Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paha lpr-refluksi, mikä avuksi?

Vierailija
06.10.2022 |

Alkoi lähes puskista, tulen hulluksi kohta. Huolestuttaa hampaiden kohtalo ennen kaikkea. Mistä olet saanut avun? Auttoiko emäksinen deitti? Somacia harkitsin kuurina mutta netin mukaan ei auta juuri kellään lpr-refluksista kärsivällä.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutus ja ruokavalio.

Vierailija
2/19 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lappeenrantalainen refluksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lappeenrantalainen refluksi.

Närästäisi minuakin, huh

Vierailija
4/19 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on emäksinen deitti?

Vierailija
5/19 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emäksinen DEITTI? Mitä siis häh?

Vierailija
6/19 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vertaistukea Refluksi.fi

Vierailija
7/19 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihdutus ja ruokavalio.

Laihtumista ei nyt todellakaan tarvita tuon oireen kuriin saamiseksi, se saattaa tulla sitten kyllä sivutuotteena, jos/kun räätälöi ruokavalion itselle sopivaksi.

Vierailija
8/19 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita yöksi hampaille joko hammaslääkäristä saatavaa kalsiumtahnaa, tai hammastahnaa, jossa kalsium&fluori suojaksi. Kohota sängynpäätyä. Vältä refluksia pahentavia ruokia (riippuu vähän mitä ne omalla kohdalla ovat, usein paprika, omena, vaaleapaahtoinen kahvi jne.). Siinä jotain ajatuksia.

Vierailija
9/19 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Repesin tuolle emäksiselle deitille :D Mut asiaan: mulle alkoi aivan puskista hirveä närästys muutama vuosi sitten. Olin varma, että kyseessä on mahahaava. Kaikki närästi, ajoittain myös vesi. Siirryin oitis gluteenittomalle ruokavaliolle, joka suht hyvin tilanteen rauhoittikin, mutta erinäisten tutkimusten jälkeen mulla todettiin matala ferritiini, siis aivan tyhjä rautavarasto, vaikka hemoglobiini oli viitearvojen sisällä. Aloitin rautatabujen syönnin ja ferritiinin noustua arvoon 40, loppui närästys yhtä mystisesti kuin alkoikin. Luovuin gluteenittomuudesta, eikä närästys palannut. Perehdyin raudanpuuteasioihin, liityin Facebookin raudanpuuteryhmiin, sain arvokasta tietoa suomalaisia laajasti piinaavasta, alidiagnosoidusta oireistosta, johon mm. limakalvo-ongelmat kuuluvat yhtenä yleisimmistä (tästä myös närästykseni johtui).

Niinpä kehoitan sinua ja muita refluksista kärsiviä googlaamaan 'raudanpuute ilman anemiaa, Esa Soppi'.

Ferritiiniarvo 30 ja alle = tyhjä rautavarasto. Tavoitearvo on 100-150.

Vierailija
10/19 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki närästys ei ole refluksia. Itse olen ollut lapsesta asti refluksia sairastava, oikeasti ottaa päästä väliin kun osa kertoo että on närästänyt kaks päivää, miten pääsee tähystykseen ja mitä lääkettä kannattaa syödä. Joo tervetuloa minun elämään, hampaat mennyt jo vuosia sitten, ääni mennyt, välillä nousee hapot nenään ja se oikeasti kirvelee. Sitä kun jatkuu 50- vuotta, niin ei paljon muutaman päivän närästys välttämättä olekaan niin paha. Muistan että elämässä on ollut joskus päivä pari että on saanut elää ilman ongelmia.

Vierailija
11/19 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeampi tyyny pään alle nukkuessa ja illalla ei pidä syödä yhtään rasvaisia ruokia. Kevyttä apetta vaan kitusiin. Näillä olen mennyt itse jo 50 vuotta ihan ilman lääkkeitä. Kerran puhuin asiasta lääkärillekin, joka sanoi että oikein tehty. Lisäksi lääkäri sanoi, ettei kurkkua ja paprikaa myöskään pidä syödä illalla enää. Närästystä saa siitä kahvista, mitä Suomessa juotte.

Vierailija
12/19 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin monta vuotta, kokeilin somacia, esomeprazolia, parietia. Ei apua. Ostin sitten moottorisängyn ja siitä sängynpäätyä nukkumaan menness' hieman ylös. LISÄKSI iso juttu minulla oli iltasyömisen kokonaan lopettaminen. Kuuden jälkeen ei enää mitään syömisiä. Nyt kaikki ok ja päivällä voin syödä muuten kaikkia ruokia, paitsi en iso määrää rasvaisia laatikoita tai kastikkeita. Ne närästävät edelleen. Tai aiheuttvat ennemminkin kirvelevän tunteen nieluun.

Vierailija
13/19 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kvl-refluksi olisi vielä pahempi.

