Te, ketkä olette tehneet hyvän sähkösopimuksen, älkää vielä iloitko, hallituksella on suunnitelmia teidän varalle
Hallitus suunnittelee sähkölaskujen tasaamista. Korkeimpia alennetaan ja vallitsevaa hintatasoa alittavia taas nostetaan.
Poikkeuksellisessa sähkömarkkinatilanteessa on tutkittava ja käytettäväkin poikkeuksellisia keinoja. Kymmenkertaiset hintaerot samasta kulutusmäärästä ovat kestämättömiä.
Kysymys olisi poikkeuksellisen hintapiikin taakanjaosta kohtuullisemmin ostajatalouksien kesken.
Hallitusryhmien kesken käydään keskustelua sähkölaskujen "jopa kymmenkertaisten erojen" tasaamisesta https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009117961.html
Kommentit (62)
Sähkö on muuttunut anastajien keinotteluvälineeksi. Olihan savupirtissä mahdollista asua, Mutta sukupuuttoamme ei saa näin torjuttua. -
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaa muistuttamaan kommunismia tämä meno.
ApApllä on itsellään varmaan 5 centin sopimus. Jos aplla olisi 49.9 centin sopimus huutaisi hän kurkkusuorana Kannatusta asialle.
Minulla on kieltämättä hyvä sopimus, enkä halua maksaa muiden huonommista sopimuksista.
Ap
Ei mekään haluta maksaa sinunlaisten sähkönkulutusta. Pakko sähkönkulutusta on hillitä jollain konstilla, koska muuten teollisuus ei pyöri. Sähkötuhlari aiheuttaa verotulojen menetystä koko Suomen tasolla.
No siinä vaiheessa saa sossu minustakin asiakkaan. Yksin olen kahden lapsen kanssa ja opiskelija. Tai käännän taas öljylle, sehän ympäristön pelastaa. Hommaan vielä jonkun vanhan pakun rohjon ja haen halpaa dieseliä venäjän puolelta. Sitä sitten öljysäiliöön. Näin saadaan nekin rahat putlerille, eikä Suomen valtiolle. Köyhällä vaan ei ole varaa valita.
No jaa. Kompensaatiota pitäisi sitten maksaa vain kohtuukäyttöön asti. Tietyn kilowattitunnin ylittäjät vois sitten maksaa pottiin vielä 20senttiä ekstraa per ylitetty kilowattitunti.
Otin riskillä keväällä 13 cnt sopimuksen, oli kallis silloin ja täällä naurettiin kaltaiselleni idiootille. Ihan kiva, kun riski ei kannata, vaan maksan nyt muiden sähköt myös. Kiitos vaan hallitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siirtohintakaan ole koskaan tasattu. Siinä on ollut jo vuosia suuria eroja. Ensiksi kompensaatio kaikista näistä siirtohintojen eroista, jotka vuosia vallinneet.
Paljonko sinä maksat sähköenergiasta?
Siirtohintojen erot on joitakin prosentteja. Erot sähköenergian hinnoissa on neljästä sentistä kuuteenkymmeneen, eli yli reippaasti yli kymmenkertaiset. Tavallaan näen, että toi pelkkä järjetön ero oikeuttaa kyllä miettimään tasaamista ihan kohtuuden nimissä.
Mun sähkö 4,93 c/kwh ensi kesään asti.
Siirtohintojen perusmaksut 6 - 36e/kk. sähkö 1,75 - 5,7 snt/kWh. Suht isot erot.
Voit tarkastaa omakotiliitto.fi
Tuulisella säällä ollut nytkin pörssisähkö päivällä 2snt/kWh. yöllä 0,2snt. Pudottaa se jo keskihintaa.
Eiköhän kohta ala olemaan jo kaikille selvää että EU on kommunismi-yhteisö.
Tehdään kaikista yhtä köyhiä. Kommunismissa ei kukaan omista mitään.
Eli oikeasti kenenkään määräaikaista sähkösopimusta ei ole irtisanottu kesken sopimuskauden?
Näin arvelinkin. Älkääs mammat levittäkö virheellistä tietoa vaikka Vauvalla ollaankin.
Sähkönmyyntijärjestelmä pitäisi uudistaa kokonaan niin että sähköä myisi käytännössä vain verkon omistaja/ sähköntuottaja. Pörssisähköllä pelaavia myyjiä markkinoilla ei tarvita.
