Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Is:jos lapsi nirsoilee? Asiantuntijalta täystyrmäys tietylle tavalle: Mennyttä maailmaa No väärin! on käytöstavat opetettava lapsele, lautanen syödän tyhjäksi

Vierailija
04.10.2022 |

Mitä tehdä, jos lapsi nirsoilee? Asian­tuntijalta täys­tyrmäys tietylle tavalle: ”Mennyttä maailmaa”

Jos mahdollista, lapsi voisi itse annostella ruokansa ja ottaa lisää. Eikä lautasta tarvitse syödä tyhjäksi. Sellainen on mennyttä maailmaa.

Kyllä lapselle on hyvä opettaa että lautanen syödään tyhjäksi, se syödään mitä otetaan. Ei ole suotavaa tuhlailla ruokaa.

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä lapselleni tapahtuu, jos hän ei halua maistaa etikassa keitettyjä vihreitä tomaatteja, sianläskiä tai pippurijuustoa? Eli mistä kaikesta hän jää elämässä paitsi, jos nirsouttaan kieltäytyy ja valitsee tilalle tuoreen sipulin, maksapallerot ja puolukan?

Kasvatat aikuisen ruoka-aineongelmaisen nirsoilijan. Ikiteini syö sitten vanukkaita ja pakastepitsaa jne. kuonaa.

JA höpöhöpö!

Olen yrittänyt ja yrittänyt opetella syömään sushia, kun en saa alas, niin en saa. Olen pakosta joutunut lapsena maistamaan riisipuuroa. Se oli kamalaa, olen koettanut...50v...ja se on edelleen kamalaa! Lihasta meinaa tulla oksennus, kun ei niin ei.

Enkä tosiaan ole syönyt vanukkaita tai pitsoja siitä huolimatta. Olipa paska* vertaus sulla.

Ai niin, en syö myöskään kakkuja, nei ovat kam

heh oli kuin mun kirjoittama!

Pelkkä haju saattaa oksettaa, mulla se on hernekeitto.

Vierailija
62/75 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se piti vielä...siitä pakottamisesta tulee vaan valtataistelu, miksi tuhlata aikaa joutavaan! JOS ei syö, niin ei sitte, olkoon syömättä. Seuraavan kerran saa ruokaa seuraavana ruoka-aikana, ei hemmotella millään, "saar xxx jos syöt" Se jos mikä on häiriintynyttä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millälailla ruuan jättäminen on huonoa käytöstapaa nykyisin? Mihin tuo huonon käytöstavan omaaminen sen ihmisen elämässä toisten kanssa vaikuttaa?

Haluatko globo leirille viettämään laatuaikaa kaltaistesi kanssa. Siellä on myös lemmikkejäsi...

Vierailija
64/75 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häiriintynyttä on pakottaa syömään lautanen tyhjäksi. Biojätteen määrää voi pyrkiä vähentämään mutta ei sillä että lapsi tai aikuinen pakotetaan syömään kaikki mitä on lautaselle otettu tai laitettu. Ei ole enää tätä päivää, säästäväisyyttä ja ennakointia voi opettaa muutenkin. Hävetkää menneiden polvien oppeja jankkaavat!

Vierailija
65/75 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omina kouluaikoina keittäjä annosteli ruoan lautasille. Ei tiennyt mikä on pieni annos. Ja kaikki oli syötävä.

Vierailija
66/75 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meidän lapsia ole päiväkodissa tai koulussa tai kotonakaan pakotettu ikinä syömään, eikä semmoista tehty edes minun omassa lapsuudessani, ei koulussa eikä päiväkodissa.

Ap haluaa lapsilleen ilmeisesti syömishäiriön.

Vierailija
67/75 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, ei ole meillä koskaan pakotettu syömään enempää kuin haluaa, eikä mitään mitä ei halua. Miksi ihmeessä sellaista tekisi. 

Samoin ja ensin otetaan vähän ja aina voi pyytää tai ottaa lisää. Oli eräs päiväkoti jossa lapselle ei annettu lisää leipää tai vettä kun hän pyysi. Joku pöljä oli jakamassa ruokaa mutta homma korjaantui kun eräs harjoittelija uskalsi asiasta mainita vanhemmille ja johdolle.

