Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako teidän teinit olla rajattomasti ruudulla?

Vierailija
08.10.2022 |

Vai millaisia sääntöjä?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten ihmetellään, miksi nuoret eivät enää lue ja kielitaito rapistuu.

Kielitaito on pelaajilla usein hyvä. Kuuntelin keväällä, kun lapsenlapsi pelasi, ruotsalainen pelikaveri opetti ääntämään ruotsia. Toinen lapsenlapsi näytti minulla englanniksi tekstitettyä sarjakuvaa nopeutettuna. Kun kysyin ehtiikö lukemaan tekstit, kun itse juuri ja juuri, niin ehtii hyvin - eli oli tottunut nopeutettuun tapaansa katsoa ja 13v kielitaito riittää hyvin. Hän on kyllä nytkin syyslomalla englanninkielisessä maassa syysloman.

Ajattelin kyllä ihan äidinkieltä. Iso osa yläkoululaisista ei pysty enää tuottamaan ymmärrettävää tekstiä omalla kielellään. En usko että pelaamisesta saatava hyöty korvaa lukemisen hyötyjä.

Eivät pelaaminen ja lukeminen välttämättä sulje toisiaan pois, pojanpoikani kiinnostui historiasta pelien vuoksi ja lukee kirjoja kiinnostuksensa vuoksi. Puhuimme äskettäin autossa Suomen historiasta ja kyllä hän siinä samalla etsi faktatietoa asiasta netissä. 

Juuri näin meillä tietokonepelejä pelaava lapsi jonka keskiarvo 9.7 peruskoulun päättötodistuksessa, kirjoja ei juuri ole lukenut kun ne pakolliset mitä koulussa vaadittiin.  Lukion ensimmäisestä lukutaitoa mittaavasta testistä sai täydet pisteet, englannin valtakunnallisista kokeista tuli 10 viime keväänä.  Eivät asiat aina ole niin mustavalkoisia. 

Vierailija
22/26 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ymmärtänyt tuota lasten ruutuaikaa. Meillä ei ole ruutuaikoja, vaikka lapset ovat 6v ja 9v, mutta eivät lapset meillä telkkaria katso kuin harvoin. Isompi lukee mielellään kirjoja, askartelee, leikkii pikkuveljensä kanssa, soittaa pianoa, pelaa lautapelejä, kokoaa palapelejä jne. Usein lähden lasten kanssa lenkille, luistelemaan, hiihtämään, uimahalliin, kirjastoon, pyöräilemään jne. Ostan lapsille kirjoja ja askartelutarvikkeita ja varsinkin ennen juhlapyhiä askartelemme ja leivomme ahkerasti kaikkea kauteen liittyvää esim. halloween/kekri, itsenäisyyspäivä, joulu, uusi vuosi, ystävänpäivä, pääsiäinen, vappu, juhannus jne.

Kun keksii itse kaikkea mielenkiintoista tekemistä, ei lapsia ruudut ja pelit kiinnosta.

Kyllä meidänkin lapset tykkäsivät tehdä pieninä vaikka mitä. Mutta nyt teineinä lähinnä ruudut kiinnostavat.

He soittavat soittimia, mutta nuotit ovat tietenkin padilla, koulukirjat ovat e-kirjoja, pelit tietokoneella (jonkin verran lautapelejä), harrastukset liittyvät ruutuihin. Vuodenaikakoristelu tai leivontaideat etsitään padilta.

T. 5

Tarviiko tuosta olla huolissaan? Eli siis jos katsoo nuotteja padilta eikä paperista. Tai jos lukee reseptiä puhelimesta eikä keittokirjasta. Itse en näe tuossa mitään ihmeellistä. Pitäisikö hyväksyä, että eletään 2000-luvulla eikä 1800-luvulla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ymmärtänyt tuota lasten ruutuaikaa. Meillä ei ole ruutuaikoja, vaikka lapset ovat 6v ja 9v, mutta eivät lapset meillä telkkaria katso kuin harvoin. Isompi lukee mielellään kirjoja, askartelee, leikkii pikkuveljensä kanssa, soittaa pianoa, pelaa lautapelejä, kokoaa palapelejä jne. Usein lähden lasten kanssa lenkille, luistelemaan, hiihtämään, uimahalliin, kirjastoon, pyöräilemään jne. Ostan lapsille kirjoja ja askartelutarvikkeita ja varsinkin ennen juhlapyhiä askartelemme ja leivomme ahkerasti kaikkea kauteen liittyvää esim. halloween/kekri, itsenäisyyspäivä, joulu, uusi vuosi, ystävänpäivä, pääsiäinen, vappu, juhannus jne.

Kun keksii itse kaikkea mielenkiintoista tekemistä, ei lapsia ruudut ja pelit kiinnosta.

Ehkä ymmärrät sitten kun lapsesi ovat teinejä ja äidin kanssa puuhailu ei oo enää parasta ikinä :D

Olen työni kautta tekemisissä teinien kanssa, ja väittäisin, että teinitkin kaipaavat aikaa vanhempiensa kanssa.

Vierailija
24/26 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ymmärrät sitten kun lapsesi ovat teinejä ja äidin kanssa puuhailu ei oo enää parasta ikinä :D

Olen työni kautta tekemisissä teinien kanssa, ja väittäisin, että teinitkin kaipaavat aikaa vanhempiensa kanssa.

Toki, mutta ei samalla tavalla kuin 5 ja 9 vuotiaat. Suurin ero on ehkä siinä että teinien kanssa tehdään niitä asioita mitkä niitä kiinnostaa ja silloin kuin niitä kiinnostaa. Se on ihan eri asia kuin pienten lasten kans. Mutta tietysti, paras asiantuntijahan perinteisesti löytyy sieltä, mistä asiasta ei oo omakohtaista kokemusta.

Vierailija
25/26 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meidänkin lapset tykkäsivät tehdä pieninä vaikka mitä. Mutta nyt teineinä lähinnä ruudut kiinnostavat.

He soittavat soittimia, mutta nuotit ovat tietenkin padilla, koulukirjat ovat e-kirjoja, pelit tietokoneella (jonkin verran lautapelejä), harrastukset liittyvät ruutuihin. Vuodenaikakoristelu tai leivontaideat etsitään padilta.

T. 5

Tarviiko tuosta olla huolissaan? Eli siis jos katsoo nuotteja padilta eikä paperista. Tai jos lukee reseptiä puhelimesta eikä keittokirjasta. Itse en näe tuossa mitään ihmeellistä. Pitäisikö hyväksyä, että eletään 2000-luvulla eikä 1800-luvulla?

Ei se minustakaan ole ihmeellistä. Mutta ruutuaikaa on valtavasti. Pitäisin kummallisempana, että 18 v poika haluaisi askarrella äitinsä kanssa merkittäviä aikoja.

T. 5

Vierailija
26/26 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo koskaan ollut ruutuaikoja. 11-vuotias on tabletilla melko paljon, mutta englannin taito on ihan huippuluokkaa, netistä oppinut. Toisaalta myös liikkuu paljon. 14-vuotias ei ole koneella paljon yhtään kun on niin paljon muuta menoa. Urheilee paljon.

En usko mihinkään ruutuaikoihin. Meillä ei ole koskaan rajoitettu mitään ja silti järkeviä, kunnollisia poikia ovat.