Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko Suomessa joskus historiassa ollut tapa, että syödessä aterioilla pitäisi olla hiljaa?

Vierailija
08.10.2022 |

Vaikea kuvitella tällaista ilmiötä. Onko niin joskus oikeasti ollut?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ankeaa, jos ruokailu olisi vakava nopea toimitus.

Vierailija
2/21 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se lentävä lausekin "Ole hiljaa ja syö".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka suussa ei ole kohteliasta puhua, joten kyllä, tuollainen tapa on ollut ja on usein edelleen silloin, kun ruokailusta pitää selvitä nopeasti takaisin töihin.

Vierailija
4/21 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan se tapana vielä 80-90 luvuilla. Ruokailu oli niin pyhä tapahtuma että oltiin hiljaa.

Vierailija
5/21 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Koskee koko protestanttista Pohjois-Eurooppaa. Kyseessä oli kunnioitus ruokaa kohtaan. Olihan pelkkää luojan suopeutta, jos ruokaa riitti niin ettei koettu nälkäkuolemaa.

Vierailija
6/21 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suus kii ja syö! Oli se mitä minulle sanottiin kun olin lapsi. Minä olin mmmmmmmmmmm miten mä syön suu kiinni?

Vierailija
7/21 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei lapsuudenkodissa saanut suödä ruokapöydässä. Ruokaa piti kunnioittaa.

Muutenkin ruokailutilanteet todella ahdistavia.

Vierailija
8/21 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudenkodissamme syötiin kyllä pääosin hiljaa. Ei tosin täysin.

Vierailija
9/21 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei lapsuudenkodissa saanut suödä ruokapöydässä. Ruokaa piti kunnioittaa.

Muutenkin ruokailutilanteet todella ahdistavia.

Mitä siellä ruokapöydässä sitten tehtiin jos siellä ei saanut syödä?

Vierailija
10/21 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni ei lainkaan huono käytäntö jossain työpaikan ruokailussa missä lätistään ihan joutavaa paskaa.

Vierailija
11/21 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Ja syöminen on lähinnä suoritus, mahdollisimman nopea sellainen, kiire takaisin töihin.

Onhan töissä ja kouluissa edelleenkin lyhyet lounastauot, pahimmillaan 15 min. Siinä ei jutella jos aikoo myös syödä.

Vierailija
12/21 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suus kii ja syö! Oli se mitä minulle sanottiin kun olin lapsi. Minä olin mmmmmmmmmmm miten mä syön suu kiinni?

Älä syö ruoka suussa!

Vierailija
13/21 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On. Ja syöminen on lähinnä suoritus, mahdollisimman nopea sellainen, kiire takaisin töihin.

Onhan töissä ja kouluissa edelleenkin lyhyet lounastauot, pahimmillaan 15 min. Siinä ei jutella jos aikoo myös syödä.

Ei ihme, että ylipainokin on yleistä, jos ruokailuihin on suhde nopeana suorituksena.

Vierailija
14/21 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Myrskyluodon Maijassa sen äiti vahti naama rutussa etteivät lapset vaan naura tai puhu mitään. Ääneti piti pirtissä istua makkaraa syömässä. Kauheaa elämää! Mutta tämähän ei tapahtunut Suomessa vaan Ahvenanmaalla, missä oli aikanaan myös noitavainoja, naisia teloitettiin kun joku keksi syyttää noidaksi.

En astu jalallani tuolle sisäsiittoiselle saarelle, siellä on niin paha karma.

Vierailija
15/21 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh! 15 min. Minä syön aina alle 3 min. Ei kiinnosta jutella välissä. Syöminen on välttämätön paha.

Vierailija
16/21 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin Myrskyluodon Maijassa sen äiti vahti naama rutussa etteivät lapset vaan naura tai puhu mitään. Ääneti piti pirtissä istua makkaraa syömässä. Kauheaa elämää! Mutta tämähän ei tapahtunut Suomessa vaan Ahvenanmaalla, missä oli aikanaan myös noitavainoja, naisia teloitettiin kun joku keksi syyttää noidaksi.

En astu jalallani tuolle sisäsiittoiselle saarelle, siellä on niin paha karma.

Oli niitä noitavainoja Suomessakin, tosin meillä valtaosa teloitetuista "noidista" oli miehiä.

Vierailija
17/21 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kotona sai jutella muttei melskata ja tavat piti muistaa. Samaa noudatan nyt omassa perheessäni. Muttaettä onhan se aikoinaan ollut tiukka kasvatus, lapset eivät saaneet kuulua jos näkyivätkin. Eräs tapaamani henkilö pitää kotonaan sellaista sääntöä että pöytään saavat tulla ensin aikuiset ja sitten lapset, omat ja vieraat. Onneksi kahvittelimme muualla kun kotonaan, en olisi suostunut lasta jättämään yksin kun muut ovat pöydässä.

Vierailija
18/21 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokarauha. Miksi pitäisi kälättää kun syö?

Vierailija
19/21 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli. Puhumisesta nurkkaan, joskus isä löi naaman lautaseen.

Vierailija
20/21 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suurten ikäluokkien lapsia. Olemme puhuneet jo lapsuudenkodissani ruokapöydässä, siihen kokoontuivat kaikki. Pöydässä ei saanut huutaa tai mekastaa tai pelleillä, mutta ei se kirkkohartauttakaan ollut, päivän asiat juteltiin ruokailun aikaan läpi. Kahvin juonnin aikaan pienimmät jo yleensä leikkivät olohuoneessa ja harvoin siihen puututtiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä