Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten lopetan vänkäämisen?

Vierailija
06.10.2022 |

Meille tulee riitaa olemattomista asioista ja se pitää saada loppumaan. Esimerkki tältä päivää: katsoin ikkunasta ulos ja huomasin, että olin jättänyt autoon valot. Sanoin ääneen, että näköjään unohdin taas sammuttaa valot ja meinasin lähteä sammuttamaan niitä. Valot on jääneet päälle muutaman kerran syksyn mittaan, ehkä 3-4 kertaa, johtuu siitä että auto vaihtui ja nyt ekan kerran vuosiin valot pitää erikseen muistaa sammuttaa.

Mies huomautti painokkaasti minulle, että se pitää nyt oppia että valot pitää sammuttaa. Minä vastasin, että joo, teen parhaani mutta nyt unohtui. Ja mies siihen että "ei kun se pitää nyt oppia että ne pitää sammuttaa!" ja minä että joo joo, yritän kyllä mutta nyt en vaan muistanut kun ei ole vielä rutiinia. Ja mies taas komentaen/huutaen/painokkaasti että "ei se nyt näytä riittävän että teet parhaasi kun ei siitä tuu mitään, se pitää nyt vaan oppia että ne valot pitää sammuttaa ja mun pitää se sulle näköjään opettaa kun ei muuten mee perille".

Keskustelu päättyi siihen kun totesin, että tiedän kyllä että ne valot pitää oppia sammuttamaan, miehen ei tarvitse opettaa minulle koska tiedän aikuisen ihmisenä kyllä ihan itekin että valot pitää sammuttaa. Ja että unohdin, ja että yritän muistaa jatkossa. En huutanut, sanoin vaan, mutta ärsytti kyllä mokoma neuvominen ja oma virhe. Ja mies oli vihainen kun taas tänäänkin olin alkanut vängätä hänelle vastaan. Ilta on pilalla ja kai se taas suunnittelee eroa tai jotain.

Ei nyt joka päivä ole tälläistä riitaa, mutta hyvä jos ei joka toinen joku ihan vastaava ja turha. Miten saan itseni oppimaan jonkun sellaisen käytösmallin että nää tilanteet ei eskaloituisi?

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä olisi ollut vastaus jonka hän olisi hyväksynyt?

Vierailija
2/46 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä olisi ollut vastaus jonka hän olisi hyväksynyt?

En tiedä, toivon että se selviäisi minulle tässä keskustelussa. Itselle tulee mieleen joku sellainen kuin että "kyllä, rakas". Se vaan ei tule selkäytimestä kun aina tekee mieli selitellä ja

puolustella omaa tekemistä.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aapeen kertoman perusteella vaikuttaa, että vänkääjä on ollut mies. 

Vierailija
4/46 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aapeen kertoman perusteella vaikuttaa, että vänkääjä on ollut mies. 

Joo, vänkäsi mieskin. Mutta eihän se sitä yksin tee enkä voi hänen käytöstään korjata. Omani voin, mutta miten sellaisen jonkun toisenlaisen toimintamallin saisi itseensä ohjelmoitua niin että se tulisi aina automatic kun on tilanne päällä?

Ap

Vierailija
5/46 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein paras on lopettaa samojen virheiden toistaminen. On aika hemmetin rasittavaa jatkuvasti huomautella toiselle samasta asiasta.

Toivottavasti teillä on omat autot ja kun taas seuraavan kerran jätät valot päälle, akku tyhjenee ja vain sinä olet se joka siitä kärsii.

Vierailija
6/46 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te saatte siis riidan aikaan siitä, että olette samaa mieltä: auton valot pitää sammuttaa.

Okei, onnea avioliittoonne.

Vierailija
7/46 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein paras on lopettaa samojen virheiden toistaminen. On aika hemmetin rasittavaa jatkuvasti huomautella toiselle samasta asiasta.

Toivottavasti teillä on omat autot ja kun taas seuraavan kerran jätät valot päälle, akku tyhjenee ja vain sinä olet se joka siitä kärsii.

Joo, on omat autot ja minä siitä ainoastaan kärsin jos valot jää päälle ja akku tyhjenee.

Ap

Vierailija
8/46 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te saatte siis riidan aikaan siitä, että olette samaa mieltä: auton valot pitää sammuttaa.

Okei, onnea avioliittoonne.

Niinpä! Ihan käsittämätöntä, ja ihan yhtä typeriä on kaikki riidat. Mutta millä sen saa loppumaan? Joo, sillä saa jos en koskaan unohda tehdä jotain, mutta en tiedä miten siihen pystyisin.

Ap

Vierailija
9/46 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin talvella tuollainen voi johtaa siihen, että pitää hankkia uusi akku. Nimittäin jos akku tyhjenee pakkasella niin se voi jäätyä joka tarkoittaa sitä, että akku on entinen. Sitä paitsi se auto varmaankin pitää jonkinlaista ääntä jos unohdat valot päälle ellei kyseessä ole sitten joku reippaasti yli 20 vuotta vanha auto.

Vierailija
10/46 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin talvella tuollainen voi johtaa siihen, että pitää hankkia uusi akku. Nimittäin jos akku tyhjenee pakkasella niin se voi jäätyä joka tarkoittaa sitä, että akku on entinen. Sitä paitsi se auto varmaankin pitää jonkinlaista ääntä jos unohdat valot päälle ellei kyseessä ole sitten joku reippaasti yli 20 vuotta vanha auto.

Kyllä, tiedän! Ja oma virhe harmittaa juuri sen takia, että tiedän kyllä seuraukset. Auto ei pidä mitään ääntä, sen takia ne valot ovat muutaman kerran unohtuneetkin. Nyt oli toinen kerta kun se tuli miehen tietoon.

Ap

Vierailija
11/46 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän mies mahtoi tarkoittaa tuolla 'opettamisella'? Aika ymmärtämätöntä tuollainen, että se pitää vaan oppia. Eihän niitä valoja tahallaan päälle unohdeta. Tai kyse olisi siitä, ettei osaa. Siitä ei ole vaan vielä tullut rutiinia.

Ajelin 10 vuotta autolla, jossa on vain neljä vaihdetta. Edelleen, vaikka olen toiset 10 vuotta ajanut muilla autoilla, unohdan joskus laittaa vitosen silmään. Harvoin, mutta joskus.

Vierailija
12/46 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vänkäämisen voi lopettaa ihan vain sillä, että ei vänkää. Älä selitä, älä edes sitä, että olet samaa mieltä. Sano vain että juujuu ja mene tekemään se, mitä aioitkin tehdä. Älä jää puhumaan (tai kuuntelemaan) asiasta enää.

Vierailija
13/46 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohdintaa tynnyristä. No kun vika ei ole sinussa, vaan miehessä. Mies kuulostaa hyökkäävältä, toistavalta ja aggressiiviselta. On kontrolloija ja kuvittelee olevansa joku opettaja joka asiassa loputtomasti? Miksi olet suhteessa, mies pahoittaa mielesi uudelleen ja kylvää riitoja. Ei ole mitään miestäsi vastaan, jokainen on sellainen kuin on ja varmasti on hyviäkin puolia, mutta naisten kannalta tuo on rasittava tapa huomautella moneen kertaan. Miehen ei pitäisi olla isän roolissa nalkuttamassa, vaan turvallinen mies. Hänen pitäisi itse hyväksyä ja ymmärtää, että vahinkoja sattuu, eihän niitä tahallaan tehdä. Ja tottakai muistisääntöjä jokainen yrittää kehittää, jos on tapana vaikka heittää avain ulkoroskikseen tai liukastua villasukilla.

Vierailija
14/46 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vänkäämisen voi lopettaa ihan vain sillä, että ei vänkää. Älä selitä, älä edes sitä, että olet samaa mieltä. Sano vain että juujuu ja mene tekemään se, mitä aioitkin tehdä. Älä jää puhumaan (tai kuuntelemaan) asiasta enää.

Hyvä neuvo. Ongelmaksi jää että mies silti on aina triggeröityvä (kuten monen sukulainen on esim. äiti), ei kehitä itseään ja hyökkäävä nalkutus voi toistua. Ei luonne muutu.

Vierailija
15/46 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies rähjää ja komentaa. Mies ulos.

Älä kuuntele tuollaista. Jos miehellä on muita avuja, sano, että rähjäämisen on myös loputtava. Se on tärkeämpää kuin auton valot.

Ja jos ei lopu, vaihda kaikesta huolimatta. Henkinen väkivalta ei ole ok.

Vierailija
16/46 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän mies mahtoi tarkoittaa tuolla 'opettamisella'? Aika ymmärtämätöntä tuollainen, että se pitää vaan oppia. Eihän niitä valoja tahallaan päälle unohdeta. Tai kyse olisi siitä, ettei osaa. Siitä ei ole vaan vielä tullut rutiinia.

Ajelin 10 vuotta autolla, jossa on vain neljä vaihdetta. Edelleen, vaikka olen toiset 10 vuotta ajanut muilla autoilla, unohdan joskus laittaa vitosen silmään. Harvoin, mutta joskus.

Kyse on välinpitämättömyydestä jos ei useankaan kerran jälkeen meinaa muistaa sammuttaa niitä valoja. Varmasti sen jälkeen muistaa kun akku on päässyt tyhjäksi.

Vierailija
17/46 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provohan tämä on ihan selkeästi. Miehen tuossa tulee muuttua eikä sinun.

Vierailija
18/46 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh? Se lopetetaan lopettamalla. Siis pidät suusi kiinni. Ei ihme ettei valojen sammuttaminen onnistu kun tällaistakin täytyy kysellä.

Vierailija
19/46 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut on tuommoisia, huolimattomia. Mun mies esim. Ei siinä auta motkottaa, kun ei se toinen tahallaan unohda / tee väärin. Olen siis itse lopettanut tuon "opettamisen" . Mies saa itse kärsiä seuraukset, sillä sitä usein parhaiten oppii.

Eli lähinnä heitän pallon sun miehelle. Miksi hän vänkää. Olet aikuinen ihminen. Jos akku loppuu, niin se on sitten sun murhe. Turha siitä on kummankaan vääntää. Onko miehesi kontrollifriikki?

Vierailija
20/46 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on hyvä vinkki. Toteaa vain että kyllä kyllä, niinpä, joo, näinhän se on ja vaikka poistuu tilasta jonnekin muualle tekemään jotain konkreettista normaalia puuhaa, tyyliin pesemään pyykkiä.