**MARRASKUULLE PIRKANMAA**
Tässä vielä linkki edellisiin keskusteluihin:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8503828&p=1&mpage=5&tmode…
Kommentit (55)
Santeri olikin sitten Santeritar :D Onnea koko perheelle!
Ja Kuuttarelle onnittelut hyvistä ultrakuulumisista :)
-miki
30+5
Piinailtiin samassa viikkopinossa " silloin joskus" ...
t. kutris rv 40+0 :)
Voi, että.. Ihan itku tuli silmään, kun luin uutisesi. Paljon onnea pienestä tytöntylleröstä..niisk..!! Olinkin jo odotellut kuulumisiasi.
Onneksi kaikki on kuitenkin hankaluuksien jälkeen nyt hyvin, ja pian ennen kuin huomaatkaan pääsette pikkuisen kanssa jo kotiinkin.
Nautinnollisia vauvahetkiä!
caliendre
Onnea Osse ja koko tedän perhe! Tulin kurkistamaan kuulumisia, vaikka nettipimennossa olenkin. Puhelinyhteys on hidas, mutta kärsivällisyys palkitaan. Oikein liikutuin lukiessani, että teille syntyi pikku karjakko :) Nyt teillä on se kauan kaipaamanne pikku käärö. Olen niin iloinen!!
Kuutar: Onnea loistavista ultrakuulumisista!
Maanantaina menen töihin, vaikka supparit eivät ole yhtään hellittäneet. Katsotaan kauanko jaksan vielä olla töiden parissa ennen mamma
lomaa.
Olette kaikki mielessä, vaikka en ole voinutkaan kirjoitella kuulumisia. Hyvää viikonloppua!
Serkku odottaa jo malttamattomana että saisi nähdä tytön..! Tai ehkä äiti on innokkaampi, heh. Olen niin onnellinen teidän puolesta..!
Oikein paljon onnea koko perheelle.
Muistan, kun piinailtiin joskus kauan sitten, en edes muista koska, samassa pinossa lapsettomien puolella, silloin ei tainnut tärpätä kummallakaan.
Ja nyt on molemmilla omat kääröt kainalossa, aivan uskomatonta ja ihanaa!!! Maailma on täynnä pikku ihmeitä!
Tsemppiä teille sinne sairaalaan ja toivottavasti tyttö pääsee pian viereen tai ainakin vierilomalle.
Meidän poika oli infektion takia lastenosasto viidellä antibiotteja saamassa syntymän jälkeen. Siellä on aivan ihana henkilökunta. Aikamoinen ravaaminen sinne vaan oli omalta osastolta, mutta lähti ainakin omat paikat paraneen tehokkaasti, kun sitä väliä ravas kolmen tunnin välein....
Vielä kerran oikein paljon onnea toivottaa Nurminata ja poika kohta 8 vko
Huomenta kaikille!
Pitkän hiljaiselon jälkeen palaan ruotuun ja koneen ääreen.
Olen siis ollut saikulla kaksi viikkoa ja kaiken lisäksi olemme olleet remonttia evakossa kotoa, joten mulla ei ole ollut netti/sähköpostimahdollisuutta.
Puhelimella pystyin lukemaan ajatuksianne ja kuulumisianne vauvalehden sivuilta, mutta niihin vastaaminen ei onnistu :( Köhnöä.
No, jokatapauksessa aivan ihania uutisia täällä on ollut. Osse on saanut tytön ja Kuutar sai myös iloisia uutisia ultrassa. Hienoa!
Kyllä elämä on ihmeellistä!!
Mulla olis vielä kolme viikkoa töitä. En todellakaan tiedä kuinka jaksan niin kauan täällä olla. Yöunet ovat aivan hukassa. Muutama tunti yössä pitäisi kait riittää?? Taidan marssia ihan pian lääkärin juttusille ja pyydän saikkua aina tuonne mammalomaan saakka. En halua itseäni rääkätä...
Harmillista, että en ehtinyt kahvittelemaan, mutta toivottavasti ensi kerralla. Olihan teillä kivaa?
Mi-kille lepoa ja Auringolle tsemppiä muutamaan viimeiseen työviikkoon! Kohta alkaa se kauan odotettu mmmaloma :-))
Hyvää alkuviikkoa kaikille!
IIIIISO RUTISTUS OSSELLE PIKKUPRINSESSAN JOHDOSTA!!!=) Ihanaa!!! Pääsitte sitten heti viettämään ihka ekaa isänpäivää=) Lämpimästi onnitellen koko perhettä!!!
