Talvipukeutuminen on niin vaikeaa
Miten pukeudutte ulkona, kun on todella kylmä? Kertokaa ihan yksityiskohtasesti millaset kengät, takki, asusteet ym. Tarviin inspiraatioita ja kaikki kuvat pinterestissä ym. on vain ihmisistä, joilla takki auki eikö pipoa tms. Haluan tietää miten voi näyttää hyvältä ja pysyä lämpimänä samaan aikaan!
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt ehkä pyytänyt pelkästään vinkkejä mahdollisimman lämpimään pukeutumiseen vaan siihen, että miten voisi yhdistää hyvältä näyttämisen ja lämpimän tyylin.
-ApMenet kauppaan. Ostat mahdollisimman lämpimän takin, joka mielestäsi myös näyttää hyvältä. Sitten ostat mahdollisimman lämpimät kengät, jotka mielestäsi näyttävät hyvältä. Jatkat tätä, kunnes on talvivetimet hankittu ja pidät kokonaisuudesta. Talvella lämpimänä pysyminen vaatii kerrospukeutumista. Tuolla edellä jo sait vinkkejä siihen, millaisia kerroksia lämmin talvipukeutuminen sisältää.
Olen yrittänyt, mutta en osaa yhdistää hyvännäköistä kokonaisuutta. Siksi kysynkin täältä vinkkejä.
Mikä sun mielestä on hyvännäköinen kokonaisuus?
Sellainen klassinen kaupungille sopiva. Ei mitään toppahousuja tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt ehkä pyytänyt pelkästään vinkkejä mahdollisimman lämpimään pukeutumiseen vaan siihen, että miten voisi yhdistää hyvältä näyttämisen ja lämpimän tyylin.
-ApMenet kauppaan. Ostat mahdollisimman lämpimän takin, joka mielestäsi myös näyttää hyvältä. Sitten ostat mahdollisimman lämpimät kengät, jotka mielestäsi näyttävät hyvältä. Jatkat tätä, kunnes on talvivetimet hankittu ja pidät kokonaisuudesta. Talvella lämpimänä pysyminen vaatii kerrospukeutumista. Tuolla edellä jo sait vinkkejä siihen, millaisia kerroksia lämmin talvipukeutuminen sisältää.
Olen yrittänyt, mutta en osaa yhdistää hyvännäköistä kokonaisuutta. Siksi kysynkin täältä vinkkejä.
Sellainen klassinen kaupungille sopiva. Ei mitään toppahousuja tms.
No mikset voi yksinkertaisesti pukeutua samantyylisesti kuten yleensä, mutta otat huomioon, että ne ovat lämpimistä materiaaleista ja sitten hommaat sen lämpimän aluskerraston, lämpimän takin ja kengät, joissa on lämmin vuori? Perus Chelsea Boot tyylisiä nilkkureitakin saa nykyään ihan lampaankarvavuorella.
Täällä aiempi suurkaupungissa ulkomailla asuva. Ymmärsin kyllä, että haluat näyttää hyvältä myös kylmillä säillä - jotkut meistä haluavat. Kuten minäkin. Se on täysin mahdollista. :)
Klassisen tyylin kanssa et voi oikein mennä pieleen. Etsi kaunis, pitkä lämmin takki. Joko pitkä toppatakki tai paksumpi villakangastakki. Jos takissa on vyö, saat tyyliin istuvuutta.
Hyvät, lämpimät saappaat. Musta on varma valinta. Alle tietty joko normaalit housut tai mekon kanssa sukkahousut - niistä saa esim. H&M:ltä 200 denin paksuisina, edullisesti.
Huiveilla ja päähineillä voit sitten tuoda tyyliin vaihtelua. Tsemppiä ja iloa löytöihin! Myös käytettynä löytää hyvää ja laadukasta tavaraa, takkeja ja kenkiä.
On vaikeaa laittaa pipo, hanskat, kerrastoa ja talvikengät. Pitäs t-paidassa ja shorteissa pystyä liikkumaan vuoden ympäri ja eihän sitäkään kukaan estä, jos muu tuntuu haasteelliselta.
Mulla on talvikaudeksi 1-2 kokoa isompia farkkuja, jotta saan paksut sukkahousut/pitkikset mahtumaan alle. Jalkaan karvavuoriset lämpimät saappaat tai nilkkurit. Näitä mulla on myös pari paria goretex-pinnalla kosteita kelejä varten. Talvitakeissa tykkään sellaisista tyköistuvista villakangastakeista, näitä mulla on pari eri pituista (yksi polviin asti ulottuva, yksi puoleen reiteen). Kaulahuivi pitää olla sellainen paksu, lämmin ja jättikokoinen, jotta sen saa nätisti kiedottua kaulaan ja peittää silti kunnolla kaiken. Pipoja mulla on pari sellaista "siistiä" kaupunkikäyttöön sopivaa ja lisäksi musta nätti huopahattu ja yksi sellainen superpaksu virkkaamalla tehty beanie, jossa pienenpieni lippa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ApKuten vastauksissa huomaat, todella moni käyttää merinovillaisia alusvaatteita, joiden päällä voit käyttää niitä omia hyvältä näyttäviä vaatteita. Myös erilaisia villaneuleita ja -takkeja myydään hyvännäköisinä samoin esimerkiksi niitä pipoja ja huiveja. Osta kashmiria, alpakkaa ja merinovillaa!
Tarkoitin lähinnä ulkopukeutumista. Osaan kyllä pukea alusvaatteet yms.
Topattu takki on lämpimämpi kuin villakangastakki, koska siinä on enemmän ilmaa ja eristystä. Pakaroiden ja reisien isot lihakset peittävä takki on lämpimämpi kuin lyhyt, kun se estää lämmön haihtumista ja viimaa isoihin lihaksiin. Hieman löysempi malli on lämpimämpi kuin ihan tyköistuva, koska sinne mahtuu paremmin kerrospukeutumista alle ja taas sitä ilmaa eristeenä.
Päähineet, huivit ja käsineet ovat myös ehdottomia, ettet menetä lämpöä. Katso vaikka Balmuirin nettisivut tai jos paikkakunnallasi on Stocka, mene niiden asusteosastolle. Lähes kaikki siellä on klassiseen kaupunkipukeutumiseen sopivaa tyyliä.
Vierailija kirjoitti:
Edellinen jatkaa: Suomen talvea varten, siis paukkupakkasiin, minulla on pitkä toppatakki, pohjepituinen. On kaunis.
Olin kuolla nauruun kun kaveri kertoi ostaneensa iiiihanan kalliin toppatakin.
Kuvittelin sen takin mielessäni ja jumankekka, olin oikeassa. Oli kääriytynyt kuin mummolan talvipeittoon, oli siis aivan karsea näky! Oikeesti.
Joku tolkku toppatakeissakin, tääkin viisti hyvä ettei maahan.
Mun luottovaatteet on hupullinen, pitkä toppatakki (polvien alle pituus) ja pitkät saappaat. Saappaita on eri tyylisiä. Yhdet on sporttiset toppasaappaat. Paksu pipo ja hyvät hanskat. Ei tartte kaulaliinoja, kun takki lämmittää. Tommonen setti on myös nopeaa pukea. Lämpimämpänä päivänä käy sitten ohut villakangastakki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ApKuten vastauksissa huomaat, todella moni käyttää merinovillaisia alusvaatteita, joiden päällä voit käyttää niitä omia hyvältä näyttäviä vaatteita. Myös erilaisia villaneuleita ja -takkeja myydään hyvännäköisinä samoin esimerkiksi niitä pipoja ja huiveja. Osta kashmiria, alpakkaa ja merinovillaa!
Tarkoitin lähinnä ulkopukeutumista. Osaan kyllä pukea alusvaatteet yms.
Topattu takki on lämpimämpi kuin villakangastakki, koska siinä on enemmän ilmaa ja eristystä. Pakaroiden ja reisien isot lihakset peittävä takki on lämpimämpi kuin lyhyt, kun se estää lämmön haihtumista ja viimaa isoihin lihaksiin. Hieman löysempi malli on lämpimämpi kuin ihan tyköistuva, koska sinne mahtuu paremmin kerrospukeutumista alle ja taas sitä ilmaa eristeenä.
Päähineet, huivit ja käsineet ovat myös ehdottomia, ettet menetä lämpöä. Katso vaikka Balmuirin nettisivut tai jos paikkakunnallasi on Stocka, mene niiden asusteosastolle. Lähes kaikki siellä on klassiseen kaupunkipukeutumiseen sopivaa tyyliä.
EIkös tuo Balmuir jäänyt kiinni valheesta tai ryvettymisestä etiikka jutuissa, kuinka muistelen. No, boikotoin jokatapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Mun luottovaatteet on hupullinen, pitkä toppatakki (polvien alle pituus) ja pitkät saappaat. Saappaita on eri tyylisiä. Yhdet on sporttiset toppasaappaat. Paksu pipo ja hyvät hanskat. Ei tartte kaulaliinoja, kun takki lämmittää. Tommonen setti on myös nopeaa pukea. Lämpimämpänä päivänä käy sitten ohut villakangastakki.
Piti vielä lisätä, että tällä tyylillä ei yleensä tartte pitkiä alushousuja. Jos -30 astetta, niin laitan toki toppahousut.
https://www.keikari.com/blogi/balmuir-ja-luksuksen-ongelmat/
"Balmuir ja “luksuksen” ongelmat
0
September 20, 2019 by Ville Raivio
Huhtikuussa suuresti ihailemani Finnwatch paljasti Balmuirin alihankkijan surkeat työolot Intiassa. Samassa surkeassa saavissa velloi Vallilalle valmistava alihankkija, mutta Keikarin lukijoille Balmuir on todennäköisesti tutumpi. Käytän siis tuota puotia esimerkkinä. Nyt Intian-tehtaalla suoritettu auditointi on vahvistanut karmeat työolot, ja alihankinta on keskeytetty. Vaan olisiko mitään tehty ilman Finnwatchin tarkastusta? Ongelmaisia tuotteita on silti yhä kaupan, sillä Balmuirin suositut mohair-huivit valmistetaan Etelä-Afrikassa. Niissä on melkein kymmenesosa nailonia, valmistus Afrikassa, ja silti hinta on 139 euroa. Tällä summalla valmistuksen luulisi onnistuvan myös Euroopassa, Etelä-Afrikka ei ainakaan ole tunnettu ihmisläheisenä työmaana. Eipä pelkkä Eurooppaan siirtyminen toki riitä, mistä esimerkkinä olen aiemmin kirjoitellut tutkivan toimittaja Roberto Savianon löydöksistä."
Ei Balmuiria tarvitse ostaa ja sitä saa boikotoida jos haluaa. Se oli tässä ap:lle esimerkkinä millaisia ovat hyvännäköiseksi, klassiseen tyyliin sopivaksi mielletyt lämpimät villapipot ja -huivit.
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja tätä suomalaisten pukeutumista...
Mitä vikaa? Sään mukainen pukeutuminen on sitä hyvää pukeutumista. Nolon näköistä on se, että jotkut kärsivät mieluummin kylmästä kuin pukeutuvat kunnolla ja hyväksyvät sen, että talvivaatteiden estetiikka on erilaista kuin muiden kausien juuri sen vuoksi, että se pitää lämpimänä.