Miltä sellainen kuulostaisi jos jokainen talous voisi tehdä oman vesisopimuksen vaikka fakta on että putkia on vain yhdet ja vesi tulee samasta lähteestä kaikille.
kirjoitti:
No mitä helvettiänyt taas. Itse maksan ensi yönä kiinteän sähkösopparin hintaa 7,21 c kwh kun taas pörssisähköläiset saa miinushintaan. Kyllä se kompensaatio pitää tapahtua näissäkin tilanteissa!
Niin ja mä olen maksanut kalliita sähkömaksuja aina, kun asun hatarassa vanhassa talossa. Ei oo kukaan tullut jakamaan.
Miksei oteta käyttöön ennemmin hintakattoa? Ja anneta roskayhtiöiden kaatua. Ja sähkönsiirto takaisin suomalaisille, me sen olemme alunperin rakentaneetkin. Nyt vaan muut rahastaa sillä. Mikä on väärin!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ensin pitäisi tasata palkat ja epäsuhta miesten naisten välisissä palkkaeroissa. Jos tuloja ei tasata niin kuinka kulut sitten voidaan tasata????
T Ä M Ä, Sanna!
Ap, mikä on hyvä sähkösopimus näinä aikoina?
Ja koska se hyvä sähkösopimus on tehty?
Mitä itse maksat sähkön kwh tällä hetkellä?
Ja milloin olet sopimuksesi tehnyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siirtohintakaan ole koskaan tasattu. Siinä on ollut jo vuosia suuria eroja. Ensiksi kompensaatio kaikista näistä siirtohintojen eroista, jotka vuosia vallinneet.
Paljonko sinä maksat sähköenergiasta?
Siirtohintojen erot on joitakin prosentteja. Erot sähköenergian hinnoissa on neljästä sentistä kuuteenkymmeneen, eli yli reippaasti yli kymmenkertaiset. Tavallaan näen, että toi pelkkä järjetön ero oikeuttaa kyllä miettimään tasaamista ihan kohtuuden nimissä.
Mun sähkö 4,93 c/kwh ensi kesään asti.
Siirtohintojen perusmaksut 6 - 36e/kk. sähkö 1,75 - 5,7 snt/kWh. Suht isot erot.
Voit tarkastaa omakotiliitto.fi
Joo, tasataan. Ja otetaan kaikille noi halvimmat! WEFfi maksakoon loput.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaa muistuttamaan kommunismia tämä meno.
ApApllä on itsellään varmaan 5 centin sopimus. Jos aplla olisi 49.9 centin sopimus huutaisi hän kurkkusuorana Kannatusta asialle.
Minulla on kieltämättä hyvä sopimus, enkä halua maksaa muiden huonommista sopimuksista.
ApEi mekään haluta maksaa sinunlaisten sähkönkulutusta. Pakko sähkönkulutusta on hillitä jollain konstilla, koska muuten teollisuus ei pyöri. Sähkötuhlari aiheuttaa verotulojen menetystä koko Suomen tasolla.
Joo-o, olisitte valittaneet puolitoista vuotta sitten kun tein sopparin. Ei kiinnosta pätkääkään kommunistien ulina kun kyse on minun selviytymisestäni.
Tämänhän tietää et jos joku kompensaatio tulee niin se tulee käytännössä menemään niin että niiitä muutamaa aivan huippuhintoja maksavaa "tuetaan" 3snt/kWh alennuksella ja kaikkien muiden hinnat nousee 30snt/kWh... tulettapa näkemään..
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän kohta ala olemaan jo kaikille selvää että EU on kommunismi-yhteisö.
Tehdään kaikista yhtä köyhiä. Kommunismissa ei kukaan omista mitään.
EU:
on muuttumassa totalitaarisemmaksi. Suomi on helppo nakki, kun päättäjämme mielellään tukevat sortopolitiikkaa.
Minä maksan veroja teiden kunnossapitoon, enkä omista autoa. Haluan kompensaation!
Mulla ei v"tuta tässä muu kuin se, että kerrostalossa jos sähkölasku on 10e/kk, niin vaikka hinta viisinkertaistuisi, harva menee konkurssiin. Mutta kun sähkölämmitteisessä talossa talvella on ollut 300e/kk ja se viisinkertaistuu, niin alka olla jo konkurssit lähellä.
Sähköä ei ole tähänkään asti tuhlattu ja tällä hetkellä ainoa lohtu on suht edullinen (18snt/kwh) soppari. Tietää silti kolminkertaisia laskuja. Niistä vielä selvitään kun kaikesta muusta säästetään.