Meidän neiti sai vihdoin tarpeekseen TAYSin elämyspuistosta, kyllähän se koko tutkimusarsenaalin vissiin kävikin jo läpi... tänään siis oli bilirubiinitkin laskeneet sen verran että lääkäri päästi meidät kotiin. Ja onneksi ruoka on maistunut ja kakka lentänyt siihen malliin tänäänkin, että huomisessa kontrolliverikokeessa ei pitäis tulla mitään takapakkeja.
Tyttö on niiiiiiin ihana, että tuo isikin on ihan sekaisin. Saas nähdä kuinka monta tuntia saan unta ensi yönä. Maitoa ainakin taitais riittää vaikka pienelle kylälle pikkuneitejä.
Päässä ei taida olla yhtään selkeää ajatusta, mutta halusin vain kertoa, että kyllä on ihanaa olla vihdoin kotona yhdessä. Kotikin tuntuu ihan eri paikalta nyt, kun täällä asuu tuollainen kähisijä...
Ai niin, milloin me voidaan lähteä vaunuttelemaan? Pitääkö ootella pari viikkoa? En saanut mitään ohjeita TAYSista, mutta tuli mieleen että jos ei vielä huomenna saataiskaan mennä lenkille... auttakaa avutonta!
-Osse ja karjakkoneiti 4 vrk
Tulin vain pikapikaa käymään täällä ja pakko vastata pariin juttuun. Ensinnäkin OSSE: Meille sanottiin kun tyttö viime talvena syntyi, että 2 viikkoa pitäisi odotella ennen kuin lähtee ulos vaunuilemaan. Ilmeisesti pääsääntö talvivauvan kanssa on, että kun syntymäpaino on taas saavutettu (sehän laskee syntymän jälkeen ja saavutetaan taas n. kahden viikon iässä), niin sitten on ok lähteä ulos. Meidän neiti saavutti lähtöpainon jo sairaalasta lähtiessä! :D Taidettiin mennä ekan kerran kärrytteleen kun neiti oli n.7pv.
Sitten H-R: Juu, kyllä meidän neiti täyttää vuoden joulukuun alussa ja minä tosiaan olen juuri ylittänyt raskauden puolivälin :) Tähän mennessä raskaus on mennyt ihan hyvin, paremmin kuin ensimmäinen. Tosin vielä on niin paljon matkaa että kyllähän tässäkin ehtii tulla vielä vaikka mitä... (Miten niin pessimistinen?? ;)) Mutta pikkuneitiä olen toistaiseksi jaksanut hoitaa ja nostella. Saa nähdä miten käy jatkossa. Nyt alkaa nimittäin jo heikottaa jos kannan tuota " jöllikkää" pidemmän aikaa. Neiti painoi 10kk neuvolassa jo yli 11kg...
Lopuksi pikaisesti omat kuulumiset. Kävin eilen rakenneultrassa ja sen mukaan kaikki on kunnossa. Sukupuoltakin kysyttiin, mutta pikkuinen piti jalat tiiviisti yhdessä, joten se jäi nyt arvoitukseksi :) Olen tänään menossa esittämään koululle ne surullisenkuuluisat työni, joita olen viikkotolkulla ja väsyneenä väsännyt. Tämän jälkeen joudun enää istumaan yhden päivän luentoja kuunnellen ja SITTEN... valmistun!!! Vihdoin ja viimein :D
Mukavaa viikkoa kaikille!! Monet alkavat jo pian olla loppusuoralla (ainakin aurinko ja mi-ki, paljonkos katariinalla on viikkoja?).
v, rv20+4 ja tyttönen 11,5kk
keinuhepohan on jo loppusuoralla!! Hui, en oo tajunnutkaan miten paljon sulla on jo viikkoja... :)
Hienoa Osse, että olette päässeet jo kotiin! Alku on sellaista ihmettelyä, että ei sitä oikein malttaisi tehdä mitään muuta, kuin katsella sitä pientä ihmettä:) Vaunuttelu täytyis tosiaan aloitella vasta vähän myöhemmin ja sittenkin pikkuhiljaa, muistelisin, että aluksi 15 min. ja sitten lisäillen. Kesävauva oli kyllä siitä helppo tapaus, ettei ollut moista ongelmaa ja pukeminenkin oli viime kesän helteillä aika helppoa.
