Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Lasten hankkimisesta on tullut luokkakysymys, joka koskee etenkin miehiä.

Vierailija
07.10.2022 |

"Suomessa on liikaa lapsettomia miehiä, ja se vaarantaa tulevaisuutemme"

Yritetään uudelleen. En tiedä miksi aiempi keskustelu poistui.

Kommentit (825)

Vierailija
781/825 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleen kuitenkin kouluttamaton mies jää keskimäärin useammin lapsettomaksi kuin koulutettu. Ei sen yksin jääneen kouluttamattoman mieltä lämmitä mitenkään jos joku muu kouluttamaton saakin sitten neljä lasta. Ratkaisevaa on siis se kuinka monta miesyksilöä eri tuloluokista jää lapsettomaksi, ei se montako lasta saa jos niitä saa.

Sulla on hyvä tilastollinen pointti, mutta silti yhtälöstä unohtuu nyt se, että miten moni noista lapsettomista miehistä on halunnut lapsia? Veikkaan, että suurin osa ei todellakaan ole edes mitään lapsia halunnut. Ja sitten kuitenkin tehdään jotain ihme johtopäätöksiä ihmisten koulutus-ja tulotasosta.

Eikö kukaan tule ajatelleeksi, että lapsettoman ei tarvitsekaan tienata niin paljon, kun ei ole suita ruokittavana? Eli ihan omasta valitusta elämäntyylistä on kyse.

Mä samaistun siihen velana ihan täysin. Ei kaikki halua oravanpyörää, asuntolainaa ja kakaroita! Ja miksi edes pitäisi?

Varmasti näinkin on osalla. Mutta muistan lukeneeni tilastosta jonka mukaan miehet jäävät naisia useammin tahtomattaan lapsettomiksi.

Isänä on paljon helpompaa kuin äitinä, joten kuinka moni mies haluaisi lapsia, jos he joutuisivat näkemään niiden eteen yhtä paljon vaivaa mitä äidit keskimäärin?

Siitä ei kuitenkaan nyt ollut kysymys vaan ihan siitä halusta saada lapsia.

Mutta jos siirrytään tuohon työnjakoon kotona niin kyllä miesten osallistuminen lasten ja kodin hoitoon on nykyään keskimäärin ihan eri tasolla kuin sukupolvi sitten. Ei se varmaan aina vielä riittävää ole mutta on aika vanhentunut käsitys että miehet eivät keskimäärin enää tekisi juuri mitään kotona.

Onko näin? Esimerkiksi oma isäni tekee paljon enemmän kotitöitä kuin aviomieheni. Eli pitäisikö tätäkin olettamaa kyseenalaistaa. Onko tilanne muuttunut viime vuosina?

Nykyään miesten kotitöiden teko on suositeltavampaa ja sosiaalisesti sallitumpaa. Mutta monesti miehet myös näyttelevät ulospäin tekevänsä enemmän kuin mitä todellisuudessa tekevät. Tilastojen mukaan naiset kantavat edelleen päävastuun kotitöistä. Epäilen, että poikamiehillä asenteet ovat vielä jyrkempiä. Heidän kodeissaan käyvät siivoojat/äiti siivoamassa.

Myös minun isäni (1950-luvulla syntynyt) teki paljon enemmän kotitöitä kui nex-mieheni. Lisäksi isäni teki kotitöitä kenenkään pyytämättä, alusta loppuun. Eli jos wc-paperi loppui, laittoi uuden paperin telineeseen ja pahvihylsyn roskikseen. Suunnitteli ja toteutti esim. pensasaidan ja nurmikon leikkuun. Suunnitteli ja toteutti rännien putsauksen. Pesi pyykin, ripusti sen ja viikkasi paikoilleen. Tilasi nuohouksen ja hoiti sen.

