Apua, Kelan ammatillinen kuntoutus?
Olen menossa Kelan ammatilliseen kuntoutukseen (työkokeilun sisältävä setti). Onko jotain, mitä siitä pitäisi tietää, ettei tee jotain virhettä? Elikkä siis antakaa sellaisia neuvoja, mitä se ohjaaja ei välttämättä anna.
Tarkoituksena on siis löytää sopiva työ-, opso- tai opiskelupaikka tän jälkeen.
Kommentit (18)
Vierailija kirjoitti:
Älä hoipertele tai sammalla, jos menet humalassa ensimmäisenä aamuna.
Ei ole tarkoitus, en käytä alkoholia ollenkaan. Ongelma ei ole tällainen.
"mieti mikä sua kiinnostaa"
Semmosta lapsille puhumista siellä kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Joo tätä pelkään.
Voiko ton sössiä jotenkin? Siis jos ohjaaja on tollanen niin mitä siitä tulee lopputulokseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo tätä pelkään.
Voiko ton sössiä jotenkin? Siis jos ohjaaja on tollanen niin mitä siitä tulee lopputulokseksi?
Riippuu ohjaajasta, mutta oli aika rento meininki siellä, turhaan jännität. Ne tekee erilaisia testejä ja kartottaa sun osaamista. Kannattaa miettiä etukäteen mihin paikkaan haluaisit mennä työkokeiluun/kuntoutukseen.
Mieti tarkkaan minne haluat työkokeiluun. Jos joudut kirpputorille, kierrätyskeskukseen tai asukastuvalle, niin voit unohtaa työelämän. Niihin joutuu kaikki jotka ei mihinkään muualle pääse. Palkka pieni ja työ osa-aikaista.
Vierailija kirjoitti:
Mieti tarkkaan minne haluat työkokeiluun. Jos joudut kirpputorille, kierrätyskeskukseen tai asukastuvalle, niin voit unohtaa työelämän. Niihin joutuu kaikki jotka ei mihinkään muualle pääse. Palkka pieni ja työ osa-aikaista.
Kiitos tästä vinkistä, ei tullu ollenkaan mieleen että noikin on vielä pöydällä, vaikka kyse on Kelan kuntoutuksesta. Ehdoton "ei" millekään tukityölle josta ei etene koskaan palkkatyöhön.
Mä en suostuisi tuollaiseen ammatilliseen kuntoutukseen. En usko sen sisällön hyödyttävän minua. Eis iitä varmaan ole hyötyä muille kuin vaikeasta mielenterveyden häiriöstä toipuvalle milenterveyskuntoutujalle.
Joo. Todellakin pidä varasi, toi on suora putki juuri noihin spr:n, kierrätyskeskuksien yms. hyödyntäjien töihin. Olen juuri nyt itse amm. kuntoutuksessa ja 80% tarjottiin tuota hommaa ja he lampaina menivät.
Mene firmaan, joka maksaa oikeaa palkkaa työntekijöilleen. Jos työkokeilu onnistuu, voit saada itsellesi työpaikan. Minulla on opintojen ajaksi heti keikkatyöpaikka tiedossa, kun kokeilu onnistui ja jatkan alaan liittyvät opinnot loppuun. Esim. Varastotyöt, kaupan ala, kahvilat jne. Eli etsi oikeita yrityksiä, joilla mahdollisuus työllistää.
Toki jos haluat selvittää, onko sinusta ylipäätään mihinkään arkirytmiä vaativaan työhön, kestääkö kuntosi ja voimavarasi niin sitä voi kokeilla em. firmoissa. Mutta niissä et pääse osoittamaan kykyjäsi, etkä voi odottaa palkallista työpaikkaa, sillä ne perustuvat yhteiskunnan maksamiin tukiin ne firmat.
Itse olin pettynyt siihen opastukseen, mitä sain. Löysin itse netistä kaiken saman tiedon. Yksilöllinen ohjaus tarkoitti sitä, että itse mietit kaiken ja selvität kaiken.
Pettymys, josta kuitenkin oli se hyöty, että omilla toimillani sain asioitani järjestymään. Varaudu siis siihen, että koko homma on kiinni itsestäsi ja ohjaajat ovat lähinnä suunnitelmiesi viitekehyksenä.
En tiedä Kelasta, mutta eläkeyhtiön kautta olin ammatillisessa kuntoutuksessa, mulla oli oma valmentaja noposelta ja hänen avullaan sain ihan oikean työpaikan, ei mitään harjoittelua vaan työpaikan.
Tuntuu suurelta kusetukselta. Mulla selän takia b-lausunto ja kävin selvityksessä. Sanoin kaikille että selkä ei estä kaikkea työtä vaikka raskaimmat hommat kyllä. Selvityksen lopussa käännettiin asiat ihan väärin: hyökkäävä asenne siis tää sun selkä ei estä työntekoa!. Sanoin et niinhän mä olen sanonutkin. Ei estä työntekoa! Joo-o mutta raskaimmat työt ei käy enää. Niin mutta ei estä työntekoa! Ihan ku olisin muka muuta väittänytkään. Tai b-kausunnon kirjoittanut lääkäri. Ensin ollaan: joo me ollaan tässä sun puolella ja katsotaan mikä on sulle parasta. Sitten asia käännetään ihan päin vittua ja ruvetaan hyökkäämään itse luotua olkiukkoa vastaan. Täyttä paskaa.
