Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sanokaapas mitä kannattaa ostaa, mistä on hyötyä pitkäksi aikaa?

Vierailija
06.10.2022 |

Tililläni on puskurirahastonkin jälkeen n. 15 000 € ns. väljää rahaa, joka vaan makaa siellä. Summa kasvaa koko ajan hiljalleen.

Inflaatio syö, joka ärsyttää, mutta EN halua alkaa sijoittaa,

(ja varulta, ettei tarvitse lukea kommenteista off topic vänkäyksiä siitä miksi en sijoita: ihan sama kuinka kivaa ja tuottavaa se muiden mielestä on, minä en usko sijoittamiseen näinä päivinä enää, ellei käytössä ole todella suuria summia ja todella paljon asiaan perehtyneisyyttä. Sijoittakaa muut kaikin mokomin.)

Mutta siis, rahojen makuuttaminen on tyhmää.

Ajattelin, että järkevintä olisi ostaa rahalla jotain mistä on hyötyä pitkäksi aikaa, mutta mitä se voisi olla?

Autoa ei tarvitse uusia vielä (enkä auton ostoa uutena kannata muutenkaan), mitkään laukut, vaatteet ja sisustus evvk turhuutta, polkupyöräkin on ihan toimiva...

Ideoita?

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain survival-kampetta?

Vierailija
2/52 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No paljonkos se inflaatio niistä rahoista on syönyt?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No paljonkos se inflaatio niistä rahoista on syönyt?

No en minä tarkkaa määrää osaa sanoa, mutta esim satasella sai vielä vuosi sitten ruokaa kaupasta mukaansa huomattavasti enemmän, kuin nyt. Jos et itse ole huomannut...

Ap

Vierailija
4/52 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivaruokavarastot täyteen, pesuaineet vuosiksi, hygieniatuotteita jne

Vierailija
5/52 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta riittävän hyvä televisio, joka kestää seuraavat 10 vuotta päivittäisessä käytössä.

Vierailija
6/52 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun joskus pääsisi tuohon tilanteeseen. Tosin nyt olen siinä tilanteessa, että mulla on maallinen tavaramäärä hankittuna. Tosin pyörän voisin ostaa, mutta en sillä täällä paljon mitään tee eli olisi aika turhake.

Mä varmaan lahjoittaisin johonkin eläinsuojeluun jonkun summan. Tai sitten auttaisin jotain köyhää perhettä ja veisin heidän lasta esimerkiksi elokuviin tai museoihin. Ei siis suoraa rahalahjoitusta perheelle, mutta sellaista että viettäisin aikaa jonkun lapsen kanssa tai kustantaisin jonkun perheen retken esimerkiksi museoon tai elokuviin tai jonkun vuoden harrastuksen maksut. Tosin siinäkin tulee se, että sen perheen tulee oikeasti olla köyhä ja oikeasti yrittää päästä siitä köyhyydestä eroon. En mä ala minkään WT:n ripsipidennyksiä välillisesti kustantamaan.

Vierailija
7/52 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuivaruokavarastot täyteen, pesuaineet vuosiksi, hygieniatuotteita jne

No tämä itseasiassa olis ihan järkevää, kiitos 👍

Tähän tosin ei varmaan uppoa kuin korkeintaan tonni tai ihan max pari, säilytystila tulee vastaan...

Ap

Vierailija
8/52 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari hyvälaatuista ja hintavaa villatorkkupeittoa, joihin on hyvä kääriytyä, kun lämmitys on sähkökatkon vuoksi pois päältä talvella.

Vierailija
9/52 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari hyvälaatuista ja hintavaa villatorkkupeittoa, joihin on hyvä kääriytyä, kun lämmitys on sähkökatkon vuoksi pois päältä talvella.

Muuten hyvä mutta on jo huopia ja untuvamakuupussikin.

Ap

Vierailija
10/52 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en sijoita koska otin 10v aikana vain pataan siinä. Palkka on aika lailla fiksattu joten lisärahan hankkimisen sijaan päätin sijoittaa kulujen pienentmiseen.

