Onko sinulla silmälasit?
Millä voimakkuuksilla? Milloin saanut ja onko näkö muuttunut sen jälkeen?
Kommentit (23)
On, -1,75 ja -2. Ensimmäiset hommasin varmaan neljä vuotta sitten (tarve olisi ollut jo aiemmin), on pysynyt samana.
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkään silmälasipäisistä naisista. Ne on seksikkäitä. Olis ihana työntää naama niiden peppuun ja haistella sieltä pieruja
Poikaseni, neon kirjoitetaan yhteen, sillä tarkoitetaan räikeää kaheksanket-luvun värisävyä tahi jalokaasua
Miinuslasit ovat olleet noin 6-vuotiaasta alkaen. Vähitellen voimakkuutta lisättiin (varsinkin esiteini-iässä) siten, että nykytasoksi vakiintui noin -9 lukio-aikaan. Sittemmin on tullut jotain pieniä säätöjä suuntaan sun toiseen.
Ostin Prismasta puolen tusinaa +1 lukulaseja, kun huomasin zuummailevani/siristeleväni.
Eli parinkympin sijoitus.
Nelisilmä olen, oikea +3.25 vasen +1.25. Ekat lasit sai 18 vuotiaana ja näkö pysyi samana yli 10 vuotta. Nyt piti laittaa lisätä tehoa.
M35
On lasit, vuodesta 1989 lähtien. Pisimmillään ollut samat voimakkuudet varmaan 4 vuotta, muuten on parin vuoden välein vaihtunut voimakkuudet jonkin verran, paitsi edelliset lasit olivat vain 10 kk. Ensin näkö jeikkeni, 25 ikävuoden jälkeen alkoi parantua mutta tulla hajataittoa ja 40 ikävuoden jälkeen iski ikänäkö.
Miinusta on nyt -2,0 ja -2,25, lisäksi hajataittoa ja lukulisä ikänäön korjaamiseen (eli monitehot)
Parikymppisestä lähtien on ollut lievästi miinusta, nyt kohta viisikymppisenä ikänäkö on korjannut sen kokonaan ja on vain lukulasit +1,5 teholla.
Olen pärjännyt tähän asti yhdellä näkevällä silmällä mutta nyt on siinä alkanut näkö huonontua nopeasti. Näen 40cm-2m välin hyvin mutta sumeasti lähelle ja kauemmas. Onkohan ihan tavallista tällainen? Ja minkälaisilla laseilla voisi korjata?
Täytän 50 vuotta ja silmälasit olleet noin 35 vuotta. Taisin olla noin 15v kun huomasin, että en näe kauas, mutta siinä iässä lasit oli niin nolot, että sinnittelin kyllä ilman. Parikymppisenä hankin rinnalle myös piilolinssit. Taisin olla reilu 30v kun aloin käyttää rillejä ainoastaan. Molemmissa linsseissä nyt - 3,5. Nykyään en kyllä näe mitään ilman laseja, kuivasilmäsyys kiusaa lisäksi.
Olen niin lepakko ettei mitään näy ilman laseja.
Nykyään on helvetti alle kouluikäisiä rillipäitä niin pirusti ja vahvat kun silmät näyttää pullistuvan rilleistä ulos. Eikö nykyvanhemmat vie lapsiaan ulos leikkimään auringonvaloon? Mitä hulluutta se on?!
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on helvetti alle kouluikäisiä rillipäitä niin pirusti ja vahvat kun silmät näyttää pullistuvan rilleistä ulos. Eikö nykyvanhemmat vie lapsiaan ulos leikkimään auringonvaloon? Mitä hulluutta se on?!
Urupo.
On lasit, mutta en tarvitse niitä nykyään jatkuvasti. Oli aikanaan miinusta jotain max 2,5 ja se alkoi vähenemään, kun ikänäkö tuli. Näen esimerkiksi lukea paremmin ilman laseja kuin lasien kanssa, vaikka viimeksi tehtiin monitehot.
Ollut lasit v.1979 alkaen , vahvuuksia muista enkä oo käyttänyt 2014 jälkeen lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen pärjännyt tähän asti yhdellä näkevällä silmällä mutta nyt on siinä alkanut näkö huonontua nopeasti. Näen 40cm-2m välin hyvin mutta sumeasti lähelle ja kauemmas. Onkohan ihan tavallista tällainen? Ja minkälaisilla laseilla voisi korjata?
Moniteholinssillä korjaantunee.
Lukulaseja iso määrä, vahvuus 1,5. Oltava monta, jotta löytyy helposti eri paikoista.
Ei.