Pesetkö vaatteesi 40 vai 60 asteessa?
Meillä mies laittaa aina 40 asteen ohjelmia ja minusta se vain pilaa vaatteet. Alkavat haista. 60 asteen lyhyt ohjelma on huomattavasti järkevämpi.
Kommentit (78)
30°C, useimmiten pikaohjelma... En kyllä koskaan pidä alusvaatteita pitempään kuin päivän.
En ole huomannut että haisisivat tjsp.
Petivaatteet, pyyhkeet yms. pesen 60°C lämmöissä.
Vierailija kirjoitti:
30°C, useimmiten pikaohjelma... En kyllä koskaan pidä alusvaatteita pitempään kuin päivän.
Petivaatteet, pyyhkeet yms. pesen 60°C lämmöissä.
Kerrytät hajustettujen pesuaineiden alle nuhjuisen hajun. Kohta haisee niin vaatteet kuin pesukonekin. Meillä kertyi hiljalleen kaikkiin vaatteisiin tällainen nuhjuinen haju, kunnes pesukone ja käytettävä lämpö päivitettiin ajantasalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Petivaatteet, pyyhkeet yms. pesen 60°C lämmöissä.Kerrytät hajustettujen pesuaineiden alle nuhjuisen hajun. Kohta haisee niin vaatteet kuin pesukonekin. Meillä kertyi hiljalleen kaikkiin vaatteisiin tällainen nuhjuinen haju, kunnes pesukone ja käytettävä lämpö päivitettiin ajantasalle.
En käytä hajustettuja pesuaineita ja pesukoneessa ajan puhdistusohjelman suunnilleen kerran kuussa.
Pesen 30c pikaohjelmalla joka kestää 16min. Kun alkavat haista (siinä 4-5 pesun jälkeen) niin sit pesen kerran 40-50c pesulla ja taas palaan tähän 30c pesuun.
Av mammat kirkuvat kauhuissaan tästä. Mutta nopeaa ja ekologista!
60 totta kai. Peitot, tyynyt, lakanat ja pyyhkeet 90 asteessa.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vaatteista. Elastaania, viskoosia, painokuvallisia vaatteita tms. ei voi jatkuvasti pestä 60 asteessa, ne menee siitä pilalle. Viskoosi jo yhdestä kerrasta, elastaanilliset kestää satunnaisen kuumemman pesun. Meillä pestään molemmissa, vähän riippuen mitä sinne koneeseen olisi menossa milloinkin. Hyvin tulee puhdasta eikä ala haista. Pesuaine on valittu niin että kone pysyy raikkaana (ei zeoliittiä joka saattaa kertyä koneeseen), ja kone puhdistetaan säännöllisesti.
Aika jännä. Mulla on nimittäin kaksi samanlaista puseroa, jotka ovat viskoosia. Toisen kanssa olen ollut tosi varovainen ja pessyt sitä vain 40 hienopesuohjelmalla, yleensä nurinpäin pesupussissa ja ilmakuivattanut hengarilla. Toisen olen laittanut välillä 60 pyykin sekaan ja kuivannut matalalämpö ohjelmalla rummussa. Arvaa kumpi näyttää paremmalta ja on vähemmän nyppyinen? No, se mikä on ollut 60 asteessa ja rummussa.
Pesen vaatteessa olevan merkinnän mukaan.
30 ja 40 astetta pesulapun mukaan. Ei haise. Vain pyyhkeet ja petivaatteet 60.
Treenivaatteet yleensä 30 asteessa. Muutaman pesukerran välein sitten 60 asteessa.
mies54v
Valtaosan 95 asteessa. Hyvin on kestäneet, alusvaatteetkin.
Pesen perusvaatteet 20 asteessa. Ei haise. Alushousut ja sukat 40-60 asteessa, ja lakanat ja pyyhkeet 60 asteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vaatteista. Elastaania, viskoosia, painokuvallisia vaatteita tms. ei voi jatkuvasti pestä 60 asteessa, ne menee siitä pilalle. Viskoosi jo yhdestä kerrasta, elastaanilliset kestää satunnaisen kuumemman pesun. Meillä pestään molemmissa, vähän riippuen mitä sinne koneeseen olisi menossa milloinkin. Hyvin tulee puhdasta eikä ala haista. Pesuaine on valittu niin että kone pysyy raikkaana (ei zeoliittiä joka saattaa kertyä koneeseen), ja kone puhdistetaan säännöllisesti.
Aika jännä. Mulla on nimittäin kaksi samanlaista puseroa, jotka ovat viskoosia. Toisen kanssa olen ollut tosi varovainen ja pessyt sitä vain 40 hienopesuohjelmalla, yleensä nurinpäin pesupussissa ja ilmakuivattanut hengarilla. Toisen olen laittanut välillä 60 pyykin sekaan ja kuivannut matalalämpö ohjelmalla rummussa. Arvaa kumpi näyttää paremmalta ja on vähemmän nyppyinen? No, se mikä on ollut 60 asteessa ja rummussa.
Kuuma vesi ja rumpu eivät juurikaan nyppyynnytä vaatteita, paitsi pellavaa, joka ei kestä rummutusta. Mutta viskoosin kanssa on iso riski, että vaatteen pituudesta lähtee 10 cm ja se siirtyy leveyteen.
