Olisi järkevää, jos minullakin olisi ajokortti, mutta pelkään ajamista aivan älyttömästi!
Pelkään suoritumista liikenteessä ja pelkään ihmisiä. Olen muutenkin ahdistuja luonteeltani, ja ajatus siitä että pitäisi mennä tuonne suorittamaan ajamista ihmisten sekaan, saa oikeasti paniikin kyyneleet silmiin.
Ajokortti olisi kuitenkin elämäntilanteessani järkevää olla, ja se helpottaisi arkea.
Mutta en pääse yli ahdistuksesta enkä siitä häpeästä, että ajaisin sen vasta nyt (41-vuotiaana).
Auttakaa!!
Kommentit (11)
Autokouluun vain, ei mitään häpeää tarvitse tuntea. Oma mummoni ajoi ajokortin 64 vuotiaana, kun ukki sairastui.
Luulin vuosi sitten itsekin että ajaminen olisi itselleni mahdotonta mutta ajokoulu menikin tosi hyvin ja olenkin aika rauhallinen kuski. Ennen kuin menin ajotunneille opiskelin teoriaa huolellisesti ja ajelin kaupungissa polkupyörällä paljon kiinnittäen huomiota liikennemerkkeihin.
Sain kortin 31v, lykkäsin samasta syystä kortinhankintaa eli silkasta pelosta. Pelko ei ollut ihan aiheeton, olen ajanut yhden auton lunastukseen ja törmännyt lukemattomiin pylväisiin ja aitoihin. Inhoan ajamista edelleen syvästi mutta pyrin ajamaan viikottain että taito säilyy.
Suosittelen kuitenkin ajamaan kortin koska pelkonsa voittamisesta tulee niin hyvä fiilis! Kyllä se ajokortti myös laajentaa elinpiiriä ja tuo lisää itsenäisyyttä. Itse otin suoraan tuplat ajotunteja, pelko karisee vaan ajamalla. Tsemppiä, kyllä sä pystyt siihen!
Missä asut? Tai pikemminkin minkä kokoisessa kaupungissa, eli kuinka ruuhkaisessa tai monimutkaisissa liikennejärjestelyissä joutuisit ajamaan?
Siihen en usko että nelikymppinen olisi liian vanha oppimaan ajamista, onhan se hedelmällisin oppi-ikä jo muutenkin ohi kun autokouluun mennään vaikka jo teininä pääseekin.
Tietysti se ajatuksena voi tuntua siltä että sekä autonhallinta että ympäristön täydellinen havainnointi yhdessä ovat ylivoimaisen hämmentävä yhdistelmä, mutta itse ajaminen menee lihasmuistiin melko pian jonka jälkeen tiedostava osuus on enää pelkkää havainnointia.
Tämä voi kuulostaa vähän hassulta vinkiltä mutta onko sinulla mahdollisuus "harjoitella" ajamista jossain pelissä? Siis esimerkiksi joku gta (v) missä on paljon liikennettä ja jalankulkijoita, tuo olisi ainakin tyhjää parempi keino harjoitella kanssaliikkujien huomioimista jos se siis on se pelottavin osuus koko hommassa.
Mä en päässyt ikinä yli tuosta pelosta ja epävarmuudesta, joten en aja enää.
Osta mopo. Sen ajamiseen ei tarvita edes korttiakaan. Se kun vaan ajelemaan!
Pliis ei... teitä ei kaivata enää yhtään lisää tuonne tien päälle.
Vierailija kirjoitti:
Pliis ei... teitä ei kaivata enää yhtään lisää tuonne tien päälle.
Tämä juuri. Kiitos vaan tästäkin kommentista.
Minäkin ajoin kortin keski-iässä ja etukäteen pelotti juuri se sosiaalinen puoli: että törttöilen ja mulle tööttäillään ja puidaan nyrkkiä. Olen epäsosiaalinen ja arka, niin muiden sekaan meneminen tuntui hirveältä. Mutta olin väärässä! Olen hyvä ja varma kuski, Suomessa on fiksu liikennekulttuuri (toki törkyohittelijoita näkee) ja itse asiassa liikenteessä on helpottavaa kun muut toimii ennakoitavasti ja liikennesääntöjen mukaan. Eli kerrankin tuntuu, että ymmärtää muita ja on itse sujuvasti osa ns. sosiaalista peliä. Tsemppiä ja rattiin vaan!
Miten me voidaan auttaa jos sulla on ahdistus ja häpeä? Sanomalla: Tsemppiä, kyllä se siitä?!
Ikää nyt ei ainakaan kannata hävetä. Autokoulussa oli aikoinaan kanssani yhtä aikaa useampikin eläkeikäinen ja ihan hyvin hekin suoriutuivat.
Autokoulu on juurikin se paikka, jossa niitä ajamisen perusasioita opetetaan ja harjoitellaan.