Minkä takia sairaanhoitajat vaativat insinöörin palkkaa, eivätkä esim. restonomin palkkaa?
Onhan sekin yhtä vaativa amk-koulutus ja keskipalkka restonomeilla on 2 500€/kk. Monet muutkin amk:sta valmistuneet tienaavat vähemmän kuin sairaanhoitajat.
Kommentit (16)
Saa ne muutkin ammattilaiset tienata. Mikään ei estä hoitajaa hakemasta insinöörin koulutukseen, jos kokee että siellä on palkka kohdallaan ja asiat hyvin.
Olen ehdottomasti sitä mieltä, että hoitoalalla palkat on liian alhaiset (ei läheskään kaikkialla, mutta osassa paikoista) ja asialle tulisi tehdä jotain tietenkin, mutta mielestäni huono homma vertailla muihin ammatteihin kun ihan eri ammateista kysymys.
T: entinen hoitaja
Meidän perheessä restonomi tienaa 6500e/kk. Ei ole ravintola-alalla mutta elintarviketeollisuudessa kyllä.
Varmaan kelpaisi muillekin:)
Koulutus on vain pohja. Palkka pitää olla tehtävän mukaan
Kaikkea voi vaatia, mutta on eri asia saada.
Vierailija kirjoitti:
Saa ne muutkin ammattilaiset tienata. Mikään ei estä hoitajaa hakemasta insinöörin koulutukseen, jos kokee että siellä on palkka kohdallaan ja asiat hyvin.
Olen ehdottomasti sitä mieltä, että hoitoalalla palkat on liian alhaiset (ei läheskään kaikkialla, mutta osassa paikoista) ja asialle tulisi tehdä jotain tietenkin, mutta mielestäni huono homma vertailla muihin ammatteihin kun ihan eri ammateista kysymys.T: entinen hoitaja
Niin osassa paikoissa ja nyt sitten vaadittiin kaikille?
Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa, se hämmästyttää, kummastuttaa pientä kulkijaa.
Koska ihmisten kuolemalla ja terveydellä on helppo kiristää lisää palkkaa.
Lentokapteenikin voisi uhata jättävänsä lentämisen väliin , lennon aikana, ellei saa lisää palkkaa. Tai veturinkuljettaja voisi uhta ajaa radan päästä ulos, ellei palkkavaatimuksiin suostuta.
Semmoista porukkaa on terveydenhoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ehdottomasti sitä mieltä, että hoitoalalla palkat on liian alhaiset (ei läheskään kaikkialla, mutta osassa paikoista) ja asialle tulisi tehdä jotain tietenkin, mutta mielestäni huono homma vertailla muihin ammatteihin kun ihan eri ammateista kysymys.T: entinen hoitaja
Niin osassa paikoissa ja nyt sitten vaadittiin kaikille?
No on sitä vastuuta tolla alalla vähän kaikkialla. Ja eikös ala kärsi työvoimapulasta vai olenko ymmärtänyt väärin? Ei työntekijöitä oikein saa kuin palkkaa lisäämällä.
Eri
No onhan se kuitenkin hieman eri asia olla vastuussa toisesta ihmisestä, elävästä henkilöstä ja hänen terveydestään, kuin muilla aloilla. Ihmishengen ja terveyden asiat tulisi olla korkeimmalla palkoissa.
Jotkut ihmisethän möis vaikka oman mummonsa, koska aatemaailma on hieman väärä. Toiset ihmiset antaa mummolle arvon ja haluavat hänen parastaan jokaisena päivänä ja se on arvokasta.
Nykyään sairaanhoitajat käyttävät koneita ja tietotekniikkaa työssään yhtä paljon kuin insinöörit eikä sairaanhoitajan työtä voi missään vaiheessa edes verrata restonomin työhön, vaativuus on aivan eri luokaa!
Joo, siinäpä saadaan ihmetellä miksi vaativat sitä ja tätä. Seuraavaksi sitten ihmetelläänkin, mistä niitä hoitajia saadaan.
On totta, että osittain sairaanhoitajilla on jopa ihan hyvät työskentelyolosuhteet, mutta on todella paljon paikkoja, jossa näin ei ole. Suurimmaksi osaksi kyseessä on esimiesten lähes täysi kyvyttömyys omiin hommiinsa.
Olen itse insinöörinä ihmetellyt, miten päin persettä voi esimiestoiminnan tehdä. Jos meillä yksityisessä insinööritoimistossa olisi asiat yhtä päin prinkkalaa, niin ei siellä olisi kohta ketään töissä.
Ainoa todella iso plussa sairaanhoitajan ammatissa on, että töitä riittää ja työttömäksi ei tarvi pelätä jäävänsä, mikäli siis osaa ammattinsa. Haasteena on vain löytää työpaikka, missä olosuhteet on kunnossa.
Vaativin ja hankalin osa sairaanhoitajilla näyttää olevan lääkelaskut ainakin valituksen määrästä päätellen, ja joka ainoa valmistunut insinööri selviää noista puolen tunnin pikakoulutuksen jälkeen vaikka lopun ikäänsä, toisin kuin sairaanhoitajat ilmeisesti valituksesta päätellen.
Eli vaikka koulutustaso olisi nimellisesti sama eli kanditaso niin osaamistaso on aika erilainen valmistuvilla.
Periaatteessa sairaanhoitajan koulutus on amiskoulutus mutta pienellä lisäopilla.
Vierailija kirjoitti:
No onhan se kuitenkin hieman eri asia olla vastuussa toisesta ihmisestä, elävästä henkilöstä ja hänen terveydestään, kuin muilla aloilla. Ihmishengen ja terveyden asiat tulisi olla korkeimmalla palkoissa.
Jotkut ihmisethän möis vaikka oman mummonsa, koska aatemaailma on hieman väärä. Toiset ihmiset antaa mummolle arvon ja haluavat hänen parastaan jokaisena päivänä ja se on arvokasta.
Ja kuitenkin tarvitaan se insinööri tekemään ne kaikki hengestä vastuussa olevat laitteet joiden nappeja sairaanhoitaja painelee ja tuntee ylpeyttä osaamisestaan.
Vertaat vastuuta ihmisen hengestä' vastuuseen onko jonkun pihvi puolikypsä ja lakanat sängyssä puhtaat?
Ihan omaa palkkaamme vaaditaan, ei insinöörin.
Vaativin ja hankalin osa sairaanhoitajilla näyttää olevan lääkelaskut ainakin valituksen määrästä päätellen, ja joka ainoa valmistunut insinööri selviää noista puolen tunnin pikakoulutuksen jälkeen vaikka lopun ikäänsä, toisin kuin sairaanhoitajat ilmeisesti valituksesta päätellen.
Eli vaikka koulutustaso olisi nimellisesti sama eli kanditaso niin osaamistaso on aika erilainen valmistuvilla.
Periaatteessa sairaanhoitajan koulutus on amiskoulutus mutta pienellä lisäopilla.
Valmistuin hoitajaksi aikoinaan. Matematiikka, fysiikka ja kemia täydet 5 eli kiitettävä jokaisesta. Sinun on ihan turha haukkua hoitajia, kun tekevät muutakin kuin ns. niitä sinun kertomia lääkelaskuja. Hoitotyöhön kuuluu paljon muutakin, mutta sinä et näköjään sitä tiedä lainkaan, kun et ole ollut alalla lainkaan. Ja erittäin raskas ammatti. Miksi haukut hoitajia, kun tekevät tärkeää työtä muiden hyväksi? Millä tavoin sinä itse olet auttanut ketään koskaan ja millä tavoin? Ai niin, keksin uuden älyohjelman kelloon tai tietokoneelle, millä tavoin voidaan taas vähentää toisten työpaikkoja? Voi hurraa, että pitää ihan taputtaa sinun kaltaisille palsta ääliöille.
Joku ehkä puhuu koulutuksesta, mutta en minä ainakaan koulutuksen perusteella pelkästään ajattele vaan työnkuvan. Mulle on ihan sama mitä insinöörit tai restonomit tienaa, tai kukaan muukaan. Ihan yksinkertaisesti vaan palkka on huono työnkuvaan nähden, riippumatta siitä mitä muut tienaa. Itse nyt tosin en ole edes alalla enää, mutta vastasin silti.