Miten ihmisillä on Helsingissä varaa ostaa oma asunto?
Olen alkanut miettiä ostamista, mutta nyt kun katselen noita, niin tuo arvioidun kuukausierän ja vastikkeen yhteissumma tuntuu aina aivan epärealistiselta, vaikka olen ihan ok-palkkainen. Puoliso taas matalapalkka-alalla. Tuntuu että menisi molemmilta puolet palkasta noihin, huhhuh.
Kommentit (27)
Kannattaa katsoa hieman kauempaa saa halvemmalla vaikka new yorkista
Teidän matematiikka ei kyllä ehkä ole ihan tätä päivää. Mutta vanhoja kerrostaloja kuin ritareita saa halvalla MUTTA sitten vastikkeet nousee ja nousee ja nousee koska remontti remontti remontti remontti. Halvalla sen saa mutta sitten pitää kestää ne isot remontit.
Vierailija kirjoitti:
Perinnöllä ja palkalla. Sain 120k perintöä, josta panin asuntoon 100k. Tuloni ovat pienet, n. 1600 e, kun teen 2-päiväistä työviikkoa, mutta puolisoni tienaa n. 10k kuussa. Asuntolainaa otettiin kuusi vuotta sitten 250k.
Meillä ei ole lapsia, kalliita harrastuksia tai edes autoa. Vastike ja sähkö on alle 150 e kuussa. Perinnöksi saatu mökki on alle tunnin bussimatkan päässä.
Eli yhdistelmä ihan hyvät tulot, lapsettomuus (ei tarvita isoa asuntoa), perintö ja vain vähän pakollisia kuluja. Ei tuo 250k tietty iso laina ole muutenkaan.
oletteko viisi-kuusikymppisiä?
Vierailija kirjoitti:
Ongelma Helsingissä on se että hyviä ei löydy. Rahaa kyllä on.
Määrittele hyvä. Jos rahaa on ettei paskalle taivu niin valinnanvaraa kyllä riittää. Vai oisko kuitenkin niin ettei sitä rahaa löydykään muuten kuin netissä uhotessa.
Mulla ei hirvbeitä määriä rahaa ole mutta olen silti saanut pienestä isompaan siirtymällä ostettua valoisan ja tilavan asunnon halutulta alueelta. Lasitettu oleskeluparveke, oma sauna ja toimiva pohja. Ympäristössä hyvät palvelut ja loput kohtuullisen matkan päässä. En muuttaisi pois vaikka voittaisin miljoonan lotossa.
Ihan samalla tavalla voisi kysyä että miten ihmisillä on varaa tehdä lapsia tai miten ihmisillä on varaa ostaa ferrari?
Vastaus tähän on se että vain hyvätuloisilla on varaa noihin asioihin.
Ihmettelen samaa.
Kaverini, noin 35v kolmen lapsen äiti osti puolisonsa kanssa Kalasatamasta 100m2 perheasunnon. Täysin uusi talonjs kämppä.
Kaveri oli silloin vielä vanhempainvapaalla. Mies on joku koodaari tms., IT alalla.
Heidän asuntonsa myyntihinta oli vähän päälle 900 000e. Heillä ei ole muuta omaisuutta eikä sijoitusasuntoja tms. En tiedä mistä saivat kaikki vakuudet, ehkä molempien vanhemmilta.
Ai, minä kyllä tiedän monta, jotka ovat säästäneet ASP-tilille ja sillä ostaneet asunnon ja ihan yksin