Vierailija
68/75 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmaaruokaloissa voisi olla samat säännöt aikuisille. Pari riskiä vartijaa valvomaan, että kaikki lautaselle otettu myös syödään. Tällainen kun tuntuu olevan joidenkin mielestä ok lasten kanssa, niin miksei aikuistenkin.

Vierailija
69/75 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim.buffeteissa on just se ongelma kun ihmiset haluavat syödä "koko rahan edestä" ja sitten näyttävät lautaset täyteen eikä niitä sitten jakseta syödä ja ruokaa menee roskiin. Parempi käytäntö olisi hinnoitella ruoka vaikka painon mukaan. Tietty määrä maksaisi tietyn verran ja jos ottaa lisää niin maksaa siitä pienen summan lisää. Tosin vaikea olisi toteuttaa kun sitten ihmiset ottaisivat lautaselle niitä kalleimpia ruokia esim lihaa, eivätkä ollenkaan halpaa perunamuusia tai "turhia" kasviksia.

Vierailija
70/75 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruuan syömisen pakottaminen on väärin, tätä harrastetaan päiväkodeissa ja kouluissa. Vähemmästäkin tulee nirsoksi, miksi ei saa syödä itse mitä haluaa ja kuinka paljon haluaa. Pakko maistaa, pakko maistaa. Siis miksi?

Ei harrasteta enää. Ihan kielletty on nykyään kaikki ruokaan liittyvä pakottaminen.

Naapuri vaati lapsenlapsiaan istumaan pöydässä niin kauan kun lautanen on tyhjä. Arvatkaa käykö ne nykyiset teinit kylässä isovanhemmillaan. Ko naapuri ihmettelee, kun meillä saman ikäiset nuoret tulevat jopa yökylään mielellään ja saunovat mieluummin meidän puilla lämpiävässä saunassa kuin kotonaan sähkösaunassa😻

Vierailija
71/75 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

otat niin vähän että jaksat syödä kaiken, lisää voi ottaa mutta roskiin ei ruokaa heitetä.

Vierailija
72/75 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häiriintynyttä on pakottaa syömään lautanen tyhjäksi. Biojätteen määrää voi pyrkiä vähentämään mutta ei sillä että lapsi tai aikuinen pakotetaan syömään kaikki mitä on lautaselle otettu tai laitettu. Ei ole enää tätä päivää, säästäväisyyttä ja ennakointia voi opettaa muutenkin. Hävetkää menneiden polvien oppeja jankkaavat!

Mitä menneisiin polviin tulee, niin normaalit vanhemmat eivät ole koskaan pakottaneet lapsiaan syömään.

Äitini oli s 1913 ja 50-luvulla oltiin pieniä, joita ei ikinä pakotettu syömään. Äiti sanoi aina, että syököön sitten kun on nälkä. Emme kukaan olekaan ylipainoisia ja ahdistuneita ( 4 sisarusta)6

Vierailija
73/75 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiantuntija on tällä kertaa oikeassa 👍

Jos lapselle ei joku ruoka maistu, syy voi olla allergia yms.

Vierailija
74/75 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä menneisiin polviin tulee, niin normaalit vanhemmat eivät ole koskaan pakottaneet lapsiaan syömään.

Äitini oli s 1913 ja 50-luvulla oltiin pieniä, joita ei ikinä pakotettu syömään. Äiti sanoi aina, että syököön sitten kun on nälkä. Emme kukaan olekaan ylipainoisia ja ahdistuneita ( 4 sisarusta)6

Hienoa jos näin on, oikeasti. Oma kosketukseni sekä oman että puolison suvun vanhempiin polviin ja omiin vanhempiin on ruoan käyttäminen vallan välineenä, tavalla tai toisella. Olen myös tällä vuosituhannella kuullut (ylipainoisen) alakoulun open rääkyvän ruokalassa (erityis) lapselle että "jätätkö sinä ruokaa", kovaan ääneen. Olin työssäoppimassa ja menossa jo väliin mutta keittäjä kielsi. Omaa lasta en pakota enkä myöskään ole jätemylly joka syö lapsen lautasen tyhjäksi tai herkkujen jämät kylässä. Yöksis!

Vierailija
75/75 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuinen annostelee ja lapsi syö lautasen tyhjäksi. Ei siinä pitäisi olla mitään epäselvyyttä 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kolme