Ammatillinen kuntoutus on uuteen ammattiin opiskelemista. Pitää itse pyrkiä oppilaitokseen ja päästä sisään pääsykokeissa.
Erona normaaliin opiskeluun saat kuntoutusrahaa kelasta opiskelun ajan.
Kun valmistut uuteen ammattiisi kuntoutusraha loppuu ja olet täysin samalla tavoin työtön kuin terveet opiskelijat.
Sinulla ei ole sen jälkeen mahdollisuutta osatyökyvyttömyyseläkkeeseen tai sairauden takia työkyvyttömyyseläkkeeseen.
Olet pahimmassa tapauksessa työtön eläke ikääsi saakka jos olet edelleen osatyökykyinen kukaan ei palkkaa sinua.
Tällä siivotaan tilastoista työkyvyttömyys eläkkeelle mahdollisesti joutuvat pois työttömiksi. Koska se on halvempaa valtiolle välittämättä itse ihmisestä mitään. Kela menee raha edellä ja ajaa omaa etua ei sinun etua.
Ammatillisenkuntoutukseen ammatinvalinnan ohjaajat eivät oikeastaan tiedä suositelluista ammateista yhtään mitään.
Logistiikka ala muka työllistää. Kyllä työllistää terveitä työkykyisiä. Samoin työllistää ajoneuvonkuljettajia jotka perustavat oman yrityksen.
Oletko kyllin terve olemaan yrittäjä? Siitä ei puhuta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu suurelta kusetukselta. Mulla selän takia b-lausunto ja kävin selvityksessä. Sanoin kaikille että selkä ei estä kaikkea työtä vaikka raskaimmat hommat kyllä. Selvityksen lopussa käännettiin asiat ihan väärin: hyökkäävä asenne siis tää sun selkä ei estä työntekoa!. Sanoin et niinhän mä olen sanonutkin. Ei estä työntekoa! Joo-o mutta raskaimmat työt ei käy enää. Niin mutta ei estä työntekoa! Ihan ku olisin muka muuta väittänytkään. Tai b-kausunnon kirjoittanut lääkäri. Ensin ollaan: joo me ollaan tässä sun puolella ja katsotaan mikä on sulle parasta. Sitten asia käännetään ihan päin vittua ja ruvetaan hyökkäämään itse luotua olkiukkoa vastaan. Täyttä paskaa.
Tulee hieman olo tästä, että he ei osanneet hoitaa sinun juttuasi ja käänsivät kaiken päälaelleen sen vuoksi. Vähän kuin DARVO tekniikkaa olisi käyttäneet. Erikoista käytöstä.
Kerrot ohjaajalle mikä ala sinua kiinnostaa. Mutta mieti myös millä alalla on töitä. Onko sulla fyysisiä ja/tai psyykkisiä rajoitteita ? Oppimisvaikeutta jossain ? Ole rehellinen ja realistinen. Ja tosiaan, ei mihinkään kirpputorille.
Joudut selittämään asioitasi lääkärille, ohjaajalle ja psykologille ja teette unelmakartan, persoonallisuustestejä ja CV:n. Mitään hyötyä tuosta ei ole ellet ole aivan kuutamolla itsesi kanssa. Kysele ajoissa sitä orjatyökokeilupaikkaa, niin ei tule stressiä siitä sitten jos paikkaa ei löydy helposti.
Vierailija kirjoitti:
Ammatillinen kuntoutus on uuteen ammattiin opiskelemista. Pitää itse pyrkiä oppilaitokseen ja päästä sisään pääsykokeissa.
Erona normaaliin opiskeluun saat kuntoutusrahaa kelasta opiskelun ajan.
Kun valmistut uuteen ammattiisi kuntoutusraha loppuu ja olet täysin samalla tavoin työtön kuin terveet opiskelijat.
Sinulla ei ole sen jälkeen mahdollisuutta osatyökyvyttömyyseläkkeeseen tai sairauden takia työkyvyttömyyseläkkeeseen.
Olet pahimmassa tapauksessa työtön eläke ikääsi saakka jos olet edelleen osatyökykyinen kukaan ei palkkaa sinua.
Tällä siivotaan tilastoista työkyvyttömyys eläkkeelle mahdollisesti joutuvat pois työttömiksi. Koska se on halvempaa valtiolle välittämättä itse ihmisestä mitään. Kela menee raha edellä ja ajaa omaa etua ei sinun etua.
Jaa, onkohan noin. Eikö jokaiasella ole oikeus työkyvyttömyyseläkkeeseen jos on sairas? Tai tulee uusi sairaus, tai entinen pahenee? Ja onkai ammatillinen kuntoutus myös muuta kuin opiskelua?

Älä hoipertele tai sammalla, jos menet humalassa ensimmäisenä aamuna.