Vierailija
782/825 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimoni tekee hyvin vähän kotitöitä. Kun pihametsästä pitää kaataa puita, ei häntä näy koskaan paikalla. Kun autosta pitää vaihtaa pyyhkijöiden moottori, ei tapahdu mitään. Hän ei kolaa lumia, eikä korjaa omakotitalon kattoa. Moottoripyörään ei vaihdeta jarrunesteitä ja renkaat jää vaihtamatta. Ei hän laita tietokoneita kuntoon jos vaikka näytönohjain hajoaa tai asenna televisioita ja äänentoistolaitteita. Kodin turvallisuudesta hän ei huolehdi. Joudun asentamaan älylukot ja valvontakamerat yksin. Nettiin liittyvät asiat minun täytyy hoitaa myös. Jos maalämpöpumppu reistailee, minä olen se, jonka pitää hoitaa se kuntoon. Talon maalaukset ja kaikki muu korjaus jää aina minulle.

Toivottavasti nuoremmilla naisilla on tasa-arvoisempi lähestyminen parisuhteeseen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
783/825 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paskoja geenejä ei pidäkään jatkaa.

Oletko vähän tyhmä? Geenit riippuvat täysin geenilotosta ja moni"huonogeeninen"nainen on jatkanut sukuaan. Jos"huonot"geenit saisi karsittua niin ne olisi karsiutuneet jo tuhansia vuosia sitten.

Voi pientä, etkö tiedä ettei aiemmin ollut ehkäisyvälineitä, naiset nyt joutui synnyttämään lapsia kenelle vaan. Nykyään voi valita olla lisääntymättä kusipäisen miehen kanssa, ja sehän näitä kusipäitä harmittaakin.

Vierailija
784/825 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaimoni tekee hyvin vähän kotitöitä. Kun pihametsästä pitää kaataa puita, ei häntä näy koskaan paikalla. Kun autosta pitää vaihtaa pyyhkijöiden moottori, ei tapahdu mitään. Hän ei kolaa lumia, eikä korjaa omakotitalon kattoa. Moottoripyörään ei vaihdeta jarrunesteitä ja renkaat jää vaihtamatta. Ei hän laita tietokoneita kuntoon jos vaikka näytönohjain hajoaa tai asenna televisioita ja äänentoistolaitteita. Kodin turvallisuudesta hän ei huolehdi. Joudun asentamaan älylukot ja valvontakamerat yksin. Nettiin liittyvät asiat minun täytyy hoitaa myös. Jos maalämpöpumppu reistailee, minä olen se, jonka pitää hoitaa se kuntoon. Talon maalaukset ja kaikki muu korjaus jää aina minulle.

Toivottavasti nuoremmilla naisilla on tasa-arvoisempi lähestyminen parisuhteeseen?

Kuka on akkasi valinnut? Ja kuka hullu asuu jossakin maalla . Olet ruma luuseri, jolla ei mitään vaimoa edes ole.

Ruma vanha looseri olen, mutta vaimo on pysynyt jo kauan kelkassa ja on onnellinen.

Toki jos mies ei kotitöitä hoida, niin itsepähän nainen on ukkonsa valinnut.

Vierailija
785/825 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Artikkelissa mainittiin parisuhteiden olevan liian hauraita. Pitäisi saada lisää naisia Venäjältä ja Aasiasta Suomeen, koska he ovat parempaa vaimomateriaalia. Suomalainen nainen on liian vaativa ja eroherkkä.

Suomalaiset naiset polttavat itsensä loppuun jo peruskoulussa ja lukiossa. Työelämässä selviytymiseen ei ole mitään eväitä, ja parisuhde kaatuu siihen, ettei nainen tiedä onko hän nainen vai mies, tai onko hän kiinnostunut naisista vai miehistä.

Mutta miehet on paskoja.

Parisuhteet kaatuu siihen että mies on yksi lapsi lisää. Kukaan nainen ei halua alkaa hoitaa toisen naisen aikuista lasta. Niin vaan käy kuitenkin.

Käy jos antaa käydä. Miksi joku suostuu holhoamaan aikuista.

Ei suostukaan. Siksi ne parisuhteet kaatuvat. 