Violet, sinnikkyytesi palkitaan. Onnea! En jaksa kuin nostaa hattua, itse en olis kyllä raskausaikana moiseen pystynyt. Hienoa, että kaikki oli kunnossa ultrassa ja pääsitte taas kurkistamaan tulokasta.
Hurjaa, miten kaikkien viikot vaan vilistää. Pian täyty tosiaan miettiä tapaamispaikkoja sillä perusteella, että sinne mahtuu yli kymmenet vaunut!!!!
Meillä on kärsitty vähän ruoka-aineallergiasta ja sitten tuli vielä nuhakuume siihen päälle (oonkohan jo asiasta kirjoitellut -ei muista:/ ). On siis yöt edellen vähäunisia eikä kiinteiden antaminen oo oikein lähtenyt sujumaan, saatikka helpottanut yöheräilyjä. noh, tänään mennään yksityiselle, jospa sieltä sain jotakin apua asiaan...
Oli mulla ihan asiaakin: Finnkinon sivuilta pongasin Vipanat vauvakinon 23. marraskuuta Atlaksessa. Olisiko vauvallisilla halukkuutta lähteä porukalla? Ja tietysti niillä, joilla on jo lomat käynnissä! Alkaa muistaakseni klo 11, lippu 6,50 ja ennen näytöstä on yhteistyökumppaneiden esittelyä, lahjuksia ym. Musta kuulostaisi ihan tosi kivalle! Niin ja se leffa on Kalteva torni, jota kovasti on kehuttu. Noita näytöksiä on kerran kuussa, onko joku käynyt?
Ai niin, Kuutarelle onnittelut ja tervetuloa mukaan joukkoon! Kaikilla muilla alkaakin olla viimeiset viikot käsillä, pian vauvaa pukkaa tähän pinoon ihan solkenaan:)))
niin jatkan loruilujani :)
Koululla esitys meni hienosti ja opettajat kehuivat kovasti töitäni! :D Mutta se siitä.
vegax: Mä oon kerran ollut siellä vauvakinossa ja suosittelen, oli tosi kiva kokemus! Mä en enää millään pysty meneen kun toi neiti ei suostu oleen paikoillaan kun minuutin... Ja allergioista sen verran, että jos kaipaat vertaistukea tai jotain tietoa niin mä tiedän jonkin verran. Meidän tytöllähän on maito- ja vilja-allergia sekä melkein kaikki muutkin mitä ollaan kokeiltu. Tyttö täyttää kohta vuoden ja käytössä vasta kesäkurpitsa, mustikka, poro, aprikoosi ja päärynä sekä apteekin korvikemaito. Laittele kuulumisia ja kerro mitä lääkärissä sanottiin.
Nyt menen syömään suklaata, jota ostin itselleni palkinnoksi esityksen onnistumisesta :)
v
ja ihan yhtä rauhallisesti meni. Koetin nyt vähän lyhyemmillä väleillä syöttää, mutta yhdellä syötöllä mentiin silti. Sit kyllä nousin jo kuuden jälkeen syöttämään ja siitä sit omalle aamiaiselle imetystorkunnan jälkeen. Meidän piti mennä taas yhdeksäksi verikokeisiin. Bilirubiiniarvot on edelleen noususuunnassa, muttei vieläkään rajan yli eli saatiin jäädä kotiin.
Nyt alan olla jo vähän paniikissa, et osaanko syöttää tarpeeksi. Kuulema saa antaa lypsettyä pullosta, kun syö sitä paremmin. Olin vähän hukassa syttövälin laskennan suhteen, TAYSista sanoivat nyt, että syötön alusta seuraavan alkuun saa olla max. 4 tuntia ja mä oon välillä antanut tytön nukkua sen neljä tuntia putkeen... Huomenna piti neuvolasta tulla kotikäynnille, mutta ollaan silloin taas verikokeessa.
Mutta se siitä, ehkä violet osaa mua kohta neuvoa paremmin kun tulee käymään. :) Tervetuloa vaan katsomaan, jos satutte olemaan keskustassa, meillä nimittäin on vähän tylsää miehen kanssa... mitenkähän vaikee tapaus tuosta ajan mittaan kasvaa, kun nyt päästää meidät niin helpolla.