Itse pesen kuudessakympissä ja rummutan kaiken puuvillan ja polyesterin. Mielestäni värit säilyvät näin parempina. Villan pesen ja rummutan villaohjelmilla. Viskoosin ja pellavan kuivatan narulla.
-eri.
Pesen kaiken villavaatteita lukuunottamatta kuudessakympissä. Lakanat, pyyhkeet ja rätit välillä 90 asteessa. En käytä tuoksullisia pesuaineita, näin tulee hajutonta ja puhdasta. Pesen treenaavan miehen ja kolmen teinipojan vaatteita, jollekin toimistotyötä tekevälle naiselle riittää 40 astetta, luulen.
Vierailija kirjoitti:
40 astetta on riittänyt meidän perheen vaatteille toistaiseksi ja hajusta ei ole kukaan valittanut. Meillä on paljon vaatteita ja vaihdamme niitä usein, alusvaatteet varsinkin menevät pyykkiin päivän käytön jälkeen. Käymme myös suihkussa joka ilta, joskus kaksikin kertaa, jos on tullut hiki.
Pyyhkeet ja lakanat pesen pääosin 60 asteessa ja joskus laitan sinne muutaman vaatteen mukaan, mutta en usein. 90 asteessa pesen joskus lakanoita.
Perheessä on vanhempien lisäksi 3 teiniä.
40 astetta ei vaan pese. Vaikka kuinka haluaisi.
Ihmettelen, että milloin keksitään urheiluvaatteita, jotka voisi pestä pesulapun mukaan jopa 40c:ssä. Itse pesen harvoin mitään 30c pesulla, yhtä tyhjän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Minä tunnustan, että vaatteeni haisevat helposti, jos pesen ne 40 asteessa, urheiluvaatteet etenkin.
Tunnustan myös, että olen pysynyt koko aikuisikäni samassa painossa, ja siksi minulla on yli 20 vuotta vanhoja urheiluvaatteita. Kyllähän ne muutaman ensimmäisen vuoden pysyvät raikkaina alhaisissa lämpötiloissa, mutta en viitsi heittää ehjiä ja laadukkaita vaatteita roskiin tällaisen helposti korjattavissa olevan ongelman takia.
Sekö on ainoa millä on merkitystä haiseeko se? Entä se että se on täynnä bakteereja ja likaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tunnustan, että vaatteeni haisevat helposti, jos pesen ne 40 asteessa, urheiluvaatteet etenkin.
Tunnustan myös, että olen pysynyt koko aikuisikäni samassa painossa, ja siksi minulla on yli 20 vuotta vanhoja urheiluvaatteita. Kyllähän ne muutaman ensimmäisen vuoden pysyvät raikkaina alhaisissa lämpötiloissa, mutta en viitsi heittää ehjiä ja laadukkaita vaatteita roskiin tällaisen helposti korjattavissa olevan ongelman takia.
Sekö on ainoa millä on merkitystä haiseeko se? Entä se että se on täynnä bakteereja ja likaa?
Pitää katsoa onnistuuko kaivaa se lehtijuttu, jossa oli tutkittu, mitä pöpöjä pesukoneen jäljiltä vaatteisiin oli jäänyt. Eihän ne 40 pesussa kuole, monet vaatii 60 astetta ja osa jopa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää katsoa onnistuuko kaivaa se lehtijuttu, jossa oli tutkittu, mitä pöpöjä pesukoneen jäljiltä vaatteisiin oli jäänyt. Eihän ne 40 pesussa kuole, monet vaatii 60 astetta ja osa jopa enemmän.
Se ei ollut tämä, mutta tässä samanlaista asiaa:
"Moni suomalainen on tottunut pesemään vaatepyykkinsä 40 asteessa ja pyyhkeet ja lakanat 60 asteessa. Useiden tutkimusten mukaan vaatteetkin kannattaisi suosiolla pestä korkeammissa lämpötiloissa.
Mikrobiologisten testien mukaan likapyykin bakteereista huuhtoutui 40 asteen pesussa pois vain 14 prosenttia. Pyykistä saattaa tulla silmämääräisesti puhdasta, mutta tutkijoiden mukaan pöpöt kuolevat vasta 60 asteessa tai sitä korkeammissa lämpötiloissa."
"Tuoreen brittitutkimuksen tulokset eivät ole ennenkuulumattomia. Pari vuotta sitten uutisoitiin pohjoismaisesta tutkimuksesta, jossa tulokset olivat samansuuntaisia. Ainakin vielä tuolloin yli puolet suomalaisista kuvitteli bakteerien kuolevan 40 asteen pesussa.
- Jotta kaikki bakteerit saataisiin pois vaatteista, pyykki tulisi pestä vähintään 60 asteessa ja sen jälkeen kuivata korkeassa lämpötilassa kuivausrummussa, mikrobiologiaan erikoistunut ylilääkäriÅsa Melhus Uppsalan yliopistollisesta sairaalasta totesi tuolloin.
Ympäristö ei tästä tykkää, mutta terveys sitäkin enemmän. Pyykin huolimaton käsittely ja pesu liian alhaisessa lämpötilassa voi kiusata infektiotauteina, kuten ihottumana, oksennustautina ja ripulina. Myös influenssa ja kolibakteeri voivat brittitutkimuksen mukaan selvitä alle 60 asteen pesussa."
Alushousut pesen 60 asteessa ja kaikki muut 40 asteessa. Ohjelmat ovat lämpötilaa lukuunottamatta samat. Pesu kestää pari minuuttia yli tunnin.