Mikä oli paikkakunnallanne ensimmäinen ikäluokka, joka ei tehnyt valintaa oppi- ja kansalaiskoulun välillä, vaan kaikki kävivät peruskoulun?
Tässä asiassa on paikkakuntakohtaisia eroja, sillä osa 1960-luvun alkupuolella syntyneistä on käynyt peruskoulun, osa puolestaan entisen rinnakkaiskoulujärjestelmän. Vuoden 1965 jälkeen syntyneistä puolestaan kaikkien pitäisi olla peruskoulun käyneitä.
Kommentit (22)
Olen syntynyt 1961 ja olin viimeistä ikäluokkaa, joka ei ole käynyt päivääkään peruskoulua. Vantaalle tuli peruskoulu, kun mä menin lukioon. Eli mua nuoremmat, jotka olivat valinneet oppikoulun, kävivät kuitenkin vähintään yhden vuoden peruskoulua.
Varmaan jotain -62 ikäluokka. Sisarus on -61 ja kävi oppikoulun. -63 kaveri käynyt peruskoulun.
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt 1961 ja olin viimeistä ikäluokkaa, joka ei ole käynyt päivääkään peruskoulua. Vantaalle tuli peruskoulu, kun mä menin lukioon. Eli mua nuoremmat, jotka olivat valinneet oppikoulun, kävivät kuitenkin vähintään yhden vuoden peruskoulua.
Keskikoulun jo aloittamaan ehtineet suorittivat kuitenkin koulunsa loppuun keskikoulun opetussuunnitelman ja oppimäärän mukaisesti. Ensimmäisiä "oikeita" peruskoululaisia olivat vasta he, jotka eivät tehneet neljännen luokan jälkeen valintaa, että pyrkivätkö oppikouluun vai jäävätkö kansakouluun.
Vierailija kirjoitti:
Meillä 1961 syntyneet olivat niitä, jotka saivat peruskoulun päästötodistuksen suoraan ilman mitään ylimääräisiä kiemuroita. 1960 syntyneistä osa jäi luokalle niin, että pääsivät peruskouluun. Se oli olevinaan jotenkin parempi kuin tavallinenn kansa- ja kansalaiskoulu.
Olikohan 1964 syntyneet niitä, jotka eivät käyneet meillä päivääkään kansakoulua.
Kotipaikkakunnallani 1962 syntyneet oli viimeisiä jotka menivät joko oppikouluun tai kansalaiskouluun.
1964 syntyneet, aloitettiin koulu 1971. Kuulun juuri siihen ikäluokkaan. Pohjois-Savo.
Meilläpäin, itse edustan vanhempaa polvea, veljien lapset syntyneet 1960 aloittivat oppikoulussa muttA saivat siis 1976 peruskoulun päästötodistuksen. Muistelen että - 75 opetus vaihtui eli 1968 syntyneet alkoivat peruskoululaisina.
Nämä muistikuvia, voisihan sen netistä tarkistaa. Niillä main.
Peruskouluhan alkoi pohjoisempana kokeiluina.
Kuitenkin 60- luvulla vielä rakennettiin uusia yksityisiä oppikouluja kun pyrkijöitä oli niin paljon jotka eivät sopineet vaikka pisteet riittivät.
-63 syntyneet pyrkivät vielä oppikouluun ja se otsikoitiin lehdissä että "Viimeinen oppikouluun pyrkiminen".
Me -62 syntyneet oppikoulun kävijät käytiin sitten neljättä luokkaa, mutta todistuksissa luki sitten "Kahdeksas luokka" ! Ja lukioon piti sitten taas pyrkiä ja niin oltiin ekaa vuotta lukiossa.
Helsinki -66 syntyneet oli ekat, jotka siityi kansakoulun neloselta peruskoulun vitoselle.
Vierailija kirjoitti:
Systeri on syntynyt -65 ja valitsi vielä oppikoulun nelosen jälkeen ja kävi oppikoulun loppuun asti. Mä siirryin peruskouluun nelosen jälkeen.
-63 oli meidän paikkakunnallamme ensimmäinen "oikea" peruskouluikäluokka, joka ei pyrkinyt oppikouluun ja sai puhtaan peruskoulun päästötodistuksen ilman lisämainintoja.
1956 oli viimeinen ikäluokka, jonka jäsenistä kukaan ei käynyt päivääkään peruskoulua. 1960 oli viimeinen ikäluokka, jonka kaikki jäsenet tekivät valinnan oppi- ja kansalaiskoulun välillä. 1961-1965 syntyneillä riippui ihan paikkakunnasta, osa heistä teki vielä valinnan, osa puolestaan sai jo oikean peruskoulutodistuksen. Ikäluokasta 1966 alkaen kaikki ovat olleet aidosti peruskoululaisia. Tosin pääkaupunkiseudulla 1969 syntyneet kävivät vielä yhden vuoden kansakoulua ennen siirtymistään peruskoulun toiselle luokalle.
1962 syntyneet kävivät vielä joko keski- tai kansalaiskoulun, 1963 syntyneet puolestaan jo peruskoulun.
-64:t siirtyivät kansakoulun neloselta peruskoulun vitoselle eli he olivat ensimmäinen ikäluokka, jolla ei ollut enää mahdollisuutta pyrkiä oppikouluun.
Vierailija kirjoitti:
Emmä tiedä, olen 30-vuotias
Mee töihin!
Meillä vuoden -65 ikäluokka, Pohjois-Savo.
65 syntyneet, ja oon tosi iloinen siitä että pääsin peruskouluun, muuten en olis kvalifikoitunu jatkamaan opintojani.
Kiitos.
Olen syntynyt 1969, menin kouluun 1976 ja kävin sen syksyn kansakoulua, muuttui peruskouluksi 1977 alusta. Helsinki.
1965 syntyneet. Vuoden vanhemmat kävivät vielä vanhan järjestelmän.