Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiki Kela vaatia nostamaan sen s-tilille pantiksi talletetun 100e käyttöön, ennen kuin myöntää perustoimeentulotukea?

Vierailija
19.02.2023 |

Ja jos ei nosta, niin voiko Kela sitten huomioida tuon 100e käyttövaroiksi joka kuukausi ttt:tä hakiessa?

Tämä siis olettaen että tyypin ykkös käyttötili on toisessa pankissa...s-tili vain bonuskorttia varten. Sehän ei ole välttämätön.

Tai entä kertyvät bonukset sitten?
Niistähän voi vuodessa kertyä mukava summa.
Syyllisyykö petokseen jos ei ilmoita kertyneitä varoja?

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bonuksethan näkyy tiliotteessa ja verotiedoissakin käsittääkseni.

Jos sun tulot on miinuksella niin en usko että joku 100e vaikuttaa, tosin itse nostaisin sen varuilta pois.

Vierailija
2/56 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole tarvinnut nostaa. Jos saat bonuksia yli 50e kuussa niin ne voi vähentää tt-tukea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sun tulot on miinuksella niin en usko että joku 100e vaikuttaa, tosin itse nostaisin sen varuilta pois.

Mutta bonuksethan vähentävät tarvittavan tuen määrää, joten miksi tuo pantti pitäisi lunastaa.

Vierailija
4/56 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Toimeentulotuen saajillakin on oikeus s-bonuksiin ja alennuksiin.

Vierailija
5/56 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tarkoitatko "pantilla" nyt semmoista että olet osuuskaupan asiakas joka haluaa sen 100 euroa jokaiselta joka haluaa siihen liittyä?  Eihän se raha omalle tilille jää vaan se maksetaan jonnekin osuuskaupan omalle tilille. Ei sitä varmaan tt-tuesta vähennetä, ennenkuin lopetat jäsenyyden ja saat rahan takaisin jolloin se raha palautuu siis takaisin sinun käyttöösi.

Toimeentulotuessa katsotaan sitä, onko tuloja, eli jos olet toimeentulotukipäätöksen aikana saanut 100 euroa tuloja jostakin, sillä voi olla toimeentulotukea vähentävä vaikutus.  Tt-tuessa on muistaakseni 50 euroa ja 150 euroa rajoina, jonka alle tt-tukea vielä vähennetä, tuo 150 euroa oli muistaakseni työstä saatavaa tuloa koskeva raja ja 50 euroa koski muita tuloa. Tarkista summat ja tarkemmat yksityiskohdat Kelan sivuilta, jos rajat on vielä samat.

Vierailija
6/56 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaadi, mutta sinulle mahdollisesti maksettu osinko näkyy verotiedoissasi maatalous-/yrittäjätulona ja joudut hakemaan verottajalta esteettymyystodistuksen jossa köy ilmi että olet saanut bonuksia/osinkoa. Jouduin aikanaan melkoiseen pinteeseen näkyvien pienten bonuksien takia. Siksipä minä ilmoitan aina Kelan kanssa asioidessani lisätiedoissa, oli asia mikä hyvänsä - että minulla on S-etukortti.

Vierailija
7/56 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei S-tilin PANTIKSI mitään 100 anneta.

Vierailija
8/56 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis se kelaan ilmoitettu tili on nordeassa.

En ole koskaan kertonut s-bonus-tilistä.

Ap

Vierailija
9/56 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaadi, mutta sinulle mahdollisesti maksettu osinko näkyy verotiedoissasi maatalous-/yrittäjätulona ja joudut hakemaan verottajalta esteettymyystodistuksen jossa köy ilmi että olet saanut bonuksia/osinkoa. Jouduin aikanaan melkoiseen pinteeseen näkyvien pienten bonuksien takia. Siksipä minä ilmoitan aina Kelan kanssa asioidessani lisätiedoissa, oli asia mikä hyvänsä - että minulla on S-etukortti.

Muuten hyvä mutta s-ryhmä EI MAKSA, EIKÄ OLE KOSKAAN MAKSANUT OSINKOJA.

Vierailija
10/56 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Syyllisyykö petokseen jos ei ilmoita kertyneitä varoja?"

Kyllä varmasti näin, etenkin jos kyseessä isot summat ja hakee Kelalta tukia ilmoittamatta varojaan. Jos erehdyttää Kelaa tahallisesti voi Kela hakea oikeusteitse myönnettyjä tukia takaisin myöhemmin. 

Otsikkokynnyksen ylittäneissä jutuissa jossa kyse näistä tapauksista, on aika usein ollut kysymys kymmenien tuhansien eurojen tapauksista. Jonkin muutaman satasen takia ei kannata kovinkaan isoa prosessia käynnistellä.

Vierailija
11/56 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eli olet rikollinen ja tahallisesti harhauttanut kelaa hyötymistarkoituksessa. Ne rahat S-pankin tilillä olisivat olleet käytettävissä elatukseesi.

Vierailija
12/56 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun velvollisuutesi on ilmoittaa Kelalle kaikki sun nimissäsi olevat pankkitilit, myös PayPal jne. Kela joskus tarkistaa näitä kysymällä pankeista, ei kannata jäädä kiinni pimityksestä.

Vierailija
13/56 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Näkyy verotustiedoissa.... Kela/sossu/pupukurssi näkee, joten älä pullikoi. Takuurahaa ei tarvitse nostaa pois, mutta kaikki bonukset ja osingot ovat sinulle tulevaa tuloa.

Vierailija
14/56 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sit pitää olla aika paljon pätäkkää jota on kulutettu, jos meinaa saada vuodessa kunnon bonukset.

Vierailija
15/56 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Koska muutenhan koko tiliä ei olisi edes pankissa. Tili voi olla vuosia, ehkei satasta koskaan nosteta pois. En tiedä mitä tapahtuu sitten jos joku nostaa sen pois, meneekö siitä ilmoitus vai voisiko henkilö ostaa vaikka housut tai takin sillä rahalla - siis jos pitkään ollut pienituloinen.

Vierailija
16/56 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ole tarvinnut nostaa. Jos saat bonuksia yli 50e kuussa niin ne voi vähentää tt-tukea.

Ehkä ei tarvitse mitään tukia jos 50e/kk bonuksia ropisee.

Vierailija
17/56 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei tuosta seuraa mitään, kokemusta on. 6 euron korko näkyi veroehdotuksessa mutta ei kysytty tästä S-tilistä mitään.

Vierailija
18/56 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkänlainen tili pitää olla, jotta voi ostella verkkokaupoista, mutta Kela ei saa siitä tietää ikinä?

Vierailija
19/56 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se 100 on osuuspääomaa. Eli sinusta tulee osuuskauppaan omistaja. Ennen osuuspåäomalle maksettiin korkoa, mutta nyt lähes kaikki osuuskaupat ovat lopettaneet sen.

Vierailija
20/56 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela varmasti käyttää tässä myös harkintaa/järkeä, eli olen varma siitä että varsin monella tukien varassa olevalla ei S-etukortin bonuksia tule sellaista määrää että edes tuo 50 euron kk-raja ylittyisi, jolloin on jokseenkin tarpeetonta niitä muutamia euroja laskeskella kun niiden perusteella ei edes tt-tukea vähennetä.

Tilanne voisi olla toinen sitten, jos jollakulla ne bonukset on selvästi suurempia, joka voisi ehkä tapahtuakin silloin jos kyse on jostakin suurperheestä jonka kuluja Kela maksaa, ja perheessä käytetään etukorttia rahamääräisestikin paljon.

Yhden hengen talouksissa tämmöistä ongelmaa tuskin tulee, ne tt-tuet ei ole sen suuruisia että niillä saisi niin suuria ostoksia että bonukset paljon nousisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme