Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelkään sairastavani muistisairautta, olen 42

Vierailija
05.10.2022 |

Eksyn joka ainut kerta uusissa ympäristöissä vaikka yritän painaa reitin mieleen. Aina ollut huono suuntavaisto mutta nyt ei tule enää mitään. Unohtelen nimiä. Tapailen sanoja.

Tiedättekö netissä ilmaiseksi tehtäviä muistitestejä, mielellään muistisairauksien poissulkemiseen tarkoitettuja?

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuntavaiston pettäminen, nimien unohtelu ja sanojen hakeminen eivät ole muistisairauden oireita. Normaalia vanhenemista. Tavallinen Alzheimerin oire on saman jutun puhuminen uudestaan muutaman minuutin sisällä samalle ihmiselle. Sanojen ja nimien totaalinen katoaminen eli afasia liittyy verisuoniperäiseen dementiaan. Siinä ei tule yksikään lähisukulaisen nimi koskaan oikein. Anopillani oli.

No ei tuo samojen juttujen toistaminen nyt sekään mikään Alzheimerin oire yksistään ole. Äitini on harrastanut sitä samaa kolmekymppisestä asti, ei nyt ihan muutaman minuutin sisällä mutta kuitenkin. Ei ole mitenkään pahentunut muisti 30 viime vuoden aikana, aina ollut yhtä hajamielinen.

Vierailija
42/60 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samanlainen tuon suunnistamisen kanssa. Muita ongelmia ei ole. Eksyn vähänkään vieraamassa ympäristössä ja monesti esim. lomamatkoilla uusien reittien oppiminen on haastavaa.

N31

Joiltain ihmisiltä puuttuu aivojen suunnistussolut. Näin olen lukenut.

Suvussani on näitä, jotka eksyvät hississäkin.

Minä olen suunnilleen sitä lajia. Hotellissa lähden huoneesta aina väärään suuntaan, en löydä ruokasalia enkä takaisin huoneeseen. Käytiin just miehen kanssa  vieraassa kaupungissa ja kun kierrettiin yksi rakennus, en löytänyt takaisin autollemme. Karttaakaan en osaa tulkita, joten siitä ei ole apua, ei edes puhelimen karttasovelluksesta. Lähden aina päinvastaiseen suuntaan kuin pitäisi. Lisäksi olen täysin kasvosokea. Joitakin palikoita puuttuu mun aivoista, vaikka monia asioita osaan ja opin oikein hyvin ja nopeasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli tuota samaa, ja itsekin jo pelkäsin sairastavani jotain varhaisdementiaa - olen nyt 40, tämä oireilu alkoi jo pari vuotta sitten. Mitään sukurasitetta ei ole, tietääkseni yksikään isovanhempi ei dementoitunut ollenaan, ja äidin puolen isovanhemmat elivät yli 90-vuotiaiksi tulematta ollenkaan höperöiksi.

Nyt olen tajunnut, miten paljon stressi, unen vähyys ja huono ruokavalio vaikuttavat terveyteen ylipäätään ja etenkin aivojen hyvinvointiin. Jopa vuosia elämästä meni 2-4 tunnin yöunilla. En tiedä olenko jotenkin pysyvästi vahingoittanut sillä aivojani - vähäunisuushan myös altistaa Alzheimerin puhkeamiselle, jos sellaista on tuloillaan - mutta heti kun saan nukkua yhtäjaksoisesti pidemmän aikaa, kenenkään herättämättä, aivot toimivat paremmin. Edelleen unohtelen välillä sanoja ja nimiä, mutta paljon harvemmin, sanotaanko 10% entisestä. Kai se stressaavista vuosista toipuminenkin vie aikansa. En tiedä.

Vierailija
44/60 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää pelotella, mutta vaadi nyt hyvä ihminen tutkimuksia. Kaikki mahdollinen.

Tunnen ihmisen, jolla metastoitunut syöpä oirehti niin, että kaupassa ei muistanut miksi oli siellä ja kaikki kulkeminen vaikeutui, kun ei löytänyt perille. Kuvaili oloaan pysähtyneeksi.

Vierailija
45/60 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun käytin mun äitiä Alzheimerin takia lääkärillä, antoi lääkäri hyvän vinkin: jos avaimet tai puhelin ovat usein hukassa niin kuin minulla on, ei ole mitään hätää, mutta jos et muista, mitä niillä tehdään, on syytä olla huolissaan. Eli se on jo merkki muistisairaudesta.

Vierailija
46/60 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen verikokeita, itsellä samanlaisten oireiden syynä oli matala ferritiini.

