Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Toimiston lämpötila liian alhainen?

Jääkalikka
05.10.2022 |

Mitä mieltä olette siitä, että toimistossa lämpötila on kevät/syksy 17-19 astetta ja talvikautena 15-18 astetta? Minulla on päälläni 2 housut sekä vielä tähän päälle ulkohousut, 2 pitkähihaista paitaa ja tässä päällä välillä ulkotakki tai suuri huivi. Jalassa villasukat sekä talvikengät, kädessä kumihanskat tai sormikkaat jos ei tarvitse kirjoitella tai plärätä papereita. Lisäksi vielä viltti usein sylissä.. Sormia ja jalkoja särkee, tuntuu kuin veri olisi jäähilettä, kun lähtee nousee toimiston penkistä. Sormet aivan harmaan/liilansiniset.
Olen tästä sanonut työnantajalle lukuisia kertoja, ja tämän seurauksena toimistoon asennettiinkin ilmalämpöpumppu. Pumpun lämpötilaa ei tosin saa nostaa yli 20 asteen, ja tämä ei riitä lämmittämään työpistettäni yhtään. Voiko tällaisella jatkuvalla kohmeessa olemisella olla terveyshaittoja? Jos on, niin mitä ja kuinka äkkiä ne tulee ilmi? Mitä voisin vielä tehdä asian suhteen, kenelle ilmoittaa jos työnantaja ei ota asiasta koppia? Palkkaan lisää, etätyö, lämpöpuhallin?

Vielä se, että työnantaja itse on samassa toimistotilassa kuin minä, mutta hän ei tunnu palelevan sitten yhtään..
Pää hajoaa kun kroppa on kokoajan jännitystilassa, paikat jumissa ja kaikkialle särkee.

Mitä te tekisitte tilanteessa?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on Raynayd'n oire (siis valkosormisuus), joten kovin alhaisissa lämpötiloissa työskentely on oikeasti aika tuskaista. Kuulun valitettavasti vielä siihen ryhmään, jolla oireet alkavat jo aika korkeissakin lämpötiloissa. Viileissä toimistoissa on vaan pakko yrittää pitää hanskoja ja kun alkaa mennä sormet tunnottomiksi, niin pakko vaan yrittää laskea lämmintä vettä käsille, kunnes helpottaa. Mulla nyt on muutenkin aina paljon vaatetta ja villasukat kesäkuukausinakin, joten monikerrospukeutuminen sinällään ei ole mikään ongelma.

Mulla tähän liittyy myös se, että huulet sinertävät, mutta siinähän näytän zombilta sitten :D Onneksi pystyn työskentelemään pääosin etänä, niin satunnaisesti kylmiä toimitiloja sietää.

Vierailija
22/26 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääkalikka kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä lämpötila vaihtelee lämmityskautena n. 15-19 asteen paikkeilla. Tänä syksynä ollut 18 asteessa mutta laskee siitä kunhan pakkaset tulee. Yksi ilmalämpöpumppu on pattereiden lisäksi mutta se ei riitä lämmittämään kun on iso ja sokkeloinen tila.

Itse en ole herkästi palelevaa sorttia mutta kyllä välillä on sormet kohmeessa kun pitkään paikallaan istuu. Kannattaa välillä liikkua jos mahdollista.

Meillä on melko pieni, mutta sokkeloinen toimisto, jossa minun vieressäni oleva seinä vetää ilmeisen paljon, ja tätä yritetty tiivistää jo ennen kuin astuin taloon. Meillä myös nyt 18 asteessa ja suunta on vaan viileämpään.. Patterit meillä on kylmänä. Tasasin väliajoin vähän käyn käppäilemässä ympäri työpaikkaa, mutta sormia ja varpaita ei meinaa saada millään lämpimäksi.

Kuumavesipullo ensiavuksi, kunnes työsuojelusta tulee ratkaisu tai löydät uuden työn?

Myös ne pienet lämpöpakkaukset, joita pilkkijät käyttävät, mutta ne eivlt taida olla kovin ekologisia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytätkö muka tuollaisia vaatteita kesällä kun ulkona on vähän viileämpänä päivänä 15-17 astetta?

Kahdet housut päällekäin ja kintaat kädessä kuulostavat normaalilta varustukselta jos pitää istua muutama tunti ulkokatsomossa 5 asteen lämpötilassa vaikka urheilukisoissa.

15-17 astetta ei ole kyllä normaali toimiston lämpötila.

Jos kesällä istun varjossa 8h paikallaan, niin kyllä tarvitsen enemmän vaatetta kuin pitkät housut ja hupparin. En minäkään ymmärrä miten tämä voi tuntua näin kylmältä, mutta en keksi muuta selitystä kuin sen paikallaan istumisen, mutta vaikeaahan kirjanpitoa on tehdä juosten. Toki se, että jalat ja kädet ovat kylmät niin vaikuttaa aika suuresti muuhunkin.. Jos saisi vain ne pidettyä hyvin lämpimänä.

Vierailija
24/26 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on Raynayd'n oire (siis valkosormisuus), joten kovin alhaisissa lämpötiloissa työskentely on oikeasti aika tuskaista. Kuulun valitettavasti vielä siihen ryhmään, jolla oireet alkavat jo aika korkeissakin lämpötiloissa. Viileissä toimistoissa on vaan pakko yrittää pitää hanskoja ja kun alkaa mennä sormet tunnottomiksi, niin pakko vaan yrittää laskea lämmintä vettä käsille, kunnes helpottaa. Mulla nyt on muutenkin aina paljon vaatetta ja villasukat kesäkuukausinakin, joten monikerrospukeutuminen sinällään ei ole mikään ongelma.

Mulla tähän liittyy myös se, että huulet sinertävät, mutta siinähän näytän zombilta sitten :D Onneksi pystyn työskentelemään pääosin etänä, niin satunnaisesti kylmiä toimitiloja sietää.

Meillä yhdellä työntekijällä on tämä sama! On välillä aika rajun näköistä :D Hän tosin liikkuu päivän aikana paljon ja tekee lyhyttä päivää, mikä on hänelle onni ettei tarvitse täällä jäätyä :D

Vierailija
25/26 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääkalikka kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä yhdellä työntekijällä on tämä sama! On välillä aika rajun näköistä :D Hän tosin liikkuu päivän aikana paljon ja tekee lyhyttä päivää, mikä on hänelle onni ettei tarvitse täällä jäätyä :D

Pogoilen kanssa ympäriinsä toimistolla ja hypin ja heilun välillä kun mikäkin hullu lämmittääkseni itseäni. On tullut naureskelua työkavereiden kanssa, että koettakaa kestää.. Mun ongelmahan tää on ja ymmärrän, että suurimmalle osalle se toimiston 18-19 asteen lämpötila on ihan riittävä ja onneksi on tosiaan etätyömahdollisuus. Ja oma työnkuvakaan ei ole ihan pelkkää koneella istumista, niin saan paljon kyllä liikkua ihan "työn puolestakin". Mutta onhan tää sinertyminen välillä aika rajun näköistä, varsinkin kun ulkoinen olemus taitaa muutenkin olla mallia tuonelan tienviitta mustissaan :)

Vierailija
26/26 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihasmassa ja kunnon ruoka lämmittää, joten treenatkaa ja syökää. Mulla ei ole koskaan kylmä ja ihmettelen niitä, jotka pukevat talvitakkia jo +10 asteen lämpötilassa.