Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylpeä hoitajien palkankorotuksesta

Vierailija
03.10.2022 |

Nyt alkaa arvot olla enemmän sitä, mitä itse toivon Suomelta. Hoito on tärkeää, ja perusasioihin kuuluu satsata. Ja ikäihmisiin, jotka tämän maan ovat rakentaneet.

En ole hyvällä katsonut hoidon alennustilaa. Tämä on monessa mielessä hyvinvointivaltion voitto.

Kommentit (883)

Vierailija
81/883 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitus ei tähän lopu.

Alan todellisiin ongelmiin ei edes haluttu puuttua, koska sitten olisi kadonnut peruste vaatia lisää rahaa.

Palkka lämmittää hetken, ja kenties houkuttelee uusia hölmöjä alalle. Mutta yhtä lailla ihmiset väsyvät huonoon johtamiseen, juoruiluun ja selkäänpuukottamiseen, uusien työntekijöiden simputtamiseen, puhumattakaan siitä ettei hoitajia ole varaa palkata riittävästi koska rahatkin pitäisi taikoa jostain.

5+ vuotta eteenpäin niin halutaan lisää taas.

Juuri näin.

Vierailija
82/883 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. säännöllistä päivätyötäjossain terkkarin puhelimessa tai hoitajavastaanotoilla tekevät hoitajat eivät todellakaan ole ansainneet tällaisia korotuksia. Se työ ei ole yhtään sen raskaampaa henkisesti eikä varsinkaan fyysisesti kuin monilla muilla naisvaltaisilla aloilla. Koulutuskin on edelleen vain se toinen aste tai AMK. 

Olisin toivonut, että hoitajille olisi saatu kunnolla eri palkkahinnoitteluluokat sen mukaan, ovatko töissä jossain vaativassa paikassa vai vain tosiaan jossain helpossa paikassa. Tämän seurauksena nimittäin jatkossakin hoitajat kyllä tulevat valumaan niihin olosuhteeltaankin helpompiin töihin pois hoivapuolelta ja sairaaloista, ketkä nyt vain pääsevät.

Sulla ei ole siis mitään käryä, mitä terkassa työskentely sisältää. Se ei ole millään tavalla vertailukelpoinen kohde esim. tehohoitoon, koska työn sisältö poikkeaa niin paljon. Jokainen, joka pitää terveyskeskuksessa työskentelyä jotenkin tosi leppoisana ja helppona työnä, niin eikun kokeilemaan.

On vissiin tosi haastavaa. Tässä vuoden aikana esimerkiksi olen saanut vääriä ohjeita, jäänyt lähetteet kirjaamatta, jätetty tulokset ilmoittamatta labroista/lääkityksistä, monet soittopyynnöt vastaamatta yms. Että en kyllä kehuskelisi ammattitaidolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/883 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas? Ihan uskomatonta perseilyä, 17,3% Sit pidätte sen päänne kiinni jatkossa.

Kerro jo nyt mistä olet saanut päähäsi tuon 17%.

Ratkaisu sisältää myös erillisen 600 euron kertapalkkion koronapotilaiden hoitoon osallistuneille sekä useita parannuksia työoloihin, Tehy ja Super kertoivat. Kertapalkkio maksetaan maaliskuun 2023 palkanmaksun yhteydessä.

Hoitajaliittojen laskelmien mukaan tehtäväkohtaisten palkkojen keskiarvo nousee sopimuksen myötä vähintään 17,3 prosenttia viiden vuoden aikana. Kolmena ensimmäisenä vuonna nousu on 15,3 prosenttia.

TEHYN ja SuPerin tiedotteen mukaan ratkaisun tuloksena lähihoitajan tehtäväkohtaisen palkan keskiarvo nousee nykyisestä 2255 eurosta yli 2600 euroon ja sairaanhoitajan vastaavasti 2625 eurosta yli 3000 euroon.

Mistähän sä luulet puhuvasi?

Vierailija
84/883 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis: Kertokaa minulle, uudelle palstailijalle, että mistä ihmeestä tämä palstan hoitajaviha kumpuaa? Mikä tahansa hoitaja-aiheinen ketju täyttyy samantien loukkaavista raivokommenteista. Miksi?

En ole hoitaja enkä ole ikinä työskennellyt sote-alalla. Mutta olen ollut itse potilaana. Ja olen ollut sairaalassa mukana, kun vakavan sairaskohtauksen saanut läheiseni elvytettiin takaisin omatoimiseen elämään. Ja arvostan täydestä sydämestäni kaikkia hoitoalalla työskenteleviä.