Vierailija
47/60 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauta- ja kilpirauhasarvot kannattaa ensimmäiseksi käydä mittauttamassa, jos et ole vielä käynyt.

Vierailija
48/60 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko suvussa todettu keski-iän muistisairauksia?

On periytyvää. Jos huolestuttaa, hakeudu testeihin. Huono suuntavaisto ei kyllä ole oire muistisairaudesta.

Ei ole suvussa ollut muistisairauksia kenelläkään onneksi.

Alkoholia en käytä.

Sain hyvät pisteet tosta ketjuun linjausta Duunitorin muistitestistä.

Eniten nyt huolestuttaa toi eksyminen joka tuntuu vain pahentuneen. Käännyn väärään suuntaan, harhailen ja ihmettelen kun yhtäkkiä ympäristö näyttää ihan oudolta. Voisin vannoa että lähdin oikeaan suuntaan mutta ihmettelen hölmistyneenä mihin kaikki maamerkeiksi katsomani rakennukset ovat kadonneet... Eikä tätä tapahdu vain uusissa ympäristöissä vaan myös tutuissa joihin on tullut uusi rakennus. Se uusi rakennus laittaa kaiken sekaisin ja eksyn.

Onko tullut mitään fyysisiä oireita, esim. tasapainohäiriöitä, vapinaa, tai jotain muita esim. reagoitko poikkeavasti aiemmin tutuissa tilanteissa?

Tähän eksymiseen liittyen ei ole fyysisiä oireita paitsi tietty paniikkioireita aina kun eksyn. Mulla on ms-tauti kyllä, jossa on ollut lievää tasapainohäiriötä.

ap

Ikävä kuulla. Tämän tiedon perusteella kehoittaisin sinua ottamaan yhteyttä hoitavaan tahoon. Kaikkea hyvää sinulle!

Vierailija
49/60 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein tuon muistitestin, jonka joku linkkasi ja minusta se oli todella helppo ja nimenomaan se ensimmäinen osio, jossa sanat ei liittyneet toisiinsa. En edes kirjoittanut niitä ylös, kun muistin ulkomuistista. Lopussa mainittiinkin erilaiset muistitekniikat, eli visualisointi ja aasinsiltojen luominen. Näihin luotan itsekin, ne tulee melkein automaatiolla.

Minulla on kilpirauhassairaus ja olen myös kärsinyt uniongelmista pitkään, joten on aika paha aivosumu aina välillä ja olen kanssa pelännyt, että muisti vielä menee, vaikka olenkin nuorempi kuin ap. Mutta ehkä huolta siihen ei vielä ole. Pitää vaan yrittää rauhoitella itseä ja olla itseä kohtaan armollinen, kun tuntuu siltä, että on huono päivä ja aivot tuntuu lähinnä perunamuussilta.

Vierailija
50/60 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään tietoa onko ferritiini testin tulos 50 riittävä? Pelkään, että terveyskeskus alihoitaa ja makaan vihanneksena sohvalla kaiket päivät kun en jaksa mitään. Väittivät että 50 on riittävä.

Vierailija
51/60 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hoitanut ikäisiäsi muistisairaita osastolla, mene muistitutkimuksiin äläkä kysele asiaa vauvapalstalta.

Vierailija
52/60 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoruusiän muistisairaus voi ilmetä monin tavoin, oireet eivät ole samanlaisia kuin yli 65-vuotiaan muistisairauksissa, joita niitäkin on monia erilaisia.

Vierailija
53/60 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun käytin mun äitiä Alzheimerin takia lääkärillä, antoi lääkäri hyvän vinkin: jos avaimet tai puhelin ovat usein hukassa niin kuin minulla on, ei ole mitään hätää, mutta jos et muista, mitä niillä tehdään, on syytä olla huolissaan. Eli se on jo merkki muistisairaudesta.

Hyvin kuvattu. Minun läheinen työkaverini on sairastunut varhain alkaneeseen Alzheimerin tautiin. Ikää hänellä vasta 59 vuotta. Hänellä ensisijainen syy hakeutua tutkimuksiin oli juuri vastaava kokemus, että yhtäkkiä ei muistanut töissä, miten tietokoneelle pääsee kirjautumaan. Asia, jonka oli tehnyt tuhansia ja tuhansia kertoja. Hän ei siis unohtanut salasanaa, mikä on ihan eri asia ja salasanan unohtamista tapahtuu kaikille.

