Parisuhteen rajat juomisen suhteen
Mua ahdistaa sellanen mennään ryyppäämään asenne ja et hillutaan jatkoilla jonnekkin aamulle asti. Olen vielä melko nuori ja ajattelin itsekin vähentää alkon käyttöä runsaasti vaikka olen opiskelija. Onko ok vai kontrolloivaa sopia sellaset rajat et lähtökohtasesti ei ryyppäis itseään semmosen muistinmenetyskuntoon ja tulisi kotiin jossain 2-3 aikaan (suhteen molemmat osapuolet). Ja niin että myöskään laivareissuja tai ulkomaanmatkoja nähtäis lähtökohtaisesti minään ryyppyreissuina jos sellaselle pitää päästä.
Kommentit (28)
Sinä olet vielä nuori, joten ehdottomasti sinulle paras on hankkiutua eroon liikaa juovasta kumppanista. Halu vähentää ja lopettaa alkoholin käyttö pitää lähteä omasta itsestä eikä toisen päätöksestä.
Sitä voi parisuhteessa luoda juuri sellaiset rajat mitkä kummallekin osapuolelle sopii. Jos ei sovi, yritetään saada aikaan kumpaakaan tyydyttävä kompromissi. Jos kompromissia ei löydy on parempi jatkaa eri teitä.
Voit päättää vain omista rajoistasi ja myöhemmin siitä, haluatko olla sellaisen ihmisen kanssa, jolla kenties on ihan erilainen suhtautuminen alkoholiin.
Et voi määrätä toisen juomista, sen pitää lähteä ihmisestä itsestään. Parempi olisi etsiä kumppani joka ajattelee samansuuntaisesti, niin ei tule tarvetta keksiä "rajoja".
Nuo on hyvät rajat. Eli siinä on sun riman korkeus. Sitten pitää löytää kumppani, joka yltää tuohon rimaan.
Itselläni on rima niin korkealla, että valinnanvaraa on todella vähän.
Rajojen asettamisen sijaan voitte yhdessä keskustella alkoholinkäytöstä ja sen vaikutuksista itseenne, suhteeseenne ja kotielämäänne. Tuurilla voi käydä niin, että kumppanissa herää halu muuttaa juomistaan. Jos kumppani ei pidä alkoholinkäyttöään ongelmana, et voi sille mitään etkä asettaa hänen käytölleen rajoja. Toisen juomiseen et voi vaikuttaa. Jos kumppanin juominen häiritsee sinua, on parasta erota.
Voit asettaa rajat itsellesi mutta et toiselle.
Ehkä kannattaa etsiä kumppani joka ei perusta bilettämisestä.
Keskusteluyhteydessä meillä onkin ongelmaa. Tuntuu et mies ei nää ongelmana alkoholi käyttöään silloin kun ei ole tiedossa mitään tilaisuuksia mutta itse haluaisin keskustella siksi, että tulevaisuudessa ei tuollaista tapahtuisi. Toki itsekin olen mokaillut mutta mulle riitti ja tajusin virheeni joten siitä halu sopia rajoista lähtikin. Alkusuhteessa mies joi enemmän ja huonoonkin kuntoon tollasten reissujen aikana tai ilman mua/mun seurassa baarissa. Muisti mennyt monia kertoja. En vain haluaisi sitten jatkossa kokea tuollaista ahdistusta asiasta ja haluaisin et molemmat ajattelis samalla tavalla. Harmittaa että meillä on niin eri käsitykset asiasta ja siitä että mun mielestä keskustelu ja rajojen sopiminen on tärkeää ja miehen mielestä nihkeää kontrollointia
-aloittaja
Löytyykö edes sellaisia alle 30v miehiä jotka ei ton tasoista juomista harrastaisi tai kokisi halua osallistua jokaisiin kissanristiäisiin ja vetää täysillä aina opiskelijabileissä tai esim työjuhlissa? Tuntuu et enemmistö tykkää juhlia ja ylilyöntejä käy.
Vierailija kirjoitti:
Keskusteluyhteydessä meillä onkin ongelmaa. Tuntuu et mies ei nää ongelmana alkoholi käyttöään silloin kun ei ole tiedossa mitään tilaisuuksia mutta itse haluaisin keskustella siksi, että tulevaisuudessa ei tuollaista tapahtuisi. Toki itsekin olen mokaillut mutta mulle riitti ja tajusin virheeni joten siitä halu sopia rajoista lähtikin. Alkusuhteessa mies joi enemmän ja huonoonkin kuntoon tollasten reissujen aikana tai ilman mua/mun seurassa baarissa. Muisti mennyt monia kertoja. En vain haluaisi sitten jatkossa kokea tuollaista ahdistusta asiasta ja haluaisin et molemmat ajattelis samalla tavalla. Harmittaa että meillä on niin eri käsitykset asiasta ja siitä että mun mielestä keskustelu ja rajojen sopiminen on tärkeää ja miehen mielestä nihkeää kontrollointia
-aloittaja
Tuossahan se ongelma piileekin. Sinun mielestäsi on kommunikaatio-ongelma jos mies ei muuta tapojaan sellaisiksi kuin sinä haluat.
Vierailija kirjoitti:
-aloittaja
Tässä se pointti onkin. Keskustelu ja rajojen sopiminen ovat kaksi eri asiaa. Ette voi yhdessä tai kumpikaan toisen puolesta sopia rajoja, vaan kumpikin teistä päättää ne täysin itse. Jos miehen itse itselleen asettamat rajat tai niiden puuttuminen häiritsevät sinua, et voi kuin joko hyväksyä sen tai päättää suhteen.
Etsi toinen mies, tuo haluaa dokata.
Jätä ja etsi raittiimpi puoliso. Esim. Rosebridesissa pystyy hakemaan.
Vierailija kirjoitti:
-aloittaja
Miehesi on oikeassa.
Toisen henkilön puolesta on vaikea selitellä rajoja. Jokaisen aikuisen yli 18v. Pitäisi ne itse tiedostaa ja tehdä valinta minkä laisissa porukoissa pyörii tai kuka on ystävä? Itse en tupakoi en juo. Elämääni ei kulu ihmiset, en salli ihmisiä elämääni, jotka tupakoi tai juo. Siinä on minun rajani!
Vierailija kirjoitti:
Minusta puolison asia ei ole rajoittaa toisen alkoholinkäyttöä. Asiasta on syytä keskustella mutta sen juovan osapuolen pitää tajuta tehdä ne ratkaisut ihan itse.
Puoliso voi yrittää rajoittaa kumppanin liiallista alkoholinkäyttöä.
Eri asia onnistuuko. Jos ei, niin parasta alkaa etsiä uutta asuntoa, sillä alkoholisti sairastuttaa koko perheen ja monin tavoin.
Vierailija kirjoitti:
-aloittaja
Miksi et lue saamiasi vastauksia vaan jankutat vain omaa näkemystäsi?
Jos nuorena haluaa juoda ja rellestää, ei varmana suostu tuollasiin.
Minusta puolison asia ei ole rajoittaa toisen alkoholinkäyttöä. Asiasta on syytä keskustella mutta sen juovan osapuolen pitää tajuta tehdä ne ratkaisut ihan itse.