Halpoja terveellisiä ruokia
Mitä kannattaa syödä, kun rahatilanne on aivan kauhea. Alkukuusta suurin osa rahoista menee laskuihin ja loppukuusta ei ole ruokaan rahaa. Haluaisin syödä terveellisesti kuitenkin, ettei tule puutostiloja.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut viimeiset 10 vuotta noin 15 tuotteen kauppalista.
Kana, kalkkuna, kala, muna, maanpäälliset kasvikset, mantelit, marjat, siemenet, kreikkalainen jogurtti, oliiviöljy, suola, pippuri, yritit, sitruuna ja pikakahvi.
Niin? Listasi ei ole mitenkään edullinen, joten ei juuri auta ap:ta. Riippuu toki, missä suhteessa noita ostat.
Käyn joka toinen viikko kaupassa, eikä esim öljyä, siemeniä, mausteita tarvitse joka kuukausi ostaa. Vaikka tuotteet eivät ole sieltä edullisemmasta päästä se tulee halvemmaksi kuin ostaa 7 eri sorttia joka aterialle. Ruokavalio koostuu myös tuotteista joista saa sen kaiken tarvitseman, jaksaa liikkua ja nukkuu hyvin.
Eikä sitä ruokaa tarvitse ahtaa sinne suuhun kaksin käsin. Vähempi syöminenkin riittää, kun ne ateriat koostaa oikein.
Ah, mikä oivallus. Kun ei syö ollenkaan, niin tulee vielä halvemmaksi. Ei se kallis raaka-aine halvaksi muutu, vaikka sitä söisi vähän - ellei se sinun kuningasajatus ole vain se, että ap:n tulisi säästää syömällä vähemmän.
Joka toinen suomalainen on ylipainoinen eli joka toinen suomalainen ei ole tätä oivaltanut.
Läskifoobikko linjoilla. Nyt on päästy analyysissa siis siihen, että vähemmän ruokaa maksaa vähemmän. Hyvä, että on av- palsta, että pääsee tekemisiin tällaisten ammattilaisten kanssa. Toivottavasti tästä oli ap:lle apua.
Jos aikuisen ihmisen täytyy kysyä näinkin yksikertaisia asioita kaikki tieto on hyödyksi.
Jos aikuisena antaa näin yksinkertaisia vastauksia, voisi viimein oppia olemaan hiljaa, jos ei ole mitään annettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kana, kalkkuna, kala, muna, maanpäälliset kasvikset, mantelit, marjat, siemenet, kreikkalainen jogurtti, oliiviöljy, suola, pippuri, yritit, sitruuna ja pikakahvi.
Niin? Listasi ei ole mitenkään edullinen, joten ei juuri auta ap:ta. Riippuu toki, missä suhteessa noita ostat.
Käyn joka toinen viikko kaupassa, eikä esim öljyä, siemeniä, mausteita tarvitse joka kuukausi ostaa. Vaikka tuotteet eivät ole sieltä edullisemmasta päästä se tulee halvemmaksi kuin ostaa 7 eri sorttia joka aterialle. Ruokavalio koostuu myös tuotteista joista saa sen kaiken tarvitseman, jaksaa liikkua ja nukkuu hyvin.
Niin, hummerit on halvempaa kuin kaviaari. Kala ja marjat nyt kuitenkin ovat kalleimmasta päästä peruselintarvikkeissa, joten ei niitä voi edullisena pitää.
7 sorttin hinta/ ateri riippuu aivan siitä, mitä sortteja sinä käytät ja kuinka paljon. Toki hävikin riski saattaa kasvaa.
Pakastealtaasta löytyy halpaa kalaa sekä marjoja.
Oikeasti, ne marjat eivät ole halpoja. Ei edes siellä pakastealtaasta. Sesongin ulkopuolella marjoja ei edes löydy muualta, joten ei tarvitse päteä itsestään selvyyksillä.
Halvinkaan seiti ei ole proteiinin lähteenä halvimmasta päästä. Toki jos lasket kalaksi myös kalapuikkojen paneroinnin, niin tiedän, mistä halpaa kalaa löytyy.
seli seli
Tässä kohtaa kävit tarkistamassa siis ruuan hinnat, ja totesit saman?
Marjat eivät tosiaan ole halpoja. Siksi jos suinkin pystyy, kannattaa niitä kerätä itse mahdollisuuksien mukaan. Niillä saa senteillä sinnittelijä monta lisää ruokiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä sitä ruokaa tarvitse ahtaa sinne suuhun kaksin käsin. Vähempi syöminenkin riittää, kun ne ateriat koostaa oikein.
Ah, mikä oivallus. Kun ei syö ollenkaan, niin tulee vielä halvemmaksi. Ei se kallis raaka-aine halvaksi muutu, vaikka sitä söisi vähän - ellei se sinun kuningasajatus ole vain se, että ap:n tulisi säästää syömällä vähemmän.