Toinen selkeä juttu oli tutun sanan unohtaminen yhtäkkiä. Esim. sana siili. Hän saattaa kuvailla, että se olento jolla on piikkejä selässä, koska ei pysty palauttamaan mieleen kaikkia sanoja. Edelleen hän on toki töissä ja tekee lähes täyttä työaikaa, koska se auttaa hidastamaan sairauden etenemistä.

En silti uskoisi, että muistisairaus olisi kovin todennäköinen 42-vuotiaalla.

Vierailija
54/60 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hoitanut ikäisiäsi muistisairaita osastolla, mene muistitutkimuksiin äläkä kysele asiaa vauvapalstalta.

Millä osastolla? Olen työskennellyt yli 10 vuotta muistisairaiden ryhmäkodeissa (ei millään osastoilla). Minulla ei ole yli 10 vuoden aikana ainuttakaan noin nuorta asiakasta. Nuorin on ollut 46-vuotias ja vanhin yli 100.

Vierailija
55/60 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko suvussa todettu keski-iän muistisairauksia?

On periytyvää. Jos huolestuttaa, hakeudu testeihin. Huono suuntavaisto ei kyllä ole oire muistisairaudesta.

Ei ole suvussa ollut muistisairauksia kenelläkään onneksi.

Alkoholia en käytä.

Sain hyvät pisteet tosta ketjuun linjausta Duunitorin muistitestistä.

Eniten nyt huolestuttaa toi eksyminen joka tuntuu vain pahentuneen. Käännyn väärään suuntaan, harhailen ja ihmettelen kun yhtäkkiä ympäristö näyttää ihan oudolta. Voisin vannoa että lähdin oikeaan suuntaan mutta ihmettelen hölmistyneenä mihin kaikki maamerkeiksi katsomani rakennukset ovat kadonneet... Eikä tätä tapahdu vain uusissa ympäristöissä vaan myös tutuissa joihin on tullut uusi rakennus. Se uusi rakennus laittaa kaiken sekaisin ja eksyn.

Onko tullut mitään fyysisiä oireita, esim. tasapainohäiriöitä, vapinaa, tai jotain muita esim. reagoitko poikkeavasti aiemmin tutuissa tilanteissa?

Tähän eksymiseen liittyen ei ole fyysisiä oireita paitsi tietty paniikkioireita aina kun eksyn. Mulla on ms-tauti kyllä, jossa on ollut lievää tasapainohäiriötä.

ap

Muistihäiriöt ovat yleisiä ms-taudissa. Yksi tavallisimmista oireista.

Vierailija
56/60 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis missä on sanottu, että ap:lla on ms-tauti? Kyllä, ms-tautiin kuuluu muistin toiminnalliset ongelmat, koska kyseessä on aivojen ja selkäytimen sairaus. Yli puolella sairastuneista on kognitiivisia häiriöitä. En silti ensimmäisenä epäilisi ms-tautia, jos muisti heikkenee, koska aina on muitakin oireita (fyysisiä).

Vierailija
57/60 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossahan ap sen itse kertoi.

Vierailija
58/60 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vähän samaa. Mutta aina kun oireet tulevat niin syön hetken aikaa lisä rautaa ja oireet katoavat. Olen käynyt tkssa ja pyytänyt että ferritiini testattaisiin mutta eivät halua testata. No onneksi Rautavalmisteita saa ilman reseptiä

Vierailija
59/60 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossahan ap sen itse kertoi.

Jos hän oikeasti on ms-tautia sairastava henkilö, täytyyhän hänen tietää, että kognitiiviset ongelmat ovat yleisiä. Kyllä ms-taudin yleisimmistä oireista kerrotaan aina sairastuneelle.

Vierailija
60/60 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://duunitori.fi/tyoelama/muistitesti

Katsoin eilen nuo kaikki sanalistat, ja olin ensin pettynyt, kun muistin vain yllättävän pienen osan. Ennen olisin muistanut kaikki sormia näpäyttämällä.

Sitten suljin sivun enkä ajatellut sitä enää, tein kaikenlaista muuta puuhaa, ja parin tunnin päästä tajusin yhtäkkiä, että muistin kaikki sanalistat ulkoa.

Nyt seuraavana aamuna muistan edelleen sanalistat ulkoa.

Mitä tämä kertoo muististani? :D Ei ainakaan taida muistihäiriöitä olla, mutta olisiko se käytössä oleva työmuisti jotenkin kuormittunut? Siis ihmettelen sitä, miksi en ensin muistanut ja sitten parin tunnin päästä muistin täydellisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan seitsemän