Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alkoholistille huippuhyvät maksa-arvot

Vierailija
08.10.2022 |

Mieheni juo päivittäin parin promillen kännin vaihtelevilla juomilla. On tehnyt niin jo 20 vuotta. Minulla, joka en juo lähes ollenkaan maksa-arvo on yli sallitun ja hänellä huipputasosta. Olen yrittänyt saada lopettamaan maksan posahduksella, mutta eipä kannata.
Ihan outoa

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

promille känni eihän se oo kuin 6 pack

Vierailija
2/25 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

faarao kirjoitti:

promille känni eihän se oo kuin 6 pack

Tuossa oli että parin promillen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moukan tuuri hänellä. Saa jatkaa hyvällä mielellä.

Vierailija
4/25 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.apu.fi/kysymykset/kysy-kiminkiselta-alkoholismi#response

Maksakirroosia ei voi diagnosoida maksa-arvojen perusteella. Siinä maksasolut tuhoutuvat ja tilalle tulee sidekudosta, joten koko maksa voi lopulta olla yksi kiinteä möykky. Tyhjästä on paha nyhjäistä, minkä vuoksi maksakokeet voivat näyttää normaalia ei ole enää riittävästi maksasoluja, mistä tuhoutumisen yhteydessä entsyymejä erittyisi.

Vierailija
5/25 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla, ettei tuollainen vaikuta maksaan?

Vierailija
6/25 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama oli itsellänikin, meni leijonapullo ja 12-24 olutta päivässä ja ihan normi arvot. Verenpaine ainoastaan tapissa 205/160. Lopetin niin puoleen vuoteen normaali painekkin ilman lääkitystä.

Vierailija
7/25 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vaikka juttu on keksitty

Vierailija
8/25 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari tuntemaani alkoholistia vähätteli sairauttaan juuri tällä, että maksa-arvot ovat työterveyden rutiinimittauksissa viiterajoissa. Maksansa olivat tosin jo niin tuhoutuneet, ettei ollut enää maksaa joka olisi entsyymeitä erittänyt. Kuolema tuli aika nopeasti kummallekin.

Vierailija
9/25 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten maksakirroosin voi todeta?

Vierailija
10/25 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vaikka juttu on keksitty

Mikä juttu keksitty?

Vierailija
11/25 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs haima, aivot, sydän, mitenkäs niitten kunto. Alkoholi on myrkkyä koko keholle.

Vierailija
12/25 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Frendini myös alkoholisti, joka päivä menee vähintään 9 kaljaa ja maksa-arvot täydelliset. Vetää röökiäkin vähintään askin päivässä ja keuhkotkin täydellisessä kunnossa. En ymmärrä!

Vierailija
13/25 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi maksakokeita tehdään, jos kirroosi tai syöpä ei niissä näy?

Lihavuudesta johtuvan rasvamaksanhan näkee jo ihmisen ulkonäöstä.

Vierailija
14/25 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholisti-tuttavapariskunta puhui aina että maksa ei mene niin kauan kuin syö. Haima taas kyllä poksahtaa. Pankreatiitti on se spurgutehon diagnoosi ja siihen tuon pariskunnan vaimo kuoli salamannopeasti.

Alkkiksilla on usein alkoholistisuku joka on sukupolvesta toiseen kehittänyt sietokykyä.

Sinun suvussa ei varmaan ole juomisongelmaa ja siksi maksa kestää huonosti lääkkeitä ja viinaa?

Sun kannattaa liittyä al-anoniin, siellä oppii toimimaan alkkisten kanssa.

Alkoholistin vaimo on usein kyttääjä ja stressaaja sekä kontrolloija ja nalkuttaja. Mun eka mies joi itsensä iltaisin ihan sekaisin, mutta mua se asia ei kiinnostanut, menin itse vaan nukkumaan ja puuhasin lapsen kanssa toisaalla. Sitten yks päivä mies lopetti juomisen ja on ollut 15v juomatta. Erottiin ihan muista syistä.

Se jatkuva kontrollointi vaan turvaa sen alkkiksen juomisen, kun ei tarvitse itse ottaa vastuuta vaan joku hyysää ja kyylää vieressä. Siksihän ne eron jälkeen aina raitistuu.