Sopu oli hyvä alku, mutta hoitajat olisivat silti ansainneet enemmän. Tämä maa pyörii hoitajien varassa. Varhaiskasvatus, synnytykset, tehohoito, vanhustenhoito jne jne, ihan kaikki meille elintärkeä on hoitajien varassa.

Vierailija
85/883 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten mahtaa käydä yksityisen hoiva-alan. Työpaikkana nyt jo epäsuosittu ja palkkaero vaan kasvaa.

Yksityiset hoivapaikat saisivat kaikki mennä konkkaan, on niin luokatonta touhua monissa. Yksityisillä lääkäriasemilla taas menee ihan hyvin nyt ja jatkossakin, ja ne myös monesti maksavat yli tessin.

Vierailija
86/883 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. säännöllistä päivätyötä jossain terkkarin puhelimessa tai hoitajavastaanotoilla tekevät hoitajat eivät todellakaan ole ansainneet tällaisia korotuksia. Se työ ei ole yhtään sen raskaampaa henkisesti eikä varsinkaan fyysisesti kuin monilla muilla naisvaltaisilla aloilla. Koulutuskin on edelleen vain se toinen aste tai AMK. 

Olisin toivonut, että hoitajille olisi saatu kunnolla eri palkkahinnoitteluluokat sen mukaan, ovatko töissä jossain vaativassa paikassa vai vain tosiaan jossain helpossa paikassa. Tämän seurauksena nimittäin jatkossakin hoitajat kyllä tulevat valumaan niihin olosuhteeltaankin helpompiin töihin pois hoivapuolelta ja sairaaloista, ketkä nyt vain pääsevät.

Sulla ei ole siis mitään käryä, mitä terkassa työskentely sisältää. Se ei ole millään tavalla vertailukelpoinen kohde esim. tehohoitoon, koska työn sisältö poikkeaa niin paljon. Jokainen, joka pitää terveyskeskuksessa työskentelyä jotenkin tosi leppoisana ja helppona työnä, niin eikun kokeilemaan.

Niin: Teette hoidon tarpeen arviota puhelimessa. Ette ole yksin mitenkään vastuussa siitä, vaan teitä on useita tietysti terkkarin koosta riippuen. Sitten pidätte sellaisia tupakkavalistusryhmiä. Saatatte hoitaa joskus vastaanotolla kroonisia haavoja tai avustaa lääkäriä jossain luomenpoistossa. Ehkä pidätte jotain ryhmiä painonhallinnasta, mihin olette saaneet kurssilta valmiit materiaalit. Toimistossa pitää sairaanhoitajankin välillä istua ja vastaanottoluukusta palvella ihmisiä. Tietysti on ihan hyvä myös kirjata kaikki potilastekemisensä johonkin. Työnne on säännöllistä päivätyötä ja perjantaisin on monesti suunniteltu lyhyempi päivä.

Mitään omia diagnoosia tai hoitolinjauksia ette tee virallisesti vaan lääkärit ovat niistä vastuussa. Jos teillä on joku diabetes- tai astmakoulutus, niin saatte jo muutenkin kavereitanne kovempaa palkkaa. Sitten jos on peräti jokin oikeus määrätä joihinkin perussairauksiin lääkkeitä, niin siitä on myös paljon normaalia terkkarihoitajaa isompi palkka. Psykiatriset sairaanhoitajatkin ovat jo ihan eri ryhmä ja omalla korkeammalla palkallaan. Jatkanko vielä?

Ei taida rahakaan auttaa tähän työyhteisöjen ilmapiiriin. Käsi ylös, jos tiedätte alan, jos puukotetaan enemmän selkään kuin hoitoalalla! Näköjään ei enää riitä se, että hoitsut vähättelee muita aloja vaan nyt on päästy ihan uudelle levelille.

Vierailija
87/883 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitoalan suurin ongelma eivät ole palkat vaan työvoimapula ja sen aiheuttama aivan liian suuri työmäärä per hoitaja + ilmeisen surkea johtamienn ja työn suunnittelu. Nuo jäävät edelleen. 

Sillä että työvoimapulassa alan palkat nousevat ei ole mitään tekemistä moraalin kanssa, se on ihan raakaa markkinataloutta. Työnantaja vaan pakkaa unohtamaan taloustieteen kun palkkoja pitäisi korottaa. 

