Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sanokaapas mitä kannattaa ostaa, mistä on hyötyä pitkäksi aikaa?

Vierailija
06.10.2022 |

Tililläni on puskurirahastonkin jälkeen n. 15 000 € ns. väljää rahaa, joka vaan makaa siellä. Summa kasvaa koko ajan hiljalleen.

Inflaatio syö, joka ärsyttää, mutta EN halua alkaa sijoittaa,

(ja varulta, ettei tarvitse lukea kommenteista off topic vänkäyksiä siitä miksi en sijoita: ihan sama kuinka kivaa ja tuottavaa se muiden mielestä on, minä en usko sijoittamiseen näinä päivinä enää, ellei käytössä ole todella suuria summia ja todella paljon asiaan perehtyneisyyttä. Sijoittakaa muut kaikin mokomin.)

Mutta siis, rahojen makuuttaminen on tyhmää.

Ajattelin, että järkevintä olisi ostaa rahalla jotain mistä on hyötyä pitkäksi aikaa, mutta mitä se voisi olla?

Autoa ei tarvitse uusia vielä (enkä auton ostoa uutena kannata muutenkaan), mitkään laukut, vaatteet ja sisustus evvk turhuutta, polkupyöräkin on ihan toimiva...

Ideoita?

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en sijoita koska otin 10v aikana vain pataan siinä. Palkka on aika lailla fiksattu joten lisärahan hankkimisen sijaan päätin sijoittaa kulujen pienentmiseen.

Tässä hankintoja joita olen tehnyt:

1. Maalämpö, verrattuna öljyyn ja muihin tuo säästää minulle noin 3 tonnia vuodessa. (Iso talo)

2. Oma vesikaivo. Tämä ei maksa itseään takaisin, mutta osuuskunnan vesi oli huonoa.

3. Aurinkopaneelit. 10kwp järjestelmä maksoi noin 10 tonnia. Nyt olen myymällä ylimääräisen sähkön tienannut tänä vuonna jo 1.500 euroa takaisin.

4. Sähköauto. Ajan noin 30.000km vuodessa ja sähkön saan paneeleista. Säästän noin 500e kuukaudessa verrattuna bensaan. Vanhan bensa-auton pidin varalla jos pitää lähteä pidemmälle.

Muitakin kohteita olen miettinyt kuten esim kasvihuonetta. Siinä toki on työtä melko paljon ja se tuskin on "sijoitus"

Kuulostaa fiksuilta hankinnoilta! 👍

Harmi etten voi suoraan kopioida. Asun itse kerrostaloasunnossa (ja pidän tästä asumismuodosta).

Ap

Hmm. Sitten on kyllä vaikeampi ehdottaa mitään hankintaa. Ystäväni asuu kerrostalossa ja hankkii kultaa. Mutta sekin on sijoitus joka voi nousta tai laskea. Teknologia vanhenee ja menettää arvonsa. Taide on sisältää kaikki sijoituksen riskit. Varsinkin kun maailman tilanne on epävakaa.

Vierailija
22/52 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta koko rahalla halpaa bourbonia. Se on niin pahaa että luulisi kestävän melko kauan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kultaa. Itse olen sijoittanut asuntoihin joita on nyt 7 kpl, mutta noin vähällä rahalla ei niihin pääse käsiksi.

Vierailija
24/52 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsäpalsta jota opettelet hoitamaan ja tekemään polttopuita.

Vierailija
25/52 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivamuonat ja pesuaineet jo mainittiinkin, joten eipä oikein tule muuta mieleen kuin sellaiset varmat vaatevalinnat. Ja kerrostalossa kun kerran asut, niin esimerkiksi retkikeitin ja siihen kaasut/tms., niin voi tehdä sapuskaa sähkökatkojenkin aikana. Noihin ei tosin saa juurikaan rahaa tuhlattua. :D

Vierailija
26/52 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aggregaatti

Vierailija
27/52 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväntekeväisyyteen. Käy  rahoittaan Pattayalla muiden ihmisten elämää vähän aikaa.

t.hyväntekijä setämies, pattayaa vuodesta 1999,

Vierailija
28/52 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta koko rahalla pirtua! Se säilyy pitkään ja on helppo vaihtaa voitolla rahaksi tai muuksi hyödykkeeksi. Pirtua voi käyttää moneen. Juomiseen, desinfiointiin, polttonesteenä esim. trangiassa. Todellinen kultakaivos kriisiaikana.