Vierailija
786/825 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleen kuitenkin kouluttamaton mies jää keskimäärin useammin lapsettomaksi kuin koulutettu. Ei sen yksin jääneen kouluttamattoman mieltä lämmitä mitenkään jos joku muu kouluttamaton saakin sitten neljä lasta. Ratkaisevaa on siis se kuinka monta miesyksilöä eri tuloluokista jää lapsettomaksi, ei se montako lasta saa jos niitä saa.

Sulla on hyvä tilastollinen pointti, mutta silti yhtälöstä unohtuu nyt se, että miten moni noista lapsettomista miehistä on halunnut lapsia? Veikkaan, että suurin osa ei todellakaan ole edes mitään lapsia halunnut. Ja sitten kuitenkin tehdään jotain ihme johtopäätöksiä ihmisten koulutus-ja tulotasosta.

Eikö kukaan tule ajatelleeksi, että lapsettoman ei tarvitsekaan tienata niin paljon, kun ei ole suita ruokittavana? Eli ihan omasta valitusta elämäntyylistä on kyse.

Mä samaistun siihen velana ihan täysin. Ei kaikki halua oravanpyörää, asuntolainaa ja kakaroita! Ja miksi edes pitäisi?

Varmasti näinkin on osalla. Mutta muistan lukeneeni tilastosta jonka mukaan miehet jäävät naisia useammin tahtomattaan lapsettomiksi.

Isänä on paljon helpompaa kuin äitinä, joten kuinka moni mies haluaisi lapsia, jos he joutuisivat näkemään niiden eteen yhtä paljon vaivaa mitä äidit keskimäärin?

Siitä ei kuitenkaan nyt ollut kysymys vaan ihan siitä halusta saada lapsia.

Mutta jos siirrytään tuohon työnjakoon kotona niin kyllä miesten osallistuminen lasten ja kodin hoitoon on nykyään keskimäärin ihan eri tasolla kuin sukupolvi sitten. Ei se varmaan aina vielä riittävää ole mutta on aika vanhentunut käsitys että miehet eivät keskimäärin enää tekisi juuri mitään kotona.

Onko näin? Esimerkiksi oma isäni tekee paljon enemmän kotitöitä kuin aviomieheni. Eli pitäisikö tätäkin olettamaa kyseenalaistaa. Onko tilanne muuttunut viime vuosina?

Nykyään miesten kotitöiden teko on suositeltavampaa ja sosiaalisesti sallitumpaa. Mutta monesti miehet myös näyttelevät ulospäin tekevänsä enemmän kuin mitä todellisuudessa tekevät. Tilastojen mukaan naiset kantavat edelleen päävastuun kotitöistä. Epäilen, että poikamiehillä asenteet ovat vielä jyrkempiä. Heidän kodeissaan käyvät siivoojat/äiti siivoamassa.

Tilastot eivät kerro yksilöiden käytöksestä vaan massojen. Se että joissain perheissä asia menee väärään suuntaan ei muuta sitä mitä tapahtuu isossa kuvassa.

Toki naiset tekevät vielä enemmän kotitöitä kuin miehet mutta koska miehissä on enemmän mainitsemasi kaltaisia yksilöitä jotka eivät tee mitään, täytyy olla myös aika iso joukko miehiä jotka tekevät varsin paljon. Muuten tilastot eivät voi pitää paikkaansa.

Todennäköisesti näin. Oma epäilyni on, että miehet, jotka opiskelevat ja etenevät urallaan ovat aikaansaapia, ahkeria ja toimeliaita. He ottavat vastuuta myös kotitöistä. Olisiko käynyt niin, että miehissä olisi tapahtunut eräänlainen polarisaatio. Osa tipahtaa koulutuksen kelkasta, syrjäytyy, masentuu ja jää ilman naista. Osa taas pärjää koulussa, harrastaa, etenee uralla ja perustaa perheen jne. Mikä tälle on juurisyynä, on vaikea sanoa. Onko se ahkeruus, koulutus, palkka. Itse veikkaan ahkeruutta.

