Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka harkitsette hoitajan ammattia niin kerron teille,

Vierailija
09.10.2022 |

mitä tämä oikeasti on.

Tulet työvuoroon, jossa on vajaamiehitys. Todennäköisesti aloitat ehkä lähi-/perushoitajan sijaisena. Hoidat yksin lähihoitajana koko osastoa. Myös vuodepotilaat, sillä sairaanhoitajat ovat koneella ja käskevät sinun pestä 6 potilasta. Käytännössä pyyhit peppuja ja suihkutat potilaita 4 h. Sitten on ruokatauko, jos ehdit. Koko ajan käyt vastaamassa kelloon. Tämän jälkeen mittaat kaikilta verenpaineet, lämmöt ja tyhjennät pissapussit. Sitten taas menet vaippakierrokselle. Sitten kirjaat ja olet hieman yliaikaa, mistä et saa palkkaa. Päivällä joku toinen hoitaja on haukkunut ulkonäköäsi. He ovat naureskelleet porukalla jollekin sinuun liittyvälle asialle ja antaneet omia hommiaan sinun tehtäväksesi. 2 potilasta on ilmoittanut tappavansa sinut ja yksi on lyönyt sinua turpaan. Muut työkaverit naureskelevat asialle. Lääkäri on jyrännyt sinut käytävällä. Ainoa mukava ihminen töissä on laitoshuoltaja, mutta häntäkin nuo haaskat kiusaavat ja pian et näe häntäkään enää.

Haluatko sinä tätä? Minä en halua.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon tehnyt 26v töitä sairaanhoitajana erikoissairaanhoidossa. Sama erikoisala, vuodeosasto, kaksi erilaista valvontaa, välillä hetken osastonhoitajana.

Meillä on kohtalainen henkilöstömitoitus, aamuvuorossa arkisin saa olla korkeintaan 3 potilasta/hoitaja. Jakaannumme kahteen työryhmään jossa on 2-3 hoitajaa. 1 hoitaa lääkkeet, loput huolehtivat siitä että potilaat pääsevät syömään ja syöttävät tarvittaessa. Lääkehoitaja tulee auttamaan kun on lääkkeet vienyt tai huolehtii toimenpiteisiin menijät ym. Kahvitauko (yleensä ehtii hetken istua). Kahvin jälkeen osastopalaveri ja lääkärin kanssa tietojenvaihtoa. Sillä aikaa muu työryhmä aloittaa vitaalien mittaukset ja ohjailee omatoimiset pesulle. Pissapussit tyhjennetään samalla, ym tarpeelliset hommat. Lääkevastaava huolehtii kipulääkkeet ennen pesuja vuodepotilaille. Vuodepotilaat hoidetaan parina tai jopa isommalla porukalla, tarvittaessa pyydetään apua toisesta ryhmästä. Samaan aikaan lääkevastaava huolehtii kierron aikana tulevista määräyksistä, aloittaa kotiutusvalmisteluja, tarvittaessa tilaa labroja ja valmistautuu punktionäytteiden ottoon sekä antaa niitä lääkkeitä joita listalla menee sillä hetkellä. Jaksotetut ruokatauot. Iltapäivällä potilaiden kuntoutusta, tuoliin nostamista, kävelyttämistä. Toimenpiteitä. Omaiset käy, heidän kanssa juttelemista. Potilaita kotiutuu. Uusia tulee. Kotiin yleensä pääsee suhtkoht ajallaan.

Hommaa on paljon ja moneen saa revetä mutta onneksi meillä on yleensä hyvin toimiva työnjako ja apua saa aina työkavereilta. On päiviä joiden jälkeen on aivan jyrän alle jäänyt ja on joutunut ottamaan yhteen monen eri erikoisalan lääkärin kanssa saadakseen potilaalle asianmukaista hoitoa. Mutta on myös päiviä jolloin se pitkään huonona ollut potilas alkaa virkistyä ja istuu ekaa kertaa, on aikaa istua alas juttelemaan sairastumisesta perinpohjin ja kotiutuva potilas kiittelee maasta taivaaseen siitä kuinka hyvin on hoidettu.

Tiedän kyllä että olen onnekas kun olen saanut tehdä töitä tuollaisessa paikassa ja samaa työkulttuuria yritän itse opettaa jokaiselle uudelle joka meille tulee: potilas on tärkein ja hänen eteensä tehdään kaikki mitä voidaan JA kaveria ei jätetä pulaan!

Siksi en vieläkään ole burn-outissa näiden 26 vuoden jälkeen, vaikka työnantajan puolelta siihen tunnutaan suorastaan tähdättävän ja esimies on suoraan helv*tistä. Suljen silmät ja korvat kaikelta ylimääräiseltä kotkotukselta, teen työni niin hyvin kuin osaa ja sen jälkeen voin hyvällä omalla tunnolla mennä kotiini kun vuoro loppuu.

Vierailija
22/23 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, kaikki työpaikathan on samanlaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis 6 potilaan pesu kestää 4 tuntia? Noin 45 min per potilas. Onko osastolla muita potilaita kuin nämä 6?

Vaikuttaa siltä että ongelma on ilmapiirissä, työpaikkakiusaamisessa ja uhriutumisessa sekä huonossa työajan suunnittelussa.

Yleensä osastolla on n. 30 potilasta, paikkoja n. 20. Suihkuttelu ei poista muiden potilaiden hoitoa.

Ap