Vierailija
15/25 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama oli itsellänikin, meni leijonapullo ja 12-24 olutta päivässä ja ihan normi arvot. Verenpaine ainoastaan tapissa 205/160. Lopetin niin puoleen vuoteen normaali painekkin ilman lääkitystä.

Miten joku voi juoda päivittäin noin paljon?

Jos otan viikossa yhtenä päivänä 2-4 annosta, niin on sellanen myrkytetty olo muutaman tunnin kuluttua.

Vierailija
16/25 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkeekö ALAT kokeesta vain rasvoittumisen?

Vierailija
17/25 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten joku voi juoda päivittäin noin paljon?

Jos otan viikossa yhtenä päivänä 2-4 annosta, niin on sellanen myrkytetty olo muutaman tunnin kuluttua.

Mun puoliso juo suunnilleen tuon verran joka päivä. T. Alkp.

Vierailija
18/25 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholisti-tuttavapariskunta puhui aina että maksa ei mene niin kauan kuin syö. Haima taas kyllä poksahtaa. Pankreatiitti on se spurgutehon diagnoosi ja siihen tuon pariskunnan vaimo kuoli salamannopeasti.

Alkkiksilla on usein alkoholistisuku joka on sukupolvesta toiseen kehittänyt sietokykyä.

Sinun suvussa ei varmaan ole juomisongelmaa ja siksi maksa kestää huonosti lääkkeitä ja viinaa?

Sun kannattaa liittyä al-anoniin, siellä oppii toimimaan alkkisten kanssa.

Alkoholistin vaimo on usein kyttääjä ja stressaaja sekä kontrolloija ja nalkuttaja. Mun eka mies joi itsensä iltaisin ihan sekaisin, mutta mua se asia ei kiinnostanut, menin itse vaan nukkumaan ja puuhasin lapsen kanssa toisaalla. Sitten yks päivä mies lopetti juomisen ja on ollut 15v juomatta. Erottiin ihan muista syistä.

Se jatkuva kontrollointi vaan turvaa sen alkkiksen juomisen, kun ei tarvitse itse ottaa vastuuta vaan joku hyysää ja kyylää vieressä. Siksihän ne eron jälkeen aina raitistuu.

"Ne eron jälkeen aina raitistuu..." En kyllä nyt usko tätä. Eiköhän valtaosa ryyppää entistä rankemmin. Joillekin käy toki paremminkin.

Tavallaan näen tuossa jotain pointtia. Varmaan se vastuu on helppo vierittää toiselle ja asettua heikoksi, jos puoliso on vahva päsmäriluonne.

Vierailija
19/25 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täysin terveenä elää monet 90 vuotta vaikka juo polttaa tai vetää huumeita ongelmat näkyy eniten rahassa asuntoasioissa ehkä ja parisuhde koetuksella. Monet juo yhdessä. Mutta useat juopot karkit vetää välivuosia ettei juo yhtään eli pitää taukoja myös kuukausia jotkut on hoidoissa useimmat hoitaa itse. Rahaa nimittäin menee huumeisiin eniten sitten juomiin.Maksaan vaikuttaa kyllä suola soija väriaineet rasvansyönti juustot hedelmät karkit kakut kananmunat mausteet mitkä värjää myös.Useimmalla syömärillä poksahtaa maksa haima sokerin rasvan takia ja karkkien leivosten.Juopot ja narkit ei usein syö tai mössää mitään.Ahminta saattaa olla kova sairaus aina on nälkä vaikka juuri söi.Öljyärasvaasokeriaglugoosiamuniajuustojakermaavoitajäätelöitä menee joka päivä.Täysin raittiit sairastuu diabetekseen maksasairauksiin haimatulehduksiin munuaistulehduksiin ja osa kun ei saa sulfaa antibioottia virtsaamisvaivoihin. Alkoholistit on usein terveempiä kuin raittiit ruumiin puolesta.Tekeehän ne töitäkin ja harrastaa.

Vierailija
20/25 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun alkoholisti-isällä oli ihan hyvät maksa-arvot, vaikka sairasti maksasyöpää. Kuoleman jälkeen luin sairauskertomuksista, jotka oli kaikki säästänyt..