Mulla on talvea varten pari ratsastajille tarkoitettua toppahametta, sellaisen siis viritän "sisähameen" päälle esim. työmatkojen ajaksi. En tiedä kuinka hyvältä näyttää, mutta ainakin on tosi kätevä. Sen saa riisuttua nopeasti sisätiloissa.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulle tärkeämpää näyttää hyvältä vai säilyä lämpimänä?
Minusta näyttää hyvältä, kun on kylmällä sen näköinen, että on lämpimästi päällä.
Jos on kylmällä yksi kerros vaatetta, paljain päin, ilman hanskoja, ilman kaulaa suojaavaa ja nilkat paljaana, ja ohutpohjaiset kengät jalassa, niin se näyttää tosi tahvolta ja huonolta.
Kerrospukeutuminen on hyvä. Vailla on hyvä.
Mulla on jo nyt etelässä verkkarit ja säänpitävät housut. Välillä pitkät kalsarit.
Pipoa tai huppua käytän. Mulla on villa alla, sitten muita lämpimiä kerroksia ja päällimmäisenä säänpitävä takki. Hanskoja käytän jo.
Kerrospukeutumisessa on hyvä olla sellaisia, että saat takin auki tai helposti pois, vetskari on hyvä.
Ihoa vasten sellainen kerros, että hikoilun jälkeen se ei ole kylmä esim. ohut villa/ Merinovilla/ tekniset alusvaatteet
Ja se päällimmäinen kerros tosiaan se sään (tuuli ja tihku) pitävä. Sadetakki joskus hyvä, mutta se saattaa hiostaa, jos arjesssa koko ajan.
Kannattaa tutkia niiden päälikerrosten hengittävyyttä. Että päästää kosteutta ulos, ettet siellä paahda ja hikoile, kun ilma ei vaihdu.
Työmatkan ajaksi lyhyet villahousut mekon tai hameen alle, tällä pärjää pikkupakkasilla.
https://tamsilk.fi/products/villasilkkiset-lahjehousut-unisex-malli?var…
Tai vaikka koko päivän ajan, jos on viileä toimisto. Saappaiden sisään ohut villasukka, niin voi käyttää ihan normaaleja sukkahousuja.
Itse suosin kylmemmällä kahta huivia. Ohuempi, sileää materiaalia takin alla ihoa vasten ja lämpimämpi takin päällä .
Moni käyttää villakangastakin alla ohutta toppaliivia, vuoriton villakangastakki toimii sen avulla vähän kylmemmälläkin kelillä.
Vuorelliset, puolipitkät nahkahanskat lämmittävät kohtuullisesti.
https://sauso.com/naisten-talvikaesineet/laina-lf-lambnappa-black-cashm…
Paukkupakkasilla on pakko luopua tyylistä ja kaivaa lämpimimmät vaatteet esille. Nahkahanskat on vaihdettava laskettelurukkasiin ja jalkaan lämpimimmät talvikengät.
Ulkomailla asuva täällä. Mikä on kysyjän budjetti? Tyylikäs ei tarvitse olla kallista. Budjetti takille ja kengille?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on talvea varten pari ratsastajille tarkoitettua toppahametta, sellaisen siis viritän "sisähameen" päälle esim. työmatkojen ajaksi. En tiedä kuinka hyvältä näyttää, mutta ainakin on tosi kätevä. Sen saa riisuttua nopeasti sisätiloissa.
Eikö saman asian ajaisi pitkä takki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ap
Menet kauppaan. Ostat mahdollisimman lämpimän takin, joka mielestäsi myös näyttää hyvältä. Sitten ostat mahdollisimman lämpimät kengät, jotka mielestäsi näyttävät hyvältä. Jatkat tätä, kunnes on talvivetimet hankittu ja pidät kokonaisuudesta. Talvella lämpimänä pysyminen vaatii kerrospukeutumista. Tuolla edellä jo sait vinkkejä siihen, millaisia kerroksia lämmin talvipukeutuminen sisältää.
paras neuvo 😊