Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Euralaiselta pihalta löytynyt pronssikautinen miekka

Vierailija
05.10.2022 |

https://yle.fi/uutiset/74-20000767

Lauantaista alkaen päösee näkemään Satakunnan Museossa.
Jännää asua täällä missä on paljon Hiidenkiukaitakin, (ovat pronssikautisia hautaröykkiöitä) . Joskus istuin syyssateessa hämärässä yhden hiidenkiukaan vieressä, katsoin kukkulalta jossa hiidenkiuas oli, alas pellolle ja metsänreunaan ja tuntui kuin oisin päässy ajassa tuhansia vuosia taaksepäin, oli mystinen olo, kuin ne muinaiset ihmiset oisivat voineet ilmestyä näkökenttääni minä hetkenä hyvänsä.

Tota miekkaakin aion käydä ihailemassa vielä joskus.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö muinaishistoria kiinnosta ketään.

Vierailija
2/27 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää löydös asettaa Suomen ikävään tilanteeseen suhteessa barbaarisiin viikinkeihin...

Me suomalaiset halutaan olla kaikkea muuta kuin villit ja pakanalliset viikingit.

Jos näitä löytöjä aletaan penkomaan lisää, niin meidän historia voi olla uusi ja likainen.

Viikingit surmasi lapsiaan ja heillä oli hyvin epäkristillinen kosketus ihmiselämään.

Parempi olisi jättää nuo löydökset sinne minne kuuluvat.

Wt-kultuuria ja luonnetta löytyy ihan tarpeeksi suomalaisesta sielunmaisemasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaa! Justiin tultiin"huispaamasta"maastosta! Muutama kolikko löyty 1700-1800 luvuilta! Tosi huonokuntoisia!

Vierailija
4/27 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

miekkoja löytyy takapihoilta.

Tatuoitujen ja hiuksensa värjäävien mutsien kodeista löytyy puukkoja, käsiaseita jopa ja iso tölkkimeri.

Siinä on viikinkiyttä tarpeeksi tähän maahan.

Vierailija
5/27 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Murhaväline löytyi takapihalta, mutta ei kuulunut löytäjälle tai tähän aikaan.

Onkohan sillä surmattu lapsia tai naisia joskus?

Pitäisikö siitä olla ylpeä?

Vierailija
6/27 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

viikinkien aika kirjoitti:

Tatuoitujen ja hiuksensa värjäävien mutsien kodeista löytyy puukkoja, käsiaseita jopa ja iso tölkkimeri.

Mee ny helvettiin niiden viikinkies kanssa, et selvästi tiedä edes millon oli viikinkiaika ja millon pronssikausi.

Ihan tiedoksi että muinaisilla suomalaisillakin on ollut miekkoja ja muita esineitä.

Toki on Suonesta myös viikinkiaikaisia miekkoja löytynyt, mutta pronssikautisia ei juurikaan. Pronssikausi oli paljon ennen rautakautta (viikinkien aikaa). Pronssikausi oli jo ennen ajanlaskun alkua.

Vierailija
7/27 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon aina haaveillut että löytäisin jostain kans jonkun muinaisesineen. Kaivais mökillä takapihaa perunamaaksi ja sieltä tössähtäis jokin pronssikoru pinnalle. Ois huisaa! En varmaan ilmottaisi kenellekään eikä sitä vietäisi mihinkään museoon. Piirongin päälle tekisin telineen johon laittaisin roikkumaan.

Vierailija
8/27 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaa! Justiin tultiin"huispaamasta"maastosta! Muutama kolikko löyty 1700-1800 luvuilta! Tosi huonokuntoisia!

Hienoo, vaikkei kovin muinaista. Vanhaa aikaa silti., 😊

Vierailija
9/27 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok. Murhaväline löytyi takapihalta, mutta ei kuulunut löytäjälle tai tähän aikaan.

Onkohan sillä surmattu lapsia tai naisia joskus?

Pitäisikö siitä olla ylpeä?

Onko sulla menkat vai mikä nuin tympii?

Vierailija
10/27 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Norri -niminen suomalainen perusti Norjan, ettäs tiiätte

Vierailija
11/27 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon aina haaveillut että löytäisin jostain kans jonkun muinaisesineen. Kaivais mökillä takapihaa perunamaaksi ja sieltä tössähtäis jokin pronssikoru pinnalle. Ois huisaa! En varmaan ilmottaisi kenellekään eikä sitä vietäisi mihinkään museoon. Piirongin päälle tekisin telineen johon laittaisin roikkumaan.

Mua kyllä kiinnostais kuulla asiantuntijoilta onko se tuhansia vuosia vanha, vai vain satoja tai kymmeniä. Mua kiinnostaa tuhansia vuosia vanha historia, ei lähihistoria oikein.

Vierailija
12/27 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoo, vaikkei kovin muinaista. Vanhaa aikaa silti., 😊

Jep. Ei muinaista,mutta kiva oli kaivella nuokin näkyviin! Ehkä jotain vanhempaakin löytyy joskus!