Joka toinen suomalainen on ylipainoinen eli joka toinen suomalainen ei ole tätä oivaltanut.
Läskifoobikko linjoilla. Nyt on päästy analyysissa siis siihen, että vähemmän ruokaa maksaa vähemmän. Hyvä, että on av- palsta, että pääsee tekemisiin tällaisten ammattilaisten kanssa. Toivottavasti tästä oli ap:lle apua.
Jos aikuisen ihmisen täytyy kysyä näinkin yksikertaisia asioita kaikki tieto on hyödyksi.
Jos aikuisena antaa näin yksinkertaisia vastauksia, voisi viimein oppia olemaan hiljaa, jos ei ole mitään annettavaa.
Et tunnista itsestäsi käytöstä josta syytät muita? :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Marjat eivät tosiaan ole halpoja. Siksi jos suinkin pystyy, kannattaa niitä kerätä itse mahdollisuuksien mukaan. Niillä saa senteillä sinnittelijä monta lisää ruokiinsa.
Vajaa 2 euron marja pussi kestää minulla viikon eli maksan kuussa marjoista noin 8 euroa ja vuodessa lähes satasen siis satasen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vajaa 2 euron marja pussi kestää minulla viikon eli maksan kuussa marjoista noin 8 euroa ja vuodessa lähes satasen siis satasen.
Jos marjoja käyttää vähän, ei niihin mene paljon rahaa. Tämä on itsestään selvyys. Siitä huolimatta marjojen ostaminen ei ole säästövinkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä pistän paremmaksi. :D Ostan sekä vadelmia, että mustikoita ja maksan ainakin 200e niistä vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tunnista itsestäsi käytöstä josta syytät muita? :D
Ap
Yritätkö sinä nyt antaa ymmärtää, että ap tuli kertomaan, että hän hyötyi suuresti siitä, että hänen kehotettiin syömään vähemmän ja hän on iloinen tästä vinkistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse suosin kasviksina talvella pääosin porkkanaa, lanttua ja keräkaalta. Nämä ovat hyvin ravintorikkaita ja halpoja kasviksia. Myös pakastevihanneksissa on halpoja ja ravintorikkaita tuotteita tarjolla. Pääruokana syön perunaa, täysjyvämakaroonia ja täysjyväriisiä. Täysjyvä on paljon terveellisempää suoliston kannalta kuin voimakkaasti prosessoidut tuotteet ja sitä kuluukin vähemmän. Lihaa kannattaa ostaa alennusmyynneistä pakkaseen ja sitä kannattaa syödä sen verran, kuin ravintosuosituksissa mainitaan. Yleensä ihmiset syövät lihaa enemmän kuin tarvitsee. Kananmunat ovat kans huokea proteiniin lähde. Kananmunista saa kaikkea mitä ihminen tarvitsee, paitsi kuitua.
Kalaa saattaa pystyä ostamaan suoraa kalastajilta kalasatamassa, itse en ole tätä kokeillut, mutta olen kuullut niin olevan.
Päivän toisena ateriana syön yleensä kotimaisesta viljasta tehdyn puuron marjojen kera. Halpaa ja ravintorikasta.
Puurohiutaleitakin voi ostaa jostain paikallisista myllyistä säkkitavarana (esim. Kinnusen mylly) kilohinnan saa tällöin todella halvaksi.Se kala kannattaa kalastaa itse. Jos ei osaa, on se helppo asia opetella. Onkiminen ja pilkkiminen kuuluvat lisäksi jokamiehenoikeuksiin, eli kalastuslupiinkaan ei mene rahaa.
Kalastusharrastajana nämä aina huvittaa. Jos kyse on vain rahasta, niin jakakaa vaikka lehtiä ja ostakaa sillä ruokaa - on kustannustheokkaampaa.
Kalastuksessa kustannuksia tulee aina - välineet, liikkuminen (ellei sitten asu ihan rannassa) jne. maksaa. Kun sitä puolen päivän kalareissulta sitten saa filettä muutaman satagrammaa, niin voi pohtia, mitä kauppalaskussa on säästänyt.
Hyvä harrastus se on - ja jos hommasta nauttii, niin suosittelen.
Täysin samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos marjoja käyttää vähän, ei niihin mene paljon rahaa. Tämä on itsestään selvyys. Siitä huolimatta marjojen ostaminen ei ole säästövinkki.
Lenkkimakkaraa vai kourallinen marjoja aamujogurttiin, hmm...siinäpä pulma.
En tee enää uuniruokia sähkönhinnan takia.
Mulla myös on rahat tiukilla.
Tällä hetkellä olen ihastunut perunaan. Se on halpaa (n. 1 €/kg) ja ravintorikasta (aikoinaan merimiehet söivät perunaa saadakseen C-vitamiinia ja välttääkseen keripukin pitkillä reissuillaan valtameren yli).
