Saako teidän teinit olla rajattomasti ruudulla?
Kommentit (26)
Saa. Mutta koen siitä huonoa omatuntoa ja mietin usein että pitäisi jotkut rajat laittaa. Nuo kun on suunnilleen heräämisestä nukahtamiseen jollain laitteella. Koulu sujuu kuitenkin ihan hyvin.
Teini-ikä alkaa olla vähän huono hetki ruveta enää säätämään mitään tarkkoja rajoja. Eikä siihen onneksi enää ole tarvettakana. Joskus varmaan tuijottavat ruutua vänän liikaa, mutta samalla liikkuvat, ulkoilevat jne. aika paljon.
Saa, luovutettiin aikoja sitten. Onneksi tekevät muutakin, mutta suuri osa tekemisestä liittyy ruutuihin. Pelaavat, ohjelmoivat, tekevät musiikkia, kuvia ja videoita. Ovat yhteyksissä kavereihin ja sukulaisiin. Tekevät koulutehtäviä ja etsivät tietoa, Katsovat leffoja ja ohjelmia. Tuijottelevat puhelumiaan muuten vaan.
Nukkumaan pitää mennä klo 22 aikoihin arkena (jos koulu alkaa aamulla). Perheen yhteisissä ruokailuissa ei saa olla puhelimella. Ikää heillä 16 ja 18 v.
Sitten ihmetellään, miksi nuoret eivät enää lue ja kielitaito rapistuu.
Oneksi ei ole teinejä. Jos olisi ruutu aika olisi rajattu kuin Tv katselu.
Vierailija kirjoitti:
Kielitaito on pelaajilla usein hyvä. Kuuntelin keväällä, kun lapsenlapsi pelasi, ruotsalainen pelikaveri opetti ääntämään ruotsia. Toinen lapsenlapsi näytti minulla englanniksi tekstitettyä sarjakuvaa nopeutettuna. Kun kysyin ehtiikö lukemaan tekstit, kun itse juuri ja juuri, niin ehtii hyvin - eli oli tottunut nopeutettuun tapaansa katsoa ja 13v kielitaito riittää hyvin. Hän on kyllä nytkin syyslomalla englanninkielisessä maassa syysloman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kielitaito on pelaajilla usein hyvä. Kuuntelin keväällä, kun lapsenlapsi pelasi, ruotsalainen pelikaveri opetti ääntämään ruotsia. Toinen lapsenlapsi näytti minulla englanniksi tekstitettyä sarjakuvaa nopeutettuna. Kun kysyin ehtiikö lukemaan tekstit, kun itse juuri ja juuri, niin ehtii hyvin - eli oli tottunut nopeutettuun tapaansa katsoa ja 13v kielitaito riittää hyvin. Hän on kyllä nytkin syyslomalla englanninkielisessä maassa syysloman.
Ajattelin kyllä ihan äidinkieltä. Iso osa yläkoululaisista ei pysty enää tuottamaan ymmärrettävää tekstiä omalla kielellään. En usko että pelaamisesta saatava hyöty korvaa lukemisen hyötyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin kyllä ihan äidinkieltä. Iso osa yläkoululaisista ei pysty enää tuottamaan ymmärrettävää tekstiä omalla kielellään. En usko että pelaamisesta saatava hyöty korvaa lukemisen hyötyjä.
Eivät pelaaminen ja lukeminen välttämättä sulje toisiaan pois, pojanpoikani kiinnostui historiasta pelien vuoksi ja lukee kirjoja kiinnostuksensa vuoksi. Puhuimme äskettäin autossa Suomen historiasta ja kyllä hän siinä samalla etsi faktatietoa asiasta netissä.
Liidulla piirretään rajallinen ruutu, jossa saa olla rajattomasti.
Vierailija kirjoitti:
Saa. Mutta koen siitä huonoa omatuntoa ja mietin usein että pitäisi jotkut rajat laittaa. Nuo kun on suunnilleen heräämisestä nukahtamiseen jollain laitteella. Koulu sujuu kuitenkin ihan hyvin.
Miksi pitäisi laittaa rajat? Eikö koulun sujuminen ihan hyvin riitä?
Saa. Koulu ei saa kärsiä ja pitää itse opetella laittamaan rajoja, että jaksaa aamulla herätä ja jne. Kesäisin tekevät oikeastaan kaikkea muuta kuin ovat koneella. Talvella ovat sitten enemmän ruudun ääressä, riippuu keleistä.
Saa. Tekee myös muutakin kuten lukee kirjoja, käy ulkona usein yms.
Saa. Minua kyllä ahdistaa ruudun tuijottamisen määrä. Etenkin lukiolaisella, joka tuijottaa ruutua myös koulussa.
Kännyköitä ei saa tuua yhteiseen ruokapöytään ja välillä pakotan penskat mun kans ulkoileen. Muuten ovat pois ruudulta ainoastaan kun ovat kavereiden kanssa jossain. Viikonloppusin ruudulla ollaan pitkälle yöhön, arkena pyrin siihen että ruudut kiinni klo 20, jonka jälkeen iltapalat ym rauhoittumisen aikaa. Toki puhelimilla notkuvat silloinkin kun silmä välttää. Nukkumaan viim. 22.30
Jos kotipihalla ottaa aurinkoa niin sitten ok mutta rannalla pitää ehdottomasti olla bikinit.
En ole koskaan ymmärtänyt tuota lasten ruutuaikaa. Meillä ei ole ruutuaikoja, vaikka lapset ovat 6v ja 9v, mutta eivät lapset meillä telkkaria katso kuin harvoin. Isompi lukee mielellään kirjoja, askartelee, leikkii pikkuveljensä kanssa, soittaa pianoa, pelaa lautapelejä, kokoaa palapelejä jne. Usein lähden lasten kanssa lenkille, luistelemaan, hiihtämään, uimahalliin, kirjastoon, pyöräilemään jne. Ostan lapsille kirjoja ja askartelutarvikkeita ja varsinkin ennen juhlapyhiä askartelemme ja leivomme ahkerasti kaikkea kauteen liittyvää esim. halloween/kekri, itsenäisyyspäivä, joulu, uusi vuosi, ystävänpäivä, pääsiäinen, vappu, juhannus jne.
Kun keksii itse kaikkea mielenkiintoista tekemistä, ei lapsia ruudut ja pelit kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi laittaa rajat? Eikö koulun sujuminen ihan hyvin riitä?
En tiedä. Oon jostain omaksunut ajatuksen, että suuri ruutumäärä ei ole hyväksi. Sitähän kysytään aina kouluterveydenhoitajan kyselyissäkin muiden terveystottumusten ohella. Maalaisjärjellä ajateltuna, se ei ehkä pitkän päälle tee keholle hyvää, usein ergonomia voi olla heikkoa ja sit muut elämän osa-alueet jää vähemmälle, niin onko elämä silloin tasapainoista. Ajattelisin, että ideaali olisi monipuolinen arki.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt tuota lasten ruutuaikaa. Meillä ei ole ruutuaikoja, vaikka lapset ovat 6v ja 9v, mutta eivät lapset meillä telkkaria katso kuin harvoin. Isompi lukee mielellään kirjoja, askartelee, leikkii pikkuveljensä kanssa, soittaa pianoa, pelaa lautapelejä, kokoaa palapelejä jne. Usein lähden lasten kanssa lenkille, luistelemaan, hiihtämään, uimahalliin, kirjastoon, pyöräilemään jne. Ostan lapsille kirjoja ja askartelutarvikkeita ja varsinkin ennen juhlapyhiä askartelemme ja leivomme ahkerasti kaikkea kauteen liittyvää esim. halloween/kekri, itsenäisyyspäivä, joulu, uusi vuosi, ystävänpäivä, pääsiäinen, vappu, juhannus jne.
Kun keksii itse kaikkea mielenkiintoista tekemistä, ei lapsia ruudut ja pelit kiinnosta.
Kyllä meidänkin lapset tykkäsivät tehdä pieninä vaikka mitä. Mutta nyt teineinä lähinnä ruudut kiinnostavat.
He soittavat soittimia, mutta nuotit ovat tietenkin padilla, koulukirjat ovat e-kirjoja, pelit tietokoneella (jonkin verran lautapelejä), harrastukset liittyvät ruutuihin. Vuodenaikakoristelu tai leivontaideat etsitään padilta.
T. 5
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ymmärrät sitten kun lapsesi ovat teinejä ja äidin kanssa puuhailu ei oo enää parasta ikinä :D
Periaatteessa saa. Kerran viikonlopussa yleensä komennan 2-3h ruudutonta aikaa. Ja öisin pitää nukkua. Ja kouluhommat täytyy olla asiallisesti hoidettuna.