Tässä hankintoja joita olen tehnyt:

1. Maalämpö, verrattuna öljyyn ja muihin tuo säästää minulle noin 3 tonnia vuodessa. (Iso talo)

2. Oma vesikaivo. Tämä ei maksa itseään takaisin, mutta osuuskunnan vesi oli huonoa.

3. Aurinkopaneelit. 10kwp järjestelmä maksoi noin 10 tonnia. Nyt olen myymällä ylimääräisen sähkön tienannut tänä vuonna jo 1.500 euroa takaisin.

4. Sähköauto. Ajan noin 30.000km vuodessa ja sähkön saan paneeleista. Säästän noin 500e kuukaudessa verrattuna bensaan. Vanhan bensa-auton pidin varalla jos pitää lähteä pidemmälle.

Muitakin kohteita olen miettinyt kuten esim kasvihuonetta. Siinä toki on työtä melko paljon ja se tuskin on "sijoitus"

Vierailija
11/52 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en sijoita koska otin 10v aikana vain pataan siinä. Palkka on aika lailla fiksattu joten lisärahan hankkimisen sijaan päätin sijoittaa kulujen pienentmiseen.

Tässä hankintoja joita olen tehnyt:

1. Maalämpö, verrattuna öljyyn ja muihin tuo säästää minulle noin 3 tonnia vuodessa. (Iso talo)

2. Oma vesikaivo. Tämä ei maksa itseään takaisin, mutta osuuskunnan vesi oli huonoa.

3. Aurinkopaneelit. 10kwp järjestelmä maksoi noin 10 tonnia. Nyt olen myymällä ylimääräisen sähkön tienannut tänä vuonna jo 1.500 euroa takaisin.

4. Sähköauto. Ajan noin 30.000km vuodessa ja sähkön saan paneeleista. Säästän noin 500e kuukaudessa verrattuna bensaan. Vanhan bensa-auton pidin varalla jos pitää lähteä pidemmälle.

Muitakin kohteita olen miettinyt kuten esim kasvihuonetta. Siinä toki on työtä melko paljon ja se tuskin on "sijoitus"

Kuulostaa fiksuilta hankinnoilta! 👍

Harmi etten voi suoraan kopioida. Asun itse kerrostaloasunnossa (ja pidän tästä asumismuodosta).

Ap

Vierailija
12/52 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä haitari, siitä on sinulle, ystävillesi ja naapureillekin iloa erittäin pitkäksi ajaksi, varsinkin jos osaat soittaa sitä.

Vierailija
13/52 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä haitari, siitä on sinulle, ystävillesi ja naapureillekin iloa erittäin pitkäksi ajaksi, varsinkin jos osaat soittaa sitä.

Ihana :D

Harmi etten osaa soittaa. Kitara kyllä löytyy ja sitä osaan, jonkin verran.

Ap

Vierailija
14/52 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostat sokeria, hiivaa ja hedelmiä. Saat viikoksi kympillä noin 40 litraa raikasta ja ravitsevaa juotavaa. Nopealla ammattilaisen laskutoimituksella voit siis ryypätä päivittäin seuraavan 4 vuoden ajan, eikä hetkeäkään tarvitse olla ilman grogia.

-Deeku

Vierailija
15/52 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostat sokeria, hiivaa ja hedelmiä. Saat viikoksi kympillä noin 40 litraa raikasta ja ravitsevaa juotavaa. Nopealla ammattilaisen laskutoimituksella voit siis ryypätä päivittäin seuraavan 4 vuoden ajan, eikä hetkeäkään tarvitse olla ilman grogia.

-Deeku

Kiitos ehdotuksesta. Harmi että alkoholipitoiset juomat eivät nimeäni kauheasti huutele...

Ap

Vierailija
16/52 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoliautomaattikivääri ja rutkasti ammuksia.

Parikolme jalkajousta, jos poliisi ei myönnä aseenkantolupaa.

Vierailija
17/52 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee tuo summa vuodessa matkusteluun eikä ihan riitäkään.

Vierailija
18/52 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok.

Itse en ole kiinnostunut matkustelusta, enkä näe sitä ostoksena josta olisi mulle pitkäaikaista hyötyä...

Ap

Vierailija
19/52 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi ylimääräistä rahaa, ostaisin pari taulua seinälle (hyvin valitessa menee myös sijoituksena), kuntoilulaitteita ja mökin.

Vierailija
20/52 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä oikein matkustelette ja miksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi