Is:jos lapsi nirsoilee? Asiantuntijalta täystyrmäys tietylle tavalle: Mennyttä maailmaa No väärin! on käytöstavat opetettava lapsele, lautanen syödän tyhjäksi
Mitä tehdä, jos lapsi nirsoilee? Asiantuntijalta täystyrmäys tietylle tavalle: ”Mennyttä maailmaa”
– Jos mahdollista, lapsi voisi itse annostella ruokansa ja ottaa lisää. Eikä lautasta tarvitse syödä tyhjäksi. Sellainen on mennyttä maailmaa.
Kyllä lapselle on hyvä opettaa että lautanen syödään tyhjäksi, se syödään mitä otetaan. Ei ole suotavaa tuhlailla ruokaa.
Kommentit (75)
Millälailla ruuan jättäminen on huonoa käytöstapaa nykyisin? Mihin tuo huonon käytöstavan omaaminen sen ihmisen elämässä toisten kanssa vaikuttaa?
No kai tuo on nyt ollut tiedossa jo koko tämä vuosituhat.
Vierailija kirjoitti:
Ruuan syömisen pakottaminen on väärin, tätä harrastetaan päiväkodeissa ja kouluissa. Vähemmästäkin tulee nirsoksi, miksi ei saa syödä itse mitä haluaa ja kuinka paljon haluaa. Pakko maistaa, pakko maistaa. Siis miksi?
Ei harrasteta enää. Ihan kielletty on nykyään kaikki ruokaan liittyvä pakottaminen.
Vierailija kirjoitti:
Asiantuntija on oikeassa.
Tarhojen ja koulujen käytäntö, jossa toimitaan vanhan maailman mukaan, tulisi ehdottomasti lailla kieltää.
"Se syödään mitä otetaan", samalla kun pakotettu ottamaan, on HÄRSKIYDEN HUIPPU ja lasta traumatisoivaa (ellei lapsi ole poikkeuksellisen valikoimaton siitä, mitä kehoonsa tunkee, eli jo traumatisoitunut).
Harvempi kai on (poikkeuksellisen valikoimaton). Eli kun yleisesti ottaen puhutaan, pakottamisen ujuttaminen lapsen tahtoon on hänen minä-kehitystään vaurioittava. Periaate on kunnon kusetus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruuan syömisen pakottaminen on väärin, tätä harrastetaan päiväkodeissa ja kouluissa. Vähemmästäkin tulee nirsoksi, miksi ei saa syödä itse mitä haluaa ja kuinka paljon haluaa. Pakko maistaa, pakko maistaa. Siis miksi?
Vain maistamalla oppii uusia makuja.
Joo tää on se mantra mitä hoetaan, nämä maistelut voi tehdä ihan omassa kodissa. Lapsille tuotetaan vaan turhia pakotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei harrasteta enää. Ihan kielletty on nykyään kaikki ruokaan liittyvä pakottaminen.
Ei ole. Pakottaminen kuuluu VaSu:aan tarhassa, ja koulussa se jatkuu ensimmäisillä vuosiluokilla.
-eri
Mun lapset on nyt 20 ja 18 ja edes heillä ei ollut tuota enää. Koulussahan ei edes pysty valvomaan mitä kukakin syö tai onko edes ruokailussa.
Lapsi voi jopa yökkiä ruokaa (oksennusrefleksi, mahalaulun sisältö nousee kurkkuun) tarhassa, js hänet pakotetaan istumaan lautasen äärellä "koska hidas syöjä". Tietävän lspsen kammon mutta ajattelevat, että toistuva pakottaminen nujertaisi vuosien mittaan TAI ei ainakaan tarvitse tinkiä omista säännöistä. Tietäisittepä vain, mitä kaikkea lapsillenne tehdään!
Hyvä opettaa, että otata ensin vähän ja sitten lisää. Tämä on aivan loistava tapa. Ensinnäkin lapsi oppii syömään nälkänsä mukaan, ei sen mukaan mitä on lautasella. Toiseksi ei turhaan täytetä lautasta, kun ei kuitenkaan jaksa syödä kaikkea.
JOS joku muu on tehnyt annoksen niin lautaselle saa aina jättää. Itse ottaessa on hyvä pyrkiä syömään lautanen tyhjäksi, mutta ei tämä ole ehdotonta. Lapsen voi olla vaikea vielä hahamottaa kuinka paljon jaksaakaan syödä - varsinkin jos on kova nälkä tai ruoka on erittäin herkullista.
Oli aivan ihanaa myös lukea myös tämä:
8. Vältä negatiivista ruokapuhetta. Jos ruoka jää syömättä, älä tee siitä numeroa. Älä myöskään korosta ruuan terveysvaikutuksia, tai puhu omasta kehostasi negatiiviseen sävyyn lapsen aikana. Lapsen kehon arvostelu on myös todella haitallista.
Olisiko meillä joskus sukupolvi joiden ruokailua ei ole pilattu laihduttamisen ihannoinnilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Pakottaminen kuuluu VaSu:aan tarhassa, ja koulussa se jatkuu ensimmäisillä vuosiluokilla.
-eriMun lapset on nyt 20 ja 18 ja edes heillä ei ollut tuota enää. Koulussahan ei edes pysty valvomaan mitä kukakin syö tai onko edes ruokailussa.
Ei sitä tarvitse hengittää jokaisen niskaan, kun ryhmän niskaan hengittäminen riittää. Wilmassa pyydetty vanhempia tukemaan hiostusta, käytännössä pakottamista.
Että ruokahävikki onkin nykyään sitten ihan ok juttu? Selvä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä opettaa, että otata ensin vähän ja sitten lisää. Tämä on aivan loistava tapa. Ensinnäkin lapsi oppii syömään nälkänsä mukaan, ei sen mukaan mitä on lautasella. Toiseksi ei turhaan täytetä lautasta, kun ei kuitenkaan jaksa syödä kaikkea.
JOS joku muu on tehnyt annoksen niin lautaselle saa aina jättää. Itse ottaessa on hyvä pyrkiä syömään lautanen tyhjäksi, mutta ei tämä ole ehdotonta. Lapsen voi olla vaikea vielä hahamottaa kuinka paljon jaksaakaan syödä - varsinkin jos on kova nälkä tai ruoka on erittäin herkullista.
Oli aivan ihanaa myös lukea myös tämä:
8. Vältä negatiivista ruokapuhetta. Jos ruoka jää syömättä, älä tee siitä numeroa. Älä myöskään korosta ruuan terveysvaikutuksia, tai puhu omasta kehostasi negatiiviseen sävyyn lapsen aikana. Lapsen kehon arvostelu on myös todella haitallista.
Olisiko meillä joskus sukupolvi joiden ruokailua ei ole pilattu laihduttamisen ihannoinnilla?
EI, kun lautasen tyhjäksi syöminen tai pyrkimys siihen vääristää omien halujen tunnistamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eriMun lapset on nyt 20 ja 18 ja edes heillä ei ollut tuota enää. Koulussahan ei edes pysty valvomaan mitä kukakin syö tai onko edes ruokailussa.
Ei sitä tarvitse hengittää jokaisen niskaan, kun ryhmän niskaan hengittäminen riittää. Wilmassa pyydetty vanhempia tukemaan hiostusta, käytännössä pakottamista.
Ei ole meillä ollut mitään tuollaista. Kokemusta kuitenkin kolmesta koulusta peruskoulunkin osalta.
Vierailija kirjoitti:
Että ruokahävikki onkin nykyään sitten ihan ok juttu? Selvä.
Lapsrn psyykkinen terveys on tärkeämpi, kuin ravintolapalvelun tms. joustovara.
Ei voi samaan aikaan pakottaa ottamaan lautaselle, ja pakottaa syömään, "mitä pakotettuna vapaaehtoisesti otti". Periaate on täysin kajahtanut!!
Joo, ei ole meillä koskaan pakotettu syömään enempää kuin haluaa, eikä mitään mitä ei halua. Miksi ihmeessä sellaista tekisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole meillä ollut mitään tuollaista. Kokemusta kuitenkin kolmesta koulusta peruskoulunkin osalta.
Meillä on tälläkin hetkellä ja lapsi ekalla luokalla. Tämä pakottaminen on johtanut siihen että lapsi kieltäytyy koulussa kokonaan ruokailusta. Että kiitos tästäkin pakottamisesta.
Siinä on eroa kannustetaanko lasta maistamaan ja syömään positiivisessa hengessä, vai pakotetaanko. Ensimmäinen on järkevää ja suositeltavaakin, jälkimmäinen vain haitallista. Mutta eipä tämäkään palstaänkeröille tietenkään mene ymmärrykseen.
Ei meidän lapsia ole päiväkodissa tai koulussa tai kotonakaan pakotettu ikinä syömään, eikä semmoista tehty edes minun omassa lapsuudessani, ei koulussa eikä päiväkodissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tälläkin hetkellä ja lapsi ekalla luokalla. Tämä pakottaminen on johtanut siihen että lapsi kieltäytyy koulussa kokonaan ruokailusta. Että kiitos tästäkin pakottamisesta.
Ja kun kielsit ruoan tuputtamisen niin ope sanoi mitä? Jos vielä jatkoi niin kai ilmoitit hänen esimiehelleen?
Toi olis ihan painajainen meillä kun ollaan tehty aika paljon töitä, että ollaan saatu lapsi nyt maistamaan joskus edes jotain uutta, menis kyllä hermo jos joku ääliö menis pilaamaan vuosien työn.
Ihan peruskäytöstavat on hyvä opettaa lapselle.