Lomamatkan suunnittelu edessä. Onko sulle ok, että mies antaa sinulle vapaat kädet suunnitella matka?
Periaatteessa joo, mutta onhan se lentojen etsiminen ja varsinkin hotellien vertailu melko työlästä. Varsinkin jos paikanpäällä tulee sanomista, että olen valinnut huonon.
Koitin nyt miehelle ehdottaa, siis 3 viikkoa sitten, että katsoo lennot ja etsii 3 eri hotellivaihtiehtoa ja mietitään niistä sitten yhdessä. Eipä ole vielä vaihtoehtoja näkynyt...
Kommentit (46)
Meillä mies ei erityisemmin halua matkustaa, mutta suostuu mukaan, jos minä ehdottomasti jonnekin haluan. Minusta olisi aika julmaa vaatia miestä varailemaan hotelleja ja lentoja, jos hän ei edes ole asiasta innoissaan. En minäkään täpinöissäni tee vaikka ostamista varten riistakamera-arviointeja, vaikka mies on niistä kovasti kiinnostunut.
Jos minä haluan, että joku toinen puolestani etukäteen tutkii kivat ravintolat jne., niin käytän matkatoimistoa, josta saa kaiken haluamansa, kunhan siitä ymmärtää maksaa. Olisi kyllä aika kamala vaatia mieheltä matkaoppaan töiden tekemistä siksi, että olen itse niin laiska, että en viitsi etukäteen lippuja varailla.
Niin meillä aina toimitaan. Minä nautin suunnittelemisesta, etsimisestä, vertailemisesta ja haen usein etukäteen jopa hyviä ravintoloita. Mies tykkää matkustella mutta ei suunnitella.
On ok. Lentojen etsimiseen nyt ei kauan mene. Ärsyttävin vaihe on passitietojen naputtelu, mutta edes minä patalaiskana tyyppinä en tuosta rasitu.
Hotellin etsimiseen menee ehkä keskimäärin 30-45 minuuttia. Mielelläni valitsen, koska mun kriteerit on paljon tiukemmat.
Lopuksi vilkaisen, onko jotain juttuja joihin pitää varata lippu etukäteen. Yleensä ei ja täten suunnittelu tarkoittaa sitä, että lomalla aamuisin, tai edellisenä iltana, päätetään, mitä halutaan tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Taas yksi metatyö, jonka aina nainen tekee. Ootteko koskaan laskenut montako tuntia lomamatkan suunnitteluun on mennyt?
Varmaan satoja tunteja. Ja nauttinut niistä jokaisesta.
Matka kun on paljon muutakin kuin lento+hotelli. Suosittuihin tapahtumiin ja nähtävyyksiin ei välttämättä lippuja saa enää viikkoa paria ennen, saati paikanpäältä tai pitää tuntikausia jonottaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin meillä aina toimitaan. Minä nautin suunnittelemisesta, etsimisestä, vertailemisesta ja haen usein etukäteen jopa hyviä ravintoloita. Mies tykkää matkustella mutta ei suunnitella.
Entä jos molemmat tykkää matkustella, mutta vain toinen aina suunnittelee, vaikkei siitä erityisemmin nauti. Mutta sekin on vain tehtävä että reissuun pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos molemmat tykkää matkustella, mutta vain toinen aina suunnittelee, vaikkei siitä erityisemmin nauti. Mutta sekin on vain tehtävä että reissuun pääsee.
Sitten käytetään matkatoimistoa. En itse osaa kuvitella tuollaista tilannetta, kun itselle se suunnittelu on niin olennainen osa matkaa.
Tosi työlästähän tää netissä istuskelu on.
Vierailija kirjoitti:
Matka kun on paljon muutakin kuin lento+hotelli. Suosittuihin tapahtumiin ja nähtävyyksiin ei välttämättä lippuja saa enää viikkoa paria ennen, saati paikanpäältä tai pitää tuntikausia jonottaa.
No jos mies ei erityisemmin ole halukas matkustamaan, niin miksi hänen tulisi väkisin miettiä kaikkia tällaista ja käyttää siihen aikaansa?
Mä varaan aina meille lennot ja hotellin. Mies ei ole koskaan valittanut, päinvastoin hän usein kehuu ja ihmettelee että löysin niin hyvän hotellin hyvällä hinnalla ja sijainnilla.
Matkan suunnittelu on kivaa!
Mä voin suunnitella, mutta vahvistus aina mieheltä. On liian monta kokemusta siitä, että olen luvalla jonkun varannut ja maininnutkin siitä ja sitten kun on jotain huomautettavaa kohteessa tai hotellissa, saan hirveät haukut.
Nyt sitten tungen kännyn nenän eteen että kato, onko varma, varataanko tämä. Esim. Kreetalka kun "vein" katsomaan naapurikaupunkia niin hirvee marmatus: mikä tämä on, ihan surkee mesta...miksi sanoit että tullaan tänne, mutta sitten kun päästiin keskustaan alkoikin mieli muuttua, että ihan hyvä paikka ja valitus loppui. Että sellasta se joskus on.