Ja sitten Ibizan terveisiin, oon unohtanut laittaa niitä aiemmin. Meidät otettiin samana päivänä osastolle ja Ibiza ei varmaan pääse/lähde pois ennen synnytystä. Hänellä on paikat hieman auki, vauvoilla olo ok mutta kaikenlainen rasitus on kielletty. Joutuu makoilemaan kaikki muut paitsi ruoka-ajat sängyssä. Muistaakseni nyt oli menossa 32. viikko, sen täyttyminen oli seuraava etappi, sitten odottelevat 34. viikon täyteen ja sen jälkeen vissiin eivät aio enää estellä vauvojen tuloa. Toivottavasti muistin oikein!
Nyt täällä on vieraita, joten lopettelen. Palaillaan taas!
-Osse ja tytteli 6vrk
Hurjaa, että Ibiza oli joutunut tuonne sairaalaan pötköttelemään. Toivottavasti vauvat vielä sinnittelevät masussa tuon pari viikkoa.
Ihanaa, että Osse ja tyttö olette päässeet kotiin! Alka aina hankalaa.. vai miten se meni, mutta eiköhän ne bilirubiinitkin pian taltu. Miten muuten olet nyt voinut, joko istuminen onnistuu? Oletko aloittanut lantionpohjanlihasten treenin ;D ?
Mites Miki, Katariina ja Keinis? Kaikilla vähän suppailuja, oletteko levossa vai touhuissa? Entäpä vauvalliset; Vegaxilla jotain allergiaepäilyjä, miten teillä meni lääkärillä? Miten Vumpella voidaan?
Itse aloitin eilen torstaina äippäloman, eli sairaslomaa sain mammaloman viralliseen alkuun asti! Eli alkoi käydä hieman haastavaksi tämä elämä, ja itkua tihrustin ajaessani töistä kotiin yms. jatkuvia harkkasupisteluja. Nyt on niin helpottunut olo, teen vielä jonkun verran töitä etänä, mutta pystyn määräämään itse tahdin. Ja nyt huomaavat sitten töissäkin, että pitäisi vähän miettiä jatkoja..
Nyt, kun minäkin olen kotosalla, niin voisin osallistua mahdollisiin päivätreffeihin.. Eli kotona olijat, miten olisi? Voiko Osse tulla vielä vauvan kanssa mihinkään?
t aurinko 31+5
Kuinkahan monta kertaa olen istahtanut koneelle aikeissa kirjoittaa, mutta tuo sintti se päättää aina toisin:)) No jospa nyt vauvauinnin uuvuttamana jaksaisi nukkua vielä tovin. Olikin mukava vauvauinti, alkaa sujua jo rutiinilla.
Omaa napaa: Meillä lääkäri oli sitä mieltä, että allergiaa on, maanantaina on prick-testit. Tein kuitenkin oman kokeen, jätin kaiken muun pois paitsi rintamaidon ja huomattavasti on iho rauhoittunut. Eli jospa se ei olekkaan maitotuotteet, vaan esim. maissi, jota ollaan syöty ahkeraan? No, maanantaina selviää. Meillä on ollut kiinteiden syöminen lähinnä maistelun asteella, joten taitaa maito riittää hyvin korvaamaan sen vähän. Poju on kyllä niiin pitkän ja laihan näköinen, mutta ei varmaan ihan H-R:n pojan mittoihin päästä:)
Violet, kiitos, neuvoja ja vinkkejä tarvitaan! Eikö niin, että teidän tytöllä oireet oli myös iho-oireita? Meillä ei oo onneksi ollut mitään suolisto-oireita, iho on vaan välillä ihan hirveen näköinen ja sitten vielä raapimisjäljet siihen päälle:(( Kunhan selviäisi, mitä pitää välttää. Toivon kuitenkin, että voisin jatkaa imettämistä. Tällä hetkellä näyttäisi, että ei mun syömiset niin pahasti aiheuttaisi mitään pahempaa, vaan lähinnä ihottumaa tulee jostain soseesta.
Katariina ja Aurinko, hyvä, että olette päässeet huilaamaan. Sitä kannattaa todellakin kerätä voimia, eikä kuluttaa viimeisiään töissä kärvistelyllä. Toivottavasti Ibizalla ja vauvoilla on kaikki kunnossa, samaa voimien keräilyä toivottelen tuplasti sinnekin!
