Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Graavilohi?

01.11.2006 |

Heips,

onko kenelläkään tietoa miksi tuo lohi on kiellettyjen listalla?

Minä kun suorastaan rakastan kyseistä ruokalajia ja nyt iskee vielä pikkujoulusesonki, joissa tuota on aina tarjolla. Mitenköhän pystyn kiertämään kaukaa sen herkun?

Onko kenellekään sattunut vauvalle jotain jonkin ruuan syönnistä?

Onko kenelläkään muulla samoja ongelmia?

Näin tyhmiä asioita miettii

Maria rv 15+4

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain tyhjiöpakattu graavilohi on kiellettyä, siinä mahdollisesti piilevien bakteerien vuoksi..

eli mitään tyhjiöpakattuja kalatuotteita yms ei suositella..

eli kalatiskistä suoraan ostettua " tuoretta" graavilohta voit turvallisin mielin syödä:)

tietenkin on ravintoloissa yms vaikea tietää että millälailla juuri sitä kalaa on käsitelty...

Mukavaa raskausaikaa sinulle!:)

-suskina-

Vierailija
2/19 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

edellisen raskauden aikana en edes tiennyt ettei sitä saisi syödä. söin kyllä, eikä siitä mitään aiheutunut. oikein himo oli sitä ja muita suolasia kohtaan alkuraskaudessa. Jotkut sanovat että alkuraskaudessa kannattaisi välttää. en tiedä miksi (keskenmenoriski?)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon Suskinan mainitsemaan kalatiskin graaviloheen täytyy kyllä vielä antaa sellainen tarkennus, että useimmiten myös se on tullut kauppaan tyhjiöpakattuna - USEIMMITEN NÄIN. Varminta on siis ihan itse suolata lohensa jouluksi tai pyytää kalatiskin henkilökuntaa suolaamaan lohenpala valmiiksi :)

Vierailija
4/19 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesarissa oli tänään juttu että useassa kirjolohessa listeriaa, eli en kyllä söisi graavattua lohta vaikka olisikin irtona tiskiltä ostettu. Kun nyt muutenkin mietityttää se kun söin kylmää lohta ruokana, se oli tosin savustettu, että saako siitä listeriaa. Vai pitäiskö kaikki kalat aina lämmittää ennen syöntiä. Ainakin savupallaksesta ja lohesta tulee omituisen makuisia jos ne mikrossa lämmittää.

Vierailija
5/19 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulukohan sillit sun muut purkissa olevat kalat tähän samaan kiellettyjen joukkoon

Vierailija
6/19 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin vielä kysellä asiaa neuvolasta, mitä mieltä he ovat.

Joskus aiemmin sanoivat pinaatista ja maksastakin, että voi syödä kun on kohtuus mukana.

Jotenkin itselläni on semmoinen kuva, että silli (ainakaan purkissa oleva) ei kuuluisi listaan mutta tyhjiöpakatusta en tietysti tiedä.

Itse en ole ikinä kuullut tapauksista joissa vauvalle olisi oikeasti ollut haittaa esim. graavikalan syönnistä, mutta toisaalta en haluaisi itse tulla semmoiseksi tapaukseksi!

Jopas meni vaikeaksi :)

Maria

Vierailija
7/19 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin söin alkuraskaudessa tosi paljon uusia perunoita ja (purkki)silliä, ja muistaakseni varmistin vielä neuvolasta, että se oli ihan ok.

Graavilohi on käsittääkseni turvallinen vain silloin kun sen itse graavaa, ja silloinkin pitää olla hygienian ja säilytyksen suhteen tarkkana. Kyllä se herkku himottaisikin ihan älyttömästi, mutta musta ei taida olla graavaamaan kokonaista lohta...

Kandi rv 31+6

Vierailija
8/19 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan tämän päivän (ke 1.11.) hesarissa oli juttu väitöstutkimuksesta, että varsinkin kotimaisessa kasvatetussa kirjolohessa on todella paljon listeriaa. ja se siis voi olla vauvalle tappava. joidenkin kasvattamojen kaloissa listeria-bakteeria oli tavattu jopa 70 % kaloista!!! kääk, olen itsekin graavilohta ajatuksissani syönyt raskaana ollessani, enkä tiennyt että tämä riski olisi niinkin suuri. joissakin kasvattamoissa sitä ei tosin ollut juuri ollenkaan, mutta mistäs sitä tietää kun kalaa syö...