Viimeksi tein lohkoperunoita, jotka sivelin chili-valkosipuli-oliiviöljyllä (Pirkka), johon olin sekoittanut intialaisia mausteita ja valkosipulirouhetta.
Näitä perunoita söin 3 päivää.
Lisukkeeksi vaikka munakas ja keitettyä/höyrystettyä parsakaalia (Rainbown iso pakastepussi maksaa reilun euron).
Syödään kolmatta päivä keittoa jossa on pakasteseitä, pakastesipulia ja ruokakermaa.
Kasvissosekeitto:
- paljon porkkanaa
- vähän perunaa
- selleriä ja sipulia
(- jos haluaa niin jotain muuta kasvista, esim paprikaa tai kukkakaalia)
- paljon punaisia linssejä
- mausteita oman maun mukaan
Tuota meillä syödään pari kertaa viikossa, sinne saa nuhjaantuneet kasvikset ja tää on lasten lemppariruokia. Linssit tuovat terveellisyyttä ja makua. Ja on edullinen ruoka.
Meistä on tullut ihan pakasteallas faneja. Esim kokonainen broileri maksaa 8,60€. Ja siitä tekee neljän päivän ruuan.(viillokki ja keitto)
Vierailija kirjoitti:
Mulla myös on rahat tiukilla.
Tällä hetkellä olen ihastunut perunaan. Se on halpaa (n. 1 €/kg) ja ravintorikasta (aikoinaan merimiehet söivät perunaa saadakseen C-vitamiinia ja välttääkseen keripukin pitkillä reissuillaan valtameren yli).
Viimeksi tein lohkoperunoita, jotka sivelin chili-valkosipuli-oliiviöljyllä (Pirkka), johon olin sekoittanut intialaisia mausteita ja valkosipulirouhetta.
Näitä perunoita söin 3 päivää.
Lisukkeeksi vaikka munakas ja keitettyä/höyrystettyä parsakaalia (Rainbown iso pakastepussi maksaa reilun euron).
Peruna on hyvä perusta ruokavaliolle ja se on ihan terveellistä.
Tuohon c- vitamiini juttuu kuitenkin sen verran, että sitä on perunassa aika vähä. Lisäksi pakastaminen, säilyttäminen ja kuumentaminen aiheuttaa hävikkiä, joten kovin hyvänä c- vitamiin lähteenä sitä ei voi pitää - varsinkaan keväällä, jolloin syödään yli talven säilöttyjä perunoita.
Vierailija kirjoitti:
Kasvissosekeitto:
- paljon porkkanaa
- vähän perunaa
- selleriä ja sipulia
(- jos haluaa niin jotain muuta kasvista, esim paprikaa tai kukkakaalia)
- paljon punaisia linssejä
- mausteita oman maun mukaan
Tuota meillä syödään pari kertaa viikossa, sinne saa nuhjaantuneet kasvikset ja tää on lasten lemppariruokia. Linssit tuovat terveellisyyttä ja makua. Ja on edullinen ruoka.
Tässä oikeastaan tiivistyy pari edullisuuden kulmakivieä. Linssit, soijarouhe jne. on oikeastaan halvinta mitä kaupasta saa. Ne ovat hyviä proteiinin lähteitä.
Samoin juurekset (ml. peruna) ovat halpoja. Näillä vinkeillä toki alapeukut on tällä palstalla taattuja, mutta se ei muuta sitä, että ne ovat terveellisiä ja halpoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luitko aloitusta ollenkaan? Aloittajalla oli myös toiveita terveellisyyden suhteen. Ostettavien tuotteiden määrän karsiminen on ihan yhtä hyvä tapa pienentää sitä kauppalaskua kuin halppistuotteiden ostaminen, joka ei ole niin terveellistä.
Näin juuri. Ja tuo 15 tarvikkeen lista tuossa ylhäällä sisältää oikeasti terveellisiä ruokia. Tosin kuitua taitaa tulla noista vähän turhan niukasti (riippuu tietysti määristä myös, kuinka paljon syö). Mutta ei ne soijarouhe- ja makaroni- ja riisimössöt ole mitään terveysruokia, ei edes täysjyväversioina.
Kaali-porkkanaraaste ja tomaattimurska tekevät ainakin eetvarttia.
Kalastusharrastajana nämä aina huvittaa. Jos kyse on vain rahasta, niin jakakaa vaikka lehtiä ja ostakaa sillä ruokaa - on kustannustheokkaampaa.
Kalastuksessa kustannuksia tulee aina - välineet, liikkuminen (ellei sitten asu ihan rannassa) jne. maksaa. Kun sitä puolen päivän kalareissulta sitten saa filettä muutaman satagrammaa, niin voi pohtia, mitä kauppalaskussa on säästänyt.
Hyvä harrastus se on - ja jos hommasta nauttii, niin suosittelen.