Aivan varmasti. Oma "kuplani" on koulutettujen kohtuu hyvin toimeentulevien ihmisten kupla tällä pääkaupunkiseudulla. Ja sen kuplan sisällä miehet osallistuvat todella paljon ja aktiivisesti myös lastenhoitoon ja kotitöihin. On täysin normaalia että korkeakoulutettu mies jää äidin jälkeen sen lapsen kanssa kotiin joksikin aikaa että äiti pääsee vuorostaan töihin. Kukaan ei sitä ihmettele tai edes pidä minään erityisenä meriittinä. Se on vain asia jota tapahtuu koko ajan.

Mutta ymmärrän hyvin että tämä kupla ei ole koko totuus vaan hyvinkin erilaisia perheitä ja miehiä on. 

En tiedä, asutteko jossain kommuunissa, vai mistä tiedät perheiden sisäiset työnjaot. 

Itsekin olen akateeminen pk-seudulta ja lasteni isä kyllä kävi lasten kanssa museoissa, tapahtumissa, uimahallissa, joskus retkillä Nuuksiossa ja kuljetti harrastuksiin sen verran, että pystyi ottamaan kuvan sellokonsertista tai futiskentän laidalta. 

Mutta todellisuus oli toista. Molemmilla vaativa ok-palkkainen työ (minulla korkeampi palkka ja parempi asema), mutta silti arjen pyöritys parittomine sukkineen ja kaiken muun suhteen kaatui minun päälleni. Lasteni isä oli enemmän viikonloppuvanhempi, joka teki/tekee kivoja asioita isompien lasten kanssa tai ainakin pitää sellaista mielikuvaa tuttavaporukassa. 

Vierailija
787/825 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylellä samasta aiheesta ilman maksumuuria

https://yle.fi/uutiset/3-12647911

Jutusta ei kyllä oikein selviä miten se lapsettomuus vaarantaa miehen tulevaisuuden?

No mietippäs nyt vähän mitä haittaa on jos ei lapsia synny. Kyl sä sen keksit kun vähän funtsit.

Vierailija
788/825 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotitöiden jakautumisessa lapsiperheissä piilee ansa. On  luontevaa, että kun lapsi syntyy ja äiti on vauvan kanssa kotona, äiti myös varailee neuvola-ajat, hankkii lapsen tarvitsemat vaatteet, pesee pyykkiä  jne. Kun äiti palaa takaisin työelämään, nämä asiat jäävät edelleenkin äidin vastuulle, koska ne sujuvat - kokemuksen myötä - naiselta paremmin. On helpompaa, jos äiti edelleenkin käyttää lapsen neuvolassa, koska hän tietää, mitä neuvolassa edellisellä kerralla puhuttiin. Vanhempainvapaiden jakamisessa tasaisemmin äidin ja isän kesken pyritään myös siihen, että molemmilla vanhemmilla olisi nämä hommat hanskassa. 

Naisena ja äitinä en ihan ymmärrä miksi se äiti pelkästään varailisi niitä neuvola aikojoja jos haluaa että myös niihin mies osallistuu. Meillä isä on sopinut neuvola/hammaslääkäri ajat silloin kun on hänen tehtävä ollut niihin osallistua. Ei hän varmastikaan olisi niitä varaillut ellei olisi jo alunperin sovittu että lapset hoidetaan yhdessä.

Aiheeseen palatakseni isällä on ammattitutkinto eli eli ei kovin korkea koulutus. Parisuhteessa on eletty 30 vuotta. Tuskin tuo osallistuminen on pelkästään koulutuksesta kiinni.

Ei tietenkään. Mutta ympäristö helposti vahvistaa jotain käyttäytimismalleja jos ne yhtään tuntuvat ihmiselle luontaiselta. Alemmalta koulutustaustalta on epätodennäköisempää päätyä osallistuvaksi isäksi kuin toisenlaiselta taustalta mutta ei se tarkoita että se olisi mahdotonta. Ihmisen perusluonne kuitenkin vaikuttaa tosia paljon.

Omassa tuttavapiirissä ne koulutetut, akateemiset ovat monesti vieraantuneita kotitöistä ja käsillä tekemisestä (esim. pihahommat, autohommat). Ajavat auton pesulaa ja huoltamoon. Lapsuuden kodissa äiti tai kodinhoitaja on tehnyt hommat, joten eivät edes ymmärrä mitään viemärinavaamisesta tai pintojen pyyhkimisestä.

Eräs avomieheni totesi, että hän tykkää siisteydestä. Ensimmäistä kertaa koskaan minun kanssani hänen kodissaan oli sotkuista (koska ei käynyt siivoojaa), joten sotku johtui minusta. Hän itse ei tehnyt siivoamisen suhteen mitään muuta kuin laittoi joskus likaisia vaatteita pesukoppaan. Täysin käytännöstä vieraantunut helsinkiläinen akateeminen kersa.

Vierailija
789/825 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomiksi jäävät etenkin miehet, jotka eivät onnistu löytämään heistä kiinnostunutta puolisoa lapsenhankintaan johtavaan suhteeseen. Jos mies itse välttelee suhdetta, olkoon mielenterveyden tai elämänhallinnan ongelmien tai taloudellisten huolien vuoksi, on syy miehessä. 

Oman tason madaltaminen kysyntää vastaavaksi, oman elämänhallinnan kehittäminen ja puolison etsiminen ulkomailta ovat mahdollisia keinoja. Ilman kielitaitoa puolison löytäminen ulkomailta voi olla vaikeaa. 

Miehen täytyy myös ymmärtää että jos jättäytyy pois työelämästä saadakseen tukia, välttääkseen ulosoton tai ylläpitääkseen jotain addiktiota tai epätervettä elämäntapaa, sillä voi olla laajoja seurauksia.

Vierailija
790/825 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa asuvat pojat kasvatetaan jotenkin kieroon. Naiselta saa ja pitää vaatia ulkonäköä, koulutusta, töissäkäyntiä ja isoa palkkaa. Sitten naisen pitää hoitaa kodin metatyöt, siivota, tehdä ruokaa, olla raskaana, synnyttää, imettää, kasvattaa lapset, viedä ne hammaslääkäriin, ostaa lasten vaatteet jne.

Monet miehet taas eivät tee muuta kuin käy töissä ja laita rahat omaan taskuun. Ei koske tietenkään kaikkia, tietenkin moni suomalainen mies on varsinainen helmi ja itsellänikin on sellainen. Mutta moni mies vain lokkeilee naisen kustannuksella. Lukekaa vaikka niitä ketjuja, joissa miehet valittaa siitä, että nainen odottaa treffeillä miehen maksavan ruuat tms.

Tätä hoetaan täällä palstalla jatkuvasti. Vaikea uskoa, että olisi totta. Omassa elämässäni (ammattikoulun opettajana, vaimona, kolmen pojan äitinä) en tiedä, missä nämä karmeat laiskimukset, jotka pistää kaikki rahat omaan taskuun, oikein luuraa. Minun tuntemani miehet tekevät töitä rutkasti ja pitävät perheestään huolta. Onkohan oma tuttavapiiri ja suku sitten niin totaalisen vääristynyt, en tiedä...

Samoin naiset julistavat totuutena, että miehet ovat vain "yksi lapsi lisää" perheessä. Yläpeukuttajat tuntuvat olevan samaa mieltä. No, ehkä sellaiselle uhrautuvalle kontrollifriikille suomalaisakalle ihminen, joka laittaa lasit väärin tiskikoneeseen,onkin yksi lapsi lisää, mene tiedä...

Mitä olen katsellut tätä Suomea niin sanoisin että tämä maa on enemmän ja enemmän jakaantunut alueellisesti. Mitä lähemmäs isoja kaupunkeja mennään ja mitä paremman tulotason paikoista puhutaan niin sitä enemmän myös roolit perheissä ovat tasa-arvoisia ja elämä menee niin että kaikki otetaan huomioon. Sitten taas kun mennään kohti maaseutua ja pieniä paikkakuntia tai niitä köyhempiä kaupunginosia niin mennään enemmän ja enemmän niihin perinteisen perhemallin hunoimpiin puoliin. Ei tietysti voi yleistää kaikkiin ihmisiin mutta jos katsotaan kokonaisuutta niin niin se menee.

Näinhän se on. Helsinkiläinen hipsterimies kykenee laittamaan perheelleen aamiaisen ja vaihtamaan vauvalleen vaipat. Ostaa tyttärelleen balettitutun ja vie koko perheen sunnuntaina ravintolalounaalle. Jossain kainuun pikkukylissä mies ei kehtaa edes kulkea vauvanvaunujen kanssa ja ruuanlaitosta ei ole mitään tietoa. Kotitöihin osallistuminen on sitä luokkaa, että kiukkuisesti nostaa jalat lattialta, kun vaimo imuroi sohvan alta. Ja sinne ravintolaan ei mennä, koska mies käytti vähät rahansa johonkin omaan ropaamisprojektiinsa.

Mun kokemukseni mukaan siellä Kainuun pikkukylissä miehet myös kalastavat ja metsästävät ne ruoat, nostavat perunat ja lantut omasta pellostaan, ja valmistavat sitten ruoan perheelleen. Korjaavat autot ja työkoneet, remontoivat talon, poraavat kaivon, laittavat salaojat jne. 

Helsinkiläinen perheenisä ei selviä edes Ikean kalusteiden kuskaamisesta, saati kokoamisesta. Hermo menee ja lastulevy lentää.

Vierailija
791/825 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossa syrjäseudulla asuminen on oma valinta.

Vierailija
792/825 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lol. Heti kun ryhdyttiin jakamaan töitä oikeasti tasa-arvoisesti, kehitetaan unohtamaan koko juttu.

Vierailija
793/825 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotitöiden jakautumisessa lapsiperheissä piilee ansa. On  luontevaa, että kun lapsi syntyy ja äiti on vauvan kanssa kotona, äiti myös varailee neuvola-ajat, hankkii lapsen tarvitsemat vaatteet, pesee pyykkiä  jne. Kun äiti palaa takaisin työelämään, nämä asiat jäävät edelleenkin äidin vastuulle, koska ne sujuvat - kokemuksen myötä - naiselta paremmin. On helpompaa, jos äiti edelleenkin käyttää lapsen neuvolassa, koska hän tietää, mitä neuvolassa edellisellä kerralla puhuttiin. Vanhempainvapaiden jakamisessa tasaisemmin äidin ja isän kesken pyritään myös siihen, että molemmilla vanhemmilla olisi nämä hommat hanskassa. 

Naisena ja äitinä en ihan ymmärrä miksi se äiti pelkästään varailisi niitä neuvola aikojoja jos haluaa että myös niihin mies osallistuu. Meillä isä on sopinut neuvola/hammaslääkäri ajat silloin kun on hänen tehtävä ollut niihin osallistua. Ei hän varmastikaan olisi niitä varaillut ellei olisi jo alunperin sovittu että lapset hoidetaan yhdessä.

Aiheeseen palatakseni isällä on ammattitutkinto eli eli ei kovin korkea koulutus. Parisuhteessa on eletty 30 vuotta. Tuskin tuo osallistuminen on pelkästään koulutuksesta kiinni.

Ei tietenkään. Mutta ympäristö helposti vahvistaa jotain käyttäytimismalleja jos ne yhtään tuntuvat ihmiselle luontaiselta. Alemmalta koulutustaustalta on epätodennäköisempää päätyä osallistuvaksi isäksi kuin toisenlaiselta taustalta mutta ei se tarkoita että se olisi mahdotonta. Ihmisen perusluonne kuitenkin vaikuttaa tosia paljon.

Omassa tuttavapiirissä ne koulutetut, akateemiset ovat monesti vieraantuneita kotitöistä ja käsillä tekemisestä (esim. pihahommat, autohommat). Ajavat auton pesulaa ja huoltamoon. Lapsuuden kodissa äiti tai kodinhoitaja on tehnyt hommat, joten eivät edes ymmärrä mitään viemärinavaamisesta tai pintojen pyyhkimisestä.

Eräs avomieheni totesi, että hän tykkää siisteydestä. Ensimmäistä kertaa koskaan minun kanssani hänen kodissaan oli sotkuista (koska ei käynyt siivoojaa), joten sotku johtui minusta. Hän itse ei tehnyt siivoamisen suhteen mitään muuta kuin laittoi joskus likaisia vaatteita pesukoppaan. Täysin käytännöstä vieraantunut helsinkiläinen akateeminen kersa.

Miksi ihmeessä autoa pitäisi itse pestä tai korjata tänä päivänä. Pesu ei paljoa maksa ja nykyautot tietokoneineen ovat sellaisia, joihin tarvitaan erikoisosaamista.

Vierailija
794/825 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lol. Heti kun ryhdyttiin jakamaan töitä oikeasti tasa-arvoisesti, kehitetaan unohtamaan koko juttu.

Lähes kaikki luettelemasi hommat voi välttää asumalla kerrostalossa. Moottoripyörä on harrastusväline ja sen hoitaa pyörän omistaja. Jos vaimosi neuloo perheelle sukkia ja lapasia, niin sinäkö päättelet langat?

Vierailija
795/825 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähes kaikki luettelemasi hommat voi välttää asumalla kerrostalossa. Moottoripyörä on harrastusväline ja sen hoitaa pyörän omistaja. Jos vaimosi neuloo perheelle sukkia ja lapasia, niin sinäkö päättelet langat?

Tietokoneen korjaaminenkaan ei ole tavallinen kotityö. Sen sijaan listalta puuttuvat pyykinpesu, ruuanlaitto, siivoaminen, ikkunapesu, ruokakauppaostosten teko jne.

Vierailija
796/825 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo oli kaikki hyvin satunnaisia töitä, ei mitenkään jokapäiväiseen arkeen liittyviä. Ja varsin moni sellaisia johon tarvitaan ammattitaitoa. Harva amatööri esim. korjaa nykypäivän autoja tai kaataa puita.

Toisaalta se naisoletettukin voisi luetella tuollaisia yksittäisiä kausitöitä, vaikka marjojen säilömistä, jouluverhojen ompelua tai talvikenkien huoltoa.

Vierailija
797/825 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaimoko ei ollut valinnassa osallisena?

Vierailija
798/825 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa asuvat pojat kasvatetaan jotenkin kieroon. Naiselta saa ja pitää vaatia ulkonäköä, koulutusta, töissäkäyntiä ja isoa palkkaa. Sitten naisen pitää hoitaa kodin metatyöt, siivota, tehdä ruokaa, olla raskaana, synnyttää, imettää, kasvattaa lapset, viedä ne hammaslääkäriin, ostaa lasten vaatteet jne.

Monet miehet taas eivät tee muuta kuin käy töissä ja laita rahat omaan taskuun. Ei koske tietenkään kaikkia, tietenkin moni suomalainen mies on varsinainen helmi ja itsellänikin on sellainen. Mutta moni mies vain lokkeilee naisen kustannuksella. Lukekaa vaikka niitä ketjuja, joissa miehet valittaa siitä, että nainen odottaa treffeillä miehen maksavan ruuat tms.

Tätä hoetaan täällä palstalla jatkuvasti. Vaikea uskoa, että olisi totta. Omassa elämässäni (ammattikoulun opettajana, vaimona, kolmen pojan äitinä) en tiedä, missä nämä karmeat laiskimukset, jotka pistää kaikki rahat omaan taskuun, oikein luuraa. Minun tuntemani miehet tekevät töitä rutkasti ja pitävät perheestään huolta. Onkohan oma tuttavapiiri ja suku sitten niin totaalisen vääristynyt, en tiedä...

Samoin naiset julistavat totuutena, että miehet ovat vain "yksi lapsi lisää" perheessä. Yläpeukuttajat tuntuvat olevan samaa mieltä. No, ehkä sellaiselle uhrautuvalle kontrollifriikille suomalaisakalle ihminen, joka laittaa lasit väärin tiskikoneeseen,onkin yksi lapsi lisää, mene tiedä...