Osse, vieläkö Karjakko-neidille uni maistuu? Muutama ensimmäinen viikko on tosiaan vaan nukkumista ja syömistä. Olisi melkein tehnyt mieli herättää pikkuinen seurustelemaan:)) Vaan pian se siitä tahti muuttuu, niitä alkuviikkoja saattaa piankin muistella suurella kaipauksella. Toisaalta sitten kun vauva alkaa olla enemmän hereillä, pääsee vasta tutustumaan kunnolla toinen toisiinsa. Vaikka olo välillä jyrän alle jäänyt ja melkein itkulla raottelee aamulla
..niin, se jokeltelu ja naamaan läpsyttely on ihana herätys:) Siitä vauvan nukkumisesta oli puheetta.Meillä poju on pikkuhiljaa siirtynynyt perhepetiin ainakin suurimmaksi osaksi yötä. Säästää äitiä vähän, kun nuo yösyömiset on mitä on... Meillä on muutenkin aikomus nukkua samassa huoneessa pitkään, ehkä sitten, kun siirtyy isompaan sänkyyn, siirtyy myös omaan huoneeseen.
Nyt taitaa taas olla ateriahetki, täytyy rientää. Onkohan kellään intoa tulla leffaan torstaina? Pistäkää viestiä tai postia, jos innostutte. Ja päivätreffit muutenkin sopii myös mulle!
Äsken vessareissulla havaittu vuotoa :( Kipuja ei ole... Kuitenkin alkoi kovasti huolettaa ja pukkasi pahan olon, kun mieleen tuli heti vaikka mitä.. Olis nyt edes huomenna lapsettomuuspoli auki, että sais sinne soittaa! Nyt on 8+4.. Ihan punaista vuotoa, sellaista limaista, ei mitään klönttejä mukana.
Voi itku ;(
Kuutar rv8+4
Mikä on olotila? Onhan yksityiset lääkäripäivystykset auki tänäänkin, jos haluat käydä tarkistuttamassa tilanteen, etkä jaksa odotella huomiseen. Toivottavasti kaikki on kunnossa ja vuoto harmitonta.
pikaisesti ilmoittelen, ei vielä pääse meidän neiti vierihoitoon, tulehdusarvot on koholla ja antibiootteja jatketaan vielä muutaman päivän. Yritän käydä kolmen tunnin välein tissiä tarjoomassa, päivällä jo maistui ihan hyvin, nyt ei jaksanut ollenkaan syödä. Tyttö on niiiiiiin ihana, että voisin vaan istua teholla ja nuuskuttaa toista...
Synnytys käynnistyi yhdestä lääkemurusta suun kautta otettuna, supistukset alkoivat 5-10 minuutin välein eilen puolen yön jälkeen. Neljän maissa siirryttiin synnytyssaliin ja yhden aikaan tän päivän puolella sain ponnistaa. Kaksi epiduraalia sain kun olin 5 cm auki ja ponnistuspoltot oli ihan helvetilliset. Epparia ei tehty, repesin kuitenkin vaan ihan vähän. Ponnistusvaihe kesti vain 18 minuuttia vaikka välillä tuntui, että on mahdotonta työntää päätä ulos. Vauva oli sininen, lapsivesi oli ollut vihreää kalvojen puhkaisun aikaan, mutta sitä ei kukaan uskaltanut sanoa minulle - ei edes oma mies... Napanuora oli kerran kaulan ympäri kiertyneenä ja kaksi kätilöä auttoi hartioista kiskoen vauvan ulos (siksi ponnistusvaihe varmaan oli niin nopea). Istukka ei tosiaan irronnyt itsestään vaan kolmannen epiduraalin alaisena (olikin sitten tujumpi annos) irrotettiin ja samalla ommeltiin pari tikkiä repeymään. Olin ihan pihalla tässä vaiheessa kaikesta... kolmannen epiduraalin aineet sai mut tärisemään horkassa, mutta heräämössä olo sit vähän parani ja viiden aikaan pääsin teholle neitiä moikkaamaan ja sit osastolle nukkumaan. Aamiaisesta asti oon kytännyt, et millon pääsen neitiä ihastelemaan, yhdeltätoista sain vasta silitellä kaapin aukosta mutta vihdoin kolmelta sain ottaa syliin ja rinnalle.
Mutta tässä nää pikaiset... :D Kiitos onnitteluista, piti vaan sanomani että ei se kyllä mikään prinsessa ole, karjakko ennemminkin... :) Mutta meidän pikku karjakko, jolla on pitkät varpaat ku apinanpoikasella. Ihku!
-Osse ja Santeri-neito 0 vrk