Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Runsaasti lapsivettä..kokemuksia?

01.11.2006 |

Mulla menossa rv 29+4 ja tänään olin neuvolan lähetteestä äitiysneuvolassa ultrassa jossa katsottiin vauvan kokoa ja lapsiveden määrää. Syy miksi tätä tutkitaan on suuren suuri sf-mitta, joka kulkee reilusti yläkäyrän yläpuolella. Rv 28+4 se oli n.33-34 cm.

Tänään ultrassa näkyi siis runsaasti lapsivettä, vauvan painoarvio oli 1693g, eli iso viikkoihin nähden. Mitään huolestuttavaa ei tutkimuksessa onneksi ilmennyt, ei löydy rakennevikoja, vauva liikkuu normaalisti...sokerirasituksessakin olen ollut, siinä arvot olivat aivan kohdallaan, eli ei voi sokereitakaan syyttää.

Lääkäri oli sitä mieltä, ettei asiasta tarvitse olla huolissaan, että joskus lapsiveden määrään ei löydy mitään syytä. Mutta pääsen/joudun nyt vielä taysiin uuteen ultraan parin viikon sisään, asiaan tarvii seurata.

Siinä mielessä en nyt ihan hirveesti ole säikähtänyt asiasta, koska ekassa raskaudessa oli ihan sama juttu. Lapsivettä oli runsaasti loppuajasta, tosin myöhäisemmillä viikoilla kuin nyt ja poika oli syntyessään normaalikokoinen 3700g tosin syntyikin paria viikkoa ennen laskettua aikaa. Eikä hänellä siis ollut mitään ongelmaa eikä edelleenkään. Koko lapsivesijutusta ei puhuttu mitään synnytyksen jälkeen. Mutta ainahan sitä miettii näitä asioita että mitä jos sittenkin on jotain...

Olisi kiva kuulla kokemuksia miten muilla on odotus sujunut, miten ollaan asiaa tutkittu ja niin pois päin, jos on ollut liikaa lapsivettä. Kiitoksia jo etukäteen.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöskin molemmissa raskauksissa eli taitaa vaan olla joku henkilökohtainen ominaisuus tai fyysinen piirre. Esikoisen kanssa lapsivettä arvioitiin olevaksi 4-6 litraa ja sen kyllä huomasi vesien mennessä olohuoneen lattialle ;-). Tyttö oli/on täysin terve ja valtaisasta mahasta huolimatta painoa hänellä oli vain 2915gr syntyessään viikoilla 38+2 . Ei lapsen koko siis taida olla mitenkään suhteessa tuohon veden määrään. Erikoisen jäntevä hän tosin oli reilun liikkumatilan ansioista. Liikkeitä en vain tuntenut kovin hyvin juuri tuon vesipuskurin takia.

Mulla sf-mitta ei jostain syystä ole koholla juuri ollenkaan, mutta pystyasennossa vatsa on aivan _mielettömän_ iso. Jopa mammavaatteet rupeavat jäämään jo nyt pieniksi! Ultrassa sanoivat vettä olevan nytkin siellä normaalin ylärajoilla. Painoarvio viikoilla 28+0 oli 1300gr, joka on kylläkin jo siinä hilkulla, ettei ole yli käyrien ja seuraava kontrolli on viikoilla 36, jolloin tarkistetaan myös matalan istukan lopullinen sijainti. Huolestuneita he eivät kyllä vesitilanteesta olleet ollenkaan, kun itse beebis vaikutti täysin normaalilta. Sanoivat vaan synnytyksen todennäköisesti käynnistyvän tälläkin kertaa hieman etuajassa, kun eihän ne kalvotkaan ihan mitä tahansa kestä.

Käsittääkseni tämäkin " vaiva" on suht' yleinen, mutta siitä ei hoitohenkilökunta juurikaan puhu potilaille. Ystäväpiirissäni on nimittäin kolme muutakin runsasvetistä mammaa ja kaikkien jälkikasvu on tähän asti ollut aivan tervettä. Toivottavasti siis tästä eteenpäinkin...!

¨c¨ 31+0

Vierailija
2/3 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmen raskauden kokemuksella sanoisin runsaan lapsiveden olevan tyypillistä raskauksilleni. Minulla paino nousee viikoilla 35-36 kilosta kahteen ja puoleen/viikko ja sitten ultrassa todetaan, että lapsivettä on tosi runsaasti. Lapsilla on aina ollut kaikki hyvin ja ovat syntyneet 4-8 päivää lasketun ajan jälkeen ja painaneet 3.370, 4.240 ja 4.070 g. Minulla runsas lapsivesi aiheuttaa sen, etteivät vauvat kiinnity ja laskeudu ennen kuin vasta synnytyksen ollessa käynnissä ja osittain vasta ponnistusvaiheessa.

Kolmeplusyks ja 14

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
02.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tosiaan taitaa olla joillekin ominaista että sitä lapsivettä vaan kertyy. Ennemmin liikaa kuin liian vähän. Chicca, meillä poika oli kans tosi jäntevä heti synnyttyään, ehkäpä se liikkumatila on vaikuttanut siihen. Minäkään en tunne kauheesti liikkeitä ja oma olo on kyllä jo nyt tosi tukala, kun tää maha on niin iso. Välillä hirvittää, että mitenkähän loppuaika menee kun nyt on jo niin vaikeeta olla.

Ja jotenkin välillä pelkää, että mitä jos sitä lapsivettä rupee yht`äkkiä tuleen, mulla kun on noita supisteluja enemmän ja vähemmän. Ja maha ihan ratkeemispisteessä. Eka synnytys nimittäin alkoi juuri lapsiveden tihkumisella ja synnytyksen loppuvaiheessa sitä vettä tuli ihan tulvimalla, siis ihan käsittämättömän paljon. Ei vaan tarttis synnytyksen ihan vielä alkaa, muutamaan viikkoon.