Miksi luulet hoitajien siirtyvä yksityiselle työnantajalle, keikkafirmoihin tai ulkomaille? Paremman palkan vuoksi.

Itse asiassa ne hoitajat kyllä yleensä palaavat noista paikoista. Ei tietenkään niihin sairaala- ja hoivatöihin vaan terkkariin. Sinne on koko ajan tulijoita, vaikka palkan päälle ei tulekaan mitään ilta- tai yötyölisiä. Hoitajien peruspalkat ovat siis mitä ilmeisimmin nykyäänkin juuri sopivia terkkarin työoloihin.

Vierailija
88/883 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hopitajien ongelma on tyhmyys, kai nyt heiltä voi vaatia palvelua?

Vierailija
89/883 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sairaanhoitajana 3000e peruspalkkaan olisin tyytyväinen. Tarpeeksi hyvä palkka päivätyöstä ja jos vuorotyötä tekee eli tuohon vielä lisät päälle niin hyvä palkka. En valittaisi enkä vaatisi itse ainakaan lisää ellei nyt hintataso yleisesti kallistuisi jotenkin aivan uskomattoman paljon, mutta nykyisellä hintatasolla oikein hyvä.

Vierailija
90/883 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnittelut korkeakoulutetuille valtion ja kuntien vaativissa tehtävissä, joiden palkkataso jää ammattikoulutettujen hoitajien alle.

Miltä nyt tuntuu?

Heh. Pakko tunnustaa, että kieltämättä aika erikoista, että lyhyellä lähihoitajan koulutuksella tienaa (kohta) enemmän. Itsehän olen tosin vain tällainen turhanpäiväinen konttorirotta. (Jolla on jatkuvia koulutuksia ja tiedon päivittämistä, tiukat tulostavoitteet jne)

Vierailija
91/883 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis: Kertokaa minulle, uudelle palstailijalle, että mistä ihmeestä tämä palstan hoitajaviha kumpuaa? Mikä tahansa hoitaja-aiheinen ketju täyttyy samantien loukkaavista raivokommenteista. Miksi?

En ole hoitaja enkä ole ikinä työskennellyt sote-alalla. Mutta olen ollut itse potilaana. Ja olen ollut sairaalassa mukana, kun vakavan sairaskohtauksen saanut läheiseni elvytettiin takaisin omatoimiseen elämään. Ja arvostan täydestä sydämestäni kaikkia hoitoalalla työskenteleviä.

Sopu oli hyvä alku, mutta hoitajat olisivat silti ansainneet enemmän. Tämä maa pyörii hoitajien varassa. Varhaiskasvatus, synnytykset, tehohoito, vanhustenhoito jne jne, ihan kaikki meille elintärkeä on hoitajien varassa.

Hoitajavihaa ei ollut ennen. Itse asiassa hoitaja oli Suomen arvostetuin ammatti.

Perustelut:

- edellisellä kierroksella palkankorotuksia vaadittiin puhumalla arvostuksesta, ei suoraan palkankorotuksista. Nyt se toteutunut palkankorotus unohdettiin täysin ja valehdeltiin ettei korotusta ole tullut

- hoitajat levittävät propagandaa huonoista palkoista, vaikka tienasivat jo hyvin. Tällä yritettiin vaikuttaa yleisiin mielipiteisiin ja tehdä oman leirin väkeä tyytymättömiksi palkkoihin

- hoitajat väheksyivät muita ammatteja ja asettivat itsensä muiden yläpuolelle

- alan parannuksista ei edes haluttu keskustella, koska huonot työolot olivat peruste palkankorotuksille. Paremmat työolot = vähemmän perusteita kiristää lisää rahaa

- hoitajat kiristivät suoraan potilaiden terveydellä ja hengellä, mikä on todella törkeää

Vierailija
92/883 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituisin työtaistelu ikinä.

Valviran jättäneet oikeudet poistoon...

600€...?!

Kohta halutaan inflaatiokorotus kun nämä kuplassa eläneet tajuaa, mitä maailmalla on tällä välin tapahtunut.....

Eihän täällä muilla ole huonot palkat, vaikka tehdään 2,5 ihmisen työt.....

Vierailija
93/883 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh, kun seuraat hetken keskusteluja niin alat ymmärtää :)

Vierailija
94/883 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun hoitajat saivat palkkansa korjattua niin kai heidän lomansakin korjataan niin että lauantaista menee aina lomapäivä niinkuin meillä isopalkkaisilla yksityisillä töissäoleviltakin.