Vierailija
14/19 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita yöksi hampaille joko hammaslääkäristä saatavaa kalsiumtahnaa, tai hammastahnaa, jossa kalsium&fluori suojaksi. Kohota sängynpäätyä. Vältä refluksia pahentavia ruokia (riippuu vähän mitä ne omalla kohdalla ovat, usein paprika, omena, vaaleapaahtoinen kahvi jne.). Siinä jotain ajatuksia.

Ap palaa astialle. Kiitos tästä hammastahnavinkistä, miten tämä käytännössä toteutetaan? Hampaisiin hierotaan tahnaa, paljonko sitä pitää laittaa? Onko tämä lekurin antama neuvo vai itse kehitelty? Muuten on kaikki mahdolliset keinot jo käytössä, nukun käytännössä istualtaan, vältän triggeröiviä ruokia, kahvista voin vain haaveilla.... Olen huomannut että oireita pahentaa selvästi myös ahdistus, ja nyt ahdistaa niin paljon hampaiden takia että se yksistään varmaankin pitää ongelman käynnissä.

Vierailija
15/19 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap palaa astialle. Kiitos tästä hammastahnavinkistä, miten tämä käytännössä toteutetaan? Hampaisiin hierotaan tahnaa, paljonko sitä pitää laittaa? Onko tämä lekurin antama neuvo vai itse kehitelty? Muuten on kaikki mahdolliset keinot jo käytössä, nukun käytännössä istualtaan, vältän triggeröiviä ruokia, kahvista voin vain haaveilla.... Olen huomannut että oireita pahentaa selvästi myös ahdistus, ja nyt ahdistaa niin paljon hampaiden takia että se yksistään varmaankin pitää ongelman käynnissä.

Sain ihan suuhygienistiltä. Tuolta voit lukea lisää. Toinen vaihtoehto on hammastahna, jossa kalsiumia ja fluoria. Itse käytän sitä tällä hetkellä, mutta ostan varmaan tooth moussea kohta taas lisää.

https://www.hampaille.fi/product/4/gc-tooth-mousse-hampaiden-hoitoaine

Vierailija
16/19 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain ihan suuhygienistiltä. Tuolta voit lukea lisää. Toinen vaihtoehto on hammastahna, jossa kalsiumia ja fluoria. Itse käytän sitä tällä hetkellä, mutta ostan varmaan tooth moussea kohta taas lisää.

https://www.hampaille.fi/product/4/gc-tooth-mousse-hampaiden-hoitoaine

Kiitos tosi paljon! Kävin hammaslääkärissä muista syistä juuri ja yritin kysyä neuvoa, mutta lääkäriltä ei saanut mitään apuja. Samoin kyselin paikkakunnan apteekeista mutta ei heilläkään ollut mitään tietoa tällaisista. Laitan tilaukseen. Ap

Vierailija
17/19 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalio auttoi minulla.

Joutui jättämään kaiken rasvaisen. Esim. lehtitaikinaan leivotut pasteijat pahimpia.

Oikeastaan siirryin terveempään ruokavalioon. Nyt ei oireita.

Et tarvitse mitään suutahnoja.

Vierailija
18/19 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokavalio auttoi minulla.

Joutui jättämään kaiken rasvaisen. Esim. lehtitaikinaan leivotut pasteijat pahimpia.

Oikeastaan siirryin terveempään ruokavalioon. Nyt ei oireita.

Et tarvitse mitään suutahnoja.

Heh, olen jättänyt lehtitaikinat jo kymmenen vuotta sitten enkä silloinkaan syönyt niitä kuin satunnaisesti. Muutenkaan ruokavalioni ei ole ollut huono. Minulla on 3 kg ylipainon puolella enää, joten tuskin sekään ensimmäinen syypää on. Syynä on se, että olen syönyt liian myöhään ja stressannut liikaa. Poltin kynttilää molemmista päistä ja tiesin että jotain hajoaa jos en malta levätä ja rauhoittua. No jotain hajosi ja nyt kaduttaa, mutta ei auta kuin yrittää päästä tästä kuiville. Huomaan nytkin että pienikin stressaaminen pahentaa oireita.

Vierailija
19/19 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lpr-tyypin refluksi on sitä ettei varsinaisesti närästä rintakehän kohdalta, mutta oireet ovat kurkussa, nenässä, jopa korvissa. Minulla tuntuu kuin olisi nyrkki kurkussa ja välillä kurkku on ihan kipeä ja jopa ulospäin turvoksissa. Epäilen että myös korvissa on tuntemuksia. Minulle on jäänyt käsitys ettei tämä ole niinkään närästystä esim liian rasvaisen ruoan jälkeen, vaan stressi on isossa roolissa synnyssä. Moni Youtuben kanssakärsijä tuntuu olevan samaa mieltä ja voin itsekin allekirjoittaa omalta osaltani. Ap