Vierailija
29/52 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta koko rahalla pirtua! Se säilyy pitkään ja on helppo vaihtaa voitolla rahaksi tai muuksi hyödykkeeksi. Pirtua voi käyttää moneen. Juomiseen, desinfiointiin, polttonesteenä esim. trangiassa. Todellinen kultakaivos kriisiaikana.

Mjaa...? Saakos tavallinen ihminen (oikeaa) pirtua ostaa?

Ap

Vierailija
30/52 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoita laadukkaaseen arvokelloon jonka arvo pysyy samana https://www.vuodenmies.com/paras-1000e-kello.html

Vierailija
31/52 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoita minuun.

T.Vuodensetämies

Vierailija
32/52 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itselläni - nykyisessä elämäntilanteessani siis - olisi tuon verran ylimääräistä, ostaisin joko asumisoikeusasunnon tai mökin.

Mutta ap:lle ehdottaisin kultaa tai timantteja. Ei niistä kai tavallisessa perusarjessa juuri iloa ole, mutta lienevät jonkin sorttinen sijoitus. Ja säilyttänevät arvonsa paremmin kuin joku veska.

Vierailija
33/52 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta koko rahalla halpaa bourbonia. Se on niin pahaa että luulisi kestävän melko kauan.

Hyvin pahaa on. Ei kulu millään. Sain pullon lahjaksi 10 vuotta sitten eikä sieltä näytä edes haihtuneen yhtään.

-ohis-

Vierailija
34/52 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virosta saa ostaa 80:stä

Vierailija
35/52 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

auttaisin jotain köyhää perhettä ja veisin heidän lasta esimerkiksi elokuviin tai museoihin. Ei siis suoraa rahalahjoitusta perheelle, mutta sellaista että viettäisin aikaa jonkun lapsen kanssa tai kustantaisin jonkun perheen retken esimerkiksi museoon tai elokuviin tai jonkun vuoden harrastuksen maksut. Tosin siinäkin tulee se, että sen perheen tulee oikeasti olla köyhä ja oikeasti yrittää päästä siitä köyhyydestä eroon. En mä ala minkään WT:n ripsipidennyksiä välillisesti kustantamaan.

Just. Vaatisit varmasti nähdä heidän tiliotteensa viikoittain ja vuoden päästä alkaisit narista, että en minä nyt enää toista kertaa vie lastanne museoon, ellette tee kirjallista selvitystä, miksette ole jo päässeet töihin. 

Vierailija
36/52 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vesillä liikkuminen käy, niin veneily. Käytetty pikkuvene ei paljon maksa ja aloittaa voi vaikka alle 100:n €:n pumpattavalla kanootilla, joka kulkee autossa minne vain. Ovat muuten yllättävän vakaita.

.

Vierailija
37/52 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoita ihmissuhteisiin. Osta vaikka kivoja lahjoja läheisillesi.

Vierailija
38/52 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei voi sun puolesta määritellä, mistä on hyötyä. Jos mulla ois sun tilanne, ostaisin klassikkohuonekaluja/laatuhuonekaluja Ikea, Sotka, Asko, Isku tuotannon sijaan.

Vierailija
39/52 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä untuvapeitto, mukava vuode.

Vierailija
40/52 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inflaatio on nyt, mutta entä 2 vuoden kuluttua? Silloin sillä 15 000 voi olla parempi ostoarvo kuin juuri nyt. Ainahan rahan arvo heilahtelee. En lähtisi nyt ostamaan mitään, koska nyt sillä rahalla sää vähemmän ja selkeästi sulla ei ole tarvetta ostaa jotain. Pidä rahat säästössä ja katso asiaa sitten kun rahan arvo on ostovoimana taas parempi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi