Onko ok mennä puolison mukaan työmatkalle puolison työnantajan maksamaan hotellihuoneeseen?
Puolisolle maksetaan kahden hengen huone. Voinko mennä sinne mukaan noin vaan? Omat lennot maksan tietty itse, mutta kieltääkö tällaisen järjestelyn kukaan? Eli kahden hengen huone, kahdet aamupalat jne, kun kahden hengen huoneesta on jo siis maksettu.
Pitääkö tästä ilmoittaa jollekin vai voinko vaan mennä mukaan?
Kommentit (61)
Siis oikeasti... Et tietenkään voi majoittua hotelliin kirjautumatta sinne. Se huonehinta yhdelle on kirjaimellisesti yhdelle, vaikka hän saakin käyttöön 2hh. Kun teitä on kaksi, hinta on korkeampi. Työnantaja tuskin sitä haluaa maksaa, mutta voitte tarjoutua itse maksamaan erotuksen.
Siihen kahden hengen huoneeseen ei kuulu kahta aamupalaa, jos vaan yksi henkilö ilmoitettu huoneeseen. Voi myös olla kaupunkimaksu, jonka hotelli veloittaa per henkilö ja sekin tulisi maksaa, jos useampi yöpyy huoneessa.
Et tietenkään, sinne tulee aulabaarista napattu hoito.
No eipä tämä ainakaan eräässä suuressa pörssifirmassa koskaan ollut ongelma. Päinvastoin maksoivat vielä yhden ylimääräisen yön viikonloppuna, jos halusi viettää vapaa-aikaa kohteessa.
Ei tietenkään työnantaja maksa puolisin yöpymistä.
Kahden hengen huone joka on varattu yhdelle hengelle, ei tarkoita sitä, että siinä yöpyy ja nauttii aamupalan, kaksi henkeä joista toinen saa kaiken ilmaiseksi.
Ap voi tietty mennä miehensä mukaan, mutta maksaa itse kaikki kulunsa matkalla. Myös ne hotelliyöpymiset.
Aloituksen täytyy olla trolli, en jaksa uskoa, että näinä on vielä ihmisiä, jotka tuollaista asiaa eivät käsitä, tai tiedä?
Voit mennä mukaan. Toki hotelliin pitää kirjautua, mutta mitään erillistä maksua ei tarvitse suorittaa, TA maksaa hotellin. Aamiainen pitää ostaa erikseen, koska se on maksettu vain sinulle.
Toki huoneeseen voi myös mennä kirjautumatta, mutta se on hotellin sääntöjen rikkomista.
Aina on voinut majoittua mukana. Aina firma varaa 2h hotellihuoneen koska yhden hengen huoneet ovat koppeja. Kun itse maksaa oman matkansa, ei kenelläkään voi olla mitään sanomista.
S-ryhmän liikematkailijan S-cardilla puoliso saa yöpyä huoneessa veloituksetta ja saa tällöin myös aamiaisen jne. Ei vaikuta se, että työnantaja maksaa huoneen.
Tämä ei taida vaikuttaa ap:n tilanteessa, jos kohteeseen lennetään, mutta on tiedoksi näille, jotka väittävät ettei tuo lähtökohtaisesti onnistu.
Vierailija kirjoitti:
No eipä tämä ainakaan eräässä suuressa pörssifirmassa koskaan ollut ongelma. Päinvastoin maksoivat vielä yhden ylimääräisen yön viikonloppuna, jos halusi viettää vapaa-aikaa kohteessa.
Olemme varmaan olleet samassa työpaikassa :D
Siellä tosiaan sai mukavasti järjestää työmatkoja niin, että pystyi esim. jatkamaan vaikka lomapäivillä ja paluumatkat oli sitten TA:n laskuun.
Vierailija kirjoitti:
Juu, mutta kaikki firmat eivät ole suuria. Eikä kaikki eri firmojen ja julkisen puolen työmatkailijat ole niin suuressa ja merkittävässä asemassa, että työnantaja kustantaisi työmatkoille myös puolison ja vielä maksais ylimääräiset lomapäivät päälle, hotelissa.
Työmatkoja tekee niin pienyrittijät, keskisuurten firmojen ja suuryritysten työntekijät.
Lisäksi jatkuvasti kulkee työmatkoilla, konferesseissa, koulutuksissa, seminaareissa,luentomatkoilla, sekä kotimassa, että ulkomailla osa julkisen puolen työntekijöitä.
Olen ollut mukana, maksanut toki itse matkat ja aamupalan. Mutta varmasti riippuu yrityksestä, kannattaa tarkastaa asia ennen kuin tekee mitään.
Eihän se puolison yöpyminen samassa huoneessa työmatkalaisen kanssa maksa työnantajalle yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, mutta kaikki firmat eivät ole suuria. Eikä kaikki eri firmojen ja julkisen puolen työmatkailijat ole niin suuressa ja merkittävässä asemassa, että työnantaja kustantaisi työmatkoille myös puolison ja vielä maksais ylimääräiset lomapäivät päälle, hotelissa.
Työmatkoja tekee niin pienyrittijät, keskisuurten firmojen ja suuryritysten työntekijät.
Lisäksi jatkuvasti kulkee työmatkoilla, konferesseissa, koulutuksissa, seminaareissa,luentomatkoilla, sekä kotimassa, että ulkomailla osa julkisen puolen työntekijöitä.
Ennen koronaa tilanne oli se, että paluulennon sattuessa perjantaiksi oli yhtiölle halvempaa palata vasta lauantaina, koska lennot olivat silloin edullisia.
Puoliso oli kolme viikkoa Portugalissa työmatkalla. Otin viikon lomaa ja olin siellä ihan samassa sviitissä hänen kanssaan. Ei tarvinnut maksaa mitään extraa.
Vierailija kirjoitti:
Puoliso oli kolme viikkoa Portugalissa työmatkalla. Otin viikon lomaa ja olin siellä ihan samassa sviitissä hänen kanssaan. Ei tarvinnut maksaa mitään extraa.
Ehkä puoliso oli sopinut jo ajoissa, että seuralainen tulee mukaan. Mitä nämä bisnesmatkailijat ovat, jotka eivät tunne hotellejen sääntöjä?
Moni jolla ei ole kokemusta mukana reissaamisesta kuvittelee ehkä, että työnantaja maksaa "kaikki". Ei yleensä, mutta säästöä tulee silti. Esim. hotelliyöt ja toisen matkustajan lennot menevät työnantajan piikkiin. Hotellin voi maksaa lisäöiden osalta itsekin ja silti saa yöt normaalia halvempaan, "firman hintaan". Myös matkaliput saattaa saada alennushintaan.
Ja tosiaan mikäli lennot ovat tiettyinä aikoina edullisempia niin TA hyvin mielellään sallii työmatkan jatkamisen lomalla. Sellainen on varsin kannattavaa ja mukavaa erityisesti ulkomaan reissujen kohdalla.
No kukin ajattelee tavallaan, työmatka on työmatka, siitä maksetaan päiväraha työntekiälle. Firman käytäntö kannataa selvittää ennakoon ettei tule yllätyksiä, meillä ennakoon ilmoittamalla voidaan järjestää, mutta jälkikäteen ei. Hotellilaskuun tulleet yllätys kulut pahimmillaan on johtanut työsuhteen purkamiseen, luottamuspulan takia ei rahallisen menetyksen. Henkilö on lähtenyt hoitamaan työ tehtävää ja aika saattaa mennä muuhun, kuten viimeksi muistamani tapaus oli että kokous jäi väliin kun vaimo oli sairastunut, siis vaimo joka ei ollut mukana ja aiheutti miljoonatappiot. Periaate jos valehtelee pienessä, ei luoteta muutenkaan. Sitten oli tapaus jossa oli ylenemis mahdollisuus, vastaava tapaus ratkasi ja uusi päällikkö tuli talon ulkopuolelta.
Kannataa sopia etukäteen!
Minä olen matkustanut puolisoni työmatkoilla eri puolilla maailmaa. Itse olen maksanut vain lennot ja omat ateriani, jos yksin olen syönyt. Usein on yhdistetty vkl työmatkaan. Tämä on ollut työnantajalle ihan ok, salaa ei ole mitään tehty.
Minulla on usein ollut mies ja lapsi mukana työmatkoilla. Ei siinä mitään kun sovitaan etukäteen ja kulujen jakautuminen sovitaan.
Pienen lapsen äitinä en tekisi yli 3 päivän työmatkoja ilman perhettä, joten työnantajallekin on tästä etua. Yleensä jaetaan päivät reissussa niin että minä teen työt aamupainotteisesti ja mies illalla omiaan etänä. Molemmille jää aikaa viettää myös lapsen kanssa kohteessa.
Et voi mennä mukaan.