihan väärille ihmisille. Sukulaisellani on kahden lapsen yhteishuoltajuus, hän käy normipalkkaisissa töissä ja on pari lemmikkiäkin, asuu edullisesti eikä autokaan ole mikään romu, mutta kummasti joka joulu onnistuu saamaan mm. Hopelta ja muista keräyksistä jotain roinaa ja rompetta. (Lahjoitettuakin) ruokaa lentää kotona roskiin hulluja määriä koska "ei tule syötyä". Rahojaan tuhlaa merkkitavaroihin, ostelee kaikkea turhaa osamaksuilla ja aina ruinaa köyhältä eläkeläisäidiltään rahaa. Hän ei todellakaan kuuluisi minkään avustuksen kohderyhmään.
Annan vain oman tyttäreni perheelle, muille ei tipu mitään. Suomessa on hyvä sosiaaliturva ja lapsilisät, täällä ei kukaan kärsi hätää.
Vierailija kirjoitti:
Toivon saavani jouluavustusta ainakin Pelastusarmeijalta, kuten aiempinakin vuosina. Ilman sitä joulusta tulee erityisen ankea nyt kun leipäjonoistakin saa paljon aiempaa vähemmän ruokaa.
T. Yksinäinen työkyvyttömyyseläkeläinen, jolle aiheutuu sairaudesta ylimääräisiä kuluja
Sinä sentään saat apua jostain, olen samassa tilanteessa mutta en saa apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivon saavani jouluavustusta ainakin Pelastusarmeijalta, kuten aiempinakin vuosina. Ilman sitä joulusta tulee erityisen ankea nyt kun leipäjonoistakin saa paljon aiempaa vähemmän ruokaa.
T. Yksinäinen työkyvyttömyyseläkeläinen, jolle aiheutuu sairaudesta ylimääräisiä kuluja
Sinä sentään saat apua jostain, olen samassa tilanteessa mutta en saa apua.
Kokeile vielä tänä vuonna hakea. Onnea hakemiseen!
-eri
Vierailija kirjoitti:
Itsekin köyhänä työttömänä olen sitä mieltä, että nämä oikeasti vastenmieliset keräykset ja kerjuut, joissa väärinkäytösten riski on valtava pitäisi kieltää kokonaan. En ole näihin mitään antamassa, mutta toisaalta en myöskään ole mitään itselleni näistä vaatimassa. Sosiaalitoimen eli käytännössä sosiaalityöntekijän kautta nämä pitäisi nämä hoitaa, ei kolmannen sektorin tai kaupallisten toimijoiden toimijoiden. Siis jos nyt esim. joku kauppa haluaa lahjakortteja antaa niin paras tapa hoitaa asia on kai toimia sosiaalityöntekijän kautta, jolloin väärinkäytösten riski pienenee. Sosiaalityöntekijä voi sitten jakaa lahjoitusavustukset mielestään niitä tarvitseville.
Ainakin Pelastusarmeija selvittää avunhakijoiden taloudellisen tilanteen tiliotteita myöten. Kannattaa lahjoittaa Joulupataan, jos haluaa avun menevän niille jotka on sen tarpeessa.
Vierailija kirjoitti:
Tänä vuonna ei edes pääse lueskelemaan Jouluapua-ilmoituksia kun sitä ei järjestetä.
Minulle se on paras joululahja. Tämä vuonna mammat eivät voi aloittaa ketjua, jossa lukevat uusia jouluapuilmoituksia ja haukkuvat avunpyytäjät maanrakoon :)
Vierailija kirjoitti:
Jokainen suomalainen joutuu sitä paitsi tekemään paljon pakostakin näitä ns. lahjoituksia hyväntekeväisyyteen kun verotus on niin korkeaa, eikä edes saa päättää rahojensa käytöstä. Itsekin köyhänä työttömänä työmarkkinatuestani menee naurettavan korkea 20 prosentin ennakonpidätys. Toivoisin, että nuokin rahat käytettäisiin parempiin sote-käytännössä ja Suomen valtaväestön köyhyyden hoitamiseen, mutta turha toive tuokin on.
Pidätkö itseäsi suurenakin hyväntekijänä, kun joudut "lahjoittamaan" veroina pois osan niistä tuista, jotka tuottavaa työtä tekevät ihmiset sinulle kustantaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänä vuonna ei edes pääse lueskelemaan Jouluapua-ilmoituksia kun sitä ei järjestetä.
Minulle se on paras joululahja. Tämä vuonna mammat eivät voi aloittaa ketjua, jossa lukevat uusia jouluapuilmoituksia ja haukkuvat avunpyytäjät maanrakoon :)
Et kai kuvittele, ettei ihmiset pyytäisi apua jotain muuta kautta?
Itse avustan yksinäistä vähävaraista.
Joulu kerjuu ärsyttää,pyydetään tavaraa jotka myydään samantien.
Ajattelin lahjoittaa seurakunnan diakoniatyölle, he auttavat ihmisiä ympäri vuoden.
En osallistu mihinkään yhdistysten tai yksityistyisten keräykseen, vaan autan läheisiäni siten miten voin. Yksin asuvalle ja pienituloiselle enolleni neulon villasukat ja leivon jotain. Läheiselle lapsiperheelle olen lastenhoitoapuna ja neulon lapsille sukkia ja lapasia
Joka joulu osallistun Pelastusarmeijan joulupaja keräykseen. Joulupuu keräykseen olen antanut lahjakortteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen suomalainen joutuu sitä paitsi tekemään paljon pakostakin näitä ns. lahjoituksia hyväntekeväisyyteen kun verotus on niin korkeaa, eikä edes saa päättää rahojensa käytöstä. Itsekin köyhänä työttömänä työmarkkinatuestani menee naurettavan korkea 20 prosentin ennakonpidätys. Toivoisin, että nuokin rahat käytettäisiin parempiin sote-käytännössä ja Suomen valtaväestön köyhyyden hoitamiseen, mutta turha toive tuokin on.
Pidätkö itseäsi suurenakin hyväntekijänä, kun joudut "lahjoittamaan" veroina pois osan niistä tuista, jotka tuottavaa työtä tekevät ihmiset sinulle kustantaa?
Tarvitsisin nuo rahat itse. Kyllähän sitä varmasti jokainen maksaisi mielummin veroja, jos sillä saisi nykyistä parempia käytännön sote-palveluja ja apua olisi paremmin saatavilla. Sen sijaan nuo rahat menevät kaikkeen täysin turhaan ja byrokratiaan.
Annan jonkin verran rahaa ja tarvikkeita paikalliselle löytöeläintalolle/sen asukkaille.
Hyvä Joulumieli - keräykseen olen perinteisesti lahjoittanut. Nyt olen niin pienipalkkaisessa työssä, että lahjoitan ehkä vain kympin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitsisin nuo rahat itse. Kyllähän sitä varmasti jokainen maksaisi mielummin veroja, jos sillä saisi nykyistä parempia käytännön sote-palveluja ja apua olisi paremmin saatavilla. Sen sijaan nuo rahat menevät kaikkeen täysin turhaan ja byrokratiaan.
Mutta ei köyhää ilman apua jäänyttä työttömää voida velvoittaa lahjoittamaan hyväntekeväisyyteen kun itsekin sitä apua tarvitsisi, eikä pysty huolehtimaan kunnolla edes itsestään.
Kirkon kotimaanavulle voi lahjoittaa. Apu menee perille!
Annan 10€ Hyvä joulumieli -keräykseen joka vuosi.