Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vieraannutetun bonuslapsen lähestyminen, miten toimisit?

Vierailija
06.10.2022 |

Enpä keksinyt järkevää otsikkoa, mutta tässä tarinaa avatakseni tilannetta, johon kaipaan kokemuksia.

Usein puhutaan siitä, että vieraannutettu tai toisen biovanhemman mustamaalaamista kuuntelemaan joutunut lapsi isompana ymmärtäisi, ettei tilanne olekaan ok tai kuten on kerrottu ja annettu ymmärtää.

Olen bonusvanhempana tällaisessa tilanteessa mahdollisesti nyt ja mietin, miten toimia.

Olen ollut puolisoni lapsen kanssa hyvissä (olemme toisiamme kohtaan ystävällisiä), mutta etäisissä väleissä. Nuori (pian 18 v.) on nyt alkanut yhtäkkiä viestitellä minulle ja on kiinnostunut tekemisistäni. Aiemmin on selvästi vältellyt lähentymistä kanssani. Rehellistä keskustelua hänen kanssaan on aina ollut vaikea virittää, joten en tiedä, mistä nyt tuulee.

Minun asiani saattavat hänen kauttaan hyvinkin valua äidilleen, jossa ne muuntuvat muuksi kuin mitä oikeasti ovat. Sanomisiani muunnellaan ja täällä ollessaan on lähtenyt mielellään (nähdäkseni ja omien sanojensa mukaan) meidän tekemisiin, mutta äidille kerrottuna onkin (äidin kertoman mukaan) ollut kurjaa eikä haluaisi kanssani viettää aikaa, joten olen itsekin pitänyt etäisyyttä.

Vuosia kestetyn kuramäärän jälkeen koen myös vaikeita tunteita ja omaa sivurooliani tuntuu vaikealta nyt yhtäkkiä muuttaa. En haluaisi silti viestiä nuorelle, etten halua hänen seuraansa tai muutosta tilanteeseen, koska lopulta hän on ollut tilanteeseen syytön, vaikka onkin toisinaan lähtenyt mukaan arvosteluun ja jopa valheisiin.

Luottamuksen puute juurikin hankaloittaa tilannetta, joten iso osa minusta haluaisi antaa tilanteen olla ennallaan ilman uusia sontamyrskyjä, joita lapsen iästä huolimatta on aika varmasti luvassa, jos äitinsä saa tietää yhteydenpidostamme. Toisaalta haluaisin tulevaisuuden, jossa nuori kävisi mielellään itse ja mahdollisen oman perheensä kanssa meillä. Tässä ehkä olisi tilaisuuteni muuttaa suuntaa.

Onko kenelläkään oikeasti kokemusta siitä, että bonuslapsi/nuori haluaisikin vuosien päästä luoda suhdetta bonusvanhempaan, miten tilanne eteni?

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarinan "lapsi" on aikuinen. Pidä AP omat rajasi ja ole ystävällinen, mutta jätä uskoutumiset ja henkkoht asiat teidän väleistä pois. Ei sun tartte mutkalle vääntyä sellaisen ihmisen takia, joka ei aidosti sulle ole läheinen ja joka on osoittanut olevansa epäluotettava. 

Vierailija
42/45 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarinan "lapsi" on aikuinen. Pidä AP omat rajasi ja ole ystävällinen, mutta jätä uskoutumiset ja henkkoht asiat teidän väleistä pois. Ei sun tartte mutkalle vääntyä sellaisen ihmisen takia, joka ei aidosti sulle ole läheinen ja joka on osoittanut olevansa epäluotettava. 

Se tässä kyllä välillä mietityttääkin, että olenko itse liian naivi, kun puolustelen lapsen eli jo aikuisen käytöstä. Se tässä varmaan sekoittaakin päätä, että hän on tässä välissä kasvanut enkä tiedä, kuinka hyvin tunnen todellista itseään.

Kiitos monille todella hyvistä neuvoista ja ajatuksista! AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mikä isän rooli on tässä kuviossa? Ei halua puuttua?

Isä on yrittänyt kysellä, mitä haluaisi täällä tehdä, tekevät paljon asioita kahden, ja kannustanut kertomaan oman mielipiteensä rehellisesti, myös huonot asiat. Täällä ollessa kaikki on ollut hyvin, toisessa päässä kuulemma kerrotaan muuta. Lapsi on kiistänyt sanoneensa asioita, joita äiti kertoo. Totuus lienee jossain välimaastossa. En itsekään ole halunnut painostaa, koska oli hän minusta mitä mieltä tahansa, tilanne on varmasti ahdistava ja epäreilun tuntuinen.

Itse olen sanonut, että lapsella tulisi olla joku puolueeton ihminen, jolle jutella, mutta ilmeisesti ei ole. AP

Ensimmäinen mitä pitää tehdä kun aloittaa suhteen ihmisen kanssa jolla on lapsia, on sen ymmärtäminen että exän puheille ei kumpikaan korvaansa lotkauta. Mitä tekään olette saaneet tuodta vuosikausien vääntämisestä, ja lapsen tenttaamsiesta puolin ja toisin? Ei ainakaan vaikuta siltä että mitään hyvää.

Lapsia ei pidetä välissä eikä välikädessä, eikä loukkaannuta puolin ja toisin aikuisina ihmisinä lapsen puheista.

Varmasi kaikki on vielä mahdollista pelastaa, mutta nyt pois tuollainen pimittäminen ja pelkääminen, ja rohekasti vain. Mitä se haittaa mitä lapsen äiti sinusta puhuu? Ei yhtään mitään, jos itse päätät niin, ja päätät olla loukkaantumatta jo etukäteen. Kyllä maailmaan puheita mahtuu, ja tyhjät tynnyrit kolisee eniten. 

Lisäksi sanoisin että sen lapsellisen puolison pitää ottaa oma roolinsa vanhempana, ja lapsen toiselle vanhemmalle kommunikoinnista, näitä ei jätetä sille lapsettomalle tehtäväksi.

Vierailija
44/45 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli lapsen pitäisi juonitella äitiään vastaan? Aika paljon pyydetty LAPSELTA. Lapsihan tuo silloin on ollut kun ap on lapsen isän kanssa yhteen mennyt.

Vierailija
45/45 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bonuslapsi ja bonusvanhempi?? Oot varmaan myös 10 000 eri sukupuolta oleva?