Vierailija
9/19 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kypsentäkää rakkaat ihmiset se kala! Ehtii niillä raakileilla herkutella koko loppuikänsä sitten kun vauva on syntynyt! Ja tiedän nuo himot, itsekin ihania homejuustoja, mätejä, kylmäsavulihaa ysm kaupassa tuijottelen ;)

Vierailija
10/19 |
02.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse tulin alkuviikosta syöneeksi irtotiskiltä ostettua savustettua kirjolohta ja söin sen kylmänä. Onkohan siinä pienempi riski listeriaan kuin noissa graavatuissa? En kyllä tästä lähin syö mitään kalaa kylmänä.

Vierailija
11/19 |
02.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kypsää, joten listerian riski on huomattavasti vähäisempi. Kylmäsavulohi on savustettu niin kylmässä, että listeria ei sillä kuole eli käytännössä siis raakaan kalaan verrattavaa.

Vierailija
12/19 |
02.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime raskaudessa vältin rakastamaani graavilohta, mutta nyt ajattelin vähän silloin tällöin maistella, tietysti tarkoin valittua.

Mielestäni ainoastaan EHDOTTOMAT EI -ruoat ja muut ovat:

- maksa (suoraan haitallista sikiölle liiallisen A-vitamiinin vuoksi)

- papaija (kuulemma jossain tehdään abortteja tällä???)

- alkoholi

- tupakka

Näistä kun on ihan todisteita, että joka tapauksessa on haittaa (paitsi alkoholi iiiihan pieninä määrinä, niin ei varmuutta).

Ennemminkin kiinnittäisin huomiota ruoan hygieniaan ihan kaikissa ruokalajeissa kuin ruoan nimikkeeseen, noita ehdottomia kiellettyjä lukuunottamatta. Itse taas olen nimenomaan tuossa ruokahygieniassa ÄÄRETTÖMÄN tarkka, maitotuotteita en käytä parasta ennen päiväyksen jälkeen yms. Tosi herkästi heitän ruokaa pois, koska pahin keskenmenon aiheuttaja nimenomaan on minkälainen tahansa RUOKAMYRKYTYS.

Vierailija
13/19 |
02.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo molemmat on selvästi EI-SUOSITELTAVIA ruoka-aineita raskausaikana. Kaloista sillit, graavisuolatut (ja chevíce), kylmäsavustetut on RAAKOJA. Oma hygienia kalojen käsittelyssä ei auta, jos ne ostaa kaupasta. Silloin ei voi vaikuttaa siihen, mitä niille kaloille on sitä ennen tapahtunut.

Vierailija
14/19 |
02.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedätkö ketään jolla olisi ollut listeria raskausaikana ja mitä siitä tuli vauvalle. onko eroa että saako bakteerin alku-vai loppurskaudessa?

Vierailija
15/19 |
04.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovasti askaruttaa aihe ja ihan aiheestakin. Kuten jo aiemmissa keskusteluissa todettu listeriabakteeri kuolee kuumennettaessa, eli kypsennetty ruoka on oikeastaan ihan ainoa turvallinen vaihtoehto.

(siis näissä riskiruokaryhmissä; eli liha, kala, pakastevihannekset/marjat, pastöroimattomat maitotuotteet)

Listerian saamisen riski on tosi pieni (samaa luokkaa loton päävoiton saamisen kanssa), mutta osuessaan kohdalle listeria on sikiölle (raskauden ajankohtaan katsomatta) tappavan vaarallinen. Yhden listeriatapauksen tiedän itse, ja siinä synnytys käynnistettiin heti. (vko 30, onneksi äiti ja lapsi selvisivät loppujen lopuksi hyvin)

Vaikka riski on tosi pieni, mä olen ainakin yrittänyt aika kiltisti noudattaa ohjeita. Kesän uudet perunat ja graavilohi, sushi, ravintoloiden tuorejuustot, ja varmasti tulevan joulun kala ja mätiherkut ovatkin olleet tosi kovia houkutuksia, (onhan tupakka ja alkoholi on pitänyt jättää väliin, houkutellut nekin). Sitten, kun odotus on ohi (onneksi tosi pian!), aion kyllä ahmia vuoden kiintiön näitä herkkuja täyteen!