Mitä olen katsellut tätä Suomea niin sanoisin että tämä maa on enemmän ja enemmän jakaantunut alueellisesti. Mitä lähemmäs isoja kaupunkeja mennään ja mitä paremman tulotason paikoista puhutaan niin sitä enemmän myös roolit perheissä ovat tasa-arvoisia ja elämä menee niin että kaikki otetaan huomioon. Sitten taas kun mennään kohti maaseutua ja pieniä paikkakuntia tai niitä köyhempiä kaupunginosia niin mennään enemmän ja enemmän niihin perinteisen perhemallin hunoimpiin puoliin. Ei tietysti voi yleistää kaikkiin ihmisiin mutta jos katsotaan kokonaisuutta niin niin se menee.

Näinhän se on. Helsinkiläinen hipsterimies kykenee laittamaan perheelleen aamiaisen ja vaihtamaan vauvalleen vaipat. Ostaa tyttärelleen balettitutun ja vie koko perheen sunnuntaina ravintolalounaalle. Jossain kainuun pikkukylissä mies ei kehtaa edes kulkea vauvanvaunujen kanssa ja ruuanlaitosta ei ole mitään tietoa. Kotitöihin osallistuminen on sitä luokkaa, että kiukkuisesti nostaa jalat lattialta, kun vaimo imuroi sohvan alta. Ja sinne ravintolaan ei mennä, koska mies käytti vähät rahansa johonkin omaan ropaamisprojektiinsa.

Mun kokemukseni mukaan siellä Kainuun pikkukylissä miehet myös kalastavat ja metsästävät ne ruoat, nostavat perunat ja lantut omasta pellostaan, ja valmistavat sitten ruoan perheelleen. Korjaavat autot ja työkoneet, remontoivat talon, poraavat kaivon, laittavat salaojat jne. 

Helsinkiläinen perheenisä ei selviä edes Ikean kalusteiden kuskaamisesta, saati kokoamisesta. Hermo menee ja lastulevy lentää.

No ostaa sitten huonekalut vaikka Askosta. Ei kai kenenkään olekaan pakko ostaa ja koota juuri Ikean huonekaluja. Ja saahan niihinkin ostettua kokoamisen, jos nimenomaan niitä haluaa. Toisaalta Ikean huonekalujen ostaminen ei ole ihan joka viikkoista, joten en sanoisi, että se perheen arkeen ihan hirveästi vaikuttaa, osaako niitä koota itse.

Vierailija
799/825 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin "naistentöihin" vertaisit esim. puiden kaatamista, auton huoltoa, lumitöitä ja katon korjaamista? En tiedä, kuinka paljon teidän pihassa kasvaa esim. puita ja kuinka usein niitä kaadetaan, mutta meneekö se siis niin, että kun mies kaataa yhden (vaikka salaman vaurioittaman puun), niin nainen sitten vastapainoksi pesee pyykkiä 40 vuotta? Huono diili. Ja meneekö niin, että vaikka asuttaisiin kaupungissa, on naisen työtä silti joka päiväiset tiskit, pyykit ja ruuanlaitto, ja miehelle on sitten "nakitettu" täysin teoreettiset puiden kaatamiset ja muut? 

Vierailija
800/825 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tuo mies ei laske kotitöistä kaupassa käyntiä, ruuan laittoa, tiskaamista,pyykinpesua ja lasten hoitamista, koska ei niitä tuossa kotityömantrassaan mainitse. Nuo työt, mitä hän mainitsi, ei tehdä jokapäivä,noita em kotitöitä tehdään. Tilastojen mukaan naiset Suomessa tekevät edelleen niitä huomattavasti enemmän, noin 45 minuuttia enemmän päivässä. Tuostahan tulee viikossa työpäivä ja kuukaudessa 4 työpäivää. Sitäpaitsi se moottoripyörän raskaus ei ole kotityö, vaan harrastus. Samalla tavalla minä voisin naisena laittaa kotitöihin kokkiohjelmien katsomisen tv:stä tai neulomisen. Niitähän voi tehdä yhtäaikaa, niin niistäpä tulisi sitten tuplatunnit.