Vierailija
13/27 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

wt-wiikinki tyyli kirjoitti:

Tää löydös asettaa Suomen ikävään tilanteeseen suhteessa barbaarisiin viikinkeihin...

Me suomalaiset halutaan olla kaikkea muuta kuin villit ja pakanalliset viikingit.

Jos näitä löytöjä aletaan penkomaan lisää, niin meidän historia voi olla uusi ja likainen.

Viikingit surmasi lapsiaan ja heillä oli hyvin epäkristillinen kosketus ihmiselämään.

Parempi olisi jättää nuo löydökset sinne minne kuuluvat.

Wt-kultuuria ja luonnetta löytyy ihan tarpeeksi suomalaisesta sielunmaisemasta.

Miksi kuvittelet, ettei Suomessa rautakaudella olisi tapettu lapsia? Ei nykyisen Suomen alueella asuneet heimotkaan siihen aikaan kristittyjä olleet, Ukkoa palvottiin ja ruokauhreja vietiin kuppikiville.

Vierailija
14/27 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muinaishistoria ym. historia onkin ainoita kiinnostavia asioita Eurassa.

Vierailija
15/27 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnetuimpia Suomen kuninkaaksi mainituista myyttisistä henkilöistä on Fornjótr, joka kuvataan 1200-luvulla kirjoitetussa Orkneylaisten saagassa. Fornjótr mainitaan kuninkaaksi, joka hallitsi ”Finnlandia ja Kvenlandia”. Fornjótrin pojan Nórrin kuvataan olleen Norjan perustaja ja kuningas Harald Kaunotukka olisi hänen etäinen jälkeläinen.

Vierailija
16/27 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

viikinkien aika kirjoitti:

Mee ny helvettiin niiden viikinkies kanssa, et selvästi tiedä edes millon oli viikinkiaika ja millon pronssikausi.

Ihan tiedoksi että muinaisilla suomalaisillakin on ollut miekkoja ja muita esineitä.

Toki on Suonesta myös viikinkiaikaisia miekkoja löytynyt, mutta pronssikautisia ei juurikaan. Pronssikausi oli paljon ennen rautakautta (viikinkien aikaa). Pronssikausi oli jo ennen ajanlaskun alkua.

Väärin.

Mene sinä helvettiin vai pistänkö sinut helvettiin ihan omin käsin?

Suomessa pronssikautta elettiin vielä kun muualla oltiin siirrytty rautakauteen.

Voi jumalauta sun kanssa. Älä ala voimakkaammalles uhoomaan. Sattuu pian leukaan ja napakasti sattuukin!

Vierailija
17/27 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua kyllä kiinnostais kuulla asiantuntijoilta onko se tuhansia vuosia vanha, vai vain satoja tai kymmeniä. Mua kiinnostaa tuhansia vuosia vanha historia, ei lähihistoria oikein.

Niin nojoo, toki olisi kiinnostavaa kuulla miten vanha se olisi. Mutta sitten se otettaisiin multa pois. Ei, kyllä mä yrittäisin selvitellä netin ihmeellisestä maailmasta itse sen ikää, vaikka ei selviäiskään niin kyllä mä sen salaa ittelläni pitäisin. Hyi mua roistoa.

Vierailija
18/27 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ennen kuin joku tulee selittämään ettei Suomessa ollut kuninkaita, koska täällä oli niin vähän ihmisiä, niin oletetaan, että finnit -suomalaiset oli saamelaisia, koska saamelaisia kuulemma kutsuttiin aikoinaan finneiksi, niin kyllähän noi saamelaiset vielä nykyäänkin kutsuu toisiaan porokuninkaiksi tms. jos ovat ison ja vauraan suvun poromiehiä. Eli ei sen kuninkaan ole tarvinnut olla siihen aikaan samassa merkityksessä kuin nykyaikana

Vierailija
19/27 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnetuimpia Suomen kuninkaaksi mainituista myyttisistä henkilöistä on Fornjótr, joka kuvataan 1200-luvulla kirjoitetussa Orkneylaisten saagassa. Fornjótr mainitaan kuninkaaksi, joka hallitsi ”Finnlandia ja Kvenlandia”. Fornjótrin pojan Nórrin kuvataan olleen Norjan perustaja ja kuningas Harald Kaunotukka olisi hänen etäinen jälkeläinen.

Harald Kaunotukka oli se naismainen mies tai miesmäinen nainen, joka joulun aikaan uhrasi sian pakanajumalille ja halusi leikkiä frein (hevosjumala) leikkejä elimillään.

Harald Kaunotukan aika oli hyvinn synkkä ja julma kausi ihmiskunnan historiassa.

Vierailija
20/27 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julin juovat! kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harald Kaunotukka oli se naismainen mies tai miesmäinen nainen, joka joulun aikaan uhrasi sian pakanajumalille ja halusi leikkiä frein (hevosjumala) leikkejä elimillään.

Harald Kaunotukan aika oli hyvinn synkkä ja julma kausi ihmiskunnan historiassa.

Ihana mies

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan