Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitini on aina rahaton ja pyytää lainaa ja olen alkanut erkaantua...

Vierailija
07.10.2022 |

varsinkin kun olen töissä hän yrittää pummia rahaa ja ei maksa takaisin. Hän ei halua käydä enää missään koska ei rahaa.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulle kelpasi kuitenkin lapsuudessa äitisi rahat?

Vierailija
2/28 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin säkään oot omia rahojasi tienannu heti syntymästä lähtien. 🙄

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kenenkään jatkuvaan rahanpummaukseen tarvitse alistua/suostua, ei edes oman äitinsä. Törkeää jatkuvana toimintana, kun ei itse viitsi talousasioitaan pohtia vaan jatketaan sillä toisia taloudellisesti hyväksikäyttävällä linjalla.

Vierailija
4/28 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan meistä ei ole pyytänyt syntyä, mutta vanhemmat tekevät valinnan hankkia lapsia. Siinä kohtaa on jokaisen hyvä miettiä, millä lastensa elämän kustantaa. 

Emme ole vanhemmillemme mitään velkaa, ei rahaa, ei aikaa, ei rakkautta. 

Vierailija
5/28 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pummi veli, aina soittaa tai tekstaa, että oisko lainata rahaa, lupaa maksaa takaisin, mutta aina "unohtaa". Veljeni käy töissä ja mä opiskelen. Oon ratkaissut tilanteen niin, että en lainaa sille rahaa.

Vierailija
6/28 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet töissä ja rahasi riittää toisen auttamiseen. Tee niin että annat (älä lainaa) kuussa jonkin summan vaikka 250e ja sitten katsot onko joku lasku liian suuri. Ei ole pakko tosiaan, mutta toisella voi olla hätä - tietenkin se on usein toisinpäin että vanhempi auttaa lasta tai ehkä pitäisi olla. Onko hänellä omaa vanhempaa tai sukulaista joka auttaisi taloudellisesti? Asuminen rahat vie pienituloisilla, liian pienet tuet. Ja katso tarviiko muuta joskus. Ei ole pakko ottaa vastaan koko ajan viestejä jossa kysyy rahaa tai anna olla. Jos olisit itse hankalassa tilanteessa, varmaan toivoisit että lähisukulainen auttaa joissakin asioissa. Katso että hänellä toimii puhelin tai tietokone, tulostin jne että saa muihin yhteyden. Osa on työkyvyttömiä muttei saa muita tuloja, voi kestää aikaa että löytyy ratkaisu. Alkoholiongelmaa ei ole?

Vierailija
7/28 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pummaajien taustalla usein alkoholismia, peliriippuvuutta. Älä rahoita.

Vierailija
8/28 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin sen rahat menee? Pelaako?

Vierailija
9/28 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun alkkis isä pummailee viimeistään 2 viikkoa oman tilipäivänsä jälkeen. Lopetin lainaamisen jossain vaiheessa, kun kaikki pummaamiset olivat vain verhoiltu kuulumisten kyselyyn ja pian sieltä tärähtikin se olennainen, eli oisko heittää pari kymppii?

Vuoden oli pummaamatta kun voitti veikkauksessa kivan summan. Nyt taas aloitti.

Vierailija
10/28 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa maksetaan veroja siksi että sossu auttaa äitiäs.  Eli hoida se sossun listoille.

Vierailija
11/28 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletpa kelvoton lapsi. Kerrassaan. Ja kiittämätön.

Vierailija
12/28 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on varaa eikä joudu itse vaikeuksiin, antaisin äidilleni rahaa vaikka sitten menisi mihinkä tarkoitukseen. 

Tunnen tapauksen jossa varakas poika laittoi äidin tilille joka kuukausi ruokaan rahaa kun suurperheen äidillä oli pieni eläke. 

Vierailija
13/28 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet töissä ja rahasi riittää toisen auttamiseen. Tee niin että annat (älä lainaa) kuussa jonkin summan vaikka 250e ja sitten katsot onko joku lasku liian suuri. Ei ole pakko tosiaan, mutta toisella voi olla hätä - tietenkin se on usein toisinpäin että vanhempi auttaa lasta tai ehkä pitäisi olla. Onko hänellä omaa vanhempaa tai sukulaista joka auttaisi taloudellisesti? Asuminen rahat vie pienituloisilla, liian pienet tuet. Ja katso tarviiko muuta joskus. Ei ole pakko ottaa vastaan koko ajan viestejä jossa kysyy rahaa tai anna olla. Jos olisit itse hankalassa tilanteessa, varmaan toivoisit että lähisukulainen auttaa joissakin asioissa. Katso että hänellä toimii puhelin tai tietokone, tulostin jne että saa muihin yhteyden. Osa on työkyvyttömiä muttei saa muita tuloja, voi kestää aikaa että löytyy ratkaisu. Alkoholiongelmaa ei ole?

Oletko itse tehnyt kuten neuvot? Kyllä se useimmilla rahaa toistuvasti pyytävillä on loputon kaivo, jos sinne rahaa alkaa tunkemaan. Sosiaalituilla kyllä kustannetaan iso osa asumisesta, lääkkeet, lääkärit jne. Ruokaa saa tarvittaessa leipäjonosta yms, ei täällä kukaan nälkään kuole ruuan puutoksen takia. Paljon on köyhiä, mutta paljon on myös niitä köyhiä, jotka pärjäävät pääsääntöisesti yhteiskunnan tarjoaman avun varassa. On myös niitä köyhiä, jotka oikeuttavat rahanpummimisensa parempituloisilta ja kokee myöskin oikeudekseen saada heidän siivellään vastaavan elintason ottamatta itse vastuuta tekemisistään. Karhunpalvelus se näille on.

Vierailija
14/28 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa maksetaan veroja siksi että sossu auttaa äitiäs.  Eli hoida se sossun listoille.

Toimeentulotuki on n. 500 euroa, eikä sieltä lapseton juurikaan mitään harkinnan varaisia tukia saa. 

Vierailija
15/28 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on äiti, jolla on rahaa, mutta siitä huolimatta muiden pitäisi hänelle palveluja ja vaatteita yms. ostaa. Pihi mikä pihi. Enpä lähde tukemaan.

Vierailija
16/28 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletpa kelvoton lapsi. Kerrassaan. Ja kiittämätön.

Ja tämä äitikö ei ole?

Vierailija
17/28 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on varaa eikä joudu itse vaikeuksiin, antaisin äidilleni rahaa vaikka sitten menisi mihinkä tarkoitukseen. 

Tunnen tapauksen jossa varakas poika laittoi äidin tilille joka kuukausi ruokaan rahaa kun suurperheen äidillä oli pieni eläke. 

Samoin. Minulla oli hyvä ja rakastava lapsuus. Ihan mielelläni antaisin rahaa äidille.

Vierailija
18/28 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auta jos voit. Minusta lapsen velvollisuus on auttaa vanhempiaan. Se on vastavuoroisuutta. Nykyään varsinkin kun sossu ei enää juuri auta kantasuomalaisia köyhiä. Monilla jää eläkkeet pieniksi jos ei ole aikoinaan saanut vakituista työpaikkaa.

Mulla on tilanne, että äitini on varakkaampi kuin minä ja pystyy elämään leveämmin kaikin puolin. Mä tulen jäämään köyhäksi. Lapseni tienaavat jo nyt paremmin kuin minä koskaan.

Ps. En juo, pelaa enkä käytä muitakaan päihteitä.

Vierailija
19/28 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäähän äitiä jelppiä. Jos rahan pyytely on jatkuvaa, niin istukaa alas ja otta selvää mistä tulee mitäkin ja ennenkaikkea mihin se menee.

Lähtökohtaisesti uskon, että aikuiset hoitaa omat raha-asiansa, mutta tuollainen lainaaminen voi kertoa isommastakin ongelmasta, jota ei ole huomattu aiemmin. Läheisenä on kuitenkin joku velvollisuus auttaa, jos on elämässä yhdessä kuljettu.

Esim jos isäni soittelis ja pyytelis rahaa, niin laittaisin puhelimen kiinni. Hän ei ole ollut musta koskaan niin kiinnostunut, että olisi kuulumisia kysellyt. Kerran kaksi kymmenessä vuodessa nähty, jonkun sukulaisen luona. Jättäisin omaan arvoonsa koko ukon.

Äiti taas on arjessa mukana, vaikka eri kaupungeissa asutaankin.

Äiti on kerran tullut hattukourassa meidän ovelle. Se oli hänelle aivan järjettömän vaikea paikka, mutta niin sai kakaistua, että tarvii lainaa. En kysellyt miksi, kun annoin tarvitun summan ja kysyinkin, että riittääkö. Riitti. Äiti huojentui silmin nähden.

Tuosta on nyt seitsemisen vuotta ja sen jälkeen asiasta ei puhuttu. Tiesin, että hänellä on kurjempi vaihe menossa. Vaikea ero ja firmakin meni silloin nurin jne. Pääasia, että äiti on nyt jaloillaan ja elää taas täyttä elämää.

Vierailija
20/28 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin. Minulla oli hyvä ja rakastava lapsuus. Ihan mielelläni antaisin rahaa äidille.

Minullapa ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yksi