Mun mielestä kovasti ei kannata asiasta stressata, mutta mun olisi ainaskin aika vaikea antaa itselleni anteeksi, jos jotain sattuisi omien mielitekojen takia.

Vierailija
16/19 |
04.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen just kävin neuvolassa ja oli puhe noista raa' oista kaloista. Neuvolan täti sano että graavilohta voi syödä kun pakastaa kalan ensin ja suolaa sen vasta sitten. Pakkasessa kuolee kaikki listeriabakteerit.

Itse aion ainakin jouluna tehdä noin, mutta pikkujouluissa jätän graavilohen varmuuden vuoksi väliin. Ja kylmäsavulohet saa jäädä myös. Onneksi lämminsavulohta voi sentään syödä. :)

Vierailija
17/19 |
04.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiksu76:

Eilen just kävin neuvolassa ja oli puhe noista raa' oista kaloista. Neuvolan täti sano että graavilohta voi syödä kun pakastaa kalan ensin ja suolaa sen vasta sitten. Pakkasessa kuolee kaikki listeriabakteerit.

Itse aion ainakin jouluna tehdä noin, mutta pikkujouluissa jätän graavilohen varmuuden vuoksi väliin. Ja kylmäsavulohet saa jäädä myös. Onneksi lämminsavulohta voi sentään syödä. :)

Mulla käsitys että listeria ei kuole pakkasessa, vain +72 asteessa.

Vierailija
18/19 |
04.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kummallisen ohjeen neuvolantäti antanut!? Tässä esim. lainaus Elintarvikeviraston sivulta:

Bakteeri sietää korkeita suolapitoisuuksia (jopa 25 %) ja pystyy lisääntymään vielä 10 % suolapitoisuudessa. Listeria tuhoutuu kuumennettaessa (>+72 C astetta), mutta kypsennettyihin tuotteisiin se voi joutua jälkisaastutuksena, esimerkiksi viipaloinnin yhteydessä. L. monocytogenes -bakteeri säilyy pakastetuissa ja kuivatuissa elintarvikkeissa pitkiä aikoja.

(http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/elintarviketietoa/ruokamyr…)

Vierailija
19/19 |
05.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuiskuneidin lista on mielestäni virheellinen, koska ruoka-aineet voi jakaa kahteen ryhmään ja siihen vaarallisempaan ryhmään esim. maksa ei kuulu, vaikka se on miten todistettu olevan haitallinen.

Mielestäni helpoiten asiaa voisi miettiä näin:

Ryhmä 1: nämä ruoka-aineet voivat kerrankin syötynä olla tuhoisa sikiölle. Nämä ruoka-aineet ovat sellaisia, jotka voivat sisältää bakteereja, jotka ovat vaarallisia sikiölle, esim. listeria pastöroimattomissa juustoissa.

Ryhmä 2: nämä ruoka-aineet voidaan hyvin syödä kerran (tai jopa useammin riippuen ruoka-aineesta) raskauden aikana ilman mitään välitönta haittaa sikiölle. Nämä ovat ruoka-aineet, jotka sisältävät jotain haitallista ainetta ja vasta jos tätä ainetta saa liikaa se on sikiölle haitallista, esim maksan A-vitamiini.

Ryhmään 1 kuuluu kaikki raaka liha, kala (myös graavatut, kylmäsavustetut), pastöriomattomat juustot, pakastevihannekset (unohdinko jotain?). Näitä ruokia voi turvallisesti syödä vain kuummennettuina. Joka kerta kun niitä syö on riski sikiölle. Pahimmassa tapauksessa haitta voi tulla ekasta kerrasta vaikka kyseessä olisi miten pienestä palasta tahansa.

Ryhmään 2 kuuluu melkein kaikki muut ruoat listalta, kuten maksa, pellavansiemenet ym. Maksan A-vitmaiini ei tee mitään sikiölle ennenkuin sitä on syönyt paljon, eli pienestä määrästä ei ole mitään vaikutusta. Toki tässä on vaikea sanoa missä raja kulkee, milloin aineesta tulee haitallinen , esim. alkoholi. Eli jos ei halua tätkään asiaa miettiä sen kummemmin, niin jättää pois kaikki elintarvikkeet tältäkin listalta.

Enna