Vierailija kirjoitti:
Mä varaan aina meille lennot ja hotellin. Mies ei ole koskaan valittanut, päinvastoin hän usein kehuu ja ihmettelee että löysin niin hyvän hotellin hyvällä hinnalla ja sijainnilla.
Matkan suunnittelu on kivaa!
Juu, mutta juuri tuon takia itseni parhaaksi tungen kännyn ja vaihtoehdot miehen nähtäviksi, jotta ei tule niitä marmatuksia: eikö löytynyt parempaa tai vastaavaa halvemmalla, vaikka olen käyttänyt tuntikausia suunnilleen parhaimman vaihtoehdon valitsemiseen ja hinta laatusuhteeltaan sen valinnutkin.
Paras oli melkein kun olin ottanut 4 päivän lomailun ja hirvee sätky siitä kun nyt jää jalkapalloharrastus välistä yhdeltä päivältä. Oluisi pitänyt perua tuo viim. päivä, no ei "valitettavasti" voitu enää ja emme olleet mitenkään sopineet, että lomapäivä ei saisi osua päiväksi, jolloin on jalkapallo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkan suunnittelu on kivaa!Juu, mutta juuri tuon takia itseni parhaaksi tungen kännyn ja vaihtoehdot miehen nähtäviksi, jotta ei tule niitä marmatuksia: eikö löytynyt parempaa tai vastaavaa halvemmalla, vaikka olen käyttänyt tuntikausia suunnilleen parhaimman vaihtoehdon valitsemiseen ja hinta laatusuhteeltaan sen valinnutkin.
Paras oli melkein kun olin ottanut 4 päivän lomailun ja hirvee sätky siitä kun nyt jää jalkapalloharrastus välistä yhdeltä päivältä. Oluisi pitänyt perua tuo viim. päivä, no ei "valitettavasti" voitu enää ja emme olleet mitenkään sopineet, että lomapäivä ei saisi osua päiväksi, jolloin on jalkapallo.
tai Ja toinen esimetkki esim. mies kertoi kuinka kaveri on aina niin fiksu että löytää halvalla mökki vuokrauksen, mutta sitten selvisikin, että ei ollut sesonkiaikana, eikä läheskään verrattavissa varustukseltaan eli se siitä fiksusta löydöstä. Nämä mökkivarauksetkin aloin sitten tekemään niin, että: katsos tässä vaihtoehdot ja hinnat, mitäs varataan.
Vierailija kirjoitti:
Maksetaan ja varataan vuoro vuosin.
Vuorovuosin, kas noin.
Entäs jos on kyse matkasta ystävän kanssa? Onko teille ok, että ystävä tulee vapaamatkustajana mukaan?
Miestäsi kiinnostaa enemmän ympäristö, mutta on valmis tappamaan ilmaston sinun vuoksesi jotta saat lomareissusi. Sitten kehtaan narista täällä.
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos on kyse matkasta ystävän kanssa? Onko teille ok, että ystävä tulee vapaamatkustajana mukaan?
Se suunnittelee ja vertailee, joka reissuun enemmän haluaa. Jos minä en varaisi hotelleja ja lentoja, emme lähtisi minnekään, miehelle riittää varsin hyvin mökkiloma. Hän on mukana vain siksi, että se on minulle tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt ystävien kanssa (2 eri reissua) vain Tallinnassa eikä siinä ollut paljon suunnittelemista. En muista, miten hotellista päätettiin ja kumpi tarkalleen ottaen teki varaukset. Lisäksi olen viettänyt syntymäpäivää ulkomailla aikuisen lapseni ja hänen puolisonsa kanssa, silloin minä suunnittelin ja hoidin varaukset, koska myös maksoin matkat.
Silloin, jos puolisoni ei halua lähteä johonkin kohteeseen mukaan, menen yksin.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se olisi. Meillä minä nyt olen tyytynyt osaani vaikka jollaintapaa pahalta tuntuu että minä olen aina se joka näen kaiken vaivan matkan eteen. Tykkää mieskin matkustaa mutta minä ehkä olen "vaativampi" sen suhteen että missä yövytään jne niin minä varaan ja suunnittelen. Jos en tätä tekisi niin en myöskään koskaan mihinkään pääsisi muutakuin yksin. Surullista joo. Olisi se mukava jos yhdessä miehen kanssa oltaisiin netissä ja ehdoteltaisiin toinen toisillemme vaikkapa hotelleja ja ravintoloita, tulisi tunne että hänellekin on tärkeää ja mukavia nämä yhteiset reissut.
Me tehdään aina niin että varataan pariksi kolmeksi ekaksi päiväksi hotelli että on paikka mihin lentokentältä mennä ja ei tarvitse laukkujen kanssa etsiä majapaikkaa, sitten aletaan etsimään majapaikkaa kun on asetuttu.
Tässä tapauksessa jos ap:n mies kitisisi hotellivalinnasta, saisi itse etsiä seuraavan hotellin niin saa mieluisen.