Vierailija
95/883 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt sitten alkaa irtisanomiset.

Vierailija
96/883 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muut kunta-alat perässä. Hienoa. Ei kai kukaan luule, että nämä muut ryhmät, jotka on aivan yhtä "alipalkattuja" kuin hoitajat katsoo vierestä, kun nämä haalii rahat. Samat ne tulee kaikille kuten viimeksikin. Lääkärit kärjessä.

Taas mentiin laukalle.... ja taas tulee kikyä.

Vierailija
97/883 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnittelut korkeakoulutetuille valtion ja kuntien vaativissa tehtävissä, joiden palkkataso jää ammattikoulutettujen hoitajien alle.

Miltä nyt tuntuu?

Heh. Pakko tunnustaa, että kieltämättä aika erikoista, että lyhyellä lähihoitajan koulutuksella tienaa (kohta) enemmän. Itsehän olen tosin vain tällainen turhanpäiväinen konttorirotta. (Jolla on jatkuvia koulutuksia ja tiedon päivittämistä, tiukat tulostavoitteet jne)

Omalla alalla lähtöpalkka n. 2 200 eur. 20 vuoden kokemuksella tuon 2 600 eur.

Todella stressaava työ, n. puolet porukasta kärsii stressin oireista niin pahasti että joutuu ramppaamaan terkkarilla. Loppujenkin luultavasti pitäisi rampata.

Koulutus AMK.

Kertaakaan ei ole ylistetty mediassa kuinka tärkeää työmme on, tai kuinka olisimme palkkakuopassa. Se on aina hoitajat, hoitajat, hoitajat, opettajat, hoitajat.

Vierailija
98/883 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on muutama kuukausi, niin hoitajien itku ja valitus jatkuu entistäkin kiivaampana.

Kateellinen oot. Hyvä hoitajat, hyvä me, vihdoinkin jotain respectiä ees pienen palkankorotuksen myötä

Kaikki respecti meni halpamaisen kiristyksen ja potilaiden hengellä uhkailun myötä. Saitte rahaa, mutta arvostusta ette todellakaan.

Sun arvostusta me ei olle sekuntiakaan kaivattukaan, ainoastaan oikeudenmukaisuutta palkassa ja se saatiin :)

Eli saitte reapectiä mutta ette kuitenkaan saaneet ettekä olisi edes halunneet! Ok. 😂

Vierailija
99/883 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas? Ihan uskomatonta perseilyä, 17,3% Sit pidätte sen päänne kiinni jatkossa.

Kerro jo nyt mistä olet saanut päähäsi tuon 17%.

Ratkaisu sisältää myös erillisen 600 euron kertapalkkion koronapotilaiden hoitoon osallistuneille sekä useita parannuksia työoloihin, Tehy ja Super kertoivat. Kertapalkkio maksetaan maaliskuun 2023 palkanmaksun yhteydessä.

Hoitajaliittojen laskelmien mukaan tehtäväkohtaisten palkkojen keskiarvo nousee sopimuksen myötä vähintään 17,3 prosenttia viiden vuoden aikana. Kolmena ensimmäisenä vuonna nousu on 15,3 prosenttia.

TEHYN ja SuPerin tiedotteen mukaan ratkaisun tuloksena lähihoitajan tehtäväkohtaisen palkan keskiarvo nousee nykyisestä 2255 eurosta yli 2600 euroon ja sairaanhoitajan vastaavasti 2625 eurosta yli 3000 euroon.

Mistähän sä luulet puhuvasi?

Ja seuraavaksi alkaakin valitus, kun huomataam vanhan palkan nettoero verotuksen kasvamisen myötä. Kohta varmaan vaaditaan hoitajille omaa verotusohjelmaa 🤭

Vierailija
100/883 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun hoitajat saivat palkkansa korjattua niin kai heidän lomansakin korjataan niin että lauantaista menee aina lomapäivä niinkuin meillä isopalkkaisilla yksityisillä töissäoleviltakin.

😅

Työhyvinvointia edistäviä parannuksia puolestaan ovat Tehyn ja Superin mukaan arkipyhä kokonaisena vapaapäivänä, vuosilomaoikeus myös arkipyhinä sekä niin sanotun joutuisan ruokailun käytäntö yleistyöaikamuodossa.

Ratkaisulla myös poistetaan työnantajilta mahdollisuus asettaa rekrytointikieltoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi