"On vanhanaikainen ajatus, että työstä pitäisi maksaa palkkaa"
Kommentti LinkedIn -keskustelussa, sellaiselta pitkälti yli 100 000 eur/vuodessa ansaitsevalta hepulta, kun oltiin nostettu esiin sen ongelmallisuus, että jälleen löytyi bisnestapahtuma, joka takoo isoja voittoja käyttämällä ilmaistyötä.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009105486.html
KANSAINVÄLINEN tapahtuma Helsingissä tarjosi opiskelijoille työharjoittelua.
Messukeskuksessa kuitenkin ilmeni, että korkeakouluopiskelijoille suunnattu harjoittelu olikin pääosin narikassa työskentelyä ilmaiseksi.
Kommentit (169)
Sitten kun mä saan asua ilmaiseksi ja kaupastakin voi hakea ilmaiseksi ruokaa ja tavaroita, voisi ilmainen työkin olla ihan jees.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on muuten sitten seuraava wokekuplan mantra. Työn pitäisi itsessään olla sellaista, että siitä nautitaan niin paljon, että siitä ei haluta nostaa palkkaa. Sanokaa minun sanoneen.
Kiva kun olet oppinut uuden sanan, mutta ei woke-ilmiö tähän liity;). Mutta muuten hyvä huomio. Tätähän se intohimopuhe on, työn pitää olla intohimo, joopa joo. Samaa kuin kutsumuksesta tai hyödyksi olemisesta puhuminen.
Ai niin, unohdin lausahduksen näyttää hyvältä ansioluettelossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoo tyyppi, joka tod.näk saa kokouspalkkioina jo sen, mitä tavis saa vuoden palkkana.
Joo, jostain syystä nämä tyypit eivät kuitenkaan halua tehdä niitä hommia pelkän "hauskan kokemuksen" takia, vaan kyllä vaativat sen ison palkan tililleen.
Vähän kuin entinen pomo, joka säännöllisesti nostatti omaa palkkaansa, mutta alaisille ei antanut korotuksia, koska raha ei voi kuulemma olla motivaattori työntekoon, vaan sen pitää olla työn ilo ja arvokkaan työkokemuksen kerääminen. Hassusti se sama ei toiminut hänellä itsellään motivaattorina. Pyöröovi kävi.
Vähän ohiksena, mutta mua nuorempana yksi nainen yritti "motivoida" sillä, että pitäähän hänen saada maksettua miljoonatalonsa asuntolaina ja että hänen bonukset riippuivat mun työmäärästä. Ja kun en ollut innostunut tekemään ilmaiseksi valtavia määriä ylitöitä, niin olin kuulemma rahanahne ja huonolla etiikalla varustettu ihminen. Ja joo, olin vastavalmistunut ja asuin vuokrayksiössä .... Niin minähän se toki olin se rahanahne meistä. Jostain syystä työpaikka vaihtui sitten pikaisesti, omasta aloitteestani.
Minä tein monta vuotta sellaista työtä, mitä olisi tarjolla vapaaehtoispohjaltakin.
Seuraavassa "oikeassa" työhaastattelussa kysyttiin saanko työstäni palkkaa.
Kyllä saan, kiitos kysymästä. Ihan samalla lailla kuin hänkin saa omasta työstään.
Palkaton ei siis ole yhtä arvokasta kuin palkallinen työ! Olisin sitä omaa hommaani voinut tehdä pienissä määrin palkattakin, mutta en todellakaan säännöllisesti useampaa vuotta.
Jumankauta on röyhkeää. 🤬
"Nordic Business Forumin toinen perustajajäsen Hans-Peter Siefen kertoo, että tapahtumassa on käytetty opiskelijoita erilaisissa asiakaspalvelutehtävissä, kuten ohjaamassa ihmisiä, vastaanotossa sekä narikassa.
Yhteistyötä oppilaitosten kanssa on Siefenin mukaan tehty tapahtuman alkumetreiltä lähtien.
Siefen kehuu nuorten opiskelijoiden innokkuutta uskomattomaksi.
Helppo ratkaisu olisi käyttää niin kutsuttuja ammattilaisia jokaisessa asiakaspalvelutehtävässä, mutta tahdon epäillä, olisiko kaikilla samaa intoa ja uutuudenviehätystä tähän hommaan, Siefen sanoo.
Voisiko siinä tapauksessa opiskelijoille maksaa myös palkkaa asiakaspalvelutehtävistä?
Tätä joka vuosi mietitään ja keskustellaan oppilaitoksenkin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
On vanhanaikainen ajatus, että laskuja pitäisi maksaa.
Juu, en tarvitse palkkaa työstä, jos voin sitten käydä kaupassa yhteiskunnan tai työnantajan piikkiin ja hän maksaa sähkölaskuni yms. muut menot.
Haluatteko kuullla vitsin? Työntekijät ovat yrityksen tärkein voimavara. 😂🤣😂🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on muuten sitten seuraava wokekuplan mantra. Työn pitäisi itsessään olla sellaista, että siitä nautitaan niin paljon, että siitä ei haluta nostaa palkkaa. Sanokaa minun sanoneen.
Kiva kun olet oppinut uuden sanan, mutta ei woke-ilmiö tähän liity;). Mutta muuten hyvä huomio. Tätähän se intohimopuhe on, työn pitää olla intohimo, joopa joo. Samaa kuin kutsumuksesta tai hyödyksi olemisesta puhuminen.
Olet oikeassa, mutta kyllä nuo bisnestyypit myös woke-jutut tähän valjastavat. Ajatuksena, että jos "woke-aatteen" tarkoitus on tehdä hyvää, niin sitten kaikkien pitää vain pyrkiä tekemään "hyvää" työelämässä, eikä siihen sovi palkan vaatiminen. Vaan että sitä "hyvää" tehdään ihan kuten sanoit, kutsumuksesta. Toki mikään tästä ei päde niihin, jotka tuota kaikkea sössöttävät.
Eli toisin sanoen, bisnes kyllä hyväksikäyttää tuota woke-aatetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja pääsee verkottumaan :-D
Ja saa näkyvyyttä.
Ja mitä näitä nyt on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niillä ceeveillä voi minun kokemuksen mukaan pyyhkiä vaikka kuraisen hanurinsa. Ei niitä kukaan oikeasti lue, työpaikat saadaan suhteilla ja pärstäkertoimella!
Vierailija kirjoitti:
Elina Hiltuselta (joka asian nosti esille) ihan timanttinen kommentti opiskelijalle, joka kertoi, että olihan siellä ihan kivaa ja oli helppo tapa saada opintopisteitä:
"Hienoa kuulla, että oli kivaa, mutta varmaan olisit mennyt tuonne, vaikka palkkaa työstä olisikin maksettu?
On hyvä myös katsoa vähän isompaa kuvaa: ilmaistyötä tarkoittaa sitä, että jotain ammattilaista ei palkata työhön. Joku aina maksaa työn, ja tässä tapauksessa se ei ole NBF, joka tekee ilmaistyön avulla voittoa.
(Maksaja on lopulta me veronmaksajat mm. opintotuen, työttömyystuen ja koulutuksen maksamisen kautta)"
Kyllä, yrittäjät ovat ajaneet jo vuosikymmeniä valtiota palkanmaksajaksi ja niin kauan kuin päättäjissä on yrittäjiä tai heidän puolisoita ja sukulaisia, tästä aatteestaan eivät luovu. Nythän on vuosia ollut ihan selkeä työttömien syyllistäminen ja ajojahti että heidät saataisiin ilmaiseksi töihin. Koulutuksesta ovat luopuneet kauan sitten, ennen oli kisällit, palkalliset työharjoittelut vielä 90-luvun alussa. Nyt opiskelijat tekevät jopa kymmenien tuhansien eurojen arvoisia projekteja työpaikoilla "harjoitteluna" ilman palkkaa, ilman päivärahaa. Röyhkeää hyväksikäyttöä ja ahneutta, orjuuteen ollaan palaamassa, tosin sillä erolla että orjat ei nykypäivänä saa asuntoa ja ruokaakaan.
Tämä nuorten hyväksikäyttö syletti jopa tällaista vanhaa kokoomukseen kallellaan olevaa kääkkää. Kun kyseessä on vielä BUSINESS Forum! Eli näinkö opetetaan nuoria kohta valmistuvia työelämään, että ilmaiseksi pitää tehdä, koska on kivaa. Eikö busineksessa pitäisi opettaa oman työn arvostus ja se että siitä maksetaan asiaankuuluva palkka. Mä oisin ehkä vielä jotenkin ymmärtänyt jos tää ois ollut joku Unicefin tms hyväntekeväisyystapahtuma.
No, onhan se tyhmää työstä maksaa palkkaa, kun sitä rahaa voi antaa ilmaiseksikin.
No onhan tällä ajatuksella pitkät perinteet.
Hoitajat eivät tarvitse palkkaa, koska tekevät tyltään kutsumuksesta.
Hyvin kauan sitten nunnat huolehtivat sairaista ja tietenkään mitään palkkaa eivät saaneet, vasm tekivät Jumalan työtä Jumalan kunniaksi, suuresta kutsumuksesta.
Nykyaikaisen sairaanhoidon juuret ovat tässä ja osaksi se selittää palkkakuopan ja sen, että hoitajien hätähuutoa työoloista ei oteta tosissaan.
Mutta toisin kuin keskiajan nunnat, nykyiset hoitajat voivat vaihtaa alaa, vaihtaa työpaikkaa tai jopa vaihtaa maata.
Mitä tarkoittaa woke? Woke-aate?! Siis täh.
Vierailija kirjoitti:
Riittää kun saa makarooneja kilon
Ei noi saaneet edes sitä, eivät yhtään mitään. Tai no, opintopisteitä ja joku opiskelijoista kommentoikin, että se tuossa oli kivaa kun sai ne opintopisteet niin helpolla.
Vierailija kirjoitti:
No onhan tällä ajatuksella pitkät perinteet.
Hoitajat eivät tarvitse palkkaa, koska tekevät tyltään kutsumuksesta.
Hyvin kauan sitten nunnat huolehtivat sairaista ja tietenkään mitään palkkaa eivät saaneet, vasm tekivät Jumalan työtä Jumalan kunniaksi, suuresta kutsumuksesta.
Nykyaikaisen sairaanhoidon juuret ovat tässä ja osaksi se selittää palkkakuopan ja sen, että hoitajien hätähuutoa työoloista ei oteta tosissaan.
Mutta toisin kuin keskiajan nunnat, nykyiset hoitajat voivat vaihtaa alaa, vaihtaa työpaikkaa tai jopa vaihtaa maata.
Arvasin että kohta tähän ketjuun tule joku hoitaja ulisemaan. TÄSSÄ EI PUHUTTU TEISTÄ, ETTEKÄ TE TEE TÖITÄ ILMAN PALKKAA!
Olin kai aikaani edellä, kun ajoin autoni ojaan ja kävin maatilan isännältä pyytämässä vetoapua. Kehtasin vielä kysyä, että pääseekö kiitoksella ja eihän se kehdannut rahaa pyytää. Olin nuorempana kai vähän enemmän autisti eikä käynyt mielessäkään ettei sitä nyt ilmaiseksi talvella lähde kukaan lämmittämättömällä traktorilla jonkun vieraan autoja vetämään.